Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 609 poz. 4812

Uchwała nr LII/507/10 Rady Gminy Zabierzów

z dnia 30 września 2010r.

w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie oraz utworzenia nowej jednostki budżetowej pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. w Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 16 ust. 1, 3,5,6,7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1240 ze zm.) w zw. z art. 87 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1241), a także art. 5 ust. 5, art. 58 ust. 1,2 i 6, 59 ust. 60 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 ze zm.) Rada Gminy Zabierzów uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Z dniem 31. 12. 2010 roku likwiduje się zakład budżetowy Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie oraz tworzy się nową jednostką budżetową pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie.

2. Siedziba nowoutworzonej jednostki budżetowej pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie znajduje się w Zabierzowie przy ul. Sportowej 15.

§ 2. 1. Mienie likwidowanego zakładu budżetowego, przechodzi na rzecz nowopowstałej jednostki budżetowej opisanej w § 1.

2. Należności i zobowiązania likwidowanego zakładu, przechodzą na rzecz nowej jednostki budżetowej.

3. Pozostałe środki pieniężne podlegają przekazaniu z rachunku bankowego likwidowanego zakładu na konto budżetu Gminy.

4. Dokumentacja likwidowanego zakładu budżetowego zostanie przekazana na rzecz nowoutworzonej jednostki budżetowej pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie

§ 3. Nadaje się statut nowoutworzonej jednostce budżetowej w brzmieniu załącznika do niniejszej Uchwały.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zabierzów.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LII/507/10
Rady Gminy Zabierzów
z dnia 30 września 2010 r.

STATUT PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W ZABIERZOWIE Zabierzów wrzesień 2010 r.

SPIS TREŚCI: Rozdział I Postanowienia ogólne Rozdział II Cele i zadania przedszkola Rozdział III Organy przedszkola i ich kompetencje Rozdział IV Organizacja przedszkola Rozdział V Pracownicy przedszkola Rozdział VI Wychowankowie Rozdział VII Rodzice Rozdział VIII Postanowienia końcowe

Rozdział 1.
Postanowienia wstępne

§ 1. 1. Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie, zostało utworzone Uchwałą Nr XXXVIII/344/09 Rady Gminy Zabierzów z dnia 26 czerwca 2009 w sprawie przekształcenia Przedszkola Samorządowego w Zabierzowie w Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie.

2. Podstawę działalności Przedszkola Samorządowego z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie stanowią :

1)Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. w Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz. 2572 ze zm.);

2)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., Nr 4, poz. 17);

3)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69);

4)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.);

5)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135 poz. 1516);

6)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 ze zm.);

7)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 stycznia 2009 w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. Nr 4, poz. 18);

8)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19 poz. 166).

3. Siedziba przedszkola znajduje się w Zabierzowie przy ul. Sportowej 15; 32-080 Zabierzów.

4. Nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie

5. Przedszkole używa pieczęci o treści : Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi 32-080 Zabierzów, ul. Sportowa 15. - zawierającej także numer telefonu 12- 397- 22- 40

6. Organem prowadzącym jest Gmina Zabierzów.

7. Przedszkole jest jednostką budżetową Gminy Zabierzów - samorządową jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz art. 9 ust. 1 i 47 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. w Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

8. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.

9. W Przedszkolu działają oddziały integracyjne, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

10. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1)Przedszkolu - oznacza to Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie;

2)Ustawie - oznacza to ustawę wskazaną w ust. 2 pkt 1;

3)Wójcie, Radzie, Urzędzie - oznacza to odpowiednio Wójta Gminy Zabierzów, Radę Gminy Zabierzów i Urząd Gminy Zabierzów;

4)Rodzicu lub Rodzicach - oznacza to osoby wykonujące władzę rodzicielską wobec dziecka.

Rozdział 2.
Cele i zadania przedszkola

§ 2. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz innych przepisach prawa.

2. Cele i zadania przedszkola:

1)wspomaganie i ukierunkowywanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych.

2)sprawowanie opieki nad dziećmi w atmosferze akceptacji umożliwiającej dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

3)troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.

4)rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.

5)przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.

6)organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.

7)wspomaganie rodzin w wychowaniu dzieci zdrowych i dzieci z deficytami.

§ 3. 1. Przedszkole realizuje powyższe cele i zadania poprzez:

1)zapewnienie w przedszkolu bezpiecznych i przyjaznych warunków do rozwoju umysłowego dzieci, a przez to zachęcanie ich do aktywności badawczej i obserwacji otaczającego środowiska,

2)rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dziecka, umożliwianie ich zaspakajania,

3)rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,

4)wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności,

5)rozwijanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej, poprzez promowanie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, rodziców, nauczycieli,

6)rozwijanie wrażliwości moralnej,

7)budzenie poczucia więzi z rówieśnikami, rodziną, środowiskiem, z krajem rodzinnym,

8)rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci oraz budzenie aktywności twórczej,

9)wspieranie dziecka uzdolnionego,

10)wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

11)organizowanie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej,

2. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana na wniosek:

1)Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej,

2)rodzica.

3. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie zajęć specjalistycznych:

1)logopedycznych,

2)kompensacyjno- korekcyjnych

3)innych o charakterze terapeutycznym

4)porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców,

4. Czas trwania zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.

5. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności ustalane są przez Dyrektora Przedszkola.

6. Uczęszczanie dziecka na zajęcia specjalistyczne wymaga zgody rodziców.

7. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia nieprawidłowości do momentu podjęcia nauki w szkole.

§ 4. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, naukę w Przedszkolu mogą rozpocząć dzieci, które w danym roku kalendarzowym osiągają trzy lata lub starsze, z zastrzeżeniem, że pobierać naukę w Przedszkolu mogą dzieci które nie ukończyły pięciu lat.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku 6 i powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.

3. Dziecko jest skreślane z listy wychowanków Przedszkola (co oznacza zakończenie nauki w przedszkolu) w wypadku:

1)nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc,

2)nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż 2 miesiące,

3)ukrytej choroby dziecka,

4)wyjścia na jaw, że dane podane przez rodzica w sytuacji opisanej w § 18 ust. 4 były nieprawdziwe, a rzeczywisty stan rzeczy nie kwalifikuje dziecka do przyjęcia do Przedszkola.

§ 5. 1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem jest następujący :

1)dziecko przebywające w przedszkolu pozostaje w grupie (oddziale), pod opieką nauczyciela - wychowawcy (nauczyciela), który organizuje grupie zabawy i zajęcia dydaktyczno - wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć,

2)dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu pozostaje pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,

3)nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo każdego z dzieci w powierzonym mu oddziale, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,

4)nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia,

5)nauczyciel opuszcza oddział dzieci po przejęciu oddziału przez innego nauczyciela; w chwili przejęcia nauczyciel opuszczający oddział informuje nauczyciela przejmującego oddział o wszystkich sprawach dotyczących dzieci,

6)nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad oddziałem,

7)obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna. O każdym niepokojącym zdarzeniu lub zachowaniu dziecka należy niezwłocznie powiadomić Dyrektora Przedszkola oraz rodziców,

8)w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,

9)w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.

10)wychowankowie za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice na początku roku szkolnego (wrzesień),

11)obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa, w szczególności bhp, p. poż., przepisów ruchu drogowego.

2. Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z Regulaminem spacerów i wycieczek obowiązującym w przedszkolu.

3. Dla obsługi każdego oddziału zapewnia się co najmniej dwa etaty nauczyciela - wychowawcy. W grupach 3 - latków, w których liczba dzieci przekracza 10, zapewnia się dodatkowo jeden etat pomocy nauczyciela i jeden etat woźnej oddziałowej. Dla obsługi każdego oddziału integracyjnego zapewnia się co najmniej dwa etaty nauczyciela - wychowawcy i jeden etat nauczyciela wspomagającego (obsadzane przez osoby dysponujące wymaganymi prawem kwalifikacjami), jeden etat pomocy nauczyciela oraz jeden etat woźnej oddziałowej.

4. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności przyjmuje się , iż nauczyciel - wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu.

5. Decyzje w sprawie przydziału nauczycieli - wychowawców do poszczególnych oddziałów podejmuje Dyrektor Przedszkola.

6. Przedszkole prowadzi oddziały integracyjne.

7. Szczegółowe zasady organizacji pracy w oddziałach integracyjnych określa Plan pracy dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej w oddziale integracyjnym.

8. Zasady organizacji zastępstw za nieobecnych nauczycieli - wychowawców są następujące :

1)zastępstwo za nieobecnego nauczyciela - wychowawcę zapewnia Dyrektor,

2)w pierwszej kolejności do działania w charakterze zastępcy wyznacza się drugiego nauczyciela - wychowawcę danego oddziału.

3)praca dydaktyczno- wychowawcza w trakcie realizacji zastępstw prowadzona jest w oparciu o obowiązujący w oddziale miesięczny plan pracy.

9. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola są następujące :

1)Dyrektor informuje rodziców o terminie i czasie przyprowadzania i odbierania dziecka - na tablicy ogłoszeń dla rodziców, na pierwszym zebraniu z rodzicami.

2)Dziecko z przedszkola może odebrać wyłącznie osoba pełnoletnia. Osoby upoważnione do odbioru dziecka z przedszkola rodzic zobowiązany jest wpisać do Karty - Umowy Zgłoszenia dziecka do przedszkola.

3)Nauczyciel - wychowawca może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.

4)O każdej odmowie wydania dziecka rodzicowi nauczyciel - wychowawca niezwłocznie informuje Dyrektora.

5)Rodzice mają obowiązek przestrzegania godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.

6)Na wniosek jednego z rodziców i stosownie do treści prawomocnego orzeczenia sądu, dziecko nie będzie wydawane drugiemu z rodziców.

7)Rodzice przyprowadzają dziecko do sali i przekazują pod opiekę nauczycielowi - wychowawcy.

8)Spóźnienia dziecka należy zgłaszać osobiście lub telefonicznie do godziny 8.30

9)Dziecko należy odebrać z przedszkola do godziny ustanowionej w danym roku szkolnym. W przypadku nie odebrania dziecka do godziny ustalonej nauczyciel - wychowawca powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców.

10)W przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel - wychowawca postępuje zgodnie z ustaloną procedurą.

§ 6. 1. Na życzenie rodziców Przedszkole może organizować dodatkowe zajęcia.

2. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców.

3. Zajęcia dodatkowe finansowane są w całości przez rodziców.

4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:

1)5 - 20 min dla dzieci 3-4 letnich,

2)około 25-30 min dla dzieci 5 letnich.

5. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalone są przez Dyrektora placówki.

Rozdział 3.
Organy przedszkola i ich kompetencje

§ 7. 1. Organami przedszkola są:

1)Dyrektor przedszkola;

2)Rada Pedagogiczna;

3)Rada Rodziców.

2. Wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci.

§ 8. 1. Dyrektor Przedszkola organizuje całokształt pracy przedszkola:

1)kieruje jego bieżącą działalnością,

2)jest członkiem i przewodniczącym Rady Pedagogicznej,

3)reprezentuje przedszkole na zewnątrz,

4)jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce pracowników.

2. Do zadań Dyrektora należy:

1)zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpiecznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza jego siedzibą,

2)opracowanie na każdy rok szkolny Planu nadzoru pedagogicznego, przedstawienie go Radzie Pedagogicznej i rodzicom.

3)przed zakończeniem roku szkolnego Dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej i rodzicom informacje o realizacji Planu nadzoru pedagogicznego,

4)opracowywanie rocznych planów pracy,

5)przygotowywanie arkusza organizacji pracy przedszkola,

6)ustalanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów dzieci,

7)gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny,

8)przygotowanie i prowadzenie zebrań Rady Pedagogicznej, realizacja jej uchwał oraz wstrzymywanie ich wykonania, jeśli są niezgodne z przepisami prawnymi,

9)ustalanie przydziałów zadań pracownikom,

10)zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,

11)współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,

12)prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola.

3. Dyrektor Przedszkola reprezentuje pracodawcę w zakresie stosunków pracy pracowników Przedszkola, w szczególności :

1)zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników,

2)przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom placówki, zgodnie z odnośnymi przepisami,

3)występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.

§ 9. 1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1)udział w planowaniu organizowaniu pracy dydaktyczno- wychowawczej,

2)przeprowadzanie dwa razy w roku analizy realizacji planowych zadań oraz dokonywanie oceny wyników pracy z wychowankami w poszczególnych oddziałach,

3)podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i programów wychowawczo- dydaktycznych i opiekuńczych.

2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)organizacje pracy przedszkola w tym rozkład zajęć, przydział nauczycieli i dzieci do poszczególnych oddziałów,

2)projekt planu finansowego placówki,

3)wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień.

4)propozycje Dyrektora w sprawach przydziału czynności dodatkowych nauczycielom w ramach wynagrodzenia zasadniczego.

3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień Dyrektorowi i Wicedyrektorowi, a do Dyrektora o odwołanie z funkcji Wicedyrektora.

4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.

5. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a zebrania są protokołowane.

6. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

7. Szczegółowe zasady pracy Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej ustalany przez Radę.

§ 10. 1. W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci.

2. Rada Rodziców bierze udział w sprawach przedszkola na zasadach określonych w Ustawie oraz niniejszym Statucie.

3. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok.

4. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach.

5. Wewnętrzną strukturę i zasady funkcjonowania Rady Rodziców określa uchwalony przez nią Regulamin Rady Rodziców.

6. Decyzje Rady Rodziców są jawne.

Rozdział 4.
Organizacja przedszkola

§ 11. 1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora.

2. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący.

3. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:

1)liczbę miejsc w placówce,

2)planową liczbę wychowanków przedszkola,

3)liczbę oddziałów,

4)czas pracy poszczególnych oddziałów,

5)liczbę pracowników przedszkola,

6)czas pracy pracowników,

7)ogólną liczbę godzin finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

§ 12. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.

2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.

3. W oddziale integracyjnym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20 w tym od 3 - 5 dzieci niepełnosprawnych.

4. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie podstawy programowej, programu wychowania w przedszkolu wybranego spośród programów wpisanych do wykazu programów dopuszczonych przez MEN do użytku w przedszkolu, programów autorskich opracowanych przez nauczycieli przedszkola.

5. W przedszkolu wyboru programu dokonują nauczyciele, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.

6. Rada Pedagogiczna, co roku zatwierdza przedszkolny zestaw programów na pierwszej radzie pedagogicznej w roku szkolnym.

7. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców

8. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

9. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

10. Czas trwania zajęć dydaktycznych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1)z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 minut,

2)z dziećmi w wieku 5 lat - około 30 minut.

11. Dzieciom zapewnia się możliwość udziału w zajęciach dodatkowych zgodnych z oczekiwaniami rodziców.

12. Przedszkole może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych i edukacyjnych w zależności od potrzeb i możliwości.

13. Do realizacji celów i zadań statutowych Przedszkole posiada:

1)sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem

2)pokój terapii pedagogicznej

3)pomieszczenia sanitarne

4)pomieszczenia socjalne

5)pomieszczenia administracyjno - gospodarcze

6)szatnię

7)szatnię dla personelu

8)plac zabaw z urządzeniami terenowymi do zabaw sportowych

§ 13. 1. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący po zasięgnięciu opinii Dyrektora przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, który nie może być krótszy niż 5 godz. dziennie.

2. Czas pracy poszczególnych oddziałów określa projekt organizacyjny placówki.

3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, a terminy przerw świątecznych i wakacyjnych ustala Dyrektor.

4. W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, epidemia grypy itp.) przedszkole prowadzi zajęcia w grupach łączonych.

5. Grupy mogą być łączone przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każdej z nich z zachowaniem zasady łączenia grup zbliżonych wiekiem (trzylatki z czterolatkami, czterolatki z pięciolatkami).

6. W okresach obniżonej frekwencji przedszkole zapewnia opiekę przy liczbie zgłoszeń większej niż 10 wychowanków.

7. Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla kandydatów na nauczycieli.

§ 14. 1. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z opłaty stałej i opłaty za wyżywienie.

2. Opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący.

3. Wysokość opłaty za wyżywienie dzieci w przedszkolu ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Rodziców.

4. Ulga w zapłacie opłaty stałej może być udzielona na podstawie odrębnych przepisów.

5. Nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia rodziców od obowiązku uiszczania opłaty stałej.

6. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności w placówce.

7. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca.

8. Opłaty za żywienie i pobyt dziecka w przedszkolu, wpłaca się na rachunek bankowy przedszkola w terminach podanych na tablicy ogłoszeń.

Rozdział 5.
Pracownicy przedszkola

§ 15. 1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele (w tym nauczyciele - wychowawcy) oraz specjaliści wspomagający rozwój dziecka (logopeda, rehabilitant ruchowy) oraz pracownicy administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudnienia i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

3. W przedszkolu może być utworzone stanowisko Wicedyrektora.

§ 16.

I. Wicedyrektor. Do obowiązków wicedyrektora należy:

1. Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo- dydaktycznej zgodnie z obowiązującym wymiarem godzin oraz odpowiedzialność za jej jakość.

2. Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych opiece dzieci.

3. Współudział w planowaniu i organizacji nadzoru pedagogicznego.

4. Współdziałanie w opracowywaniu rocznych planów pracy.

5. Gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny.

6. Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania.

7. Odpowiedzialność za współpracę z rodzicami.

8. Podejmowanie współpracy z instytucjami i środowiskiem lokalnym w celu promocji placówki i pozyskiwaniu sponsorów.

9. Ustalanie zastępstw za pracowników pedagogicznych i pracowników obsługi.

10. Prowadzenie hospitacji wybranych zajęć i wydawanie zaleceń pohospitacyjnych.

11. Sprawowanie opieki nad nowo zatrudnionymi nauczycielami.

12. Sporządzanie sprawozdań o pracy przedszkola.

13. Opracowywanie wzorów dokumentów wewnętrznych do pracy wychowawczo- dydaktycznej.

14. Kontrola dokumentacji pracy dydaktyczno- wychowawczej nauczyciela.

15. Współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną.

16. Kierowanie na badania okresowe.

17. Dbanie o dobro przedszkola i ochrona jego mienia.

18. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

19. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.

II. Nauczyciel - wychowawca. Do obowiązków nauczyciela - wychowawcy należy:

1. Tworzenie warunków do optymalnego rozwoju każdego dziecka we wszystkich sferach jego rozwoju.

2. Rozpoznawanie potrzeb, możliwości, zdolności i zainteresowań wychowanków.

3. Dokumentowanie wyników obserwacji pedagogicznych oraz informowanie rodziców o postępach dzieci.

4. Planowanie i realizacja zajęć dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczych.

5. Udział w posiedzeniach i pracach Rady Pedagogicznej.

6. Aktywny udział w pracy WDN-u na terenie placówki oraz w różnych formach doskonalenia poza jej terenem.

7. Systematyczne pogłębianie wiedzy pedagogicznej, oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

8. Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy placówki.

9. Dokonywanie ewaluacji osiągnięć rozwojowych dziecka pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy.

10. Podejmowanie działań w zakresie integracji środowiska rodzinnego dziecka z przedszkolem, nawiązywanie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

11. Współdziałanie ze specjalistami w celu udzielania fachowej pomocy psychologiczno- pedagogicznej i zdrowotnej.

12. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej określonej odrębnymi przepisami.

13. Znajomości i stosowania aktualnych przepisów prawa oświatowego.

14. Wykonywanie poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w placówce.

15. Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.

16. Terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami.

17. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

18. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.

19. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki.

20. Nauczyciel odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci.

21. Nauczyciel jest odpowiedzialny za powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy w należytym stanie.

III. Logopeda. Do zadań logopedy należy:

1. Przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dziecka, oraz planu pracy indywidualnej.

2. Diagnozowanie logopedyczne oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej.

3. Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy.

4. Prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii.

5. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli.

6. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami.

7. Prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.

IV. Nauczyciel -rehabilitant. Do zadań nauczyciela - rehabilitanta należy:

1. 1.Czuwanie nad równowagą rozwojową dziecka oraz wyrobienie trwałych nawyków mających zasadnicze znaczenie dla zachowania zdrowia.

2. Organizowanie zespołów korekcyjno- kompensacyjnych łącząc dzieci według rodzaju zaburzeń.

3. Uwzględnianie w metodach i formach pracy ogólnych założeń programowych kultury fizycznej obowiązujących dla dzieci przedszkolnych, dostosowanie ich do aktualnych możliwości i potrzeb dziecka, rodzaju i stopnia zaburzeń, poziomu sprawności i wydolności fizycznej dziecka, wieku, oraz wszelkich zaleceń lekarskich.

4. Przestrzeganie zasad dydaktyki a w szczególności stopniowania trudności natężenia ćwiczeń oraz zasad indywidualizacji ćwiczeń.

5. Współdziałanie w ramach swoich kompetencji z rodzicami w zakresie: wymiany spostrzeżeń na temat form i metod pracy, udzielenie instruktażu rodzicom w celu eliminowania czynników mogących pogłębić i utrwalić istniejące zaburzenia.

6. Uczestniczenie w zebraniach z rodzicami na wniosek nauczycieli.

7. Prowadzenie obowiązującej dokumentacji pedagogicznej.

V. Nauczyciel wspomagający. Do zadań nauczyciela wspomagającego należy:

1. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych i rewalidacyjnych z dziećmi niepełnosprawnymi w grupie integracyjnej oraz odpowiedzialność za ich jakość.

2. Tworzenie warunków do optymalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego.

3. Rozpoznawanie potrzeb i możliwości wychowanków.

4. Opracowanie indywidualnych programów pracy wyrównawczej dla dzieci niepełnosprawnych.

5. Współpraca z psychologiem, logopedą, rehabilitantem ruchowym odbywająca się poprzez wymianę wyników diagnozy oraz postępowania stymulacyjno - terapeutycznego.

6. Dokumentowanie wyników obserwacji pedagogicznych, informowanie rodziców o postępach dzieci.

7. Udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w środowisku rodzinnym mającym na celu stymulowanie rozwoju, usprawnianie zaburzonych funkcji oraz kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich.

8. Uczestniczenie w posiedzeniach i pracach Rady Pedagogicznej.

9. Aktywne uczestnictwo w WDN -u na terenie placówki oraz w różnych formach doskonalenia poza jej terenem.

10. Systematyczne pogłębianie wiedzy pedagogicznej.

11. Współdziałanie z nauczycielami pracującymi w grupie.

12. Dokonywanie ewaluacji osiągnięć rozwojowych dziecka pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy.

13. Podejmowanie działań w zakresie integracji środowiska rodzinnego dziecka z przedszkolem, nawiązywanie systematycznej współpracy z rodzicami.

14. Współdziałanie ze specjalistami w celu udzielania fachowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zdrowotnej.

15. Prowadzenia dokumentacji pedagogicznej.

16. Wykonywania poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w placówce.

17. Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.

18. Terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami.

19. Informowanie o nieobecności z powodu choroby natychmiastowo w celu przygotowania zastępstwa.

20. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

21. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.

22. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki.

§ 17. Pracownicy obsługi i administracji.

I. Pomoc nauczyciela. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:

1. Pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi.

2. Zapewnienie pomocy dziecku, podczas zabaw, posiłków, przygotowywania do odpoczynku, zabiegów higienicznych.

3. Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce.

4. Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.

5. Przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.

6. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

7. Przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.

8. Zgłaszanie Dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.

9. Pomoc nauczycielce w organizacji zajęć z dziećmi i porządkowanie stanowiska pracy po zajęciach.

10. Codzienne wycieranie kurzu z półek, szafek, parapetów, zabawek.

11. Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zgody dyrektora.

12. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki.

II. Sekretarz. Do obowiązków sekretarza szkoły należy w szczególności:

1. Prowadzenie sekretariatu Przedszkola.

2. Wykonywanie wszystkich czynności przydzielonych w zakresie obowiązków stanowiącym odrębny dokument.

3. Przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.

4. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

5. Przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.

6. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki oraz wynikających z przydziału czynności.

III. Starsza Woźna. Do obowiązków starszej woźnej należy w szczególności:

1. Wykonywanie wszystkich czynności przydzielonych w zakresie obowiązków stanowiącym odrębny dokument.

2. Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.

3. Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników.

4. Dbanie o mienie przedszkola, przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.

5. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

6. Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez Dyrektora.

IV. Woźna oddziałowa. Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:

1. Utrzymywanie porządku i czystości w przydzielonych pomieszczeniach.

2. Codzienne odkurzanie wykładzin, czyszczenie podłóg, czyszczenie toalet za pomocą środków dezynfekujących, usuwanie pajęczyn ze ścian i sufitów, opróżnianie koszy, wietrzenie pomieszczeń w czasie nieobecności dzieci, rozstawianie naczyń przed posiłkami, pomoc dzieciom w spożywaniu posiłków, sprzątanie naczyń i stolików po posiłkach.

3. Raz w miesiącu pastowanie i froterowanie podłóg w przydzielonych pomieszczeniach.

4. Mycie i dezynfekcja pomieszczeń sanitarnych przedszkolu.

5. Używanie czystej odzieży ochronnej podczas wykonywania swoich obowiązków.

6. Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem.

7. Uczestniczenie w spacerach, wycieczkach dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci.

8. Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.

9. Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.

10. Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników.

11. Dbanie o mienie przedszkola, przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.

12. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

13. Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez Dyrektora.

Rozdział 6.
Wychowankowie

§ 18. 1. Dzieci mają zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka.

2. Dzieci przyjmowane są do przedszkola na podstawie wypełnionych przez rodziców kart zgłoszeń.

3. Rekrutacja dzieci do grupy przedszkolnej odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Nabór odbywa się w okresie od 1 marca do 31 marca każdego roku szkolnego.

4. W przypadku większej ilości dzieci niż miejsc, przyjęć dokonuje Komisja kwalifikacyjna, którą powołuję Dyrektor Przedszkola.

5. Komisja kieruje się kolejno następującymi kryteriami:

1)poprawnością wniosku pod względem formalnym

2)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci zameldowane na pobyt stały na terenie Gminy Zabierzów

3)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci wcześniejsze uczęszczanie dziecka do Przedszkola

4)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci z rodzin niepełnych i umieszczone w rodzinach zastępczych

5)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci, których oboje rodzice są zatrudnieni

6)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci z rodzin wielodzietnych (z minimum 3 dzieci)

7)dzieci których rodzice (w rozumieniu § 9 ust. 1 lit. d Statutu) są osobami niepełnosprawnymi

8)dzieci niepełnosprawne, posiadające orzeczenie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

9)o pierwszeństwie w przyjęciu dzieci spełniających wcześniej wskazane kryteria decyduje data złożenia Karty zapisu dziecka o przedszkola, a w dalszej kolejności - stopień przygotowania dziecka do przedszkola pod kątem samodzielności (oceniany według informacji zamieszczonej w Karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola)

§ 19. 1. Do grup integracyjnych kwalifikowane są dzieci o następujących rodzajach niepełnosprawności:

1)dzieci rozwojowo opóźnione w zakresie percepcji, motoryki, mowy i myślenia,

2)dzieci z zaburzeniami w rozwoju emocjonalnym,

3)dzieci z zaburzeniami narządów ruchu, w tym dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, określonych w § 2 ust. 1 pkt 1-5, 8 - 11 rozporządzenia wskazanego w § 1 ust. 2 pkt 8 oraz z upośledzeniem umysłowym.

- Przedszkole zapewnia dzieciom niepełnosprawnym:

1)realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)odpowiednie warunki do nauki oraz środki dydaktyczne,

3)realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania i programu wychowawczego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

4)zajęcia wyrównawcze i rewalidacyjne stosownie do potrzeb,

5)integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

- Przedszkole udziela pomocy rodzicom, prawnym opiekunom dzieci niepełnosprawnych zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych wspieraniu ich rozwoju.

- W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo nauczyciela wspomagającego oraz specjalistów w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

§ 20. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:

- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

- Poszanowania jego godności osobistej.

- Życzliwego i podmiotowego traktowania.

- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.

- Różnorodności doświadczeń.

- Wypoczynku, kiedy jest zmęczone.

- Prawidłowego przygotowania do podjęcia nauki w szkole.

- Korzystania z wszelkich urządzeń i pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie przedszkola

Rozdział 7.
Rodzice

§ 21. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

1. Przestrzeganie niniejszego statutu

2. Zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce.

3. Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji.

4. Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Przedszkola.

5. Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

6. Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

7. Uaktualnianie danych dotyczących adresu zamieszkania i numerów kontaktowych (w tym danych o możliwości kontaktu w miejscu pracy), niezwłocznie po zaistnieniu zmiany tych danych.

§ 22. 1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

2. Rodzice maja prawo do:

1)zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,

2)uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,

3)uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,

4)wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,

5)wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swojego przedstawiciela, Radę Rodziców

§ 23. 1. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu dwa razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.

2. Formami współpracy przedszkola z rodzicami są:

1)zebrania grupowe,

2)konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielem, psychologiem,

3)kącik dla rodziców,

4)zajęcia otwarte,

5)uroczystości przedszkolne i imprezy okolicznościowe,

6)promowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, rodziców, dzieci.

2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. W celu wspierania działalności statutowej placówki, przedszkole może współpracować ze środowiskiem lokalnym, placówkami kultury i fundacjami.

5. Zmiany w niniejszym Statucie są wprowadzane uchwałą Rady Pedagogicznej.

6. Dla zapewnienia znajomości Statutu przedszkola przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie jego treści przez Dyrektora Przedszkola na stronie internetowej Przedszkola.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00