Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2010 nr 30 poz. 662

Uchwała nr 36/2010 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej

z dnia 2 lutego 2010r.

w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Rady Miasta Tomaszów Lubelski


Na podstawie art. 91 ust. 1 w związku z art. 86 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
p o s t a n a w i a :
Stwierdza się nieważność uchwały nr XXXVII/404/2009 Rady Miasta Tomaszów Lubelski z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, w części objętej zapisami § 10 i § 11, z powodu ich sprzeczności z przepisami art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
U Z A S A D N I E N I E
Uchwała Rady Miasta Tomaszów Lubelski, o której mowa w sentencji, wpłynęła do RIO w Lublinie 7 stycznia 2010 roku. W wyniku jej zbadania w trybie nadzoru uznano, że zachodzą przesłanki do stwierdzenia nieważności części uchwały z powodu istotnego naruszenia prawa, o czym poinformowano Radę Miasta Tomaszów Lubelski. W wyznaczonym terminie do 1 lutego 2010 roku Rada Miasta Tomaszów Lubelski miała możliwość złożenia wyjaśnień istotnych dla sprawy, bądź - w przypadku uznania przytoczonych racji prawnych - dostosowania kwestionowanych zapisów uchwały do obowiązującego prawa. Z możliwości tej, jak również z uczestniczenia przedstawiciela Rady Miasta w posiedzeniu Kolegium, na którym rozpatrywano sprawę stwierdzenia nieważności części omawianej uchwały, Rada Miasta nie skorzystała.
Badaną uchwałą Rada Miasta Tomaszów Lubelski określiła zasady i tryb udzielania dotacji z budżetu miasta na prace restauratorskie, konserwatorskie roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych w granicach administracyjnych Miasta Tomaszów Lubelski.
W § 10 Rada Miasta postanawia, że dotacja niewykorzystana lub wykorzystana niezgodnie z warunkami umowy podlega zwrotowi na rachunek Urzędu Miasta najpóźniej do końca roku budżetowego wraz z odsetkami jak od zaległości podatkowych, zgodnie z warunkami umowy dotacji. Natomiast w § 11 zawarto postanowienie, że wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji.
Oba zapisy uchwały pozostają w sprzeczności z przepisami art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zgodnie z którymi w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielana przez organ stanowiący gminy na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.
Rada Miasta określając termin zwrotu dotacji niewykorzystanej lub wykorzystanej niezgodnie z warunkami umowy oraz konsekwencje wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, wykroczyła poza zakres ustawowej delegacji. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem Rada Miasta miała upoważnienie jedynie do ustalenia trybu i zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru.
Ponadto Kolegium zwraca uwagę, że od 1 stycznia 2010 roku w związku z wejściem w życie nowej ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 15, poz. 1240) uległy zmianie przepisy dotyczące zwrotu niewykorzystanej dotacji oraz skutków nienależytego wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Na tę uchwałę przysługuje Radzie Miasta Tomaszów Lubelski prawo wniesienia - za pośrednictwem Kolegium RIO w Lublinie - skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały.
Otrzymują:
1) Rada Miejska Tomaszów Lubelski,
2) Burmistrz Miasta Tomaszów Lubelski.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00