Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 675 poz. 5687

Uchwała nr XXXIV/283/2010 Rady Powiatu Proszowickiego

z dnia 4 listopada 2010r.

w sprawie: wprowadzenie zmian w Statucie Domu Pomocy Społecznej im.Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach i przyjęcia jednolitego tekstu Statutu

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592 z późn.zm.) oraz art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn.zm.) oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240), Rada Powiatu Proszowickiego uchwala co następuje:

§ 1. W statucie Domu Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach przyjętym Uchwałą Nr XXXII/265/2010 Rady Powiatu Proszowickiego z dnia 29 czerwca 2010r. wprowadza się następujace zmiany:

1) W Rozdziale II § 4 skreśla się ust. 5 tj - "Przy Domu działa Gospodarstwo Pomocnicze gospodarujące na posiadanych gruntach rolnych i w budynkach gospodarczych stanowiących własność Domu Pomocy Społecznej.",

2) W Rozdziale II § 4 dotychczasowy pkt 6 przyjmuje nr 5.

3) W Rozdziale IV w dotychczasowym § 12 ust. 1 dopisuje się pkt 4 "Dzial Rolny" pkt 4 i 5 otrzymuje numerację odpowiednio 5 i 6.

§ 2. Jednolity tekst Statutu uwzględniajacy powyższe zmiany stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej Uchwały.

§ 3. Wykonanie Uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Łyszkowicach.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.


Załącznik do Uchwały Nr XXXIV/283/2010
Rady Powiatu Proszowickiego
z dnia 4 listopada 2010 r.

Statut Domu Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Dom Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszlowicach zwany dalej "Domem" Działa na podstawie obowiazujacych przepisów prawa, a w szczególnosci:

1. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( t.j. Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz.1362 z późn. zmianami),

2. Przepisów wykonawczych do w/w ustawy.

3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240)

4. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001r, Nr 142 poz.1592 z późn. zmianami)

5. Ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2008r. Nr 88 poz. 539 z późn. zmianami)

6. Niniejszego statutu.

§ 2. 1. Dom jest jednostką organizacyjną utworzoną i działającą w formie jednostki budżetowej, Powiatu Proszowickiego, posiadającą NIP: 682-10-52-231, oraz Regon 000298360.

2. Nadzór nad Domem sprawuje Zarząd Powiatu Proszowickiego przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

3. Siedzibą Domu są Łyszkowice.

§ 3. 1. Dom jest placówką stacjonarną pobytu stałego, zapewniającą całodobową opiekę 145 osobom dorosłym przewlekle psychicznie chorym - kobietom i mężczyznom

Rozdział 2.
Zadania Domu i zasady jego funkcjonowania

§ 4. 1. Podstawą przyjęcia do Domu jest decyzja o umieszczeniu wydana z upoważnienia Starosty Proszowickiego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Proszowicach.

2. Dom jest jednostką stałego pobytu, bądź w wyjątkowych sytuacjach okresowego pobytu /dla mieszkańców skierowanych zastępczo lub na okres próbny/.

3. Dom może świadczyć usługi osobom i rodzinom wymagającym pomocy środowiskowej oraz osobom zewnętrznym.

4. Przy Domu działa Fundacja dla Domu Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach, której głównym celem jest działanie na rzecz mieszkańców Domu, poprawy jakości ich życia.

5. Dom jest organem założycielskim dla Warsztatów Terapii Zająciowej dla osób niepełnosprawnych ze środowiska.

§ 5. 1. Dom jest jednostką stacjonarną, samodzielną, opiekuńczo - terapeutyczną, rehabilitacyjno - pielęgnacyjną , zapewniającą mieszkańcom warunki bezpiecznego, spokojnego i godnego życia, intymności, niezależności, rozwoju osobowości i działań zmierzających do ich usamodzielnienia. Realizacja wszystkich świadczeń uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.

2. Zadaniem Domu Pomocy Społecznej w realizacji celów określonych w ust. 1. jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb.

3. W szczególności Dom w ramach świadczonych usług podstawowych wg obowiązującego standardu zapewnia:

1) Potrzeby bytowe

- miejsce zamieszkania wyposażone w niezbędne meble i sprzęt, pościel i bieliznę pościelową,

- wyżywienie z zachowaniem zasad racjonalnego i dietetycznego żywienia według zaleceń lekarskich w ramach obowiązującej stawki żywieniowej,

- odzież i bieliznę osobistą oraz obuwie w miarę potrzeb, dla tych, którzy z własnych środków uczynić tego nie mogą,

- środki i przybory toaletowe niezbędne do utrzymania higieny osobistej,

- pranie i naprawianie bielizny osobistej i odzieży,

- podstawowe usługi fryzjerskie,

2) Potrzeby opiekuńcze:polegające na udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców, załatwianiu spraw osobistych, w tym pomoc w ustalaniu grup inwalidzkich.

3) Potrzeby wspomagajace polegajace na:

- uczestnictwie mieszkańców w terapii zajęciowej, grupowej i indywidualnej, umożliwianiu realizacji potrzeb kulturalnych, oświatowych, religijnych, rekreacyjnych, zapewnianiu warunków do samodzielności mieszkańców, pomocy i pośrednictwie w kontaktach z rodziną i środowiskiem, wspieraniu działań na rzecz środowiska lokalnego,

- aktywizowaniu mieszkańców między innymi poprzez powierzanie im do realizacji drobnych prac, korzystaniu odpłatnym z dodatkowych zajęć.

4) Opiekę pielęgniarską, włącznie z karmieniem, ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które same nie mogą wykonywać tych czynności.

5) Możliwość korzystania z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywanie opłaty ryczałtowej i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny za te świadczenia, przewidzianej w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

6) Podstawową rehabilitację leczniczą i różne formy rehabilitacji uzupełniającej w tym hipoterapii

7) Spokój i bezpieczeństwo na terenie Domu, jak również opiekę w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem.

8) Warunki do godnego umierania i sprawianie zmarłemu mieszkańcowi Domu pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego i miejscowymi zwyczajami.

9) Bezpieczne przechowywanie depozytów, oraz umożliwienie mieszkańcom założenia przez nich książeczek oszczędnościowych lub bankowych kont depozytów pieniężnych. W przypadku osób mających trudności z samodzielnym dysponowaniem pieniędzmi, Dom we współpracy z rodzinami lub opiekunami prawnymi tych osób, pomaga im w dokonywaniu zakupów.

10) Dom nie ponosi odpowiedzialności za pieniądze i przedmioty wartościowe nie złożone do depozytu.

11) Za zgodą mieszkańca lub jego opiekuna prawnego ze środków zgromadzonych na depozycie, mogą być zakupione rzeczy osobiste lub ogólnego użytku.

12) Dom dokonuje wypłat z depozytów mieszkańców, oraz szczegółowo je rozlicza.

13) Mieszkaniec Domu, a także inna osoba obowiązana do wnoszenia opłat za pobyt w DPS, jeżeli mieszkaniec Domu przebywa u tej osoby, nie ponoszą opłat za okres nieobecności mieszkańca Domu nie przekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym.

14) Podczas urlopu mieszkańca, pobytu u rodziny, bądź znajomych - Dom nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo, poczynania i ewentualne szkody wyrządzone przez niego w tym okresie.

15) Osoby, które biorą mieszkańca do swojego Domu na urlop zobowiązane są do zabezpieczenia mu odpowiednich warunków bytowych, bezpieczeństwa oraz opieki jak również do systematycznego podawania leków po wcześniejszym ustaleniu i otrzymaniu informacji od pielęgniarki.

16) W sprawach nieuregulowanych szczegółowo znajdują zastosowanie odpowiednio Zarządzenia Wewnętrzne Dyrektora Domu.

§ 6. 1. Dom zapewnia mieszkańcom realizowanie następujacych potrzeb:

1) podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu Domu,

2) posiadania własnych drobnych przedmiotów i miejsca ich przechowywania,

3) możliwości korzystania z własnych ubrań,

4) zapewnienia własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,

5) spożywania posiłków w warunkach zbliżonych do domowych,

6) umożliwienia mieszkańcom udziału w czynnościach związanych z ich codziennym życiem,

7) aktywnego trybu życia poprzez zaangażowanie w czynności życia codziennego / terapia zajęciowa, praca, rekreacja/.

8) zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestnictwem w róznych formach aktywności,

9) przełamywania izolacji i monotonii życia, zwłaszcza poprzez podtrzymywanie przyjaźni z osobami spoza Domu oraz rozwijania kontaktów ze środowiskiem lokalnym.

§ 7. 1. Za prawidłowe funkcjonowanie Domu oraz całego personelu odpowiada Dyrektor Domu, który jest zwierzchnikiem i jednocześnie reprezentuje Dom na zewnątrz.

2. Dyrektor Domu przy udziale kierowników działów oraz całego personelu dba o właściwą atmosferę Domu i należyte stosunki międzyludzkie wśród mieszkańców. Dom Pomocy Społecznej zastępuje jego mieszkańcom dom rodzinny, a atmosfera w nim panująca powinna być nacechowana życzliwością i zaufaniem.

3. Dyrektor Domu lub upoważniony przez niego pracownik socjalny zobowiązany jest do utrzymania korespondencyjnego lub osobistego kontaktu z rodzinami mieszkańców, opiekunami prawnymi i bieżącego informowania ich o ważnych wydarzeniach: zdrowiu, pobytach w szpitalu, zamiarze przeniesienia do innej placówki, podjęciu pracy itp.

4. Dyrektor jest zobowiązany do stałego kontaktu z sądem opiekuńczym oraz opiekunami prawnymi mieszkańców częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnionych.

Rozdział 3.
Prawa i obowiązki mieszkańców

§ 8. 1. Dyrektor Domu lub upoważniony pracownik działu opiekuńczo - terapeutycznego wraz z pracownikiem socjalnym oraz opiekunem przyjmuje nowo przybyłego mieszkańca. Przedstawia Go pozostałym mieszkańcom i personelowi opiekuńczemu.

2. Dyrektor Domu lub upoważniony pracownik jest zobowiązany zasięgnąć od osób, u których mieszkaniec ostatnio przebywał, informacji dotyczących jego zachowania, postaw, nawyków, zainteresowań i innych okoliczności związanych z jego osobą.

3. W pierwszym okresie pobytu nowo przybyły mieszkaniec otoczony zostaje szczególną opieką z uwagi na okres adaptacji w nowym środowisku zamieszkania.

4. Nowo przybyły mieszkaniec Domu zostaje zapoznany z obowiązującym Regulaminem, przepisami oraz ze swoimi uprawnieniami i obowiązkami.

5. Z Regulaminem Domu oraz innymi przepisami dotyczącymi pobytu mieszkańca w Domu zostaje zapoznana rodzina lub opiekunowie mieszkańca.

6. Po zapoznaniu się z Regulaminem i przyjęciu go do wiadomości mieszkaniec, a w przypadku ubezwłasnowolnienia jego przedstawiciel ustawowy, podpisuje stosowne oświadczenie o jego przestrzeganiu.

§ 9. 1. Mieszkaniec Domu ma prawo do:

1) Zapoznania się z Regulaminem Domu oraz swoimi uprawnieniami i obowiązkami.

2) Organizowania samorządu mieszkańców, który jest reprezentowany przez Radę Mieszkańców Domu.

3) Przedstawiania swoich spraw Dyrektorowi Domu, pracownikowi socjalnemu, opiekunowi - pracownikowi pierwszego kontaktu.

4) Uzyskania pomocy w załatwianiu spraw osobistych takich jak: korespondencja, renta, zasiłki, itp.

5) Uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich.

6) Godnego traktowania.

7) Uczestnictwa osobistego lub poprzez swojego przedstawiciela prawnego w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby, oraz zapewnienia ochrony prawnej w przypadku wystąpienia ograniczenia dbania o swoje interesy.

8) Zgłoszenia skarg i wniosków do Samorządu i Dyrektora Domu.

9) Przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz świadczenia z ich strony pielęgnacji i opieki.

10) Przebywania poza Domem po uprzednim powiadomieniu Dyrekcji Domu o takim zamiarze, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza lub Sądu Rodzinnego.

11) Warunki podane w pkt. 10 nie dotyczą mieszkańców przebywających poza Domem w celach leczniczych.

12) Bezpłatnego przechowywania depozytów oraz do ich dowolnego wykorzystania.

13) Korzystania z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywanie opłaty ryczałtowej i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny za te świadczenia, przewidzianej w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

14) Bezpłatnego korzystania z rehabilitacji leczniczej i usprawniającej - zgodnie z zaleceniami lekarza.

15) Odpłatnego korzystania z telefonu.

16) Udziału w różnorodnych formach życia kulturalnego, sportowo - rekreacyjnego, terapii zajęciowej, jak również w turnusach rehabilitacyjnych w oparciu o programy indywidualne, opracowane przez zespół opiekuńczo - terapeutyczny.

17) Uczestnictwa w pracach nieodpłatnych na rzecz Domu.

18) Odpłatnego zatrudnienia.

19) Możliwosci swobodnego praktykowania swojej religii, korzystania z Kaplicy i pełnych usług kaplańskich na terenie Domu.

§ 10. 1. Mieszkaniec Domu ma obowiązek:

1) Dbania, w miarę swoich możliwości psychofizycznych o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie.

2) Przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego oraz zapoznania się z Regulaminem mieszkańców Domu i przestrzegania go, jak również innych zarządzeń porządkowych.

3) Przyczyniania się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania.

4) Współdziałania w miarę możliwości z personelem Domu w zaspakajaniu swoich podstawowych potrzeb.

5) Dbanie o mienie Domu.

6) W przypadku palenia papierosów - palenia ich tylko w miejscach do tego wyznaczonych.

7) Ponoszenia opłat za pobyt w Domu.

8) Ze względu na istniejące schorzenia, przyjmowane leki oraz bezpieczeństwo i spokój mieszkańców zabronione jest spożywanie przez nich alkoholu.

§ 11. 1. Wnioski i skargi na niewłaściwe wykonywanie usług opiekuńczych, medycznych i socjalnych lub postępowanie personelu mieszkańcy skladają Dyrektorowi Domu.

2. Jeśli sposób załatwiania skarg budzi wątpliwości lub gdy skarga dotyczy postępowania Dyrektora Domu - mieszkańcy mają prawo zwrócić się do Zarządu Powiatu Proszowickiego.

Rozdział 4.
Organizacja Domu

§ 12. 1. Zadania Domu realizowane są poprzez komórki organizacyjne:

1) Dział opiekuńczo-terapeutyczny

2) Sekcję finansowo-księgową

3) Dział administracyjno-gospodarczy

4) Dział Rolny

- oraz samodzielne stanowiska

5) Radca prawny

6) Inspektor ds. kadr i organizacji

2. Dyrektor Domu koordynuje i nadzoruje pracę zatrudnionego personelu za pośrednictwem podległych mu: zastępcy dyrektora i kierowników działów.

§ 13. 1. Szczegółową organizację oraz zakres działania wewnętrznych komórek organizacyjnych, wchodzących w skład Domu - określa Regulamin organizacyjny wprowadzony przez Dyrektora Domu.

§ 14. Dom używa na tabliczkach, wywieszkach, formularzach, pieczątkach itp. nazwy: Dom Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach 32 - 104 Koniusza tel. 012-386-95-25, fax.012- 386-90-04 adres: Łyszkowice 64 32 - 104 Koniusza tel. 012-386-95-25, fax.012- 386-90-04

Rozdział 5.
Gospodarka finansowa Domu

§ 15. 1. Dom jest jednostką budżetową Powiatu Proszowickiego i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z zasadami określonymi w przepisach Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240), oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zmianami ).

2. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest plan finansowy opracowany na podstawie uchwały budżetowej Powiatu Proszowice na dany rok budżetowy.

3. Pobyt w Domu jest odpłatny - wysokość i tryb uregulowania odpłatności ustalają odrębne przepisy.

Rozdział 6.
Postanowienia końcowe

§ 16. Statut niniejszy stanowi załącznik do zezwolenia na prowadzenie Domu.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00