Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2010 nr 72 poz. 1425

Uchwała nr 78/2010 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie

z dnia 11 maja 2010r.

stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu w Janowie Lubelskim w sprawie trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji oraz terminu i sposobu rozliczania dotacji przyznanej z budżetu niepublicznym szkołom o uprawnieniach szkół publicznych

Na podstawie art. 91. ust. 1. w związku z art. 76. ust. 1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 18. ust. 1. pkt 1. ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie

orzeka:

Stwierdza się nieważność uchwały Nr XLI/222/09 Rady Powiatu w Janowie Lubelskim z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji oraz terminu i sposobu rozliczania dotacji przyznanej z budżetu niepublicznym szkołom o uprawnieniach szkół publicznych, z powodu jej istotnej sprzeczności z przepisami art. 90. ust. 4. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz art. 4. ust.1. ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95)

U z a s a d n i e n i e

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, po zbadaniu doręczonej 22 kwietnia 2010 r. uchwały Rady Powiatu w Janowie Lubelskim, stwierdziło, że została ona podjęta z istotnym naruszeniem prawa oraz wszczęło uchwałą Nr 74/2010 z 27 kwietnia 2010 r. postępowanie nadzorcze w celu stwierdzenia nieważności tej uchwały

Badaną uchwałą Rada Powiatu w Janowie Lubelskim określiła - zgodnie z upoważnieniem zawartym w przepisach art. 90. ust. 4. ustawy o systemie oświaty - tryb udzielania i rozliczania dotacji.

Rada Powiatu w Janowie Lubelskim - wbrew upoważnieniu zawartemu w przepisach art. 90. ust. 4. ustawy o systemie oświaty - nie ustaliła podstawy udzielania dotacji. Nie ustaliła bowiem wysokości kwoty dotacji przysługujących zgodnie z przepisami art. 90. ust. 3. ustawy o systemie oświaty dla tego typu szkół w wysokości nie niższej niż 50 % ustalonych w budżecie powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia. Natomiast z postanowień § 2. ust. 1. kwestionowanej uchwały wynika, że wysokość dotacji jest określana corocznie przez Zarząd Powiatu w Janowie Lubelskim, do czego organ ten nie ma uprawnień. Rada Powiatu winna określić konkretną podstawę obliczania dotacji, jaką jest - poza liczbą uczniów - wysokość dotacji na jednego ucznia.

Rada Powiatu, ustalając postanowieniami § 3. tryb udzielania dotacji nie określiła trybu przekazywania informacji o "ilości uczniów (słuchaczy) z danej szkoły na pierwszy dzień roboczy danego miesiąca" oraz bezpodstawnie wprowadziła obowiązek zawarcia umowy cywilno - prawnej jako podstawy udzielenia dotacji.

Rada Powiaty nie ustaliła w sposób wystarczający trybu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, ograniczając się do wskazania podmiotów przeprowadzających kontrolę - § 5. ust. 1. uchwały oraz do stwierdzenia ,że "osoby wyznaczone do kontroli powinny się legitymować imiennym upoważnieniem wydanym przez Starostę Janowskiego - § 5. ust. 2. W ocenie Kolegium określając tryb przeprowadzania kontroli, należało postanowić m. in. o upoważnieniu do kontroli (poza tym kto je wystawia jaki jest zakres jego treści), uprawnieniach kontrolowanych - w tym do wnoszenia wyjaśnień, wniosków kontrolnych i zastrzeżeń i kontrolujących, zasadach dokumentowania przebiegu i wyników kontroli. Brak tych regulacji w uchwale powoduje to że ustalenie szczegółowego trybu kontroli pozostawiono organowi wykonawczemu, co w świetle przywołanych przepisów jest niedopuszczalne .

W postanowieniach § 5. ust. 3. pkt 4. i 5. kwestionowanej uchwały zawarto regulacje, zgodnie z którymi kontrola prawidłowości wykorzystania dotacji obejmuje "kontrolę prawidłowości sporządzania sprawozdań statystycznych ze szczególnym uwzględnieniem Systemu Informacji Oświatowej" oraz "prawidłowość prowadzenia dokumentacji szkolnej: finansowej i dokumentacji z przebiegu nauczania mogących mieć wpływ na wysokość przyznanej dotacji i prawidłowość jej wydatkowania". W ocenie Kolegium przepisy art. 90. ust. 3e ustawy o systemie oświaty nie daje prawa do ustalenia takiego zakresu kontroli, tym bardziej, że w postanowieniach § 5. ust. 3. pkt 1-3 wyczerpująco określono zakres kontroli, wynikający z przywołanych przepisów. Zgodnie z przepisami art. 90. ust. 3e ustawy o systemie oświaty organy jednostek samorządu terytorialnego mogą wyłącznie kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji przyznanych szkołom i placówkom z budżetów tych jednostek, a zgodnie z przepisami art. 90. ust. 3f tej ustawy osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli przez organy, o których mowa w ust. 3e, mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania - a nie prawidłowości jej prowadzenia.

Określając tryb rozliczenia dotacji postanowieniami § 4. ust. 2. pkt 2. nałożono na dotowaną szkołę obowiązek ujęcia w rozliczeniu wysokości przyznanej dotacji w rozbiciu na rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, której obowiązku stosowania te podmioty nie mają.

Ponadto Kolegium zwraca uwagę, że w tytule uchwały nie określono dokładnie jakim szkołom przyznawane będą na podstawie tej uchwały dotacje z budżetu powiatu i nie wynika to z przywołanej podstawy prawnej uchwały - wynika to wyłącznie z postanowień § 3. ust.1. uchwały.

Z uwagi na fakt, że uchwała podjęta 21 grudnia 2009 roku , wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 22 kwietnia 2010 r., Kolegium uznało za celowe wskazanie na istotne naruszenie ustawowego terminu jej przekazania do organu nadzoru. Z przepisów art. 78 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001roku Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wynika, że uchwały rady powiatu objęte zakresem nadzoru regionalnych izb obrachunkowych winny być przekazywane do organu nadzoru w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia, a obowiązek ich przekazywania ciąży na staroście.

Badana uchwała zawiera sprzeczne z przepisami art.4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r Nr 17, poz. 95). Zgodnie z tymi przepisami akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy, zaś zgodnie z przepisami art. 2. ust. 1. przywołanej uchwały ogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe. Natomiast w postanowieniach § 7. badanej uchwały zawarto zapis, zgodnie z którym uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2010 roku.

Rada Powiatu w Janowie Lubelskim w wyznaczonym przez Kolegium RIO terminie, do 11 maja 2010 r nie usunęła wskazanego naruszenia prawa - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie orzekło więc nieważność uchwały.

Na tę uchwałę przysługuje radzie Powiatu w Janowie Lubelskim prawo wniesienia - za pośrednictwem Kolegium RIO w Lublinie - skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały.

Wykonanie uchwały powierza się prezesowi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie.

Otrzymują:

1) Rada Powiatu w Janowie Lubelskim

2) Zarząd Powiatu w Janowie Lubelskim

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00