Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2013 poz. 584

Zarządzenie nr 20 Wojewody Lubelskiego

z dnia 4 lutego 2013r.

w sprawie ogłoszenia Statutu Międzygminnego Związku Komunalnego z siedzibą w Parczewie

Na podstawie § 6 i § 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 roku w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz.U.Nr 121, poz.1307) - zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego Statut Międzygminnego Związku Komunalnego z siedzibą w Parczewie, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

2. Dzień wydania Dziennika Urzędowego Województwa Lubelskiego jest dniem ogłoszenia Statutu Związku.

§ 2.

Wykonanie Zarządzenia powierza się Dyrektorowi Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

WOJEWODA LUBELSKI


Jolanta Szołno-Koguc

Załącznik do Zarządzenia Nr 20

Wojewody Lubelskiego

z dnia 4 lutego 2013 r.

STATUT MIĘDZYGMINNEGO ZWIĄZKU KOMUNALNEGO

z siedzibą w Parczewie

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1.

Postanowienia niniejszego statutu określone na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) regulują zasady organizacji i funkcjonowania Międzygminnego Związku Komunalnego.

§ 2.

Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu z datą ogłoszenia Statutu.

§ 3.

Z dniem ogłoszenia Statutu prawa i obowiązki gmin uczestniczących w Związku, związane z wykonywaniem zadań przekazanych Związkowi, przechodzą na Związek.

§ 4.

Nadzór nad Związkiem sprawuje Prezes Rady Ministrów, Wojewoda Lubelski, a w zakresie spraw finansowych Regionalna Izba Obrachunkowa.

Rozdział 2.
Nazwa i siedziba Związku

§ 5.

Nazwa Międzygminnego Związku Komunalnego zwanego dalej "Związkiem" brzmi: " Międzygminny Związek Komunalny z siedzibą w Parczewie".

§ 6.

Siedzibą Związku jest miasto Parczew.

§ 7.

Związek posługuje się pieczęcią podłużną:

"Międzygminny Związek Komunalny

z siedzibą w Parczewie

ul. Lubartowska 4a

21-200 Parczew"

Rozdział 3.
Uczestnicy Związku i czas trwania Związku

§ 8.

Uczestnikami Związku są:

1) Gmina Czemierniki;

2) Gmina Janów Podlaski;

3) Gmina Kąkolewnica;

4) Gmina Komarówka Podlaska;

5) Gmina Konstantynów;

6) Gmina Łomazy;

7) Gmina Milanów;

8) Gmina Podedwórze;

9) Gmina Rossosz;

10) Gmina Sławatycze;

11) Gmina Tuczna;

12) Gmina Ulan - Majorat.

§ 9.

Związek tworzy się na czas nieokreślony i ma charakter otwarty.

Rozdział 4.
Zadania Związku

§ 10.

Zadaniem Związku jest wykonywanie zadań własnych gmin - uczestników Związku, w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków, a w szczególności:

1) zapewnienie dostaw wody;

2) odbiór i oczyszczanie ścieków;

3) rozwój i modernizacja infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej;

4) edukacja ekologiczna i podejmowanie przedsięwzięć na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

5) aktywizowanie środowisk gminnych i społeczności lokalnych w dążeniu do uzyskania właściwego naturalnego stanu środowiska poprzez wykonywanie niezbędnych inwestycji w zakresie gospodarki komunalnej, ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

6) reprezentowanie gmin - uczestników Związku w sprawach związanychz zaopatrzeniem w wodę i oczyszczaniem ścieków;

7) promocja gmin - uczestników Związku;

8) współpraca z organizacjami z innymi podmiotami w zakresie wykonywania zadań statutowych Związku.

§ 11.

Związek może wykonywać inne zadania o charakterze użyteczności publicznej związane z gospodarką komunalną, wodną i ochroną środowiska w zakresie właściwości gmin - uczestników Związku i innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie stosownych porozumień.

§ 12.

Związek może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawach.

§ 13.

Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własny rachunek.

Rozdział 5.
Organy Związku, ich struktura, zakres i tryb działania

§ 14.

Organami Związku są:

1) Zgromadzenie Związku zwane dalej "Zgromadzeniem";

2) Zarząd Związku zwany dalej "Zarządem".

§ 15.

1. Zgromadzenie jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.

2. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w Związku.

3. Na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy na Zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu.

4. W Zgromadzeniu przedstawiciel gminy ma tylko jeden głos.

5. Przedstawiciel gminy pełni funkcję w Związku mimo upływu kadencji, utraty mandatu lub odwołania, aż do wyboru na jego miejsce innego reprezentanta gminy.

6. Przedstawiciel gminy traci swoją funkcję w Zgromadzeniu z chwilą wystąpienia ze Związku gminy, którą reprezentuje.

7. Zgromadzenie wybiera spośród siebie przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

8. Funkcje, o których mowa w ust.7 nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.

§ 16.

1. Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Związku nie zastrzeżonych do właściwości Zarządu.

2. Do wyłącznej właściwości Zgromadzenia należy:

1) uchwalenie projektu statutu oraz jego zmian;

2) powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Związku;

3) powoływanie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej i innych stałych lub doraźnych komisji z określeniem przedmiotu ich działania i składu osobowego;

4) powoływanie i odwoływanie głównego księgowego Związku na wniosek przewodniczącego Zarządu;

5) stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

6) uchwalanie budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdań z jego wykonania oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi z tego tytułu;

7) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Zgromadzenia;

b) przyjmowania na rzecz Związku darowizn i zapisów;

c) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym;

d) ustalania maksymalnej wysokości zobowiązań w zakresie podejmowanych inwestycji i remontów w roku budżetowym;

e) tworzenia, likwidacji i reorganizacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek;

f) tworzenia i przystępowania do spółek oraz rozwiązywanie i występowanie
z nich;

8) decydowanie o podziale zysków oraz o sposobie pokrywania strat powstałych w działalności Związku;

9) stanowienie o przyjęciu wraz z określeniem warunków przyjęcia nowego członka Związku oraz o wykreśleniu i wykluczeniu członka ze Związku;

10) zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Zgromadzenia;

11) wnioskowanie i stanowienie o rozwiązaniu lub likwidacji Związku.

3. W zakresie zadań zleconych Związkowi, Zgromadzenie wykonuje kompetencje przysługujące radzie gminy.

§ 17.

1. Zgromadzenie odbywa posiedzenia zwyczajne lub nadzwyczajne w siedzibie Związku lub w miejscu wskazanym w zawiadomieniu.

2. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwyczajnych zwoływanych przez przewodniczącego Zgromadzenia nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

3. Do zawiadomienia o zwołaniu Zgromadzenia dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał i innymi niezbędnymi dokumentami.

4. O posiedzeniu zawiadamia się wszystkich członków Zgromadzenia, co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia. Termin i miejsce posiedzenia podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

5. Posiedzenia nadzwyczajne Zgromadzenia są zwoływane w miarę potrzeby przez Przewodniczącego Zgromadzenia z jego inicjatywy, na wniosek Zarządu lub co najmniej trzech członków Zgromadzenia.

6. Przewodniczący zwołuje posiedzenia nadzwyczajne Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku o zwołanie posiedzenia nadzwyczajnego.

7. Obrady Zgromadzenia odbywają się na jednym posiedzeniu.

8. Na wniosek przewodniczącego obrad lub co najmniej czterech członków, Zgromadzenie może postanowić o przerwaniu obrad, jeżeli nie ma możliwości wyczerpania porządku obrad lub kontynuowania obrad w tym samym dniu.

9. Posiedzenie Zgromadzenia otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Zgromadzenia, a w razie jego nieobecności lub niemożności przewodniczenia - wiceprzewodniczący Zgromadzenia.

10. Zgromadzenie może podejmować uchwały w sprawach objętych porządkiem obrad podanym do wiadomości uczestnikom w terminach i w sposób określony w Statucie.

11. Na wniosek Zarządu lub członka Zgromadzenia można wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

12. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane. Protokół z poprzedniego posiedzenia Zgromadzenia dołącza się do zawiadomienia o następnym posiedzeniu Zgromadzenia, na którym protokół powinien być przyjęty.

13. Porządek posiedzenia obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniego posiedzenia;

2) sprawozdanie Zarządu z prac między posiedzeniami Zgromadzenia;

3) rozpatrzenie projektów uchwał;

4) wnioski, zapytania i interpelacje członków Zgromadzenia.

14. W dyskusji biorą udział członkowie Zgromadzenia oraz osoby zaproszone po udzieleniu im głosu przez przewodniczącego obrad.

15. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszeń, jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy.

16. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosku formalnego.

17. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) zamknięcie dyskusji;

2) zamknięcie listy mówców;

3) ponowne przeliczenie głosów;

4) przerwanie lub odroczenie obrad.

18. Wnioski formalne rozstrzyga się niezwłocznie po ich zgłoszeniu w drodze głosowania.

§ 18.

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

1) Zarząd Związku;

2) przewodniczący Zgromadzenia;

3) grupa co najmniej czterech członków Zgromadzenia.

2. Projekt uchwały referuje wnioskodawca.

3. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie ze wskazaniem skutków finansowych uchwały i źródła ich pokrycia.

§ 19.

1. Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględna większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

2. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw co do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.

3. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy przez Zgromadzenie.

4. Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

§ 20.

1. Uchwały Zgromadzenia są ewidencjonowane w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołem i dokumentacją z posiedzenia.

2. Uchwały Zgromadzenia numeruje się uwzględniając kolejny numer posiedzenia (cyfrą rzymską), kolejny numer uchwały (cyfrą arabską) i rok, w którym podjęto uchwałę.

§ 21.

1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku.

2. Zarząd jest wybierany spośród członków Zgromadzenia.

3. Zarząd składa się z 5 osób, w tym:

1) przewodniczącego Zarządu;

2) zastępcy przewodniczącego Zarządu;

3) trzech członków Zarządu.

4. Przewodniczący Zarządu, zastępca przewodniczącego zarządu i członkowie zarządu są wybierani w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

5. Przy odwołaniu Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu stosuje się tryb przewidziany do powołania Zarządu.

6. Po upływie kadencji Zgromadzenia Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 22.

1. Do zakresu działania Zarządu należą wszystkie sprawy Związku nie zastrzeżone dla Zgromadzenia.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Zgromadzenia;

2) wykonywanie uchwał Zgromadzenia;

3) realizowanie budżetu Związku i składanie Zgromadzeniu sprawozdań z jego wykonania;

4) zaciąganie pożyczek i zobowiązań do wysokości ustalonej przez Zgromadzenie;

5) gospodarowanie mieniem Związku i składanie Zgromadzeniu sprawozdań o stanie mienia i majątku Związku;

6) zawieranie umów i porozumień;

7) ustalanie terminu, miejsca i porządku obrad Zgromadzenia;

8) wnioskowanie do Zgromadzenia o wykluczenie członka Związku;

9) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych utworzonych przez Związek;

10) kierowanie bieżącymi sprawami Związku.

§ 23.

1. Zarząd odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Związku.

2. Gospodarka finansowa Związku jest jawna.

3. Zarząd jest zobowiązany w ciągu trzech miesięcy po upływie roku budżetowego sporządzić i przedłożyć Zgromadzeniu sprawozdanie finansowe na ostatni dzień roku oraz sprawozdanie z działalności Związku.

4. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem Związku składają dwaj członkowie Zarządu, w tym przewodniczący lub jego zastępca.

5. Jeżeli czynność prawna Zarządu może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata głównego księgowego Związku.

§ 24.

1. Zarząd odbywa posiedzenia według potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Z przebiegu posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisują członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu oraz protokolant.

§ 25.

1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.

2. Uchwały Zarządu są ewidencjonowane i numerowane kolejną cyfrą arabską i rokiem, w którym podjęto uchwałę.

§ 26.

1. Przewodniczący Zarządu:

1) organizuje prace Zarządu, ustala plan działania Zarządu, zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu;

2) wykonuje budżet w zakresie ustalonym przez Zgromadzenie;

3) składa sprawozdanie z wykonania budżetu i działalności Zarządu;

4) reprezentuje Zarząd na zewnątrz;

5) podejmuje czynności należące do właściwości Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu;

6) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników własnych jednostek organizacyjnych.

2. W przypadku braku możliwości kierowania pracą Zarządu przez przewodniczącego jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego.

§ 27.

1. Uchwała Zgromadzenia w sprawie nieudzielania Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu chyba, że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd Związku został odwołany z innej przyczyny.

2. Zgromadzenie rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyn określonej w ust. 1 na posiedzeniu zwołanym nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielania Zarządowi absolutorium.

3. Przed podjęciem uchwały w sprawie odwołania Zarządu, w związkuz nieudzielaniem absolutorium, Zgromadzenie zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie nieudzielania Zarządowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Zarządu.

§ 28.

1. Zgromadzenie może odwołać Zarząd z innej przyczyny niż nieudzielanie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 7/9 statutowej liczby członków Zgromadzenia, złożony na posiedzeniu Zgromadzenia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 wymaga formy pisemnej oraz uzasadnienia przyczyny odwołania i podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Zgromadzenie przeprowadza głosowanie w sprawie odwołania Zarządu, po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej i wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, na następnym posiedzeniu, po którym zgłoszono wniosek o odwołanie Zarządu, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku.

4. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 29.

1. Zgromadzenie może odwołać przewodniczącego Zarządu jedynie na wniosek co najmniej 7/9 statutowej liczby członków Zgromadzenia, złożony na posiedzeniu Zgromadzenia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 wymaga formy pisemnej oraz uzasadnienia przyczyny odwołania i podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Zgromadzenie przeprowadza głosowanie w sprawie odwołania przewodniczącego Zarządu, po zapoznaniu z opinią Komisji Rewizyjnej i wysłuchaniu wyjaśnień przewodniczącego, na następnym posiedzeniu, po którym zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku.

4. Jeżeli wniosek o odwołanie przewodniczącego Zarządu nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 30.

W przypadku złożenia rezygnacji przez przewodniczącego Zarządu, Zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji z pełnionej funkcji.

§ 31.

1. Odwołanie przewodniczącego Zarządu albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu Związku albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd Związku.

2. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Związku - Zgromadzenie dokonuje wyboru nowego Zarządu w trybie, o którym mowa w § 21 ust. 4, odpowiednio w ciągu jednego miesiąca od odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

§ 32.

1. Zgromadzenie na wniosek przewodniczącego Zarządu może odwołać poszczególnych członków Zarządu. Wniosek o odwołanie wymaga uzasadnienia.

2. W przypadku odwołania członka Zarządu, nie będącego przewodniczącym, Zgromadzenie dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 2 miesięcy od dnia odwołania w trybie określonym w § 21 ust.4.

§ 33.

1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu oraz własnych jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje Komisje Rewizyjną w składzie co najmniej trzech osób.

2. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej jest wybierany w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu, Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Zgromadzenia.

4. Komisja Rewizyjna wybiera swojego przewodniczącego zwykłą większością głosów.

5. Komisja Rewizyjna:

1) opiniuje wykonanie budżetu Związku i występuje do Zgromadzenia z wnioskiem
o udzielenie lub nieudzielanie absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową;

2) dokonuje na zlecenie Zgromadzenia okresowej kontroli działalności Zarządu;

3) wydaje opinie w sprawie odwołania przewodniczącego i członków Zarządu;

4) inne doraźne zadania zlecone przez Zgromadzenie.

6. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o roczny plan pracy uchwalony przez Zgromadzenie i doraźne zlecenia Zgromadzenia.

7. Komisja Rewizyjna składa Zgromadzeniu sprawozdanie ze swojej działalności i przekazuje jego odpis Zarządowi Związku.

8. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ich członków.

§ 34.

Zgromadzenie może powołać inne stałe lub doraźne komisje do realizacji określonych zadań, ustalając ich skład oraz przedmiot działania.

§ 35.

Członkowie Zgromadzenia, Zarządu i komisji pełnią swoje funkcje nieetatowo.

§ 36.

Obsługę administracyjno - biurową i księgową organów Związku zapewnia jednostka organizacyjna powołana przez Zgromadzenie Związku.

Rozdział 6.
Zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku

§ 37.

1. Związek samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie korzystania z obiektów i urządzeń Związku na zasadzie celowości i gospodarności, z uwzględnieniem zadań realizowanych przez Związek.

2. Korzystanie z obiektów i urządzeń Związku przysługuje w pierwszej kolejności gminom - uczestnikom Związku.

3. Uczestnikom Związku przysługują równe prawa do korzystania z obiektów
i urządzeń Związku.

4. Gdy z tych samych obiektów, urządzeń, robót lub usług Związku, albo finansowanych przez nich badań korzysta równocześnie więcej niż jedna gmina, wówczas koszty związane z tymi obiektami, urządzeniami, robotami, usługami lub badaniami korzystające z nich gminy pokrywają proporcjonalnie do stopnia, w jakim korzysta z nich poszczególna gmina.

5. Za korzystanie uczestnicy Związku ponoszą opłaty ustalone według kosztów własnych.

6. Niewykorzystane obiekty i urządzenia mogą być wydzierżawiane, wynajmowane, użyczane lub sprzedawane.

Rozdział 7.
Zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach
i pokrywania strat Związku.

§ 38.

Związek prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o budżet uchwalony corocznie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o finansach publicznych.

§ 39.

1. Majątek Związku jest odrębny od majątku gmin - uczestników Związku
i jest odrębnie zarządzany.

2. Majątek Związku stanowią:

1) obowiązkowe składki uczestników Związku;

2) subwencje, dotacje celowe;

3) darowizny, zapisy dokonywane na rzecz Związku;

4) wpływy z działalności gospodarczej Związku;

5) dochody z majątku użytkowanego przez Związek;

6) wpływy uzyskane z dzierżawy, wynajmu lub sprzedaży części majątku;

7) odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym;

8) inne dochody.

§ 40.

1. Związek korzysta z majątku uczestników Związku na zasadzie użyczenia.

2. Związek może korzystać z majątku uczestników Związku na podstawie umowy dzierżawy.

§ 41.

1. Dochody Związku są przeznaczone na prowadzenie działalnościi utrzymanie Związku.

2. O przeznaczeniu nadwyżki dochodów nad wydatkami decyduje Zgromadzenie.

3. Jeżeli dochody Związku nie wystarczają na pokrycie wydatków, niedobór może być pokryty pożyczką krótkoterminową.

§ 42.

1. Uczestnicy Związku uiszczają składkę członkowską w terminie do 31 marca każdego roku. Wysokość składki ustala Zgromadzenie.

2. Zwłoka w płatności składki powoduje naliczenie odsetek ustawowych.

§ 43.

1. Na poczet konkretnych inwestycji uczestnicy wnoszą odpowiednie udziały w wysokości i terminie ustalonym przez Zgromadzenie.

2. Udziały mogą być wnoszone w formie rzeczowej. Wartość rynkową takich udziałów określa wycena rzeczoznawcy majątkowego.

3. Gminy uczestniczą w kosztach wspólnej działalności oraz zyskach i stratach Związku proporcjonalnie do wniesionych udziałów.

4. Gminy uczestniczą w kosztach wspólnych przedsięwzięć Związku oraz pokrywają wynikłe z tej działalności straty wyłącznie na podstawie uchwał rad zainteresowanych gmin, proporcjonalnie do zakresu korzystania ze wspólnego przedsięwzięcia.

5. Gmina nie jest zobowiązana do pokrywania strat w przedsięwzięciach,w których nie uczestniczy.

6. Zrealizowane przez Związek inwestycje nadające się do rozgraniczenia, podziału mogą być przekazywane uczestnikom na podstawie stosownych uchwał Zgromadzenia lub pozostawać własnością Związku.

7. Za zobowiązania przyjęte wobec osób trzecich, Związek odpowiada całym swoim majątkiem, a uczestnicy Związku do wysokości sumy swoich udziałów.

Rozdział 8.
Zasady przystępowania i występowania członków oraz
zasady rozliczeń majątkowych.

§ 44.

1. Przystąpienie do Związku może nastąpić na wniosek właściwej rady gminy.

2. O przyjęciu nowego uczestnika Związku rozstrzyga Zgromadzenie w drodze uchwały, która podlega zatwierdzeniu przez rady gmin - uczestników Związku.

§ 45.

1. Uczestnictwo w Związku nabywa się po podjęciu przez przystępującą gminę uchwały w sprawie przystąpienia do Związku oraz uchwały o przyjęciu statutu Związku.

2. Zgromadzenie w uchwale o przyjęciu uczestnika może określić składniki majątkowe, które wnosi do Związku nowy uczestnik oraz ustalić wysokość wpłaty nowego uczestnika na rzecz Związku.

3. Nowoprzyjęty uczestnik Związku wnosi do Związku wpisowe - wpłatę
w wysokości rocznej składki w terminie trzech miesięcy od dnia przystąpienia do Związku niezależnie od składki członkowskiej, o której mowa w § 42.

§ 46.

Uczestnictwo w Związku ustaje w razie:

1) wykluczenia ze Związku;

2) wystąpienia uczestnika ze Związku.

§ 47.

1. Związek może wykluczyć uczestnika w razie:

1) nie wykonywania obowiązków na rzecz Związku;

2) nie wywiązywania się z obowiązku terminowego dokonywania wpłat na rzecz Związku przez okres 6 miesięcy;

3) nie dostosowania się do przepisów obowiązujących w Związku, zwłaszcza do postanowień statutu.

2. O wykluczeniu uczestnika ze Związku stanowi Zgromadzenie bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

3. Zamiar wykluczenia ze Związku należy oznajmić uczestnikowi najpóźniej na trzy miesiące przed dniem wykluczenia.

§ 48.

Uczestnik Związku powinien oznajmić na podstawie uchwały własnej rady gminy zamiar wystąpienia ze Związku najpóźniej na 6 miesięcy przed końcem roku obrachunkowego.

§ 49.

1. Uczestnik występujący lub wykluczony ze Związku nie może żądać podziału majątku Związku.

2. Uczestnik Związku może otrzymać swój udział po całkowitej likwidacji Związku z uwzględnieniem stanu na dzień wystąpienia lub wykluczenia.

3. W przypadku wystąpienia lub wykluczenia uczestnikowi nie przysługuje zwrot wniesionych składek rocznych na rzecz Związku.

Rozdział 9.
Zasady likwidacji Związku

§ 50.

1. Likwidacja Związku następuje na podstawie zgodnych uchwał rad gmin, będących uczestnikami Związku lub gdy liczba członków - uczestników Związku spadnie poniżej dwóch.

2. Zobowiązania i majątek Związku podlegają podziałowi pomiędzy członków proporcjonalnie do wysokości składek członkowskich opłacanych w czasie przynależności do Związku.

3. Likwidacje Związku prowadzi Zarząd lub wyznaczony przez Zgromadzenie likwidator, w terminie ustalonym przez Zgromadzenie.

4. Do obowiązków likwidatora (Zarządu) należy przeprowadzenie kontroli dokumentacji Związku, ustalenie stanu majątkowego i opracowanie planu likwidacji Związku.

5. Plan likwidacji Związku i sprawozdanie zatwierdza Zgromadzenie po przedstawieniu opinii Komisji Rewizyjnej.

6. Zatwierdzony plan likwidacji Związku wywiesza się w siedzibie Związkui przesyła do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej.

7. Po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia planu likwidacji Związku, uczestnicy przejmują przysługujące im części majątku, po zaspokojeniu zobowiązańi roszczeń wierzycieli.

8. Kwota pozostająca po likwidacji Związku podlega podziałowi pomiędzy uczestników Związku proporcjonalnie do wysokości wniesionych składek.

9. Pierwszeństwo w nabyciu zbywanych składników majątkowych Związku mają uczestnicy na obszarze, których owe urządzenia się znajdują na dzień postawienia Związku w stan likwidacji.

10. Nie odebrane kwoty pieniężne przeznaczone na zaspokojenie roszczeń osób trzecich przekazuje się do depozytu sądowego.

11. Datą likwidacji Związku jest dzień jego wykreślenia z rejestru związków.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

§ 51.

Zmiana niniejszego Statutu następuje w trybie przyjętym dla jego ustanowienia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00