Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2010 nr 62 poz. 1231

Uchwała nr XLV/200/10 Rady Gminy Stary Zamość

z dnia 27 kwietnia 2010r.

w sprawie "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Zamość"

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 200I r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz.2008 z późn. zmianami), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zamościu, RADA GMINY uchwala, co następuje:

§ 1. Ustalić szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Zamość w postaci "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Zamość" stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. 1)Zobowiązać właścicieli nieruchomości, kierowników jednostek organizacyjnych i osoby prawne, posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami na podstawie innych tytułów prawnych, zwanych w treści Regulaminu właścicielami do przestrzegania postanowień w nich zawartych.

2)Nadzorować przestrzeganie postanowień zawartych w Regulaminie, w tym organizować okresowe kontrole.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XVII/53/07 Rady Gminy Stary Zamość z dnia 16 listopada 2007 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Zamość (Dz.U. Woj. Lub. Nr 23/08 poz. 797 z dnia 16.02. 2008 r.)

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stary Zamość.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Stary Zamość

Wiesław Biały


Załącznik do Uchwały Nr XLV/200/10
Rady Gminy Stary Zamość
z dnia 27 kwietnia 2010 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Zamość

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Stary Zamość

§ 2. Zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy obowiązują: 1. właścicieli nieruchomości 2. faktycznych użytkowników nieruchomości 3. kierowników budów 4. korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina.

§ 3. Gmina realizuje zdania związane z racjonalnym gospodarowaniem odpadami komunalnymi zgodnie z "Programem ochrony środowiska dla Gminy Stary Zamość na lata 2004- 2007", którego częścią jest wspólny plan gospodarki odpadami dla gmin wchodzących w skład Zamojsko - Roztoczańskiego Związku Gmin.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-technicznego nieruchomości a także dbania o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia.

§ 5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są prowadzić selektywną zbiórkę odpadów z preferencją do pojemników w specjalnie do tego zlokalizowanych miejscach udostępnionych przez gminę lub do dostarczonych worków.

§ 6. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek: a) uprzątania błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. b) likwidacji, lub conajmniej ograniczenia śliskości chodników w okresie zimowym. c) wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych, d) pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.05.236.2008 z późn. zmianami) i przepisami odrębnymi, 2. Zabrania się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

§ 7. Na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do kierownika budowy, a w szczególności: 1. zapewnienia właściwego ogrodzenia terenu budowy i zabezpieczenia przed dostępem osób postronnych, 2. zabezpieczenia terenów przyległych, a w szczególności dróg, dojazdów, dojść, chodników przed zanieczyszczeniem ziemią błotem lub innymi materiałami budowlanymi oraz ich niezwłoczne usuwanie. 3. wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

§ 8. Zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów dostępnych publicznie, a także umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń bez zgody właściciela obiektu oraz malowania haseł i rysunków.

§ 9. W przypadku odpadów powstających w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, sposób, gromadzenie, transport i unieszkodliwianie odpadów poprodukcyjnych reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, póz. 628 z późn. zm.).

§ 10. Placówki handlowe, usługowe, gastronomiczne i inne, w których natężenia ruchu tego wymaga, powinny być wyposażone w pojemniki do zbiórki odpadów komunalnych w ilości zapewniającej utrzymanie czystości i porządku.

§ 11. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić w pojemnikach do tego celu przystosowanych, natomiast nieczystości ciekłe, nieodprowadzane do przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach odpowiadającym wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz.1118) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002r. Nr 75, póz. 690 z póżn. zmianami). 2. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne. 3. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości i inne podmioty władające nieruchomościami usuwają odpady komunalne z terenu nieruchomości zawierając umowy bezpośrednio z przedsiębiorstwem wywozowym.

2. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do zawarcia oddzielnych umów na usuwanie odpadów komunalnych z nieruchomości, na których działalność jest prowadzona.

Rozdział 3.
Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych

§ 13. 1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych poprzez ich zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym uprawnionym podmiotem. 2. Niesegregowane odpady komunalne winny być gromadzone w specjalnie przystosowanych do tego celu przykrywanych kontenerach KP-7, pojemnikach o pojemności nie mniejszej niż 110 l. lub szczelnych i zawiązywanych workach foliowych o pojemności od 80-100 litrów.

§ 14. 1. Pojemniki na odpady komunalne drobne powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla mieszkańców nieruchomości, jak również dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego, w sposób niepowodujący utrudnień i niedogodności dla sąsiadów i użytkowników dróg i chodników. 2. Pojemniki powinny być ustawione w miarę możliwości w granicach nieruchomości, w miejscach o utwardzonej, równej powierzchni, zabezpieczonych przed zbieraniem się wody i błota, pozwalającym na utrzymanie otoczenia w należytym stanie porządku i sanitarnym. 3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsc ustawienia pojemników ponoszą właściciele nieruchomości. 4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych i przystankach komunikacji publicznej.

§ 15. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożenia dla zdrowia użytkowników.

§ 16. Zabrania się: 1. gromadzenia w pojemnikach i workach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu budowlanego, popiołu, żużlu, szlamów, substancji toksycznych żrących i wybuchowych, odpadów przemysłowych oraz odpadów medycznych lub weterynaryjnych, 2. wykorzystywania przez prowadzących placówki handlowe i usługowe pojemników ustawionych w miejscach publicznych i gromadzenia opakowań i odpadów powstałych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, 3. spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także roślinnych), 4. wyrzucania i gromadzenia odpadów komunalnych oraz składowania opału na: - drogach dojazdowych, poboczach dróg, rowach przydrożnych, skarpach cieków wodnych, - gruntach stanowiących własność osób trzecich, - terenach przeznaczonych do użyteczności publicznej, 5. mycia pojazdów samochodowych i maszyn rolniczych poza myjniami, w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności: a) na chodnikach, ulicach, zieleńcach, parkingach, placach, itp., b) na terenach leśnych, c) w pobliżu zbiorników wodnych, rzek i strumieni, 6. obowiązki określone w punktach 1-3 dotyczą także koszy na odpady ustawionych na przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użyteczności publicznej,

§ 17. 1. Dopuszczalne jest czasowe składowanie odpadów komunalnych takich jak żużel, popiół, gruz budowlany, a także innych materiałów sypkich, pylących lub ulegających rozmywaniu bądź rozpuszczaniu pod wpływem wody wyłącznie na gruncie należącym do właściciela nieruchomości w sposób zapewniający właściwe ich zabezpieczenie przed wymywaniem, pyleniem i skażeniem lub zanieczyszczeniem gruntu lub wody. 2. Mycie samochodów, z wyjątkiem samochodów ciężarowych, poza myjniami może się odbywać, na prywatnych terenach w odpowiednich miejscach z zachowaniem podstawowych wymogów porządkowych i sanitarnych.

§ 18. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości i usuwane jak najszybciej w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym lub podmiotem prowadzącym zakład utylizacji.

§ 19. Odpady organiczne, odpadki kuchenne (części roślinne, trociny, liście itp.) winny być kompostowane na kompostowniku przydomowym na otwartej, zacienionej części nieruchomości lub w specjalnym pojemniku na bio - odpady.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 20. 1. Odpady komunalne zmieszane muszą być usuwane z nieruchomości systematycznie, w terminach uzgodnionych z uprawnionym podmiotem z częstotliwością conajmniej jeden raz w miesiącu, natomiast odpady wyselekcjonowane muszą być usuwane conajmniej jeden raz na trzy miesiące. 2. Dopuszcza się zmniejszenie częstotliwości wywozu odpadów komunalnych w następujących przypadkach: a) jeden raz na dwa miesiące z nieruchomości zamieszkałych przez nie więcej niż dwie osoby, b) jeden raz na kwartał z nieruchomości zamieszkałych przez jedną osobę, 3. Szczegółowe zasady odbioru odpadów komunalnych regulować będzie umowa zawarta pomiędzy stronami. 4. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego.

§ 21. 1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnianie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów. 2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§ 22. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielenia, upoważnionym przez wójta osobom wiarygodnych i wyczerpujących informacji dotyczących sposobu gromadzenia i usuwania odpadów komunalnych z terenu własnej nieruchomości oraz przedstawienia do wglądu umowy i dowodów płacenia za usługi odbierania odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych.

§ 23. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie usuwania odpadów komunalnych zobowiązani są do zawierania umów z właścicielami nieruchomości na świadczenie usług w zakresie usuwania odpadów komunalnych wraz z określeniem sposobu i częstotliwości ich odbioru oraz do wystawiania dowodów korzystania z ich usług z uwzględnieniem ilości odpadów wywiezionych z nieruchomości i terminu wywozu. Wójt Gminy może zażądać od przedsiębiorstwa wykazu umów o wywóz odpadów i nieczystości.

§ 24. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów komunalnych: 1) opakowań z metalu (puszki z blachy stalowej, aluminium), 2) opakowań z tworzyw sztucznych (butelki PET), 3) opakowań ze szkła kolorowego (butelki, słoiki), 4) opakowań ze szkła białego, 5) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, 6) odpadów niebezpiecznych, 7) papieru i tektury opakowaniowych i nieopakowaniowych, 8) zużytych baterii i zużytych akumulatorów, 9) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, 10) odpadów z remontów,

§ 25. 1. Odpady segregowane (szkło białe, szkło kolorowe, plastik, odpady komunalne ulegające biodegradacji, odpady niebezpieczne, metale ) winny być gromadzone w przeznaczonych do tego celu oznakowanych pojemnikach, lub szczelnych i zawiązywanych workach z tworzyw sztucznych o pojemności ok. 80 litrów. 2. Worki i pojemniki swoją kolorystyką powinny odpowiadać następującemu przeznaczeniu: a) biały - z przeznaczeniem na szkło białe, b) zielony - z przeznaczeniem na szkło kolorowe, c) żółty- z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, d) brązowy - na odpady komunalne ulegające biodegradacji, e) czarny - na odpady komunalne zmieszane, f) czerwony - na odpady niebezpieczne zużyte baterie i zużyte akumulatory, g) szary - na opakowania metalowe, h) niebieski - na papier i tekturę opakowaniowe i nieopakowaniowe, 3. Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym regulaminie. 4. Pojemniki (worki) powinny być odbierane regularnie sprzed posesji. Nowe puste worki dostarczane są przy odbiorze pełnych. 5. O terminach odbioru informuje firma wywozowa rozdając harmonogramy odbioru surowców.

Rozdział 5.
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz poziom odpadów wysegregowanych do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione.

§ 26. Wymagane zmniejszenie masy odpadów ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku określa ilościowo Plan Gospodarki Odpadami dla Zamojsko- Roztoczańskiego Związku Gmin lub jego kolejna zaktualizowana publikacja.

§ 27. Poziom odpadów wysegregowanych do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione określa ilościowo Plan Gospodarki Odpadami dla Zamojsko-Roztoczańskiego Związku Gmin lub jego kolejna zaktualizowana publikacja.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie

§ 28. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe zobowiązane są do należytej opieki nad nimi w celu zminimalizowania uciążliwości dla otoczenia ze strony tych zwierząt, a w szczególności: 1. psy winny być trzymane na uwięzi lub za zamkniętym ogrodzeniem posesji, 2. w przypadku trzymania za ogrodzeniem nieuwiązanego psa, który może być groźny dla ludzi należy umieścić na zewnątrz ogrodzenia tabliczkę ostrzegającą przed ewentualnym niebezpieczeństwem z jego strony.

§ 29. 1. Na tereny użyteczności publicznej psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwalnianie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. 2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika. 3. Zabrania się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki lub obiektu). 4. Zabrania się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia. 5. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci. 6. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez te zwierzęta w obiektach użyteczności publicznej i terenach takich jak drogi, chodniki, skwery, zieleńce itp. 7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do poddawania ich szczepieniom ochronnym przeciwko wściekliźnie wg obowiązujących przepisów jeden raz w roku (psy i koty). 8. W przypadku pogryzienia ludzi przez psa lub kota właściciel lub opiekun zwierząt ma obowiązek okazania dowodów szczepienia przeciwko wściekliźnie osobom poszkodowanym. 9. Utrzymywanie psów uznanych za agresywne regulują przepisy odrębne.

§ 30. 1. Na terenach, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy przeznaczone są pod budownictwo jednorodzinne zwierzęta gospodarskie można utrzymywać w sposób niepowodujący uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich. 2. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren hodowli i bezpośrednie ich otoczenie winny być ogrodzone w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierząt poza ich obręb. 3. Obornik i inne nieczystości pochodzące z hodowli zwierząt winny być składowane w miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu. 4. Usuwanie, transport obornika i innych nieczystości powinno odbywać się w sposób niepowodujący zanieczyszczenia dróg i placów publicznych. 5. Właściciel zwierząt zapewni warunki uniemożliwiające negatywne oddziaływanie na nieruchomości sąsiednie a w szczególności ograniczy hałas i odór. 6. Obowiązek dostarczenia padłych zwierząt do miejsca utylizacji spoczywa na właścicielu zwierzęcia.

§ 31. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania deratyzacji. 2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają na koszt własny deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze i inne pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne, magazyny. 3. Do zwalczania szczurów i myszy należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego. 4. Trutkę należy wykładać dwukrotnie w ciągu roku: l termin - marzec - kwiecień, II termin wrzesień - październik, w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu. 5. Szczegółowe terminy przeprowadzania obowiązkowej akcji deratyzacji obejmującej zasięgiem cały teren gminy określi Wójt Gminy Stary Zamość w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i poda je do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział 7.
Postanowienia końcowe

§ 32. Wójt Gminy dokonuje systematycznej kontroli przestrzegania przepisów ustawy i niniejszego regulaminu w celu wyegzekwowania od właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z tych przepisów.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00