Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 652 poz. 5419

Sprawozdanie nr 1 Starosty Olkuskiego

z dnia 14 stycznia 2010r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2009 rok

Art. 38 b, ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U Nr 142 z 2001r., poz. 1592 z późn. zm.).

I. WSTĘP

Istotnym aspektem działalności samorządu lokalnego w sferze bezpieczeństwa jest funkcjonowanie na szczeblu powiatu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. W myśl istniejących przepisów - w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli - w naszym powiecie funkcjonuje już trzecią kadencję "Komisja Bezpieczeństwa i Porządku". Dla faktycznego angażowania się samorządów w przedsięwzięcia mające na celu zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli istotne są zadania nałożone na komisję przez ustawodawcę. Zadania te ujmowane są w rocznych planach pracy komisji. Istniejące uregulowania prawne wychodzą naprzeciw pragmatycznej konieczności zarządzania bezpieczeństwem w społeczeństwie obywatelskim przez interdyscyplinarne gremia lokalnych reprezentantów. Gwarancją efektywnej współpracy w tym zakresie jest skład osobowy komisji, który jest adekwatny do zakresu jej działania i pokładanych oczekiwań. Ustawowy obowiązek współpracy w ramach komisji starosty, radnych, przedstawicieli Policji, PSP, prokuratury tworzy warunki do zwiększenia skuteczności i działań na rzecz bezpieczeństwa oraz uwzględnienia potrzeb i zagrożeń sygnalizowanych przez lokalne społeczności. Współpraca w ramach "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli" przyczyniła się do lepszej koordynacji i zwiększenia efektywności realizacji zaplanowanych przedsięwzięć. Dbałość o bezpieczeństwo obywateli wymaga również zrozumienia tego, że ochrona bezpieczeństwa musi być procesem ciągłym, opartym na zapobieganiu przestępczości i innym zagrożeniom oraz stanowić stałą formę aktywności lokalnej społeczności, a także organów administracji lokalnej. Zatem działania zmierzające do ograniczenia występujących lokalnie zagrożeń bezpieczeństwa wymagają teraz znacznie większego niż dotychczas zaangażowania obywateli i organizacji społecznych oraz zmuszają do opartego na zasadach partnerstwa współdziałania między Policją, instytucjami publicznymi, a społecznościami lokalnymi. Właśnie w taki sposób funkcjonuje nasza komisja, próbując zwiększyć zaangażowanie społeczności lokalnych w jej prace. Problemy bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu są ważnym elementem działalności kierownictwa starostwa. Komisja realizowała zaplanowane zamierzenia zgodnie z planem rocznym w ścisłej współpracy z "Komisją ds. Porządku Publicznego, Bezpieczeństwa Obywateli i Administracji " Rady Powiatu, a Starosta prowadzi co miesięczne (pierwszy wtorek miesiąca) narady z szefami powiatowych służb, inspekcji i straży na których omawiane są również sprawy zagrożeń oraz bezpieczeństwa i porządku w powiecie.

II. POSIEDZENIA KOMISJI

W 2009 roku odbyły się cztery posiedzenia Komisji na których poruszono zagadnienia dotyczące zadań Komisji, do których należy m.in.:

- ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

- opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży;

- realizacja "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli";

- opiniowanie projektu budżetu powiatu pod kątem zapewnienia środków na likwidowanie zagrożeń porządku i poprawę bezpieczeństwa obywateli.

1. W miesiącu styczniu 2009 roku opracowano projekt "Planu pracy Komisji na 2009 rok", który w dniu 19 lutego 2009 r. na pierwszym posiedzeniu Komisji został zaakceptowany i przekazany do realizacji. Na posiedzeniu tym dokonano również oceny pracy komisji za 2008 roku na podstawie sprawozdania Starosty z jej działalności. Omówiono również i uwzględniono w planie pracy Komisji wnioski złożone przez "Komisję ds. Porządku Publicznego, Bezpieczeństwa Obywateli i Administracji" Rady Powiatu, dotyczące spraw porządku w powiecie.

2. Dnia 23 marca 2009 roku odbyło się drugie wspólne posiedzenie "Komisji Bezpieczeństwa i Porządku" z "Komisją ds. Porządku Publicznego, Bezpieczeństwa Obywateli i Administracji" Rady Powiatu. Na posiedzeniu tym wypracowano opinię o pracy powiatowych służb, inspekcji i straży. Komendant Powiatowy Policji przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa w powiecie za 2008 rok. Omówił rodzaje popełnionych przestępstw (kradzieże, włamania, przestępstwa rozbójnicze, przestępstwa gospodarcze, narkotykowe, przestępstwa drogowe, nietrzeźwi kierujący). Ogólnie stan bezpieczeństwa w powiecie jest dobry o czym świadczy również wzrost wskaźnika poczucia bezpieczeństwa przez mieszkańców powiatu, który kształtuje się na poziomie 80 % . Komendant Powiatowy PSP przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa pożarowego. Ze statystyki wynika, że stan bezpieczeństwa pożarowego w porównaniu z poprzednim rokiem uległ poprawie. Zwrócono uwagę na problem ciągnący się od lat dotyczący braku Systemu Sygnalizacji Pożarowej w Szpitalu Powiatowym. Jest to problem, który należy rozwiązać jak najszybciej. Zaproponowano, aby do realizacji tego zadania wykorzystać możliwości naszych posłów. Komisja zapoznała się również z informacją o pracy Prokuratury Rejonowej w Olkuszu, którą przedstawił Prokurator Rejonowy. Omówił zakres realizowanych zadań w rozbiciu na prowadzone postępowania przygotowawcze, postępowania sądowe, poza karne i profilaktykę, rodzaje spraw w zakresie występujących zagrożeń przestępczością, przedstawił również zamierzenia do realizacji w 2009 roku. Komisja na podstawie informacji o stanie bezpieczeństwa, bezpieczeństwa pożarowego i stanie zabezpieczenia przeciwpowodziowego Powiatu Olkuskiego pozytywnie oceniła działania w tym zakresie.

3. Na trzecim wspólnym posiedzeniu "Komisji Bezpieczeństwa i Porządku" z "Komisją ds. Porządku Publicznego, Bezpieczeństwa Obywateli i Administracji " Rady Powiatu, które odbyło się dnia 29 września 2009 roku omówiono następujące zagadnienia:

1)wysłuchano informacji Powiatowego Inspektora Sanitarnego o stanie sanitarnym i czystości na terenie powiatu;

2)dokonano oceny przygotowania kadry kierowniczej szkół ponadgimnazjalnych do reagowania na zagrożenia występujące w obiektach szkolnych;

3)dokonano oceny realizacji "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli".

Ad 1) Inspektor Sanitarny przedstawiła szeroką informację na temat sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych i zatruć pokarmowych, realizacji programów WHO i programów ogólnopolskich promocji zdrowia, wykonawstwa szczepień ochronnych, stanu sanitarno - higienicznego zakładów służby zdrowia, obiektów komunalnych, obiektów żywności i żywienia, warunków higienicznych w zakładach pracy i placówkach oświatowo - wychowawczych. W I półroczu 2009 roku liczba obiektów objętych nadzorem wynosiła ogółem 2463 stałych oraz 6 sezonowych, z czego skontrolowano 1036 obiektów stałych oraz 5 sezonowych. Podczas 203 kontroli wykryto nieprawidłowości. Wydano 607 decyzji, w tym 343 decyzje płatnicze, 264 merytoryczne. Z analizy zdarzeń w tym zakresie wynika, że stan sanitarno - higieniczny uległ dalszej poprawie i co jest bardzo ważne, ciągłej poprawie ulega świadomość społeczna obywateli w zakresie dbania o stan sanitarno - higieniczny.

Ad 2) Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych przy udziale przedstawiciela Policji i przedstawiciela PSP przeprowadził niezapowiadane kontrole ewakuacji osób z dwóch obiektów szkolnych. Zanotowano wiele uwag i nieprawidłowości. Stąd wniosek, że w dalszym ciągu należy prowadzić tego rodzaju kontrole w pozostałych obiektach szkolnych. Połączyć je ze szczegółowym instruktażem i szkoleniem dla kadr kierowniczych szkół. Będzie to jeden z elementów zainteresowania Komisji w 2010 roku.

Ad 3) Stwierdzono, że realizacja "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli" przebiega zgodnie z planem. Opóźnienia występują jedynie w realizacji zadań dotyczących "zaśmiecanych ulic, rowów przydrożnych i lasów". W tym zakresie należy zacieśnić współpracę z gminami i wymusić na nich dokumentowanie realizowanych zadań. Komisja w dalszym ciągu będzie monitorować te zagadnienia i przypominać odpowiedzialnym o ich realizacji.

4. Dnia 17 listopada 2009 roku odbyło się czwarte wspólne posiedzenie "Komisji Bezpieczeństwa i Porządku" z "Komisją ds. Porządku Publicznego, Bezpieczeństwa Obywateli i Administracji" Rady Powiatu w celu dokonania analizy i wypracowania opinii dotyczącej projektu budżetu na 2010 rok w zakresie zapewnienia środków finansowych na likwidację zagrożeń porządku publicznego i poprawę bezpieczeństwa obywateli. Skarbnik powiatu oraz szefowie powiatowych służb, inspekcji i straży stwierdzili, że budżet jest mniejszy niż w roku poprzednim, ale na zapewnienie bezpieczeństwa obywateli pieniędzy nie może zabraknąć. Należy tak gospodarować funduszami aby można było skutecznie likwidować zagrożenia w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. W związku z zagrożeniem wirusem grypy typu A/H1N1 porządek obrad poszerzono o informacje na temat zabezpieczenia ludności powiatu przed pandemią tego wirusa. Powiatowy Inspektor Sanitarny stwierdziła, że na naszym terenie nie ma większego zagrożenia. Dotychczas odnotowane przypadki to powikłania po schorzeniach grypopochodnych. Aby uchronić się przed tym wirusem należy przestrzegać higieny osobistej i higieny w miejscach publicznych. Sytuacja w tym zakresie jest stabilna, oddział zakaźny szpitala powiatowego jest przygotowany na przyjęcie chorych. Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych wspólnie z PSSE opracował procedury postępowania na wypadek zagrożeń wirusem A/H1N1. Lekarze są przeszkoleni w tym zakresie. Służby ratownicze są odpowiednio wyposażone i gotowe do udzielania pomocy zakażonym.

III. PODSUMOWANIE

Reasumując należy stwierdzić, że osiągnęliśmy dalszy postęp w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Porównując statystykę zdarzeń i interwencji służb powiatowych z ostatnich dwóch lat wynika że:

- zmniejszyła się ilość wypadków drogowych ( 117 do 77 ) i kolizji ( 991 do 944 );

- znacznie zmniejszyła się ilość wypadków ze skutkiem śmiertelnym ( 18 do 5 );

- niestety na niezmiennym, wysokim poziomie utrzymuje się ilość kierujących pod wpływem alkoholu ( 408 ÷ 407 );

- zwiększyła się ilość przypadków wypalania traw 153 w 2008 r. do 187 w 2009 r.;

- zmniejszyła się ilość pożarów lasów 138 w 2008 r. do 89 w 2009 r.

Dane statystyczne nie powinny uśpić czujności odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa w powiecie. Mniejsze środki finansowe na 2010 rok powinny nas bardziej mobilizować do działań takich jak szkolenia, profilaktyka, poprawa oznakowania dróg i konsekwencja w egzekwowaniu prawa. Dlatego Komisja w swoich zamierzeniach będzie kierować się działaniami prewencyjnymi w tym zakresie.

IV. DZIAŁALNOŚĆ KOMISJI W 2010 ROKU

W 2010 roku Komisja będzie realizować zaplanowane zadania takie jak:

- w dalszym ciągu kontynuować temat czystości na terenie powiatu;

- z większą konsekwencja podejmować działania w celu realizacji kierowanych wniosków do zarządców dróg (wojewódzkich, powiatowych i gminnych) w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach;

- kontynuować kontrole przestrzegania przepisów w ruchu drogowym (prędkość);

- prowadzić działania profilaktyczne w zakresie szkodliwości zażywania narkotyków i spożywania alkoholu (młodzież szkolna);

- przy pomocy prokuratury i sądu Komisja będzie dążyć do takich działań, aby kary za nieprzestrzeganie prawa były wysokie i nieuchronne

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że miniony rok na terenie Powiatu Olkuskiego upłynął w spokoju, bez zdarzeń zakłócających porządek publiczny. Jest szansa, że po zmianach w publicznej służbie zdrowia, bezpieczeństwo zdrowotne obywateli będzie się kształtować na odpowiednio wysokim poziomie. Powiatowe służby, inspekcje i straże swoimi działaniami przyczynią się jak dotychczas do wzrostu poczucia bezpieczeństwa mieszkańców naszego powiatu.

Starosta


Leszek Konarski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00