Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2013 poz. 5424

Sprawozdanie nr 1/2013 Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

z dnia 23 stycznia 2013r.

Sprawozdanie roczne za 2012 r. z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, działającej przy Staroście Lubartowski

Na podstawie art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 143, poz. 1592 z późn. zm.) składam roczne sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok ubiegły.

W myśl art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym komisja bezpieczeństwa i porządku jest organem powołanym w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Zgodnie z przepisami przywołanej wyżej ustawy w skład komisji obecnej kadencji weszli: Starosta Lubartowski, jako jej przewodniczący, dwóch radnych delegowanych przez Radę Powiatu w Lubartowie, dwóch funkcjonariuszy delegowanych przez Komendanta Powiatowego Policji w Lubartowie, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Lubartowie, Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lubartowie, przedstawiciel społeczeństwa - lekarz weterynarii oraz przedstawiciel Prokuratury Rejonowej w Lubartowie.

Na podstawie art.38b ustawy o samorządzie powiatowym Przewodniczący komisji, w celu wykonania zadań, może żądać od Policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, dokumentów i informacji o ich pracy, z wyjątkiem akt personalnych pracowników i funkcjonariuszy, materiałów operacyjno-rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych oraz akt w indywidualnych sprawach administracyjnych. Komisja przy wykonywaniu swoich zadań może współpracować z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.

Prace komisji odbywały się zgodnie z rocznym planem prac komisji, w 2012 roku odbyły się dwa posiedzenia komisji. W ramach ustawowych zadań i kompetencji komisja zajmowała się oceną zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz opiniowaniem pracy policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży.

Realizując zapisy wyżej wymienionej ustawy Przewodniczący Komisji zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji w Lubartowie oraz Komendanta Powiatowego PSP w Lubartowie o przekazanie informacji o stanie bezpieczeństwa w Powiecie Lubartowskim. Komisja zapoznała się ze "Sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Lubartowie za 2011 rok oraz informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie powiatu lubartowskiego w 2011 r.", "Informacją Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Lubartowie o stanie bezpieczeństwa powiatu lubartowskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej w 2011 r.", Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna przedstawiła "Informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu lubartowskiego w 2011 r.", Komisja poznała również "Informację z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego za 2012 r." a także sprawozdania dotyczące przygotowań służb do okresu zimowego 2012/2013.

W 2011 roku policjanci komendy powiatowej w Lubartowie koncentrowali swoje działania na realizacji celów w zakresie zabezpieczenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, wynikających z zadań ustawowych Policji, a także z potrzeb sygnalizowanych przez mieszkańców powiatu. Głównym zadaniem było zmniejszenie ilości przestępstw o charakterze kryminalnym i zwiększenie wykrywalności tych przestępstw. Szczególny nacisk kierownictwo komendy kładło na zwalczanie przestępstw takich kategorii jak kradzieże z włamaniem, kradzieże mienia, bójki i pobicia, które są najbardziej powszechne i jednocześnie szczególnie dokuczliwe społecznie. Uwagę skupiono także na zjawisku przemocy w rodzinie i udzielaniu pomocy i porad ofiarom przemocy. Komisja zapoznała się z danymi statystycznymi dotyczącymi wybranych rodzajów przestępstw z terenu powiatu lubartowskiego stwierdzonych w 2011 roku. Według przedstawionych danych nastąpił wzrost ogółu przestępstw stwierdzonych z 1754 w 2010 r. do 1821 w 2011 r. Wzrost ilości stwierdzonych przestępstw to efekt aktywności lubartowskich policjantów w ujawnianiu sprawców przestępstw gospodarczych i narkotykowych oraz nietrzeźwych kierujących pojazdami. Oprócz działań ukierunkowanych na ujawnianie przestępstw policjanci KPP w Lubartowie realizowali zadania mające na celu ich zapobieganie poprzez kierowanie większej ilości służb w rejony zagrożone na terenie powiatu lubartowskiego, w godzinach popołudniowych, wieczorowych i nocnych. Wzorem poprzednich lat KPP w Lubartowie w 2011 roku, w ramach prewencji kryminalnej, realizowała działania o charakterze profilaktyczno-edukacyjnym, kierowane zarówno do dzieci, młodzieży jak i dorosłych takie jak: "Jestem Bezpieczny", "Bezpieczna droga do szkoły", "Identyfikacja", "Czy psy muszą gryźć" "Turniej bezpieczeństwa w ruchu drogowym", "Krajowy program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie" i "Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych". Mając na uwadze całokształt działań Policji w 2011 roku, należy stwierdzić, że stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu lubartowskiego jest zadowalający.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku zapoznała się także z informacją o stanie bezpieczeństwa powiatu lubartowskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej w 2011 r. którą przedstawił Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Lubartowie. Działania Komendy Powiatowej PSP w Lubartowie w 2011 r. opierały się na realizacji zadań zawartych w planie pracy Komendy zatwierdzonych przez Starostę Lubartowskiego. Realizacja zaplanowanych zadań umożliwiła osiągniecie zaplanowanych celów takich jak doskonalenie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i usprawnienie organizacji działań ratowniczych oraz doskonalenie systemu rozpoznawania i analizowania zagrożeń pożarowych i innych zagrożeń oraz nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych i przepisów w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym. Działania ratowniczo-gaśnicze w powiecie lubartowskim realizuje Komenda Powiatowa PSP wraz z wchodzącymi w jej skład komórkami organizacyjnymi, oraz jednostki ochotniczej straży pożarnej mające siedzibę na obszarze powiatu. W 2011 roku na terenie powiatu lubartowskiego powstało 957 zdarzeń, z czego 461 to pożary, 466 to miejscowe zagrożenia, 30 alarmów fałszywych. W porównaniu do 2010 r. w 2011 r. ilość zdarzeń ogółem wzrosła o 118, ilość pożarów wzrosła o 180.

Komisja zapoznała się również ze sprawozdaniem z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lubartowie za 2012 r. Do głównych zadań PINB należy kontrolowanie przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego, badanie przyczyn powstania katastrof budowlanych, współdziałanie z organami kontroli państwowej oraz z organami administracji architektoniczno-budowlanej. W okresie zimowym PINB przeprowadza obowiązkowe kontrole obiektów wielkopowierzchniowych, których w powiecie lubartowskim jest ponad 40. PINB wydaje komunikaty w których przypomina się zarządcom, właścicielom obiektów budowlanych o wykonywaniu kontroli okresowych przewodów kominowych, instalacji grzewczych, które wpływają na funkcjonowanie obiektów w okresie zimowym. Przede wszystkim Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego zwraca uwagę na konieczność usuwania nadmiaru śniegu i lodu z dachów. PINB prowadzi w okresie zimowym kontrole sklepów, obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, jak również budynków inwentarskich pod katem ilość śniegu na dachu i czy występuje zagrożenie bezpieczeństwa budynków. W sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości PINB nakłada mandaty.

Głównym tematem posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w grudniu 2012 r. była ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu w związku z rozpoczynającym się okresem zimowym. Komisja zapoznała się ze stanem przygotowań powiatowych służb i inspekcji do okresu zimowego. Przygotowania Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie do okresu zimowego 2012/2013 przedstawił zastępca dyrektora ZDP. Poinformował Komisję, że w ZDP są ustalone dyżury w obu obwodach drogowych od godziny 4.00 do 12 i druga zmiana od 12 do 20. Na razie do zimowego utrzymania dróg wystarcza sprzęt własny, ale w przypadku większych opadów śniegu istnieje możliwość wynajęcia zewnętrznych pojazdów (pługów z piaskarkami), które w ciągu godziny mają się stawić w gotowości.

Przedstawiciel Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Lubartowie poinformował członków Komisji, że poza realizacją standardowych czynności wynikających z ustawy o państwowej straży pożarnej przed okresem zimowym sprawdzają oni przygotowanie techniczne jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Strażacy również sprawdzają przygotowanie swoich obiektów, siedziby w Lubartowie oraz bazy garażowej w Pałecznicy. Co roku organizują szereg kampanii promujących bezpieczne zachowania w okresie zimowym oraz w czasie ferii zimowych, zwłaszcza związanych z eksploatacją urządzeń grzewczych. W okresie ferii straż prowadzi kontrole w obiektach zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży.

Przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji w Lubartowie poinformowali, że w okresie zimowym policja współpracuje z Ośrodkami Pomocy Społecznej pod kątem osób bezdomnych, samotnych, niezaradnych życiowo. Prowadzi także spotkania informacyjne w ramach profilaktyki "bezpieczne ferie", "bezpieczna droga". Dzielnicowi dodatkowo mają za zadanie zwracanie uwagi zarządcom budynków w sprawie usuwania nadmiaru śniegu.

Starosta Lubartowski


Fryderyk Puła

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00