Akt prawny
Alerty
Uchwała nr 124/2010 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 18 sierpnia 2010r.
w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Rady Gminy Łukowa
Na podstawie art. art. 86 i 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz art. art. 11 ust. 1 pkt 4 i 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
p o s t a n a w i a
stwierdzić nieważność uchwały Nr XXXIII/177/10 Rady Gminy Łukowa z dnia 20 lipca 2010 roku w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, w części dotyczącej zapisów ujętych w § 8 w pkt. 7 obejmującej wyrazy "oraz zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem" i w pkt. 9 uchwały, z uwagi na ich sprzeczność z treścią art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
U Z A S A D N I E N I E
Uchwała Rady Gminy Łukowa, o której mowa w sentencji, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 27 lipca 2010 roku. W wyniku jej zbadania w trybie nadzoru Kolegium 10 sierpnia br. uchwałą Nr 120/2010 wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności części jej zapisów (§ 8 pkt 7 i 9) pozostających w sprzeczności z treścią art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
W ocenie Kolegium Izby do zasad udzielania dotacji regulowanych wskazanym przepisem nie należą te sprawy, które unormowane są w przepisach powszechnie obowiązujących. Również nie są nimi objęte sprawy o charakterze informacyjnym, szczególnie wówczas, gdy zawarte w nich dane nie są prawnie właściwe. Do pierwszej kategorii wymienionych uchybień zaliczyć można zapis przyjęty w pkt 7 § 8 uchwały, zawierający wytyczne co do treści umowy dotacyjnej. Stanowi on, że umowa ma określać warunki, sposób i termin zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Kwestie te unormowane są w art. 252 ustawy o finansach publicznych i nie ma potrzeby, ani podstaw prawnych, do tworzenia fikcyjnych przesłanek, na mocy których możnaby przyjąć, że ustalenia co do warunków, sposobu i terminu zwrotu takich dotacji mogą być wynikiem dwustronnych uzgodnień.
Do drugiej kategorii uchybień zaliczyć można pouczenie, które powinna zawierać umowa dotacyjna, że w przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem - na mocy przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - beneficjent traci prawo otrzymania dotacji przez 3 kolejne lata, licząc od dnia stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem" (§ 8 pkt 9).
Odniesienie to jest jednak nieuprawnione. Było ono zasadne w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych z 2005 roku. Nowa, obowiązująca od 1 stycznia 2010 roku, ustawa o finansach publicznych takich, przykrych dla beneficjentów, konsekwencji nie przewiduje.
Ponieważ Rada Gminy Łukowa w wyznaczonym przez Kolegium Izby terminie nie dostosowała kwestionowanych zapisów uchwały do obowiązującego prawa, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie orzekło jej nieważność we wskazanej części.
Na tę uchwałę przysługuje Radzie Gminy prawo wniesienia - za pośrednictwem Kolegium RIO w Lublinie - skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały.
Otrzymują :
1) Rada Gminy Łukowa,
2) Wójt Gminy Łukowa.