Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2010 nr 94 poz. 1753

Uchwała nr XLVI/648/10 Rady Gminy Zamość

z dnia 23 czerwca 2010r.

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania

Na podstawie art.40 ust.1i, art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art.90 ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.) - Rada Gminy uchwala, co nastepuje:

§ 1. Uchwała określa tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż gmina Zamość lub osoby fizyczne.

§ 2. Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy Zamość w wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę Zamość.

§ 3. 1. Dotacji udziela się na wniosek osoby prowadzącej szkołę, zawierający planowaną liczbę uczniów, złożony w terminie do dnia 30 września roku poprzedzjącego rok udzielenia dotacji. Wzór wniosku określa załącznik nr 1.

2. Osoba, o której mowa w ust.1, zgłasza wszelkie zmiany danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.

§ 4. 1. Dotację przekazuje się na wskazany rachunek bankowy dotowanej szkoły.

2. Osoba prowadząca dotowane podmioty składa w terminie do 10 dnia każdego miesiąca do Wójta Gminy Zamość informację o faktycznej liczbie uczniów ustaloną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, według stanu na pierwszy dzień danego miesiąca. Wzór informacji określa załącznik nr 2 do uchwały.

§ 5. 1. Podmiot otrzymujący dotację prowadzi dokumentację i ewidencję zgodnie z obowiązującymi przepisami i w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym.

2. Dowody dotyczące poniesionych kosztów związanych z realizacją zadania pozostają w aktach podmiotu otrzymującego dotację.

3. Dotowany zobowiązuje się do wykorzystania dotacji wyłącznie na cel określony w ustawie.

§ 6. 1. Dotacja podlega szczegółowemu rozliczeniu finansowemu i rzeczowemu.

2. Osoba prowadząca szkołę jest obowiązana do przedłożenia do Wójta Gminy Zamość pisemnego rozliczenia przyznanej dotacji za okres od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji - w terminie do 15 stycznia roku następnego.

3. Wzór rozliczenia rocznego stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 7. 1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli faktycznej liczby uczniów dotowanej jednostki i prawidłowości wykorzystania dotacji.

2. Kontrola obejmuje:

1) zgodność danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji, miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania,

2) prawidłowość wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w art.80 ust.3d ustawy o systemie oświaty - na podstawie dokumentacji finansowo-księgowej kontrolowanej jednostki oświatowej.

§ 8. 1. Kontrolę przeprowadzają osoby upoważnione przez Wójta Gminy Zamość.

2. Upoważnienie zawiera:

1) oznaczenie organu, datę i miejsce wystawienia,

2) wskazanie podstawy prawnej kontroli,

3) imiona i nazwiska,

4) określenie nazwy kontrolowanego podmiotu i organu prowadzącego,

5) określenie zakresu kontroli,

6) datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli,

7) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska i funkcji.

3. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej lub organu prowadzącego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce oraz w obecności pracowników tej jednostki.

4. Kontrolujący mają prawo wglądu do dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 2 uchwały oraz do dokonywania z niej odpisów i kserokopii. Kserokopie służące jako załączniki do protokołu kontroli powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez osoby reprezentujące kontrolowanej jednostki.

§ 9. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza sie protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanej jednostki.

2. Protokół kontroli powinien zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzemieniu i jej adres,

2) wskazanie osoby prowadzącej,

3) imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,

4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

5) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

6) imię i nazwisko osoby reprezentującej kontrolowaną jednostkę i osoby pełniącej funkcję głównego księgowego,

7) opis dokonanych ustaleń faktycznych,

8) opis stwierdzonych nieprawidłowości z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków,

9) opis dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych dowodów,

10) informację o sporządzonych załącznikach stanowiących dowody w stosunku do ustaleń protokołu kontroli,

11) informację o powiadomieniu przedstawiciela kontrolowanej jednostki o przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia w terminie 3 dni od daty jego otrzymania pisemnych wyjaśnień co do przyczyny tej odmowy,

12) dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz informację o doręczeniu jednego egzemplarza osobie reprezentującej kontrolowaną jednostkę,

13) podpisy osób kontrolujących oraz przedstawiciela kontrolowanego i głównego księgowego.

§ 10. 1. Jeżeli osoba reprezentująca jednostkę kontrolowaną odmawia podpisania protokołu - protokół podpisują jedynie osoby kontrolujące, czyniąc w nim adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu.

2. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.

3. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli.

4. Osoba reprezentująca jednostkę kontrolowaną może zgłosić Wójtowi Gminy Zamość w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienie co do ustaleń zawartych w protokole.

§ 11. 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na prawo lub wysokość dotacji przysługującej kontrolowanej jednostce, Wójt Gminy Zamość w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w § 10 ust. 4, kieruje do kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne wzywające do zwrotu całości lub części przekazanej dotacji.

2. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli Wójt Gminy Zamość uwzględni wyjaśnienia, o których mowa w § 10 ust. 4.

3. W przypadku wystąpienia nieprawidłowości innego rodzaju, niż określone w ust. 1, Wójt Gminy Zamość kieruje do jednostki kontrolowanej wnioski zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia działalności objętej kontrolą.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zamość.

§ 13. Traci moc uchwała Nr XLIII/344/2002 Rady Gminy Zamość z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania z budżetu gminy dotacji szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych.

§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Zamość


Jerzy Bondyra


Uzasadnienie

Uzasadnienie do uchwały Nr XLVI/648/10 Rady Gminy Zamość z dnia 23 czerwca 2010 r. Na podstawie art.90 ust.4 o systemie oświaty, w dniu 8 lipca 2002 r. Rada Gminy Zamość podjęła uchwałę Nr XLIII/344/2002 w sprawie trybu udzielania i rozliczania z budżetu gminy dotacji szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych. Ustawa o systemie oświaty z dnia 19 marca 2009 r.o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 56, poz.458) znowelizowała m.in. przepisy art. 90. Nowelizacja wprowadziła zmiany w zakresie kontrolowania przez jednostki samorządu terytorialnego dotowanych jednostek publicznych i niepublicznych. Ustawa nadała organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego uprawnienia nie tylko (jak to było dotychczas) do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, ale również do ustalenia trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystywania otrzymywanej dotacji, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz termin i sposób rozliczania dotacji. W ustawie zostało określone jednoznacznie na jakie wydatki może być wydatkowana przyznana dotacja. Mogą to być jedynie wydatki bieżące związane z realizacją zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli, mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania. Uchwała z 2002 r. zawiera w treści dokonywanie kontroli prawidłowości realizacji zleconego zadania, jednak wskazane jest wprowadzenie bardziej szczegółowych zapisów we wskazanym zakresie. W związku z powyższym, uwzględniając powyższe zmiany proponuje się podjęcie nowej uchwały w formie jednolitego tekstu.

1) Rozstrzygnięcie Nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie Nr 110/2010 z dnia 23 lipca 2010 r.

Załącznik do Uchwały Nr XLVI/648/10
Rady Gminy Zamość
z dnia 23 czerwca 2010 r.
Zalacznik1.doc

Załączniki do uchwały

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00