Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XLVIII/419/2010 Rady Powiatu w Bochni
z dnia 27 października 2010r.
w sprawie uchwalenia statutu Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni
w sprawie uchwalenia statutu Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni
Na podstawie art. 12 ust.11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t. jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), Rada Powiatu w Bochni uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Uchwala się statut Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.
2. Uchyla się uchwałę nr XXXIII/282/06 Rady Powiatu w Bochni z dnia 29 czerwca 2006 roku.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Bochni i Dyrektorowi Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Powiatu w Bochni |
Załącznik do Uchwały Nr XLVIII/419/2010
Rady Powiatu w Bochni
z dnia 27 października 2010 r.
Statut Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Zespół Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni działa na podstawie następujących aktów prawnych:
1) Uchwały Nr XXIII/203/2005 Rady Powiatu w Bochni z dnia 27 maja 2005 r. Rady Powiatu w Bochni o utworzeniu jednostki.
2) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).
3) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 201 poz. 1455).
4) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t. jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).
5) Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152 poz.1223 z późn. zm.).
6) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
7) Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).
§ 2. 1. Zespół Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych zwany dalej Zespołem (ZPOW) jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu Bocheńskiego wchodzącą w skład administracji zespolonej, utrzymywaną z budżetu Powiatu.
2. Siedzibą Zespołu jest miasto Bochnia.
§ 3. 1. Zespól Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych jest placówką wielofunkcyjną w skład, której wchodzą:
1) Dom Dziecka - ul. Nad Babicą 7
2) Rodzinny Dom Dziecka - ul. Kolanowska 17
3) Mieszkania Chronione - ul. Karolina 14F
4) Ośrodek Interwencji Kryzysowej - Karolina 14D.
2. Zespól Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych jest instytucją pomocy społecznej, całodobową placówką opiekuńczo - wychowawczą dla dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców, wspomagającą wychowanków usamodzielnianych oraz świadczącą pomoc rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej lub będących w kryzysie.
Rozdział 2.
Cele i zadania
§ 4. Do głównych zadań Zespołu należy w szczególności wsparcie w okresie kryzysu dziecka i rodziny w celu wyeliminowania przyczyn tego kryzysu poprzez:
1) zapewnienie całodobowej opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowopozbawionych opieki rodzicielskiej,
2) pomoc doraźną w sytuacjach kryzysów szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych w oparciu o indywidualną diagnozę dziecka i jego rodziny,
3) prowadzenie specjalistychnego poradnictwa i terapii rodzinnej oraz praca z rodzinami naturalnymi i zastepczymi,
4) pomoc psychologiczna, pedagogiczna, prawna i hostelowa dostepna przez całą dobę dla osób będących ofiarami przemocy oraz znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej,
5) prowadzenie mieszkań chronionych dla usamodzielniających się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych z terenu Powiatu Bocheńskiego.
§ 5. Zespół Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych realizuje zadania określone w aktach prawnych wymienionych w §4 przez następujące placówki:
1. Placówka socjalizacyjna - w szczególności w zakresie:
1) Zapewnienia całodobowej opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej.
2) Zaspokajania dzieciom niezbędnych potrzeb bytowych i rozwojowych.
3) Prowadzenie zajęć i szeroko rozumianej pracy z dzieckiem i rodziną w oparciu o "indywidualny plan pracy" uwzględniając przygotowanie Dziecka do usamodzielnienia.
4) Przygotowanie Dziecka do życia społecznego.
5) Zapewnienia kształcenia oraz wyrównania opóźnień rozwojowych i szkolnych.
6) Podejmowania działań w celu powrotu Dziecka do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej do umieszczenia rodzinnej opiece zastępczej i umożliwienie kontaktu z rodziną zaprzyjaźnioną.
7) Organizowania grup usamodzielnienia dla najstarszych wychowanków.
2. Rodzinny Dom Dziecka - w szczególności w zakresie:
1) Zapewnienia wychowankom właściwych warunków rozwoju oraz rodzinnej atmosfery.
2) Zapewnienia realizacji obowiązku szkolnego, zdobycia kwalifikacji zawodowych.
3) Wyrabiania nawyku pracy, kultury osobistej, samodzielności oraz umiejętności współżycia w społeczeństwie.
4) Usamodzielnienia wychowanków, a w tym pomocy w tworzeniu warunków mieszkaniowych i samodzielności finansowej oraz wsparcia w okresie adaptacji do samodzielnego życia.
3. Mieszkania chronione - w szczególności w zakresie:
1) Zabezpieczenia okresowego schronienia usamodzielniających się wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych i rodzin zastępczych z terenu Powiatu Bocheńskiego.
2) Zapewnienie warunków samodzielnego funkcjonowania w środowisku w integracji ze społecznością lokalną.
3) Rozwijania umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego i gospodarowania budżetem domowym.
4) Nabywania umiejętności załatwiania spraw urzędowych.
5) Kształtowania właściwego stosunku do obowiązków.
6) Pomocy w uzyskaniu mieszkania, pracy oraz pomocy w zagospodarowaniu środków na usamodzielnienie.
4. Ośrodek Interwencji Kryzysowej - w szczególności w zakresie:
1) Udzielania kompleksowej pomocy, w tym poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego i rodzinnego, socjalnego oraz prawnego osobom i rodzinom w różnego typu kryzysach, ze szczególnym uwzględnieniem ofiar przemocy w rodzinie.
2) Realizacji zadań poprzez:
a) dyżury specjalistów,
b) przeciwdziałanie przemocy, upowszechnianie wiedzy na temat przemocy i umiejętności radzenia sobie w przypadku wystąpienia przemocy w rodzinie,
c) inicjowanie i tworzenie warunków do powstawania grup samopomocowych,
d) współdziałanie z organizacjami pozarządowymi i prowadzenie szeroko zakrojonych działań profilaktycznych i psychoedukacyjnych,
e) organizowanie działań na rzecz powstania procedur systemowej współpracy pomiędzy instytucjami pomocowymi.
Rozdział 3.
Organizacja i zarządzanie
§ 6. 1. Działalnością Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych kieruje Dyrektor.
2. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Bocheńskiego po zasięgnięciu opinii Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni.
3. Dyrektor ZPOW w Bochni jest umocowany, w ramach zwykłego zarządu, do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z bieżącym funkcjonowaniem placówki, mających na celu realizację zadań statutowych ZPOW, wobec organów administracji publicznej, banków, stowarzyszeń, instytucji a także osób fizycznych i prawnych.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy i wykonuje wszystkie czynności wynikające ze stosunku pracy wobec pracowników Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych.
5. Dyrektor ZPOW:
1) organizuje działalność Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, odpowiada za całość działalności jednostki i reprezentuje ją na zewnątrz, odpowiada za dobór kadr, podział zadań, uprawnień i kompetencji zatrudnionych pracowników,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
5) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
§ 7. 1. Szczegółową organizację Zespołu a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki określa Regulamin Organizacyjny opracowany przez Dyrektora w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
2. Realizację zadań Zespołu zapewniają wchodzące w jego strukturę placówki
Rozdział 4.
Mienie i gospodarka finansowa ZPOW
§ 8. 1. Mienie Zespołu stanowią oddane w trwały zarząd środki trwale i pozostałe środki, których stan i wartość określa bilans finansowy.
2. Działalność Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Bochni jest finansowana z budżetu Powiatu Bocheńskiego a gospodarka finansowa prowadzona jest według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.
3. Podstawą gospodarki finansowej jest plan rzeczowo - finansowy ustalony na okres roku kalendarzowego opracowany na podstawie uchwały budżetowej przez Dyrektora Zespołu i zatwierdzony przez organ prowadzący.
4. Placówka gromadzi również inne dochody zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 5.
Nadzór nad działalnością
§ 9. 1. Nadzór nad jednostką sprawuje Starosta Bocheński poprzez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni.
2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania oraz nad jakością działań, a także nad przestrzeganiem standardu usług świadczonych przez placówkę socjalizacyjną oraz nad zgodnością zatrudnienia pracowników placówki z wymogami kwalifikacyjnymi sprawuje Wojewoda Małopolski.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
§ 10. 1. Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nie unormowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy regulujące działalność jednostek budżetowych.
3. Statut ZPOW zatwierdzany jest Uchwałą Rady Powiatu w Bochni.
Przewodniczący Rady Powiatu w Bochni |