Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2012 poz. 4403

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK- II.4131.331.2012 Wojewody Lubelskiego

z dnia 13 grudnia 2012r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr XX/90/12 Rady Gminy Firlej z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, stawek opłat i opłat dodatkowych za parkowanie oraz sposobu ich pobierania w części obejmującej jej § 3 oraz § 5 w brzmieniu: „w tym uiszczenie opłaty w zaniżonej wysokości lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania (…) niezależnie od obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie”

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn.zm.)

stwierdzam nieważność

uchwały Nr XX/90/12 Rady Gminy Firlej z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, stawek opłat i opłat dodatkowych za parkowanie oraz sposobu ich pobierania w części obejmującej jej § 3 oraz § 5 w brzmieniu: "w tym uiszczenie opłaty w zaniżonej wysokości lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania (…) niezależnie od obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie".

Uzasadnienie do Rozstrzygnięcia nadzorczego Nr NK- II.4131.331.2012
Wojewody Lubelskiego
z dnia 13 grudnia 2012 r.

Uchwała Nr XX/90/12Rady Gminy Firlej została doręczona organowi nadzoru w dniu 15 listopada 2012 r.

Działając na podstawie art. 13 b ust. 3, ust. 4 pkt 1 i 3 oraz art.13 f ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 ze zm.) Rada Gminy ustaliła strefę płatnego parkowania, określiła stawki opłat i opłat dodatkowych za parkowanie w tej strefie oraz wskazała sposób ich pobierania.

Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 pkt. 1 ustawy o drogach publicznych, korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania.

Opłatę, o której mowa w tym przepisie, pobiera się za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo (art. 13 b ust. 1 ustawy).

Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, a to w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszarudla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej (art. 13 b ust. 2 ustawy).

Rada gminy (rada miasta) na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach, może ustalić strefę płatnego parkowania (art. 13 b ust. 3 ustawy).

Jednocześnie ustawodawca wskazał w art. 13 b ust. 4 ustawy, iż rada gminy (rada miasta), ustalając strefę płatnego parkowania:

1) ustala wysokość stawek opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy, z tym że opłata za pierwszą godzinę parkowania pojazdu samochodowego nie może przekraczać 3 zł;

2) może wprowadzić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane oraz zerową stawkę opłaty dla niektórych użytkowników drogi;

3) określa sposób pobierania opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stawki opłat, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy, mogą być zróżnicowane w zależności od miejsca parkowania. Przy ustalaniu takich stawek uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny parkowania, przy czym progresja nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 % za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę parkowania.

Stawka opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny parkowania nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania (art. 13 b ust. 5).

Jak stanowi § 3 uchwały, stawkę opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania ustala się w wysokości 7 zł za każdą rozpoczętą dobę parkowania.

W ocenie organu nadzoru powyższa regulacja narusza w sposób istotny cytowany wyżej art. 13 b ust. 4 i 5 ustawy.

Z analizy treści art. 13 b ust. 4 wynika w sposób jednoznaczny, iż ustawodawca wprowadził generalną zasadę ustalenia odpłatności za parkowanie pojazdów - odpłatność naliczana za kolejne godziny parkowania, od której to zasady - jedynie w drodze wyjątku - właściwy organ gminy może wprowadzać odstępstwa i pewnego rodzaju przywileje (może np. ustalić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane, czy też stawkę zerową) w stosunku tylko do niektórych użytkowników dróg publicznych.

Wprowadzona przez Radę Gminy Firlej opłata ma znamiona opłaty zryczałtowanej - 7 zł na dobę, zaś z treści uchwały nie wynika, iż miałaby ona dotyczyć tylko niektórych użytkowników dróg publicznych.

W związku z tym, ustalając taką opłatę Rada powinna uwzględnić zasady ogólne określone w cytowanym przepisie art. 13 b ust. 4 pkt 1 ustawy jednocześnie w sposób uwzględniający progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny parkowania, wynikający z ust. 5.

Jak stanowi § 5 uchwały, za nieuiszczenie opłaty za parkowanie, w tym uiszczenie opłaty w zaniżonej wysokości lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania, pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 50 zł, niezależnie od obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie.

Takim zapisem Rada Gminy przekroczyła zakres upoważnienia wynikający z art. 13 f ust. 2 ustawy o drogach publicznych.

Jak stanowi art.13 f ustawy, za nieuiszczenie opłat, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy, pobiera się opłatę dodatkową (ust. 1).

Rada gminy określa wysokość opłaty dodatkowej, o której mowa w ust. 1, oraz sposób jej pobierania. Wysokość opłaty dodatkowej nie może przekroczyć 50 zł (ust. 2).

Redakcja przepisu art.13 f ust. 1 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych wytycza jednoznacznie granice ustawowego upoważnienia rady gminy do reglamentacji w drodze aktu prawa miejscowego kwestii należnej opłaty dodatkowej za parkowanie w strefie płatnego parkowania.

Ustawodawca jednoznacznie ustalił zakres kompetencji rady upoważniając ją do ustalenia wysokości opłaty dodatkowej i sposobu jej pobierania, a nie do modyfikowania ustawowo określonych przesłanek powstania obowiązku opłaty dodatkowej.

Ustawodawca bowiem wprost zdefiniował w art. 13 f ust. 1 ustawy o drogach publicznych obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej, wiążąc go wyłącznie ze stanem faktycznym polegającym na nieuiszczeniu opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania.

W tym stanie rzeczy, stwierdzenie nieważności uchwały Nr XX/90/12 we wskazanym zakresie jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, złożona za moim pośrednictwem w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

Otrzymują:

1) Wójt Gminy Firlej

2) Przewodniczący Rady Gminy Firlej

Wojewoda Lubelski


Jolanta Szołno - Koguc

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00