Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2010 nr 39 poz. 858

Uchwała nr XXXI/171/10 Rady Gminy Batorz

z dnia 28 stycznia 2010r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Batorz


Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15, art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art.4 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Janowie Lubelskim, Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Batorz, w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej Uchwały.
§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Batorz.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
Przewodniczący Rady Gminy

Stanisław Hałabis
Załącznik do Uchwały Nr XXXI/171/10
Rady Gminy Batorz
z dnia 28 stycznia 2010 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Batorz
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymywania czystości i porządku na terenie gminy Batorz.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o firmach wywozowych należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne lub przedsiębiorców posiadających zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości, którzy posiadają wydane przez Wójta ważne zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie gminy Batorz.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru odpadów komunalnych, a w szczególności:
1) makulatury,
2) opakowań ze szkła białego,
3) opakowań ze szkła kolorowego
4) opakowań z tworzyw sztucznych
5) odpadów ulegających biodegradacji
6) złomu żelaza i metali kolorowych,
7) odpadów niebezpiecznych,
8) odpadów wielkogabarytowych
9) odpadów budowlanych.
2. Odpady komunalne wytwarzane przez przedsiębiorców podlegają przedstawionym, w ust. 1 zasadom segregacji.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio przy granicy swoich nieruchomości służących do użytku publicznego.
2. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez ich odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn i jego zastosowania.
3. Zakazuje się wrzucania śniegu, lodu, błota z chodnika do pojemników na odpady komunalne.
§ 4. 1. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi mogą być dokonywane na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w zbiorniku bezodpływowym; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do cieków i zbiorników wodnych.
2. Dopuszcza się doraźne naprawy i regulacje własnych samochodów, ale w sposób nie uciążliwy dla sąsiednich nieruchomości, a odpady powstające podczas napraw będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych i przekazywane do właściwej utylizacji.
Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) nie segregowane odpady komunalne należy zbierać w:
a) szczelnych pojemnikach o minimalnej pojemności 110 litrów, przystosowanych do opróżniania przez pojazdy specjalistyczne,
b) dodatkowo w workach foliowych o pojemności minimalnej 60 litrów, w przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów o których mowa w pkt. 1a,
c) kontenerach o pojemności minimalnej 7 m3 np. na cmentarzach.
2) segregowane odpady komunalne takie jak:
a) makulatura, szkło białe, szkło kolorowe, odpady z tworzyw sztucznych, odpady ulegające biodegradacji, odpady niebezpieczne, puszki i drobny złom należy zbierać w pojemnikach o minimalnej pojemności 110 litrów lub workach o minimalnej pojemności 60 litrów.
3) odpady budowlane należy zbierać w pojemnikach o pojemności minimum 1100 litrów lub większej po uzgodnieniu z firmą wywozową.
2. Odpady z dróg publicznych, przystanków i terenów publicznych należy zbierać do koszy ulicznych o minimalnej wielkości 20 litrów.
3. Pojemniki i worki mają przypisane kolory do rodzajów odpadów, na jakie są przeznaczone:
- zielony: przeznaczony na opakowania szklane kolorowe,
- biały: przeznaczony na opakowania szklane bezbarwne,
- niebieski: przeznaczony na makulaturę,
- czerwony: przeznaczony na odpady niebezpieczne,
- żółty: na odpady z tworzyw sztucznych,
- brązowy: na odpady ulegające biodegradacji,
- pomarańczowy: na drobny złom, puszki i metale kolorowe,
- czarny: na odpady nie segregowane.
4. Pojemniki powinny być oznaczone napisami określającymi rodzaj na jakie zostały przeznaczone. Na pojemniku powinna też być informacja zawierająca nazwę, adres i telefon firmy wywozowej.
5. Pojemniki i worki na odpady komunalne będą właścicielom oraz Najemcom nieruchomości dostarczane przez firmę wywozową.
6. Pojemność i ilość pojemników dla danej nieruchomości powinna być dobrana w taki sposób , aby umożliwić zeskładowanie wszystkich odpadów przy uwzględnieniu częstotliwości ich odbioru i ilości osób korzystających z tych urządzeń zakładając że:
1) w gospodarstwach domowych wytwarza się co najmniej 27 litrów /na osobę/ tydzień/,
2) w przedsiębiorstwach, zakładach, urzędach wytwarza się co najmniej 5 litrów odpadów/osobę /tydzień/.
§ 6. 1. Na każdej nieruchomości zamieszkałej powinno się znajdować co najmniej jedno urządzenie do gromadzenia odpadów.
2. Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości i osób trzecich.
3. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości na równej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ich usytuowania właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
4. Przepisy ust. 2-3 stosuje się odpowiednio do usytuowania koszy na śmieci, ustawionych przy drogach publicznych i przystankach autobusowych i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 7. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać urządzenia na odpady w takim sanitarnym i technicznym stanie, aby korzystanie z nich mogło się bez przeszkód odbywać i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności utrzymywania ich w czystości oraz okresowego dezynfekowania, zwłaszcza w okresie letnim.
§ 8. Zabrania się:
1) gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych żrących, wybuchowych;
2) spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;
3) do pojemników na makulaturę wrzucać:
a) opakowania z zawartością, np. żywnością, wapnem, cementem,
b) kalką techniczną,
c) prospekty, foliowane i lakierowane katalogi;
4) do pojemników na opakowania szklane wrzucać:
a) ceramikę, porcelanę, naczynia typu arko, talerze, doniczki,
b) luster,
c) szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości,
d) szkło budowlane, szyby okienne, szkło zbrojone,
e) szyby samochodowe,
f) szklanki, kieliszki, szkło kryształowe, żarówki, naczynia żaroodporne.
5) do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych wrzucać:
a) tworzywa sztucznego pochodzenia medycznego, mokre folie,
b) opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach,
c) opakowania po środkach chwasto - i owadobójczych;
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9. 1. Częstotliwość wywozu odpadów komunalnych nie segregowanych i segregowanych zostaje ustalona w umowie z firma wywozową jednak, nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.
2. Dopuszcza się wywóz odpadów komunalnych z cmentarzy nie rzadziej nie dwa razy w roku- na wiosnę i w jesieni.
3. Odpady wielkogabarytowe oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne według potrzeby po wcześniejszym uzgodnieniu z firmą wywozową jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
4. Odpady budowlane po wcześniejszym zgłoszeniu firmie wywozowej i otrzymaniu stosownego pojemnika oraz ich napełnieniu winny być odebrane przez firmę wywozową w ciągu 7 dni od daty napełnienia.
5. Pojemniki i kosze ustawione na terenach przeznaczonych do użytku publicznego powinny być opróżnione w miarę potrzeb wynikających z konieczności zachowania porządku i czystości na tych terenach, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
6. Właściciel nieruchomości nie skanalizowanej jest zobowiązany do opróżniania zbiorników bezodpływowych /szamb/ z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż jeden raz na pół roku
§ 10. 1. Wywozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych dokonuje firma wywozowa.
2. Odpady komunalne zmieszane należy usuwać wyłącznie na składowisko odpadów komunalnych.
3. Odpady komunalne zbierane selektywnie należy przekazywać firmie wywozowej do odzysku lub recyklingu.
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
§ 11. W celu ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji dopuszcza się kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby
Rozdział 6
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów
§ 12. 1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
a) do 31 grudnia 2010 -do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
b) do 31 grudnia 2013 r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
c) do 31 grudnia 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. czyli będą to następujące ilości:
- 38 kg/osobę/rok w roku 2010,
- 25 kg/osobę/.rok w roku 2013,
- 18 kg/ osobę/rok w roku 2020.
2. Powyższy obowiązek realizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Rozdział 7
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz zanieczyszczeń terenów do wspólnego użytku
§ 13. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, a w szczególności psy należy:
1) na terenach przeznaczonych do użytku publicznego - prowadzenie psa na uwięzi, z tym że pies agresywny i pies rasy uznawanej za agresywną musi ponadto mieć nałożony kaganiec i może być wyprowadzany wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a jego opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,
2) na terenie nieruchomości - swobodne puszczanie psa dozwolone jest wyłącznie wtedy, gdy nieruchomość jest należycie ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa , a ponadto jest niemożliwy swobodny dostęp na teren posesji osobom trzecim. W widocznym miejscu w pobliżu wejścia na teren nieruchomości należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą o trzymaniu psa,
3) zapewnienie stałego, skutecznego dozoru nad psami i innymi zwierzętami domowymi.
4) usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta domowe w obiektach i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 14. 1. Zabrania się:
1) wprowadzania psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci,
2) wprowadzania psów i innych zwierząt domowych do obiektów użytku publicznego, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt,
3) szczucia i drażnienia w celu wywołania agresji wobec ludzi lub innych zwierząt,
4) pozostawiana zwierząt bez opieki, chyba że zwierzę jest należycie uwiązane lub znajduje się w pomieszczeniu ogrodzonym lub zamkniętym.
2. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z lokalu
Rozdział 8
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 15. W budynkach gospodarczych towarzyszących zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej dopuszcza się chów zwierząt gospodarskich z wyjątkiem hodowli bydła, koni i trzody chlewnej.
§ 16. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany przestrzegać następujących zasad:
1) przestrzegać obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
2) zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością jej opuszczenia przez zwierzęta gospodarskie ,
3) uprzątać zanieczyszczenia z ulicy, placu, chodnika lub drogi pozostawione przez zwierzęta gospodarskie oraz sprzęt i pojazdy wykorzystywane do obsługi tych zwierząt,
4) pszczoły trzymać w ulach ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
Rozdział 9
Deratyzacja
§ 17. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji co najmniej dwa razy w roku:
- wiosną od 15 marca do 30 kwietnia,
- jesienią od 15 października do 30 listopada
§ 18. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty zlokalizowane na terenie gminy niezależnie od ich przeznaczenia i sposobu użytkowania.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00