Akt prawny
Alerty
Zarządzenie nr 473 Wojewody Lubelskiego
z dnia 15 listopada 2012r.
w sprawie nadania Statutu Lubelskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Lublinie
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206, z późn. zm. [1] ) ) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Lubelskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Lublinie nadaje się Statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 144 Wojewody Lubelskiego z dnia 20 maja 2009 r.
w sprawie nadania Statutu Lubelskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Lublinie (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2009 r. Nr 73, poz. 1766, z późn. zm. [2] ) ).
§ 3.
Zarządzenie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
WOJEWODA LUBELSKI |
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 473
Wojewody Lubelskiego
z dnia 15 listopada 2012 r.
ZATWIERDZAM
Michał Boni
Minister Administracji i Cyfryzacji [3] )
STATUT
LUBELSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO
w Lublinie
§ 1.
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1) Wojewodzie - należy przez to rozumieć Wojewodę Lubelskiego;
2) Wicewojewodzie - należy przez to rozumieć Wicewojewodę Lubelskiego;
3) województwie - należy przez to rozumieć województwo lubelskie;
4) Dyrektorze Generalnym Urzędu - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie;
5) Urzędzie - należy rozumieć Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie;
6) wydziałach - należy przez to rozumieć wydziały i równorzędne komórki organizacyjne Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie, zgodniez § 7 ust. 1 oraz § 9 Statutu Urzędu;
7) delegaturze Urzędu - należy przez to rozumieć oddziały i stanowiska pracy niektórych wydziałów Urzędu, zlokalizowane poza jego siedzibą.
§ 2.
Urząd zapewnia wykonywanie przez Wojewodę zadań wynikających ze sprawowania funkcji:
1) przedstawiciela Rady Ministrów w województwie;
2) zwierzchnika rządowej administracji zespolonej w województwie;
3) organu rządowej administracji zespolonej w województwie;
4) organu nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków;
5) organu administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych przepisach do właściwości innych organów tej administracji;
6) reprezentanta Skarbu Państwa, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
7) organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym.
§ 3.
Siedzibą Urzędu jest miasto Lublin.
§ 4.
1. Urząd wykonuje zadania wynikające ze sprawowania przez Wojewodę funkcji,o których mowa w § 1, a w szczególności w zakresie:
1) dostosowania do miejscowych warunków szczegółowych celów polityki Rady Ministrów oraz - w zakresie i na zasadach określonych w ustawach - koordynowania i kontroli wykonania wynikających stąd zadań;
2) zapewnienia współdziałania wszystkich organów administracji rządoweji samorządowej działających w województwie i kierowania ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwai utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonychw ustawach;
3) dokonywania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowywania planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
4) wykonywania i koordynowania zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikającychz ustaw szczególnych;
5) przedstawiania Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projektów dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa;
6) reprezentowania Rady Ministrów na uroczystościach państwowych
i w czasie oficjalnych wizyt składanych w województwie przez przedstawicieli państw obcych;
7) współdziałania z właściwymi organami innych państw oraz międzynarodowych organizacji rządowych i pozarządowych, na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych;
8) wydawania poleceń obowiązujących wszystkie organy administracji rządowej w województwie, a w sytuacjach nadzwyczajnych, określonych przepisami, obowiązujące również organy samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 25 ust. 2 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie;
9) żądania od organów administracji rządowej bieżących informacjii wyjaśnień o ich działalności, a także wglądu w każdą sprawę w zakresie zadań administracji rządowej realizowanych w województwie;
10) wstrzymywania w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na czas określony, egzekucji administracyjnej;
11) kontroli wykonywania przez organy rządowej administracji zespolonej zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych, ustaleń Rady Ministrów oraz wytycznych i poleceń Prezesa Rady Ministrów;
12) kontroli wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej;
13) kontroli, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, sposobu wykonywania przez organy niezespolonej administracji rządowej działające w województwie zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych;
14) kierowania i koordynowania działalnością rządowej administracji zespolonej w województwie oraz zapewniania warunków do jej skutecznego działania;
15) sprawowania nadzoru nad działalnością organów gmin, powiatówi samorządu województwa, w zakresie i na zasadach określonych ustawami;
16) reprezentowania Skarbu Państwa, w zakresie i na zasadach określonych
w odrębnych ustawach, oraz wykonywania uprawnień i obowiązków organu założycielskiego wobec przedsiębiorstw państwowych;
17) wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji rządowej należących do właściwości Wojewody, prowadzenia spraw związanych z zaskarżaniem decyzji do sądów administracyjnych oraz stosowaniem przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
18) wydawania Dziennika Urzędowego Województwa Lubelskiego.
2. Urząd realizuje także inne niż określone w ust. 1 zadania Wojewody, wynikającez ustaw i innych aktów prawnych oraz z poleceń Wojewody.
§ 5.
1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy Wicewojewody, Urzędu oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.
2. Zakres kompetencji i zadań wykonywanych przez Wicewojewodę określa Wojewoda w formie zarządzenia.
3. Jeżeli Wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa Wicewojewody rozciąga się na wszystkie kompetencje Wojewody.
4. Dyrektor Generalny Urzędu wykonuje zadania wynikające z odrębnych przepisów lub upoważnień i poleceń wydawanych przez Wojewodę, w szczególności zapewnia prawidłowe funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, a także dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Urzędzie.
§ 6.
Przy Wojewodzie działają, realizując zadania określone w odrębnych przepisach:
1) Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego;
2) Wojewódzki Komitet Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa;
3) Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności;
4) Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego;
5) Wojewódzka Komisja do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
§ 7.
1. W skład Urzędu wchodzą następujące wydziały:
1) Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli;
2) Wydział Finansów i Certyfikacji;
3) Wydział Infrastruktury;
4) Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Skarbu Państwa;
5) Wydział Środowiska i Rolnictwa;
6) Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców;
7) Wydział Polityki Społecznej;
8) Wydział Zdrowia;
9) Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego;
10) Biuro Wojewody;
11) Biuro Organizacji i Kadr;
12) Biuro Informatyki i Obsługi Urzędu.
2. Wydziały, o których mowa w ust. 1, dzielą się na oddziały lub samodzielne stanowiska pracy, określone w regulaminie Urzędu.
§ 8.
1. W skład Urzędu wchodzą następujące delegatury:
1) Delegatura Urzędu w Białej Podlaskiej;
2) Delegatura Urzędu w Chełmie;
3) Delegatura Urzędu w Zamościu.
2. Delegatury Urzędu, o których mowa w ust. 1, składają się z oddziałów i samodzielnych stanowisk pracy, będących częściami wydziałów Urzędu.
§ 9.
W strukturze Urzędu funkcjonują ponadto wyodrębnione następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
2) Zespół Audytu Wewnętrznego, którym kieruje Audytor Wewnętrzny;
3) Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna, którą kieruje Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.
§ 10.
W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska dyrektorów wydziałów:
1) Dyrektor Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli;
2) Dyrektor Wydziału Finansów i Certyfikacji;
3) Dyrektor Wydziału Infrastruktury;
4) Dyrektor Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Skarbu Państwa;
5) Dyrektor Wydziału Środowiska i Rolnictwa;
6) Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców;
7) Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej;
8) Dyrektor Wydziału Zdrowia;
9) DyrektorWydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego;
10) Dyrektor Biura Wojewody;
11) Dyrektor Biura Organizacji i Kadr;
12) Dyrektor Biura Informatyki i Obsługi Urzędu.
§ 11.
Do zakresu działania Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli należą w szczególności sprawy z zakresu:
1) zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi i sądami administracyjnymi;
2) obsługi Wojewody w zakresie przygotowywania pod obrady Rządu projektów dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa;
3) opiniowania projektów aktów prawa miejscowego Wojewody oraz stanowionych przez organy administracji niezespolonej;
4) wykonywania obsługi prawnej Wojewody, Wicewojewody i Dyrektora Generalnego Urzędu oraz wydziałów Urzędu;
5) nadzoru prawnego w zakresie zgodności z prawem uchwał:
a) organów samorządu terytorialnego i ich związków,
b) organów Lubelskiej Izby Rolniczej,
c) organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie;
6) przygotowywania skarg do sądów administracyjnych w sprawach związanych z nadzorem wykonywanym przez Wojewodę;
7) kontroli wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie przepisów prawa lub porozumień z organami administracji rządowej;
8) kontroli wykonywania przez organy rządowej administracji zespolonej w województwie zadań wynikających z przepisów prawa, ustaleń Rady Ministrów oraz wytycznych i poleceń Prezesa Rady Ministrów;
9) kontroli sposobu wykonywania przez organy niezespolonej administracji rządowej zadań wynikających z przepisów prawa;
10) kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
11) prowadzenia redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Lubelskiego;
12) realizacji zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
a) administracja publiczna - w zakresie podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek osadniczych i obiektów fizjograficznych,
b) sprawiedliwość - w zakresie sprawowania kontroli nad działalnością tłumaczy przysięgłych oraz udostępniania listy tłumaczy przysięgłych do powszechnego wglądu.
§ 12.
1. Do zakresu działania Wydziału Finansów i Certyfikacji należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) budżet;
2) finanse publiczne;
3) instytucje finansowe;
4) rozwój regionalny - w zakresie:
a) Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji prawidłowości poniesienia wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 - 2013,
b) Instytucji Pośredniczącej w Zarządzaniu Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 w Województwie Lubelskim,
c) Instytucji Pośredniczącej w Zarządzaniu Programem Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina Interreg III A TACIS CBC 2004 - 2006.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1 w pkt 4, realizują wyodrębnione w strukturze Wydziału komórki organizacyjne.
§ 13.
Do zakresu działania Wydziału Infrastruktury należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, z zastrzeżeniem § 14 pkt 1;
2) gospodarka, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 pkt 2;
3) rozwój regionalny, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1 pkt 4;
4) transport, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 pkt 5.
§ 14.
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Skarbu Państwa należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa - w zakresie gospodarki nieruchomościami;
2) Skarb Państwa.
§ 15.
1. Do zakresu działania Wydziału Środowiska i Rolnictwa należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) administracja publiczna - w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu;
2) gospodarka wodna;
3) rozwój wsi, z zastrzeżeniem § 25 pkt 2;
4) rolnictwo;
5) rybołówstwo;
6) rynki rolne;
7) środowisko.
2. W ramach Wydziału działają Państwowa Straż Łowiecka i Państwowa Straż Rybacka, jako wyodrębnione komórki organizacyjne, w zakresie realizowanych zadań podległe bezpośrednio Wojewodzie.
§ 16.
Do zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) obrona narodowa - w zakresie rejestracji i kwalifikacji wojskowej;
2) praca - w zakresie wydawania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców;
3) sprawy wewnętrzne - w zakresie:
a) kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców oraz koordynacji działań związanych z polityką migracyjną,
b) obywatelstwa,
c) ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów,
d) rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk;
4) wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
§ 17.
1. Do zakresu działania Wydziału Polityki Społecznej należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) kultura fizyczna;
2) oświata i wychowanie;
3) praca, z zastrzeżeniem § 16 pkt 2;
4) rodzina;
5) zabezpieczenie społeczne.
2. Do zadań Wydziału należy obsługa Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
§ 18.
1. Do zakresu działania Wydziału Zdrowia należy realizacja zadań Wojewody objętych działem administracji rządowej zdrowie, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 pkt 6.
2. Do zadań Wydziału należy obsługa Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
§ 19.
1. Do zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) administracja publiczna - w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu;
2) gospodarka - w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem paliwowym państwa;
3) obrona narodowa, z zastrzeżeniem § 16 pkt 1;
4) sprawy wewnętrzne, z zastrzeżeniem § 16 pkt 3;
5) transport - w zakresie spraw związanych z przewozem drogowym towarów niebezpiecznych;
6) zdrowie - w zakresie funkcjonowania lekarzy koordynatorów ratownictwa medycznego.
2. Do zadań Wydziału należy obsługa Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
§ 20.
1. Do zakresu działania Biura Wojewody należy:
1) realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
a) członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
b) kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,
c) sprawy zagraniczne;
2) zapewnienie organizacji pracy Wojewody i Wicewojewody;
3) obsługa prasowa Wojewody oraz współpraca ze środkami masowego przekazu;
4) przyjmowanie interesantów w sprawach z zakresu skarg i wniosków zgłaszanych do Wojewody;
5) prowadzenie spraw dotyczących współpracy Wojewodyz parlamentarzystami, przedstawicielami samorządu terytorialnego oraz partii politycznych, związków zawodowych i innych organizacji pozarządowych;
6) obsługa organizacyjna i protokolarna oficjalnych wizyt.
2. Do zadań Biura należy obsługa Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego oraz Wojewódzkiego Komitetu Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.
§ 21.
Do zakresu działania Biura Organizacji i Kadr należy:
1) realizacja zadań Wojewody objętych działem administracji rządowej administracja publiczna w zakresie:
a) administracji, w tym organizacji urzędów administracji publicznej oraz procedur administracyjnych,
b) reform i organizacji struktur administracji publicznej,
c) zespolonej administracji rządowej w województwie;
2) realizacja zadań Wojewody w zakresie dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich;
3) współdziałanie z organami administracji niezespolonej;
4) realizacja zadań Dyrektora Generalnego Urzędu w zakresie:
a) dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz zarządzania zasobami ludzkimi,
b) zapewnienia funkcjonowania i organizacji pracy Urzędu;
5) prowadzenie archiwum zakładowego.
§ 22.
Do zakresu działania Biura Informatyki i Obsługi Urzędu należy:
1) realizacja zadań Wojewody objętych działem administracji rządowej informatyzacja;
2) realizacja zadań Dyrektora Generalnego Urzędu w zakresie:
a) technicznego i gospodarczego zabezpieczenia warunków działania Urzędu, a w szczególności:
- gospodarowanie mieniem Urzędu, w tym zlecanie usługi dokonywanie zakupów dla Urzędu oraz prowadzenie ewidencji majątku Urzędu,
- reprezentowanie Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Urzędu,
- wykonywanie zadań kierownika zamawiającego,
b) obsługi finansowo-księgowej Urzędu.
§ 23.
Do zakresu działania Zespołu do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przy wytwarzaniu, przetwarzaniu, przekazywaniu i przechowywaniu dokumentów niejawnych oraz ochrona systemów i sieci informatycznych.
§ 24.
Do zakresu działania Zespołu Audytu Wewnętrznego należy realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem audytu wewnętrznego, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
§ 25.
Do zakresu działania Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej należy realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:
1) administracja publiczna - w zakresie geodezji i kartografii;
2) rozwój wsi - w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
§ 26.
Spory kompetencyjne między wydziałami Urzędu rozstrzyga Wojewoda.
§ 27.
Zadania rządowej administracji zespolonej w województwie wykonuje Wojewoda oraz działający pod jego zwierzchnictwem kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich:
1) Lubelski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej;
2) Lubelski Komendant Wojewódzki Policji;
3) Lubelski Kurator Oświaty;
4) Lubelski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
5) Lubelski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
6) Lubelski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny;
7) Lubelski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny;
8) Lubelski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska;
9) Lubelski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej;
10) Lubelski Wojewódzki Lekarz Weterynarii;
11) Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków;
12) Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego;
13) Lubelski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego.
§ 28.
Aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich stanowią:
1) Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie;
2) Komenda Wojewódzka Policji w Lublinie;
3) Kuratorium Oświaty w Lublinie;
4) Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Lublinie;
5) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Lublinie;
6) Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Lublinie;
7) Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Lublinie;
8) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Lublinie;
9) Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie;
10) Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Lublinie;
11) Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Lublinie;
12) Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Lublinie;
13) Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Lublinie.
§ 29.
Delegatury jednostek organizacyjnych, stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, z siedzibami w Białej Podlaskiej, w Chełmie i w Zamościu funkcjonują w ramach:
1) Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
2) Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;
3) Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska;
4) Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej;
5) Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.
§ 30.
Do zakresu działania Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej należy w szczególności zapewnienie wykonania zadań dotyczących walkiz pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami.
§ 31.
Do zakresu działania Komendy Wojewódzkiej Policji należy w szczególności zapewnienie wykonania zadań dotyczących ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
§ 32.
Do zakresu działania Kuratorium Oświaty należy zapewnienie wykonania zadań dotyczących oświaty, a w szczególności sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami oraz placówkami doskonalenia nauczycieli.
§ 33.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, a w szczególności dotyczących kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ich krajowej produkcji i obrocie oraz eksporcie i imporcie.
§ 34.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin
i Nasiennictwa należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, a w szczególności dotyczących nadzoru nad zdrowiem roślin, zapobieganiem zagrożeniom związanym z obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz nadzorem nad wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym.
§ 35.
Do zakresu działania Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Sanitarnej, a w szczególności dotyczących nadzoru nad warunkami higieny, zdrowotnymi i higieniczno-sanitarnymi w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób oraz kształtowania odpowiednich postawi zachowań zdrowotnych.
§ 36.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Farmaceutycznej, a w szczególności dotyczących nadzoru nad jakością i obrotem produktami leczniczymi oraz wyrobami medycznymi.
§ 37.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Ochrony Środowiska, a w szczególności dotyczących kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym użytkowaniu zasobów przyrody.
§ 38.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Handlowej, a w szczególności dotyczących kontroli mającej na celu ochronę interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.
§ 39.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a w szczególności dotyczących ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego.
§ 40.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
§ 41.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań Inspekcji Transportu Drogowego, a w szczególności dotyczących kontroli dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego oraz przestrzegania warunków w nich określonych.
§ 42.
Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego należy zapewnienie wykonania na obszarze województwa zadań nadzoru budowlanego, a w szczególności dotyczących kontroli przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego, działania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz badania przyczyn powstawania katastrof budowlanych.
§ 43.
Szczegółową organizację i zakresy działania rządowej administracji zespolonej w województwie oraz zakres działania delegatur, do których należą sprawy lub części spraw objęte zakresem działania poszczególnych jednostek organizacyjnych, określają ich statuty i regulaminy organizacyjne.
§ 44.
Szczegółową organizację oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin ustalony przez Wojewodę w drodze zarządzenia .
§ 45.
Wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie zawiera załącznik do Statutu.
Załącznik do Statutu
Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Lublinie
WYKAZ
JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH PODPORZĄDKOWANYCH
WOJEWODZIE LUBELSKIEMU
Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych w Chełmie.
[1] ) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 230 oraz z 2011 r. Nr 22, poz. 114, Nr 92, poz. 529, Nr 163, poz. 981 i Nr 185, poz. 1092.
[2] ) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2009 r. Nr 97, poz. 2305, z 2010 r. Nr 78, poz. 1471 i Nr 135, poz. 2258, z 2011 r. Nr 103, poz. 1834 oraz z 2012 r. poz. 2256.
[3] ) Prezes Rady Ministrów Pan Donald Tusk w dniu 9 grudnia 2011 r. upoważnił na podstawie art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392), w związku z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206, z późn. zm.) Pana Michała Boniego Ministra Administracji i Cyfryzacji do zatwierdzania statutów oraz zmian statutów urzędów wojewódzkich.