Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2010 nr 73 poz. 1434

Uchwała nr 91/2010 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie

z dnia 1 czerwca 2010r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy Konopnica

na podstawie art.86. i art. 91. ust. 1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art. 18. ust. 1. pkt 1. ustawy z dnia 7 października 1992 r o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie

postanawia:

Stwierdza się nieważność uchwały Rady Gminy Konopnica z dnia 15 marca 2010 r. Nr XLII/234/10 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych i innych form wychowania przedszkolnego oraz zakresu i trybu kontroli prawidłowości jej wykorzystania, z powodu niezgodności tych zapisów z art. 90. ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz przepisami art. 252. ust. 1. i art. 251. ust. 3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240).

UZASADNIENIE

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie na posiedzeniu w dniu 25 maja 2010 r., dokonało oceny i analizy uchwały, o której mowa w sentencji.

W ocenie Kolegium uchwała Rady Gminy Konopnica zawiera nieprawidłowości, którą należy zakwalifikować jako istotne naruszenie prawa, uzasadniające dokonanie ingerencji nadzorczej.

Postanowienia § 4. ust. 6. uchwały wprowadzają, nieznajdujące uzasadnienia w ustawie o systemie oświaty, wstrzymanie dotacji z powodu przesłanek o charakterze technicznym - do czasu złożenia rozliczenia dotacji za miesiąc (" zaległej informacji sprawozdawczej").

Wstrzymanie dotacji narusza zasadę udzielania dotacji wyrażoną w art. 90. ust. 1., 2b oraz 3c ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którą obowiązkiem gminy jest udzielanie dotacji na każdego ucznia przedszkola niepublicznego w 12 częściach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły lub placówki - bez względu na to, czy przedszkole złoży informację o aktualnej liczbie uczniów lub inną informację, czy też nie. Istnienie podmiotu, któremu ustawa przypisuje prawo do dotacji, determinuje obowiązek organu do jej udzielenia i przekazywania w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca. Jedynym warunkiem jaki podmiot dotowany musi wypełnić, jest złożenie wniosku przez osobę prowadzącą szkołę, zawierającego dane dotyczące planowanej liczby uczniów - nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Warunki przekazywania dotacji mogą wynikać jedynie z ustawy - rada nie może ich wprowadzać.

Wprawdzie rada w ocenianej uchwale ma prawo ustalić, aby dotowane podmioty składały informacje np. o aktualnej liczbie uczniów, ale ich niezłożenie nie może skutkować wstrzymaniem dotacji.

Postanowienia § 4. ust. 2. wprowadzają ciążący na podmiocie dotowanym obowiązek złożenia do dnia 5 - tego każdego miesiąca do Urzędu Gminy Konopnica wniosku o dotację; postanowienia te pozostają w sprzeczności z przepisami art. 90. ust. 2b ustawy o systemie oświaty, warunkującymi udzielenie dotacji wyłącznie złożeniem wniosku zawierającego planowaną liczbę uczniów w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

Postanowienia § 4. ust. 7. wprowadzają obowiązek "niezwłocznego" wpłacenia przez osobę prowadzącą przedszkole na rachunek Urzędu Gminy Konopnica ustalonej i stanowiącej należność Gminy Konopnica kwoty zwrotu z tytułu pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, albo dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Postanowienia te pozostają w sprzeczności z przepisami art. 252. ust. 1. ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia tych okoliczności .

Postanowienia § 4. ust. 8. nakładają na organ prowadzący "jednostkę" obowiązek rozliczenia dotacji w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu zakończenia działalności oraz zwrotu "występującej nadpłaty dotacji" w terminie 21 dni od dnia rozliczenia; postanowienia te są sprzeczne z przepisami art. 251. ust. 3. ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi w przypadku gdy termin wykorzystania dotacji jest krótszy niż rok budżetowy, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji.

Postanowieniami § 4. ust. 5. uchwały nałożono na podmiot dotowany obowiązek składania comiesięcznego rozliczenia dotacji zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik Nr 2 do uchwały; przy czym nie określono terminu złożenia rozliczenia We wzorze tym są m.in. informacje o wydatkach poniesionych na bieżącą działalność placówki, sfinansowanych z dotacji, w okresie objętym rozliczeniem oraz kwoty dotacji niewykorzystanej i kwoty dotacji nadpłaconej, które to kwoty wynikają z różnicy otrzymanej dotacji i zrealizowanych wydatków. We wzorze tym są również informacje o dzieciach uczęszczających do przedszkola. Wysokość wypłaconej dotacji zaś będzie korygowana co miesiąc w oparciu o to rozliczenie. Z postanowień tych wynika korygowanie kwoty dotacji nie tylko w oparciu o liczbę uczniów, na których dotacja przysługuje ale również w oparciu o rozliczenie poniesionych wydatków. Zgodnie z przepisami art. 251. ust. 1. ustawy o finansach publicznych dotacje udzielone z budżetu gminy podlegają rozliczeniu do końca roku budżetowego a niewykorzystana w części dotacja podlega zwrotowi do 31 stycznia roku następnego. Nie ma więc podstaw do comiesięcznego rozliczania wykorzystania dotacji. Dodatkowo w załączniku tym zbędnie ustalono "Wykaz dzieci uczęszczających do przedszkola w danym miesiącu" - wystarczyłoby podanie liczby dzieci ogółem, w tym dzieci niepełnosprawnych (których liczby nie uwzględniono).

Ponadto zarówno w tytule uchwały jak i jej podstawie prawnej nie uwzględniono innych publicznych form wychowania przedszkolnego mimo ustalenia dla nich dotacji z budżetu gminy - § 2 uchwały (w którym - w ust. 2. błędnie wskazano art. 90. ust. 2c ustawy o systemie oświaty zamiast art. 80. ust. 2d). Bezzasadnie nałożono na te placówki obowiązek złożenia do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji wniosku, określającego planowaną liczbę uczniów - obowiązku tego nie przewidują przepisy art. 80. ust. 2b ustawy o systemie oświaty, regulujące kwestie udzielania dotacji dla tych placówek

W wyznaczonym terminie Rada Gminy Konopnica nie usunęła we własnym zakresie wskazanego naruszenia prawa, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie orzeka nieważność uchwały

Na tę uchwałę przysługuje Radzie Gminy Konopnica prawo wniesienia skargi - za pośrednictwem Kolegium RIO w Lublinie - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, w terminie 30 dni od jej doręczenia .

Otrzymują:

1) Rada Gminy Konopnica

2) Wójt Gminy Konopnica

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00