Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2014 poz. 4627

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.462.2014 Wojewody Lubelskiego

z dnia 12 grudnia 2014r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr XXIX/199/14 Rady Gminy Łomazy z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie uchwalenia rocznego Programu współpracy Gminy Łomazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2015 rok, w części obejmującej § 3 ust. 2 i 3, § 6 pkt 6 oraz § 7 ust. 2 i 3 Regulaminu Komisji Konkursowych, stanowiącego załącznik do Programu współpracy przyjętego niniejszą uchwałą

Na podstawie art. 91 ust 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.)

stwierdzam nieważność

uchwały Nr XXIX/199/14 Rady Gminy Łomazy z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie uchwalenia rocznego Programu współpracy Gminy Łomazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2015 rok, w części obejmującej § 3 ust. 2 i 3, § 6 pkt 6 oraz § 7 ust. 2 i 3 Regulaminu Komisji Konkursowych, stanowiącego załącznik do Programu współpracy przyjętego niniejszą uchwałą.

Uzasadnienie

Uchwała Nr XXIX/199/14 Rady Gminy Łomazy została doręczona organowi nadzoru w dniu 19 listopada 2014 r.

Przedmiotową uchwałą Rada Gminy Łomazy przyjęła program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2015 rok.

Podstawę prawną do uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi stanowi art. 5a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, ze zm.).

W myśl tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5 ustawy, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Roczny program współpracy jest uchwalany do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu.

Natomiast w art. 5a ust. 4 ustawy ustawodawca zawarł katalog zagadnień wymagających uregulowania przez radę w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Zgodnie z tym przepisem, elementami rocznego programu współpracy są w szczególności:

1) cel główny i cele szczegółowe programu;

2) zasady współpracy;

3) zakres przedmiotowy;

4) formy współpracy, o których mowa w art. 5 ust. 2;

5) priorytetowe zadania publiczne;

6) okres realizacji programu;

7) sposób realizacji programu;

8) wysokość środków przeznaczanych na realizację programu;

9) sposób oceny realizacji programu;

10) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;

11) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

W § 3 ust. 2 i 3 Regulaminu Komisji Konkursowych, stanowiącego załącznik do przedmiotowego programu współpracy, postanowiono, iż"W skład komisji wchodzą przedstawiciele organu wykonawczego Gminy Łomazy w liczbie przekraczającej 50% jej składu oraz osoby reprezentujące organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym w liczbie nieprzekraczającej 50% jej składu"(ust. 2);"W pracach komisji mogą uczestniczyć także osoby bez prawa dokonywania punktacji - z głosem doradczym, posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy - w liczbie nieprzekraczającej 50% składu komisji, o którym mowa w ust. 1 Regulaminu"(ust. 3).

W ocenie organu nadzoru, powyższe zapisy stanowią bezpośrednią ingerencję w materię uregulowaną w art. 15 ust. 2b - 2e ustawy.

Zgodnie z powołanymi przepisami, w skład komisji konkursowej wchodzą osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w rat. 3 ust. 3, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorące udział w konkursie (art. 15 ust. 2d).

Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, jeżeli:

żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej lub

wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej, lub

wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f (art. 15 ust. 2da).

W pracach komisji mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, i których konkurs dotyczy (art. 15 ust. 2e).

Skład komisji konkursowej został zatem określony przez ustawodawcę. Przywołane regulacje nie dają Radzie Gminy podstaw do wkraczania w ustawowo unormowaną sferę członkostwa w komisji konkursowej, wyklucza to również jakąkolwiek modyfikację oraz powielanie wskazanych przepisów w uchwale Rady.

W ocenie organu nadzoru przytoczone wyżej regulacje uchwały wykraczają zatem poza upoważnienie określone w art. 5a ust. 1 w zw. z art. 5a ust. 4 pkt 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W § 6 regulaminu Rada postanowiła, że każda czynność komisji będzie wpisana do protokołu z posiedzenia komisji, m. in."warunki realizacji zadań określone podmiotowi, który wybrała komisja"(pkt 6).

W ocenie organu nadzoru wprowadzenie takiego zapisu w sposób istotny narusza art. 15 ust. 1 i ust. 2a ustawy o działalności pożytku publicznego (…).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika w sposób bezpośredni, iż oferty rozpatruje organ administracji publicznej. Zadaniem powołanej przez ten organ komisji konkursowej jest natomiast wyłącznie opiniowanie złożonych ofert (art. 15 ust. 2a ustawy).

Rozpatrywanie ofert, a tym samym ich wybór, czyli rozstrzyganie o wynikach konkursu należy do wyłącznej kompetencji organu administracji publicznej, a nie komisji konkursowej.

Ponadto, warunki i terminy realizacji zadania winny być określone w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert (art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy), ustalenie tych warunków należy zatem do organu właściwego do ogłoszenia (Wójta Gminy Łomazy). Brak zatem podstaw prawnych do przypisywania w uchwale o programie współpracy jakichkolwiek kompetencji w tym zakresie komisji konkursowej.

W § 7 regulaminu postanowiono, iż"Niezwłocznie po zatwierdzeniu wyboru ofert przez Wójta Gminy Łomazy przewodniczący komisji konkursowej ogłasza wyniki konkursu na tablicy ogłoszeń(ust. 2).Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 2 powinno uwzględniać przepisy art. 15 ust. 2h ustawy o pożytku publicznym"(ust. 3).

Powyższa regulacja stanowi bezpośrednią ingerencję w materię uregulowaną w art. 15 ust. 2j ustawy o działalności pożytku publicznego (…), zgodnie z którym wyniki otwartego konkursu ofert ogłasza się niezwłocznie po wyborze oferty w sposób określony w art. 13 ust. 3. Art. 13 ust. 3 nakazuje ogłosić otwarty konkurs ofert:

1) w Biuletynie Informacji Publicznej;

2) w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń;

3) na stronie internetowej organu administracji publicznej.

Jak już wyżej wspomniano, zakres upoważnienia przysługującego Radzie Gminy nie obejmuje materii uregulowanych już szczegółowo w ustawie. Zarówno w doktrynie, jak również w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący dyrektyw wykładni norm o charakterze kompetencyjnym. Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Ponadto należy podkreślić, iż normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii (tak Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z dnia 5 listopada 1986 r., OTK 1996/1/1).

W tym stanie rzeczy, stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXIX/199/14 Rady Gminy Łomazy, we wskazanym zakresie, jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, złożona za moim pośrednictwem w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA LUBELSKI


Wojciech Wilk

Otrzymuje:

1/ Przewodniczący Rady Gminy Łomazy,

2/ Wójt Gminy Łomazy.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00