Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 665 poz. 5552

Uchwała nr LIII/610/2010 Rady Miejskiej w Olkuszu

z dnia 9 listopada 2010r.

w sprawie zmiany uchwały NR XLIV/485/2010 Rady Miejskiej w Olkuszu z dnia 23 marca 2010r. w sprawie określenia zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Olkusz lub jej jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej oraz wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157 poz. 1240), Rada Miejska w Olkuszu uchwala :

§ 1. Załącznik Nr 1, o którym mowa w § 7 ust.2 uchwały XLIV/485/2010 Rady Miejskiej w Olkuszu z dnia 23 marca 2010 r. otrzymuje brzmienie zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Olkusz.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LIII/610/2010
Rady Miejskiej w Olkuszu
z dnia 9 listopada 2010 r.

§ 1. Niniejszy załącznik wskazuje podstawę prawną, kryteria, sposób udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny stanowiących pomoc de minimis oraz obowiązek sprawozdawczy w zakresie udzielonej pomocy de minimis.

§ 2. 1. Niniejszy załącznik został opracowany na podstawie następujących aktów prawnych dotyczących pomocy publicznej:

1) Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.),

2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311),

3) Rozporządzenie Komisji (WE) NR 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis Dz. U. UE.L.2006.379.5,

4) Komunikat Komisji " Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw" Dz. U. UE.C.04.244.2 ze zm.,

5) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 z późn. zm.),

6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354),

7) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2008r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153 poz. 952),

8) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie przekazywania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP (Dz. U. Nr 6, poz. 32 ze zm.).

§ 3. 1. Pomoc de minimis jest jednym z rodzajów pomocy publicznej. Jest to wsparcie państwa udzielane przedsiębiorcom. Pomoc de minimis jest szczególnym przypadkiem pomocy publicznej. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej (WE) 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. ogólna kwota pomocy de minimis przyznana dowolnemu podmiotowi gospodarczemu nie może przekraczać 200 tys. euro w okresie trzech lat budżetowych. Limit tej pomocy dla przedsiębiorców działających w sektorze transportu drogowego wynosi w okresie trzech lat 100 tys. euro. Pomoc de minimis może być udzielana przedsiębiorcy niezależne od jego wielkości. Pomoc de minimis kumuluje się tylko z inną pomocą de minimis, niezależnie od tego, na co i w jakiej wysokości została udzielona danemu przedsiębiorcy. W przypadku nadużycia pomocy przewidziane są procedury jej zwrotu.

2. Dokonując oceny wniosku przedsiębiorcy, bierze się pod uwagę bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzednie lata. Nie ma znaczenia forma pomocy, źródło jej pochodzenia ani cel, na jaki została wykorzystana - do ogólnej puli wliczane są wszystkie środki uzyskane przez danego przedsiębiorcę jako pomoc de minimis w badanym okresie. Przedsiębiorców ubiegających się o pomoc de minimis obowiązują pewne ograniczenia. Nie można łączyć jej, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, z pomocą o innym przeznaczeniu (np. pomocą regionalną), jeśli doprowadziłoby to do przekroczenia dopuszczalnej intensywności tej pomocy. Pomoc de minimis może być udzielana jedynie w formach przejrzystych, czyli takich, w stosunku do których nie ma konieczności szacowania ryzyka dla obliczenia wartości pomocy.

3. Pomoc de minimis nie może być udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. (Dz. U. C 244 z dnia 01.10.2004r.) Ponadto zasada de minimis nie ma zastosowania w odniesieniu m. in. do przedsiębiorstw zajmujących się produkcją pierwotną produktów rolnych wymienionych w załączniku I do TFUE, sektora rybołówstwa i akwakultury oraz sektora węglowego. Pomoc de minimis nie może być wydatkowana na zakup środków transportu wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego towarów.

4. Podmiot udzielający pomocy działając z urzędu (bez konieczności składania w tym zakresie wniosku przez beneficjenta pomocy) wydaje zaświadczenie o udzielonej pomocy stwierdzające jej charakter i określające m. in. dzień i wartość udzielonej pomocy de minimis, a także dane identyfikujące organ udzielający pomocy oraz beneficjenta, a także podstawę prawną udzielenia pomocy. Zaświadczenie powinno być wydane beneficjentowi w dniu udzielenia pomocy (np. w dniu podpisania umowy, na podstawie której przedsiębiorca nabył prawo do pomocy lub wraz z decyzją organu udzielającego pomocy). Udzielenie pomocy na podstawie umowy pociąga za sobą konieczność wydania zaświadczenia de minimis - zgodnie z zasadami i wymogami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354).

§ 4. 1. Przedsiębiorca ubiegający się o przyznanie pomocy de minimis jest zobowiązany do:

1) złożenia wniosku o udzielenie pomocy de minimis - wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszego załącznika,

2) przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie - wzór oświadczenia wnioskodawcy stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego załącznika,

3) przedstawienia informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis - wzór oświadczenia wnioskodawcy stanowi załącznik Nr 2 oraz załącznik Nr 3 do niniejszego załącznika, ponadto przedsiębiorcy zobligowani do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości zobowiązani są do przekazania wraz z wnioskiem sprawozdań finansowych za okres 3 ostatnich lat obrotowych,

4) złożenia oświadczenia, że pomoc nie zostanie wykorzystana na zakup środka transportu towarowego - wzór oświadczenia wnioskodawcy stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego załącznika ,

5) złożenia oświadczenia, iż nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu wytycznych wspólnotowych - wzór oświadczenia wnioskodawcy stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego załącznika.

2. Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis jest zobowiązany do złożenia :

1) oświadczenia o aktualnej sytuacji finansowej - wzór oświadczenia stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego załącznika,

2) dokumentów potwierdzających aktualną sytuację materialną wnioskodawcy w postaci:

a) zaświadczenie o zarobkach z zakładów pracy, odcinki rent lub emerytur,

b) zaświadczenia o wysokości stypendium dzieci,

c) dokumenty potwierdzające wysokość otrzymywanych alimentów, świadczeń pomocy społecznej,

d) dokumenty potwierdzające inne uzyskiwane dochody, np. z dzierżawy, najmu, odszkodowania, płatności bezpośrednie w rolnictwie,

e) kserokopie zeznań podatkowych o uzyskanych dochodach/poniesionych stratach (PIT) (współmałżonków),

f) rachunki za prąd, gaz, wodę itp.,

g) dokumenty potwierdzające inne wydatki mające wpływ na sytuację finansową (leczenie, nauka itp.),

h) posiadane zadłużenie (kredyty, pożyczki) na dzień złożenia wniosku,

i) wszelkie inne dokumenty potwierdzające aktualną sytuację wnioskodawcy.

3. Przedsiębiorca niebędący osobą fizyczną wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis jest zobowiązany do złożenia dokumentów w postaci :• aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego • kopie bieżących sprawozdań finansowych• zestawienia środków trwałych i ich ewentualnych obciążeń• zestawienie posiadanych nieruchomości• zestawienie posiadanych ruchomości większej wartości• posiadane zadłużenie (kredyty , pożyczki) na dzień złożenia wniosku • zaświadczenia o niezaleganiu z tytuł u zobowiązań publicznoprawnych (ZUS, Urząd Skarbowy)• wszelkie inne dokumenty potwierdzające aktualną sytuację wnioskodawcy.

a) aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego,

b) kopie bieżących sprawozdań finansowych,

c) zestawienia środków trwałych i ich ewentualnych obciążeń,

d) zestawienie posiadanych nieruchomości,

e) zestawienie posiadanych ruchomości większej wartości,

f) posiadane zadłużenie (kredyty, pożyczki) na dzień złożenia wniosku,

g) zaświadczenia o niezaleganiu z tytułu zobowiązań publicznoprawnych (ZUS, Urząd Skarbowy),

h) wszelkie inne dokumenty potwierdzające aktualną sytuację wnioskodawcy.

4. Do czasu przekazania przez przedsiębiorcę wskazanych powyżej informacji lub zaświadczeń pomoc de minimis nie może zostać udzielona .

5. W przypadku udzielenia ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych , w treści porozumienia zawartego z dłużnikiem należy:

1) obliczyć wartość udzielonej pomocy publicznej zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 roku w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2004 r., Nr 194, poz. 1983 ze zmianami). Obliczenie wartości pomocy publicznej wymaga zastosowania stopy referencyjnej i stopy bazowej. Zasady ustalania stopy referencyjnej i bazowej zostały określone w Komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. U. C 14 z 19.1.2008, str. 6). Od dnia 1 lipca 2008 roku należy stosować nową metodę ustalania ich wysokości - podstawa ustalania stopy referencyjnej jest tzw. stopa bazowa. Wysokość stopy bazowej jest ogłaszana przez Komisję Europejską. W odniesieniu do stopy referencyjnej, Komisja Europejska przyjęła zasadę indywidualnego ustalania stopy referencyjnej dla każdego przedsiębiorcy wnioskującego o udzielenie pomocy publicznej. Stopę referencyjną dla poszczególnych przedsiębiorców uzyskuje się poprzez zsumowanie stopy bazowej i odpowiedniej marży wyrażonej w punktach bazowych. Wysokość marży, wyrażonej w punktach bazowych, ustalana jest w oparciu o dwa kryteria:

a) tzw. rating, który może być ustalony w oparciu o sytuację ekonomiczno- finansową przedsiębiorcy (w szczególności jego zdolność kredytową, wypłacalność) oraz,

b) poziom zabezpieczeń związanych z udzieleniem pomocy w formie kredytowej.

2) zawrzeć informację, że udzielona pomoc ma charakter pomocy de minimis,

3) zawrzeć informację o braku obowiązku notyfikacji udzielonej pomocy.

6. Wraz z porozumieniem należy sporządzić i przekazać przedsiębiorcy zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis. Do wydawania zaświadczeń zobowiązany jest podmiot udzielający pomocy. Zasady wydawania zaświadczeń w sprawie pomocy de minimis reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie. Zaświadczenia te wydawane są z urzędu w dniu udzielenia pomocy publicznej (dzień udzielenia wsparcia) będącej pomocą de minimis. Wydane zaświadczenie zawiera m. in. datę wydania, pieczęć podmiotu udzielającego pomocy publicznej, określenie beneficjenta pomocy, dzień udzielenia pomocy publicznej oraz jej wartość brutto w złotych i w euro - wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 5 do niniejszego załącznika.

7. W sytuacji, gdy mimo formalnego przyznania pomocy (zawarte porozumienie), nie została ona zrealizowana (np. przedsiębiorca nie przystąpił do spłaty należności zgodnie z ustalonym w porozumieniu harmonogramem, w związku z czym umowa zostaje rozwiązana) lub została zrealizowana w części, w celu zapewnienia zgodności treści zaświadczenia ze stanem faktycznym należy wydać zaświadczenie korygujące udzieloną pomoc. Zgodnie z art. 5 ust. 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, nowe zaświadczenie (korygujące) o wartości faktycznie udzielonej pomocy winno zostać wydane przez organ udzielający pomocy w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia tej okoliczności. Nie pobiera się opłaty skarbowej od zaświadczenia o pomocy de minimis.

8. W związku z obowiązkiem sporządzania i raportowania do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej - sprawozdań z zakresu udzielonej pomocy publicznej - z wykorzystaniem aplikacji SHRIPM - w przypadku jej udzielenia należy - bez zbędnej zwłoki - informację w tym zakresie (wraz ze stosowną dokumentacją) przekazać do Wydziału Podatków i Opłat w/m za pośrednictwem kancelarii ogólnej (dziennik podawczy), który sporządza i przekazuje sprawozdania zbiorcze w tym zakresie. Powyższy obowiązek wynika z Rozporządzenia Rady Ministrów a dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 153, poz. 952) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie przekazywania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP (Dz. U. Nr 6, poz. 32 ze zm.).

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LIII/610/2010
Rady Miejskiej w Olkuszu
z dnia 9 listopada 2010 r.
Zalacznik1.doc

WNIOSEK O UDZIELENIE POMOCY DE MINIMIS

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr LIII/610/2010
Rady Miejskiej w Olkuszu
z dnia 9 listopada 2010 r.
Zalacznik2.doc

OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY

Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr LIII/610/2010
Rady Miejskiej w Olkuszu
z dnia 9 listopada 2010 r.
Zalacznik3.doc

FORMULARZ INFORMACJI PRZEDSTAWIANYCH PRZY UBIEGANIU SIE O POMOC DE MINIMIS

Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr LIII/610/2010
Rady Miejskiej w Olkuszu
z dnia 9 listopada 2010 r.
Zalacznik4.doc

OŚWIADCZENIE O AKTUALNEJ SYTUACJI FINANSOWEJ I STANIE MAJĄTKOWYM

Załącznik Nr 5 do Uchwały Nr LIII/610/2010
Rady Miejskiej w Olkuszu
z dnia 9 listopada 2010 r.
Zalacznik5.doc

ZAŚWIADCZENIE O POMOCY DE MINIMIS

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00