Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2012 poz. 4498

Uchwała nr XXVI/133/2012 Rady Gminy Turobin

z dnia 30 października 2012r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turobin

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Biłgoraju, Rada Gminy uchwala, co następuje.

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turobin w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XLIV/211/2006 Rady Gminy Turobin z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turobin, w brzmieniu nadanym uchwałą Nr IX/48/2011 Rady Gminy Turobin z dnia 28 czerwca 2011 r.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Turobin


Tadeusz Albiniak


Załącznik do Uchwały Nr XXVI/133/2012
Rady Gminy Turobin
z dnia 30 października 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY TUROBIN

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości położonych na terenie gminy Turobin.

2. Ilekroć w treści niniejszego regulaminu jest mowa o:

1) ustawie należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz.391),

2) regulaminie należy przez to rozumieć niniejszy "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Turobin".

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) prowadzenie na terenie nieruchomości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w zakresie określonym w regulaminie,

2) _@POCZ@__@KON@_uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, według wymagań określonych w regulaminie,

3) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi, według wymagań określonych w regulaminie.

§ 3. 1. Na terenie gminy Turobin obowiązuje selektywna zbiórka następujących frakcji odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych:

1) papieru i tektury,

2) metalu,

3) tworzyw sztucznych i wielomateriałowych,

4) szkła opakowaniowego bezbarwnego i kolorowego,

5) przeterminowanych leków i chemikaliów,

6) mebli i odpadów wielkogabarytowych,

7) zużytych baterii i akumulatorów,

8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

9) zużytych opon,

10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

11) odpadów zielonych ulegających biodegradacji (z ogrodów, z terenów zieleni).

2. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych:

1) powstające na obszarze nieruchomości odpady komunalne, przed ich zgromadzeniem na terenie nieruchomości w pojemnikach na odpady lub w pojemnikach i workach, należy poddać sortowaniu w celu oddzielnego gromadzenia przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych akumulatorów i zużytych ogniw i baterii (przenośnych, samochodowych, przemysłowych), mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon oraz odpadów zielonych, oraz przeprowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do odzysku i przygotować do transportu, do miejsc dalszego odzysku lub unieszkodliwiania,

2) wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania (np. makulatura, butelki PET, szkło, odpady ulegające biodegradacji) należy umieszczać w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów; odpady opakowaniowe, jeżeli rodzaj materiału na to pozwala przed wrzuceniem do pojemnika lub worka należy zgnieść tak by, zachowały zmniejszoną objętość;

3) meble i odpady wielkogabarytowe (np. drzwi, stolarka okienna), odpady budowlane i rozbiórkowe oraz metale należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

4) chemikalia ( np. farby, lakiery, przeterminowane środki ochrony roślin) i opony wydzielone z odpadów komunalnych powstałych w związku z bytowaniem człowieka, należy przekazywać do punktów zbiórki wskazanych przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

5) wydzielony z odpadów komunalnych przeznaczony dla gospodarstw domowych zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy usuwać z nieruchomości poprzez oddanie podmiotowi zbierającemu zużyty sprzęt (np. sprzedawcy detalicznemu) lub dostarczać do punktów zbiórki wskazanych przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

6) przenośne, samochodowe lub przemysłowe zużyte akumulatory, ogniwa i baterie galwaniczne należy umieszczać w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów), lub przekazywać placówkom handlowym prowadzącym sprzedaż detaliczną baterii, albo do punktów zbiórki wskazanych przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

7) przeterminowane leki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawionych w aptekach lub w innych wskazanych do tego celu miejscach,

8) odpady zielone, które ulegają biodegradacji (pochodzące np. z ogrodów) mogą być poddawane procesowi kompostowania, w celu uzyskania kompostu na własne potrzeby właścicieli nieruchomości lub być zbierane w worki przystosowane do tego celu i usuwane zgodnie z harmonogramem wywozu prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

§ 4. Błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia należy niezwłocznie uprzątać z części nieruchomości służących do użytku publicznego, tj. z powierzchni chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Po usunięciu śniegu lub lodu należy podjąć działania mające na celu likwidację śliskości chodnika. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest:

1) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego, pod warunkiem, że wykonywane jest to na utwardzonej ich części przy pomocy środków ulegających biodegradacji, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2) na terenach służących do użytku publicznego, tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi dozwolona jest, gdy nie jest ona uciążliwa dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiające ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy i nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby.

§ 6. Na terenie gminy Turobin zabrania się:

1) wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli,

2) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi,

3) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych,

4) umieszczania w pojemnikach i workach: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu,

5) spalania odpadów umieszczonych w pojemnikach i koszach przeznaczonych na odpady komunalne,

6) wrzucania do pojemników na papier i tekturę:

a) opakowań wielomateriałowych tj. kartonów po mleku i napojach,

b) opakowań z zawartością, np.: żywności, wapna, cementu,

c) kalki technicznej, prospektów, katalogów oraz wydawnictw foliowanych i lakierowanych,

7) wrzucania do pojemników na opakowania szklane:

a) ceramiki (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),

b) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

c) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

d) szyb samochodowych,

8) wrzucania do pojemników i worków na odpady z tworzyw sztucznych i wielomateriałowych:

a) opakowań z tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego,

b) mokrych folii,

c) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

d) opakowań po środkach ochrony roślin,

9) odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości ciekłe pochodzenia bytowego.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych. Warunki rozmieszczenia tych pojemników i utrzymania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 7. 1. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomościach oraz na drogach publicznych przeznacza się pojemniki, kontenery, worki z folii i kosze na śmieci.

2. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności od 80 l do 240 l, kontenery o pojemności od 1100 l do 7000 l oraz worki 120 l z folii LDPE.

3. Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych przeznaczone są kosze uliczne o pojemności od 20 l do 60 l.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do ilości osób korzystających z tych pojemników oraz do ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów komunalnych.

§ 8. 1. Określa się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zależności od ilości osób korzystających z tych pojemników:

1) 1 - 2 osoby - 80 l,

2) 3 - 4 osoby - 120 l,

3) 5 - 6 osób - 240 l lub 120 l i 120 l,

4) 7 osób i więcej - 240 l lub 240 l i 80 l.

2. Określa się minimalną pojemność oraz warunki rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, przyjmując następujące wskaźniki wytworzenia odpadów komunalnych:

1) dla szkół, przedszkoli oraz placówek leczniczych pojemnik o pojemności 120 l na każdych czterdzieścioro uczniów, pacjentów i pracowników,

2) dla lokali handlowych i gastronomicznych pojemnik o pojemności 240 l na lokal,

3) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 240 l na każdych 10 pracowników, co najmniej jeden pojemnik 240 l na zakład,

4) dla domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko,

5) dla cmentarzy i miejsc pamięci narodowej pojemnik o pojemności 240 l.

§ 9. 1. Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w workach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorach i pojemnościach uwzględniających następujące normy:

1) białych, z przeznaczeniem na makulaturę 120 l,

2) żółtych, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne 120 l,

3) niebieskich, z przeznaczeniem na szkło 120 l,

4) brązowych, z przeznaczeniem na odpady zielone ulegające biodegradacji 120 l.

2. W przypadkach powstawania na terenie nieruchomości większej ilości odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny, o których mowa w ust. 1, mogą być one gromadzone w pojemnikach lub kontenerach, o których mowa w § 7 ust. 2.

3. Kontenery, o których mowa w ust. 2 muszą być wewnątrz zabezpieczone przed zmieszaniem się odpadów różnych frakcji a otwory wrzutowe trwale opisane z podaniem rodzaju odpadów jaki jest gromadzony w każdym zbiorniku kontenera.

4. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników prowadzącego działalność w zakresie usuwania odpadów, w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.

5. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu przed nieruchomością, z wyjątkiem chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.

6. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych powinny być wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

1) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na chodnikach pasów drogowych i w parkach nie może przekraczać 100 m,

2) na przystankach komunikacyjnych kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma - w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

7. Określa się następujące warunki utrzymania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:

1) właściciel nieruchomości ma obowiązek:

a) mycia pojemników po każdym ich opróżnieniu,

b) zamykania pojemników, tj. nie pozostawiania pojemników z otwartą pokrywą,

c) naprawy pojemników w przypadku ich uszkodzenia powodującego wydostawanie się odpadów komunalnych poza pojemnik.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 10. 1. Stałe odpady powinny być usuwane z obszaru nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego systematycznie w terminach uzgodnionych z prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Odpady komunalne, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3-7 powinny być usuwane z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego systematycznie w terminach uzgodnionych z prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, nie rzadziej jednak niż raz na sześć miesięcy.

3. Odpady komunalne powinny być usuwane z terenu cmentarzy i miejsc pamięci narodowej systematycznie w terminach uzgodnionych z prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

4. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych, nie rzadziej niż raz do roku.

5. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości do potrzeb, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.

§ 11. Określa się sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) odpady komunalne zmieszane i selektywnie zbierane odbierane są od właścicieli nieruchomości zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów komunalnych, obowiązującym na terenie gminy Turobin,

2) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić pojemniki i worki wypełnione odpadami komunalnymi w miejscu dostępnym dla przedsiębiorcy do ich odbioru bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru na chodnik przed wejściem na teren nieruchomości w taki sposób, aby nie utrudniały ruchu pieszego i kołowego,

3) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków odbywa się na podstawie zamówienia realizowanego przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie _@POCZ@__opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarowania odpadami

§ 12. W oparciu o wojewódzki plan gospodarki odpadami podejmowane będą działania, obejmujące:

1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych, w tym zbieraniem selektywnym 100% mieszkańców gminy,

2) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez ich składowanie,

3) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy i przedsiębiorców dotyczącej gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz uregulowaniami prawnymi w tym zakresie,

4) upowszechnienie systemu zbierania przeterminowanych lekarstw z gospodarstw domowych na obszarze całej gminy,

5) całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 13. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) sprawowanie właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się zwierzęcia z tego terenu,

2) utrzymywanie tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas lub odór) dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach,

3) zabezpieczenie pomieszczeń, w których znajdują się gady, ptaki i owady w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia z tego pomieszczenia,

4) niezwłoczne usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku,

5) na terenach przeznaczonych do użytku wspólnego wyprowadzanie psów tylko na smyczy, natomiast psów rasy uznawanej za agresywne tylko na smyczy i w kagańcu.

6) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy.

Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 14. 1. Na terenie gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem:

1) istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze. zm.),

2) przydomowego chowu drobiu, pszczół oraz królików i szynszyli - wyłącznie na nieruchomościach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

3. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązany jest:

1) nie powodować dla osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odór itp.,

1) zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie,

2) niezwłocznie usuwać odchody zwierzęce, resztki karmy lub ściółki pozostawione na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 15. 1. Obszarami podlegającymi obowiązkowej deratyzacji dwa razy w roku są nieruchomości zajęte pod skoncentrowane budownictwo mieszkaniowe, związane z produkcją, handlem i magazynowaniem artykułów spożywczych oraz świadczeniem usług bytowych.

2. Ustala się terminy przeprowadzania deratyzacji:

1) w terminie wiosennym od dnia 1 marca do dnia 31 marca,

2) w terminie jesiennym od dnia 1 października do dnia 31 października.

3. W sytuacji zagrożenia epidemiologicznego Rada Gminy Turobin w porozumieniu z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym może wyznaczyć inne obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00