Akt prawny
Alerty
Uchwała nr LII/507/10 Rady Gminy Zabierzów
z dnia 30 września 2010r.
w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie oraz utworzenia nowej jednostki budżetowej pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. w Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 16 ust. 1, 3,5,6,7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1240 ze zm.) w zw. z art. 87 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1241), a także art. 5 ust. 5, art. 58 ust. 1,2 i 6, 59 ust. 60 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 ze zm.) Rada Gminy Zabierzów uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Z dniem 31. 12. 2010 roku likwiduje się zakład budżetowy Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie oraz tworzy się nową jednostką budżetową pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie.
2. Siedziba nowoutworzonej jednostki budżetowej pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie znajduje się w Zabierzowie przy ul. Sportowej 15.
§ 2. 1. Mienie likwidowanego zakładu budżetowego, przechodzi na rzecz nowopowstałej jednostki budżetowej opisanej w § 1.
2. Należności i zobowiązania likwidowanego zakładu, przechodzą na rzecz nowej jednostki budżetowej.
3. Pozostałe środki pieniężne podlegają przekazaniu z rachunku bankowego likwidowanego zakładu na konto budżetu Gminy.
4. Dokumentacja likwidowanego zakładu budżetowego zostanie przekazana na rzecz nowoutworzonej jednostki budżetowej pod nazwą Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie
§ 3. Nadaje się statut nowoutworzonej jednostce budżetowej w brzmieniu załącznika do niniejszej Uchwały.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zabierzów.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LII/507/10
Rady Gminy Zabierzów
z dnia 30 września 2010 r.
STATUT PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W ZABIERZOWIE Zabierzów wrzesień 2010 r.
SPIS TREŚCI: Rozdział I Postanowienia ogólne Rozdział II Cele i zadania przedszkola Rozdział III Organy przedszkola i ich kompetencje Rozdział IV Organizacja przedszkola Rozdział V Pracownicy przedszkola Rozdział VI Wychowankowie Rozdział VII Rodzice Rozdział VIII Postanowienia końcowe
Rozdział 1.
Postanowienia wstępne
§ 1. 1. Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie, zostało utworzone Uchwałą Nr XXXVIII/344/09 Rady Gminy Zabierzów z dnia 26 czerwca 2009 w sprawie przekształcenia Przedszkola Samorządowego w Zabierzowie w Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie.
2. Podstawę działalności Przedszkola Samorządowego z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie stanowią :
1)Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. w Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz. 2572 ze zm.);
2)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., Nr 4, poz. 17);
3)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69);
4)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.);
5)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135 poz. 1516);
6)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 ze zm.);
7)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 stycznia 2009 w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. Nr 4, poz. 18);
8)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19 poz. 166).
3. Siedziba przedszkola znajduje się w Zabierzowie przy ul. Sportowej 15; 32-080 Zabierzów.
4. Nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie
5. Przedszkole używa pieczęci o treści : Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi 32-080 Zabierzów, ul. Sportowa 15. - zawierającej także numer telefonu 12- 397- 22- 40
6. Organem prowadzącym jest Gmina Zabierzów.
7. Przedszkole jest jednostką budżetową Gminy Zabierzów - samorządową jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz art. 9 ust. 1 i 47 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. w Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
8. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
9. W Przedszkolu działają oddziały integracyjne, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
10. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1)Przedszkolu - oznacza to Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie;
2)Ustawie - oznacza to ustawę wskazaną w ust. 2 pkt 1;
3)Wójcie, Radzie, Urzędzie - oznacza to odpowiednio Wójta Gminy Zabierzów, Radę Gminy Zabierzów i Urząd Gminy Zabierzów;
4)Rodzicu lub Rodzicach - oznacza to osoby wykonujące władzę rodzicielską wobec dziecka.
Rozdział 2.
Cele i zadania przedszkola
§ 2. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz innych przepisach prawa.
2. Cele i zadania przedszkola:
1)wspomaganie i ukierunkowywanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych.
2)sprawowanie opieki nad dziećmi w atmosferze akceptacji umożliwiającej dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
3)troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
4)rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.
5)przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.
6)organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
7)wspomaganie rodzin w wychowaniu dzieci zdrowych i dzieci z deficytami.
§ 3. 1. Przedszkole realizuje powyższe cele i zadania poprzez:
1)zapewnienie w przedszkolu bezpiecznych i przyjaznych warunków do rozwoju umysłowego dzieci, a przez to zachęcanie ich do aktywności badawczej i obserwacji otaczającego środowiska,
2)rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dziecka, umożliwianie ich zaspakajania,
3)rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
4)wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
5)rozwijanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej, poprzez promowanie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, rodziców, nauczycieli,
6)rozwijanie wrażliwości moralnej,
7)budzenie poczucia więzi z rówieśnikami, rodziną, środowiskiem, z krajem rodzinnym,
8)rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci oraz budzenie aktywności twórczej,
9)wspieranie dziecka uzdolnionego,
10)wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
11)organizowanie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
2. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana na wniosek:
1)Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej,
2)rodzica.
3. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie zajęć specjalistycznych:
1)logopedycznych,
2)kompensacyjno- korekcyjnych
3)innych o charakterze terapeutycznym
4)porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców,
4. Czas trwania zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
5. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności ustalane są przez Dyrektora Przedszkola.
6. Uczęszczanie dziecka na zajęcia specjalistyczne wymaga zgody rodziców.
7. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia nieprawidłowości do momentu podjęcia nauki w szkole.
§ 4. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, naukę w Przedszkolu mogą rozpocząć dzieci, które w danym roku kalendarzowym osiągają trzy lata lub starsze, z zastrzeżeniem, że pobierać naukę w Przedszkolu mogą dzieci które nie ukończyły pięciu lat.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku 6 i powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
3. Dziecko jest skreślane z listy wychowanków Przedszkola (co oznacza zakończenie nauki w przedszkolu) w wypadku:
1)nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc,
2)nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż 2 miesiące,
3)ukrytej choroby dziecka,
4)wyjścia na jaw, że dane podane przez rodzica w sytuacji opisanej w § 18 ust. 4 były nieprawdziwe, a rzeczywisty stan rzeczy nie kwalifikuje dziecka do przyjęcia do Przedszkola.
§ 5. 1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem jest następujący :
1)dziecko przebywające w przedszkolu pozostaje w grupie (oddziale), pod opieką nauczyciela - wychowawcy (nauczyciela), który organizuje grupie zabawy i zajęcia dydaktyczno - wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć,
2)dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu pozostaje pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,
3)nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo każdego z dzieci w powierzonym mu oddziale, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
4)nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
5)nauczyciel opuszcza oddział dzieci po przejęciu oddziału przez innego nauczyciela; w chwili przejęcia nauczyciel opuszczający oddział informuje nauczyciela przejmującego oddział o wszystkich sprawach dotyczących dzieci,
6)nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad oddziałem,
7)obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna. O każdym niepokojącym zdarzeniu lub zachowaniu dziecka należy niezwłocznie powiadomić Dyrektora Przedszkola oraz rodziców,
8)w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
9)w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
10)wychowankowie za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice na początku roku szkolnego (wrzesień),
11)obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa, w szczególności bhp, p. poż., przepisów ruchu drogowego.
2. Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z Regulaminem spacerów i wycieczek obowiązującym w przedszkolu.
3. Dla obsługi każdego oddziału zapewnia się co najmniej dwa etaty nauczyciela - wychowawcy. W grupach 3 - latków, w których liczba dzieci przekracza 10, zapewnia się dodatkowo jeden etat pomocy nauczyciela i jeden etat woźnej oddziałowej. Dla obsługi każdego oddziału integracyjnego zapewnia się co najmniej dwa etaty nauczyciela - wychowawcy i jeden etat nauczyciela wspomagającego (obsadzane przez osoby dysponujące wymaganymi prawem kwalifikacjami), jeden etat pomocy nauczyciela oraz jeden etat woźnej oddziałowej.
4. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności przyjmuje się , iż nauczyciel - wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu.
5. Decyzje w sprawie przydziału nauczycieli - wychowawców do poszczególnych oddziałów podejmuje Dyrektor Przedszkola.
6. Przedszkole prowadzi oddziały integracyjne.
7. Szczegółowe zasady organizacji pracy w oddziałach integracyjnych określa Plan pracy dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej w oddziale integracyjnym.
8. Zasady organizacji zastępstw za nieobecnych nauczycieli - wychowawców są następujące :
1)zastępstwo za nieobecnego nauczyciela - wychowawcę zapewnia Dyrektor,
2)w pierwszej kolejności do działania w charakterze zastępcy wyznacza się drugiego nauczyciela - wychowawcę danego oddziału.
3)praca dydaktyczno- wychowawcza w trakcie realizacji zastępstw prowadzona jest w oparciu o obowiązujący w oddziale miesięczny plan pracy.
9. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola są następujące :
1)Dyrektor informuje rodziców o terminie i czasie przyprowadzania i odbierania dziecka - na tablicy ogłoszeń dla rodziców, na pierwszym zebraniu z rodzicami.
2)Dziecko z przedszkola może odebrać wyłącznie osoba pełnoletnia. Osoby upoważnione do odbioru dziecka z przedszkola rodzic zobowiązany jest wpisać do Karty - Umowy Zgłoszenia dziecka do przedszkola.
3)Nauczyciel - wychowawca może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
4)O każdej odmowie wydania dziecka rodzicowi nauczyciel - wychowawca niezwłocznie informuje Dyrektora.
5)Rodzice mają obowiązek przestrzegania godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
6)Na wniosek jednego z rodziców i stosownie do treści prawomocnego orzeczenia sądu, dziecko nie będzie wydawane drugiemu z rodziców.
7)Rodzice przyprowadzają dziecko do sali i przekazują pod opiekę nauczycielowi - wychowawcy.
8)Spóźnienia dziecka należy zgłaszać osobiście lub telefonicznie do godziny 8.30
9)Dziecko należy odebrać z przedszkola do godziny ustanowionej w danym roku szkolnym. W przypadku nie odebrania dziecka do godziny ustalonej nauczyciel - wychowawca powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców.
10)W przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel - wychowawca postępuje zgodnie z ustaloną procedurą.
§ 6. 1. Na życzenie rodziców Przedszkole może organizować dodatkowe zajęcia.
2. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców.
3. Zajęcia dodatkowe finansowane są w całości przez rodziców.
4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1)5 - 20 min dla dzieci 3-4 letnich,
2)około 25-30 min dla dzieci 5 letnich.
5. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalone są przez Dyrektora placówki.
Rozdział 3.
Organy przedszkola i ich kompetencje
§ 7. 1. Organami przedszkola są:
1)Dyrektor przedszkola;
2)Rada Pedagogiczna;
3)Rada Rodziców.
2. Wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci.
§ 8. 1. Dyrektor Przedszkola organizuje całokształt pracy przedszkola:
1)kieruje jego bieżącą działalnością,
2)jest członkiem i przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
3)reprezentuje przedszkole na zewnątrz,
4)jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce pracowników.
2. Do zadań Dyrektora należy:
1)zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpiecznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza jego siedzibą,
2)opracowanie na każdy rok szkolny Planu nadzoru pedagogicznego, przedstawienie go Radzie Pedagogicznej i rodzicom.
3)przed zakończeniem roku szkolnego Dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej i rodzicom informacje o realizacji Planu nadzoru pedagogicznego,
4)opracowywanie rocznych planów pracy,
5)przygotowywanie arkusza organizacji pracy przedszkola,
6)ustalanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów dzieci,
7)gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny,
8)przygotowanie i prowadzenie zebrań Rady Pedagogicznej, realizacja jej uchwał oraz wstrzymywanie ich wykonania, jeśli są niezgodne z przepisami prawnymi,
9)ustalanie przydziałów zadań pracownikom,
10)zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,
11)współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,
12)prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola.
3. Dyrektor Przedszkola reprezentuje pracodawcę w zakresie stosunków pracy pracowników Przedszkola, w szczególności :
1)zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników,
2)przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom placówki, zgodnie z odnośnymi przepisami,
3)występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
§ 9. 1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1)udział w planowaniu organizowaniu pracy dydaktyczno- wychowawczej,
2)przeprowadzanie dwa razy w roku analizy realizacji planowych zadań oraz dokonywanie oceny wyników pracy z wychowankami w poszczególnych oddziałach,
3)podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i programów wychowawczo- dydaktycznych i opiekuńczych.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1)organizacje pracy przedszkola w tym rozkład zajęć, przydział nauczycieli i dzieci do poszczególnych oddziałów,
2)projekt planu finansowego placówki,
3)wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień.
4)propozycje Dyrektora w sprawach przydziału czynności dodatkowych nauczycielom w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień Dyrektorowi i Wicedyrektorowi, a do Dyrektora o odwołanie z funkcji Wicedyrektora.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
5. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a zebrania są protokołowane.
6. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
7. Szczegółowe zasady pracy Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej ustalany przez Radę.
§ 10. 1. W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci.
2. Rada Rodziców bierze udział w sprawach przedszkola na zasadach określonych w Ustawie oraz niniejszym Statucie.
3. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok.
4. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach.
5. Wewnętrzną strukturę i zasady funkcjonowania Rady Rodziców określa uchwalony przez nią Regulamin Rady Rodziców.
6. Decyzje Rady Rodziców są jawne.
Rozdział 4.
Organizacja przedszkola
§ 11. 1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora.
2. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący.
3. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
1)liczbę miejsc w placówce,
2)planową liczbę wychowanków przedszkola,
3)liczbę oddziałów,
4)czas pracy poszczególnych oddziałów,
5)liczbę pracowników przedszkola,
6)czas pracy pracowników,
7)ogólną liczbę godzin finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 12. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.
3. W oddziale integracyjnym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20 w tym od 3 - 5 dzieci niepełnosprawnych.
4. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie podstawy programowej, programu wychowania w przedszkolu wybranego spośród programów wpisanych do wykazu programów dopuszczonych przez MEN do użytku w przedszkolu, programów autorskich opracowanych przez nauczycieli przedszkola.
5. W przedszkolu wyboru programu dokonują nauczyciele, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.
6. Rada Pedagogiczna, co roku zatwierdza przedszkolny zestaw programów na pierwszej radzie pedagogicznej w roku szkolnym.
7. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców
8. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
9. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
10. Czas trwania zajęć dydaktycznych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1)z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 minut,
2)z dziećmi w wieku 5 lat - około 30 minut.
11. Dzieciom zapewnia się możliwość udziału w zajęciach dodatkowych zgodnych z oczekiwaniami rodziców.
12. Przedszkole może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych i edukacyjnych w zależności od potrzeb i możliwości.
13. Do realizacji celów i zadań statutowych Przedszkole posiada:
1)sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem
2)pokój terapii pedagogicznej
3)pomieszczenia sanitarne
4)pomieszczenia socjalne
5)pomieszczenia administracyjno - gospodarcze
6)szatnię
7)szatnię dla personelu
8)plac zabaw z urządzeniami terenowymi do zabaw sportowych
§ 13. 1. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący po zasięgnięciu opinii Dyrektora przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, który nie może być krótszy niż 5 godz. dziennie.
2. Czas pracy poszczególnych oddziałów określa projekt organizacyjny placówki.
3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, a terminy przerw świątecznych i wakacyjnych ustala Dyrektor.
4. W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, epidemia grypy itp.) przedszkole prowadzi zajęcia w grupach łączonych.
5. Grupy mogą być łączone przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każdej z nich z zachowaniem zasady łączenia grup zbliżonych wiekiem (trzylatki z czterolatkami, czterolatki z pięciolatkami).
6. W okresach obniżonej frekwencji przedszkole zapewnia opiekę przy liczbie zgłoszeń większej niż 10 wychowanków.
7. Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla kandydatów na nauczycieli.
§ 14. 1. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z opłaty stałej i opłaty za wyżywienie.
2. Opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący.
3. Wysokość opłaty za wyżywienie dzieci w przedszkolu ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Rodziców.
4. Ulga w zapłacie opłaty stałej może być udzielona na podstawie odrębnych przepisów.
5. Nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia rodziców od obowiązku uiszczania opłaty stałej.
6. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności w placówce.
7. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca.
8. Opłaty za żywienie i pobyt dziecka w przedszkolu, wpłaca się na rachunek bankowy przedszkola w terminach podanych na tablicy ogłoszeń.
Rozdział 5.
Pracownicy przedszkola
§ 15. 1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele (w tym nauczyciele - wychowawcy) oraz specjaliści wspomagający rozwój dziecka (logopeda, rehabilitant ruchowy) oraz pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudnienia i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. W przedszkolu może być utworzone stanowisko Wicedyrektora.
§ 16.
I. Wicedyrektor. Do obowiązków wicedyrektora należy:
1. Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo- dydaktycznej zgodnie z obowiązującym wymiarem godzin oraz odpowiedzialność za jej jakość.
2. Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych opiece dzieci.
3. Współudział w planowaniu i organizacji nadzoru pedagogicznego.
4. Współdziałanie w opracowywaniu rocznych planów pracy.
5. Gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny.
6. Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania.
7. Odpowiedzialność za współpracę z rodzicami.
8. Podejmowanie współpracy z instytucjami i środowiskiem lokalnym w celu promocji placówki i pozyskiwaniu sponsorów.
9. Ustalanie zastępstw za pracowników pedagogicznych i pracowników obsługi.
10. Prowadzenie hospitacji wybranych zajęć i wydawanie zaleceń pohospitacyjnych.
11. Sprawowanie opieki nad nowo zatrudnionymi nauczycielami.
12. Sporządzanie sprawozdań o pracy przedszkola.
13. Opracowywanie wzorów dokumentów wewnętrznych do pracy wychowawczo- dydaktycznej.
14. Kontrola dokumentacji pracy dydaktyczno- wychowawczej nauczyciela.
15. Współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną.
16. Kierowanie na badania okresowe.
17. Dbanie o dobro przedszkola i ochrona jego mienia.
18. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
19. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.
II. Nauczyciel - wychowawca. Do obowiązków nauczyciela - wychowawcy należy:
1. Tworzenie warunków do optymalnego rozwoju każdego dziecka we wszystkich sferach jego rozwoju.
2. Rozpoznawanie potrzeb, możliwości, zdolności i zainteresowań wychowanków.
3. Dokumentowanie wyników obserwacji pedagogicznych oraz informowanie rodziców o postępach dzieci.
4. Planowanie i realizacja zajęć dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczych.
5. Udział w posiedzeniach i pracach Rady Pedagogicznej.
6. Aktywny udział w pracy WDN-u na terenie placówki oraz w różnych formach doskonalenia poza jej terenem.
7. Systematyczne pogłębianie wiedzy pedagogicznej, oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
8. Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy placówki.
9. Dokonywanie ewaluacji osiągnięć rozwojowych dziecka pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy.
10. Podejmowanie działań w zakresie integracji środowiska rodzinnego dziecka z przedszkolem, nawiązywanie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
11. Współdziałanie ze specjalistami w celu udzielania fachowej pomocy psychologiczno- pedagogicznej i zdrowotnej.
12. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej określonej odrębnymi przepisami.
13. Znajomości i stosowania aktualnych przepisów prawa oświatowego.
14. Wykonywanie poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w placówce.
15. Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.
16. Terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami.
17. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
18. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.
19. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki.
20. Nauczyciel odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci.
21. Nauczyciel jest odpowiedzialny za powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy w należytym stanie.
III. Logopeda. Do zadań logopedy należy:
1. Przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dziecka, oraz planu pracy indywidualnej.
2. Diagnozowanie logopedyczne oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej.
3. Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy.
4. Prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii.
5. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
6. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami.
7. Prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.
IV. Nauczyciel -rehabilitant. Do zadań nauczyciela - rehabilitanta należy:
1. 1.Czuwanie nad równowagą rozwojową dziecka oraz wyrobienie trwałych nawyków mających zasadnicze znaczenie dla zachowania zdrowia.
2. Organizowanie zespołów korekcyjno- kompensacyjnych łącząc dzieci według rodzaju zaburzeń.
3. Uwzględnianie w metodach i formach pracy ogólnych założeń programowych kultury fizycznej obowiązujących dla dzieci przedszkolnych, dostosowanie ich do aktualnych możliwości i potrzeb dziecka, rodzaju i stopnia zaburzeń, poziomu sprawności i wydolności fizycznej dziecka, wieku, oraz wszelkich zaleceń lekarskich.
4. Przestrzeganie zasad dydaktyki a w szczególności stopniowania trudności natężenia ćwiczeń oraz zasad indywidualizacji ćwiczeń.
5. Współdziałanie w ramach swoich kompetencji z rodzicami w zakresie: wymiany spostrzeżeń na temat form i metod pracy, udzielenie instruktażu rodzicom w celu eliminowania czynników mogących pogłębić i utrwalić istniejące zaburzenia.
6. Uczestniczenie w zebraniach z rodzicami na wniosek nauczycieli.
7. Prowadzenie obowiązującej dokumentacji pedagogicznej.
V. Nauczyciel wspomagający. Do zadań nauczyciela wspomagającego należy:
1. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych i rewalidacyjnych z dziećmi niepełnosprawnymi w grupie integracyjnej oraz odpowiedzialność za ich jakość.
2. Tworzenie warunków do optymalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego.
3. Rozpoznawanie potrzeb i możliwości wychowanków.
4. Opracowanie indywidualnych programów pracy wyrównawczej dla dzieci niepełnosprawnych.
5. Współpraca z psychologiem, logopedą, rehabilitantem ruchowym odbywająca się poprzez wymianę wyników diagnozy oraz postępowania stymulacyjno - terapeutycznego.
6. Dokumentowanie wyników obserwacji pedagogicznych, informowanie rodziców o postępach dzieci.
7. Udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w środowisku rodzinnym mającym na celu stymulowanie rozwoju, usprawnianie zaburzonych funkcji oraz kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich.
8. Uczestniczenie w posiedzeniach i pracach Rady Pedagogicznej.
9. Aktywne uczestnictwo w WDN -u na terenie placówki oraz w różnych formach doskonalenia poza jej terenem.
10. Systematyczne pogłębianie wiedzy pedagogicznej.
11. Współdziałanie z nauczycielami pracującymi w grupie.
12. Dokonywanie ewaluacji osiągnięć rozwojowych dziecka pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy.
13. Podejmowanie działań w zakresie integracji środowiska rodzinnego dziecka z przedszkolem, nawiązywanie systematycznej współpracy z rodzicami.
14. Współdziałanie ze specjalistami w celu udzielania fachowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zdrowotnej.
15. Prowadzenia dokumentacji pedagogicznej.
16. Wykonywania poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w placówce.
17. Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.
18. Terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami.
19. Informowanie o nieobecności z powodu choroby natychmiastowo w celu przygotowania zastępstwa.
20. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
21. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.
22. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki.
§ 17. Pracownicy obsługi i administracji.
I. Pomoc nauczyciela. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
1. Pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
2. Zapewnienie pomocy dziecku, podczas zabaw, posiłków, przygotowywania do odpoczynku, zabiegów higienicznych.
3. Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce.
4. Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
5. Przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.
6. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
7. Przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
8. Zgłaszanie Dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
9. Pomoc nauczycielce w organizacji zajęć z dziećmi i porządkowanie stanowiska pracy po zajęciach.
10. Codzienne wycieranie kurzu z półek, szafek, parapetów, zabawek.
11. Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zgody dyrektora.
12. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki.
II. Sekretarz. Do obowiązków sekretarza szkoły należy w szczególności:
1. Prowadzenie sekretariatu Przedszkola.
2. Wykonywanie wszystkich czynności przydzielonych w zakresie obowiązków stanowiącym odrębny dokument.
3. Przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.
4. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
5. Przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
6. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora placówki oraz wynikających z przydziału czynności.
III. Starsza Woźna. Do obowiązków starszej woźnej należy w szczególności:
1. Wykonywanie wszystkich czynności przydzielonych w zakresie obowiązków stanowiącym odrębny dokument.
2. Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
3. Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników.
4. Dbanie o mienie przedszkola, przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.
5. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
6. Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez Dyrektora.
IV. Woźna oddziałowa. Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:
1. Utrzymywanie porządku i czystości w przydzielonych pomieszczeniach.
2. Codzienne odkurzanie wykładzin, czyszczenie podłóg, czyszczenie toalet za pomocą środków dezynfekujących, usuwanie pajęczyn ze ścian i sufitów, opróżnianie koszy, wietrzenie pomieszczeń w czasie nieobecności dzieci, rozstawianie naczyń przed posiłkami, pomoc dzieciom w spożywaniu posiłków, sprzątanie naczyń i stolików po posiłkach.
3. Raz w miesiącu pastowanie i froterowanie podłóg w przydzielonych pomieszczeniach.
4. Mycie i dezynfekcja pomieszczeń sanitarnych przedszkolu.
5. Używanie czystej odzieży ochronnej podczas wykonywania swoich obowiązków.
6. Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem.
7. Uczestniczenie w spacerach, wycieczkach dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci.
8. Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
9. Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
10. Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników.
11. Dbanie o mienie przedszkola, przestrzeganie dyscypliny pracy i zachowanie tajemnicy służbowej.
12. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
13. Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez Dyrektora.
Rozdział 6.
Wychowankowie
§ 18. 1. Dzieci mają zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka.
2. Dzieci przyjmowane są do przedszkola na podstawie wypełnionych przez rodziców kart zgłoszeń.
3. Rekrutacja dzieci do grupy przedszkolnej odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Nabór odbywa się w okresie od 1 marca do 31 marca każdego roku szkolnego.
4. W przypadku większej ilości dzieci niż miejsc, przyjęć dokonuje Komisja kwalifikacyjna, którą powołuję Dyrektor Przedszkola.
5. Komisja kieruje się kolejno następującymi kryteriami:
1)poprawnością wniosku pod względem formalnym
2)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci zameldowane na pobyt stały na terenie Gminy Zabierzów
3)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci wcześniejsze uczęszczanie dziecka do Przedszkola
4)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci z rodzin niepełnych i umieszczone w rodzinach zastępczych
5)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci, których oboje rodzice są zatrudnieni
6)pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci z rodzin wielodzietnych (z minimum 3 dzieci)
7)dzieci których rodzice (w rozumieniu § 9 ust. 1 lit. d Statutu) są osobami niepełnosprawnymi
8)dzieci niepełnosprawne, posiadające orzeczenie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
9)o pierwszeństwie w przyjęciu dzieci spełniających wcześniej wskazane kryteria decyduje data złożenia Karty zapisu dziecka o przedszkola, a w dalszej kolejności - stopień przygotowania dziecka do przedszkola pod kątem samodzielności (oceniany według informacji zamieszczonej w Karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola)
§ 19. 1. Do grup integracyjnych kwalifikowane są dzieci o następujących rodzajach niepełnosprawności:
1)dzieci rozwojowo opóźnione w zakresie percepcji, motoryki, mowy i myślenia,
2)dzieci z zaburzeniami w rozwoju emocjonalnym,
3)dzieci z zaburzeniami narządów ruchu, w tym dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, określonych w § 2 ust. 1 pkt 1-5, 8 - 11 rozporządzenia wskazanego w § 1 ust. 2 pkt 8 oraz z upośledzeniem umysłowym.
- Przedszkole zapewnia dzieciom niepełnosprawnym:
1)realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2)odpowiednie warunki do nauki oraz środki dydaktyczne,
3)realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania i programu wychowawczego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
4)zajęcia wyrównawcze i rewalidacyjne stosownie do potrzeb,
5)integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
- Przedszkole udziela pomocy rodzicom, prawnym opiekunom dzieci niepełnosprawnych zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych wspieraniu ich rozwoju.
- W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo nauczyciela wspomagającego oraz specjalistów w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
§ 20. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Poszanowania jego godności osobistej.
- Życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Różnorodności doświadczeń.
- Wypoczynku, kiedy jest zmęczone.
- Prawidłowego przygotowania do podjęcia nauki w szkole.
- Korzystania z wszelkich urządzeń i pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie przedszkola
Rozdział 7.
Rodzice
§ 21. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1. Przestrzeganie niniejszego statutu
2. Zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce.
3. Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji.
4. Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Przedszkola.
5. Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
6. Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
7. Uaktualnianie danych dotyczących adresu zamieszkania i numerów kontaktowych (w tym danych o możliwości kontaktu w miejscu pracy), niezwłocznie po zaistnieniu zmiany tych danych.
§ 22. 1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice maja prawo do:
1)zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
2)uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
3)uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
4)wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
5)wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swojego przedstawiciela, Radę Rodziców
§ 23. 1. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu dwa razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
2. Formami współpracy przedszkola z rodzicami są:
1)zebrania grupowe,
2)konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielem, psychologiem,
3)kącik dla rodziców,
4)zajęcia otwarte,
5)uroczystości przedszkolne i imprezy okolicznościowe,
6)promowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, rodziców, dzieci.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. W celu wspierania działalności statutowej placówki, przedszkole może współpracować ze środowiskiem lokalnym, placówkami kultury i fundacjami.
5. Zmiany w niniejszym Statucie są wprowadzane uchwałą Rady Pedagogicznej.
6. Dla zapewnienia znajomości Statutu przedszkola przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie jego treści przez Dyrektora Przedszkola na stronie internetowej Przedszkola.