Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2013 poz. 5456

Uchwała nr XXVIII/179/13 Rady Gminy Jabłoń

z dnia 22 listopada 2013r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jabłoń

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Parczewie, Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jabłoń, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr XX/140/12 Rady Gminy Jabłoń z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jabłoń (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z dnia 11 lutego 2013 r. poz. 767).

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Jabłoń


Krzysztof Jaszczuk


Załącznik do Uchwały Nr XXVIII/179/13
Rady Gminy Jabłoń
z dnia 22 listopada 2013 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jabłoń

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jabłoń zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.).

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) prowadzenie selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

a) papier i tektura,

b) metale,

c) tworzywa sztuczne,

d) opakowania wielomateriałowe,

e) szkło,

f) odpady komunalne ulegające biodegradacji,

g) odpady zielone,

h) przeterminowane lekarstwa,

i) chemikalia,

j) zużyte baterie i akumulatory,

k) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

l) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

m) odpady budowlane i rozbiórkowe,

n) zużyte opony,

o) popioły z palenisk.

2) zbieranie pozostałych odpadów jako zmieszane odpady komunalne tzw. frakcja mokra.

2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie w miejscach dozwolonych:

1) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego, pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;

2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

3. Drobne naprawy pojazdów samochodowych wykonywane poza warsztatami samochodowymi przez właściciela nieruchomości lub za jego zgodą dozwolone są tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.

§ 3. Ustala się następujące zasady szczegółowe w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia ich w pojemnikach lub workach na następujących zasadach:

1) papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe należy umieszczać w odpowiednich pojemnikach (workach) do selektywnej zbiórki odpadów; odpady opakowaniowe jeżeli rodzaj materiału na to pozwala przez wrzuceniem do pojemnika lub worka należy zgnieść tak by, zachowały zmniejszoną objętość, opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed włożeniem do pojemnika lub worka umyć;

2) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła należy umieszczać w odpowiednich pojemnikach (workach) do selektywnej zbiórki odpadów;

3) odpady ulegające biodegradacji:

a) odpady ogrodowe - pochodzące z pielęgnacji ogrodów znajdujących się na terenach nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

b) odpady zielone - pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy:

a) przekazywać podmiotowi zbierającemu zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (np. sprzedawcy detalicznemu),

b) dostarczać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

c) przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady komunalne w uzgodnionym terminie.

5) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy gromadzić oddzielnie od pozostałych odpadów komunalnych oraz:

a) przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady komunalne w uzgodnionym terminie,

b) dostarczać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

6) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy gromadzić oddzielnie od pozostałych odpadów komunalnych i dostarczać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

7) przeterminowane leki, chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużyte baterie i akumulatory oraz zużyte opony należy gromadzić oddzielnie od pozostałych odpadów komunalnych
i dostarczać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

2. Odpady wymienione w pkt 7 mogą być również zagospodarowywane poprzez istniejące systemy, np. w oparciu o:

1) sieci zbierania poszczególnych rodzajów odpadów niebezpiecznych;

2) placówki handlowe, apteki, zakłady serwisowe oraz punkty zbierania poszczególnych rodzajów odpadów niebezpiecznych(np. przeterminowane lekarstwa, oleje odpadowe, baterie, akumulatory.

Rozdział 3.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 4. 1. Przewiduje się następujące urządzenia do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych (tzw. frakcja mokra) i odpadów niesegregowanych na terenie Gminy Jabłoń:

1) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności:

a) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej - 120 l, 240 l,

b) w zabudowie wielorodzinnej - 1100 l, 7000 l,

c) nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy - 120 l, 240 l, 1100 l, 7000 l.

2. Przewiduje się następujące pojemniki do zbierania segregowanych odpadów komunalnych na terenie Gminy Jabłoń:

1) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej worki o pojemności od 60 do 120 l;

2) w zabudowie wielorodzinnej pojemniki o pojemności od 1100 do 7000 l;

3) na terenie nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy - worki o pojemności od 60 do 120 l lub pojemniki o pojemności od 240 do 7000 l.

3. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki lub pojemniki o następujących ujednoliconych kolorach:

1) żółty - z przeznaczeniem na papier i makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe;

2) zielony- z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane.

4. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub kontenerach, uniemożliwiających pylenie.

5. Zmieszane odpady komunalne tj. niesegregowane i frakcja mokra należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności:

1) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej:

a) do 3 osób - pojemnik 120 l,

b) od 4 osób - pojemnik 240 l.

2) w zabudowie wielorodzinnej od 30 osób zamieszkałych - pojemnik 1100 l,

3) w placówkach kulturalnych i oświatowych wszelkiego typu:

a) do 20 osób - pojemnik 240 l,

b) od 21 osób - pojemnik 1100 l.

4) w lokalach handlowych - pojemnik 120 l;

5) w lokalach gastronomicznych - pojemnik 120 l;

6) w zakładach rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 120 l;

7) w innych budynkach użyteczności publicznej - pojemnik 240 l.

6. Selektywnie zebrane odpady komunalne należy gromadzić w workach lub pojemnikach, wg poniższego:

1) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej:

a) worek koloru żółtego o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na papier i makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe,

b) worek koloru zielonego o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane.

2) w zabudowie wielorodzinnej, placówkach kulturalnych i oświatowych wszelkiego typu:

a) pojemnik koloru żółtego o minimalnej pojemności 1100 l z przeznaczeniem na metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe,

b) pojemnik koloru zielonego o minimalnej pojemności 1100 l z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane,

c) pojemnik koloru niebieskiego o minimalnej pojemności 1100 l z przeznaczeniem na papier i makulaturę.

3) w lokalach handlowych - worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na papier i makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe oraz worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane;

4) w lokalach gastronomicznych - worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na papier i makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe oraz worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane;

5) w zakładach rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - worki minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na papier i makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe oraz worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane;

6) w innych budynkach użyteczności publicznej - worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na papier i makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe oraz worek o minimalnej pojemności 60 l z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane.

7. Punkty 1-6 stosuje się odpowiednio do właścicieli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości zamieszkałe, a w części niezamieszkałe.

8. Na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, peronach kolejowych, w parkach należy stosować kosze uliczne o pojemności od 35 l do 75 l.

9. Na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

10. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników prowadzącego działalność w zakresie usuwania odpadów, w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.

11. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu przed posesją, z wyjątkiem chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych.

Rozdział 4.

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 5. 1. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) odpady niesegregowane i frakcja mokra odbierane są:

a) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej - raz na dwa miesiące,

b) w zabudowie wielorodzinnej - co najmniej raz w miesiącu.

2) odpady zebrane selektywnie tj. papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.) metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe oraz szkło i odpady opakowaniowe ze szkła odbierane są:

a) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej - raz na dwa miesiące,

b) w zabudowie wielorodzinnej - co najmniej raz w miesiącu.

3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz meble i inne odpady wielkogabarytowe odbierane są raz do roku zgodnie z ustalonym harmonogramem;

4) odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego usuwane są co najmniej raz na tydzień, przy czym zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy
i wysypywania się z nich odpadów;

5) nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych, nie rzadziej niż raz do roku.

2. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości do potrzeb, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 6. 1. Odpady komunalne oraz nieczystości ciekłe odbierane od właścicieli nieruchomości przez przedsiębiorcę podlegają unieszkodliwieniu w następujący sposób:

1) odpady komunalne zmieszane niesegregowane, odpady komunalne zmieszane - "frakcja sucha", odpady komunalne zmieszane - "frakcja mokra", pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, popiół, odpady zielone - przedsiębiorca przekazuje obowiązkowo do wskazanej w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, a w przypadku jej awarii - do instalacji zastępczej;

2) odpady selektywnie zebrane - przedsiębiorca przekazuje podmiotowi uprawnionemu celem recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami.

2. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany jest do:

1) osiągania poziomów recyklingu w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. poz. 645);

2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomów ograniczenia masy tych odpadów (Dz. U. poz. 676).

Rozdział 6.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 7. 1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, a psy rasy uznanej za agresywną lub mieszańców tej rasy, na smyczy z założonym kagańcem.

2. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel lub opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem; nie dotyczy to psów ras uznanych za agresywne.

3. Właściciele psów są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń w miejscach użyteczności publicznej (chodnikach, jezdniach, placach i terenach zielonych).

4. Nie należy pozostawiać psa bez dozoru i opieki w miejscu publicznym.

5. Właściciel nieruchomości, posiadający psa zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice.

6. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazy ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 8. 1. Wprowadza się zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach:

1) budownictwa wielorodzinnego;

2) usług;

3) skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego.

2. Na terenach zabudowy jednorodzinnej dopuszcza się utrzymywanie w pomieszczeniach wyłącznie poza budynkiem mieszkalnym drobnych zwierząt takich jak: drób, króliki pod warunkiem, iż nie będą stwarzały uciążliwości mieszkańcom nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 9. 1. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzenia deratyzacji.

2. Obowiązkowej deratyzacji podgalają obszary skoncentrowanego budownictwa mieszkalnego wielorodzinnego, obiekty użyteczności publicznej.

3. Obowiązkową deratyzacje przeprowadza się w kwietniu i w grudniu każdego roku, a także w każdym przypadku masowego pojawienia się gryzoni.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00