Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 598 poz. 4724

Uchwała nr LV/391/10 Rady Miejskiej w Krynicy-Zdroju

z dnia 30 września 2010r.

w sprawie założenia Gminnego Przedszkola Nr 1 w Krynicy-Zdroju

Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 i art. 58 pkt 1 i 6 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Krynicy-Zdroju uchwala, co następuje:

§ 1.

1. Z dniem 31 grudnia 2010 r. zakłada się publiczne Gminne Przedszkole Nr 1 w Krynicy-Zdroju, zwane dalej "przedszkolem".

2. Siedzibą przedszkola jest Gmina Krynica-Zdrój.

3. Przedszkole jest prowadzone jako jednostka budżetowa Gminy Krynica-Zdrój.

§ 2. Organizację przedszkola określa jego statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Krynicy-Zdroju.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej w Krynicy-Zdroju


Małgorzata Półchłopek


Załącznik do Uchwały Nr LV/391/10
Rady Miejskiej w Krynicy-Zdroju
z dnia 30 września 2010 r.

STATUTGMINNEGO PRZEDSZKOLA NR 1 W KRYNICY-ZDROJU

§ 1. 1. Gminne Przedszkole Nr 1 zwane dalej "przedszkolem" jest w rozumieniu ustawy przedszkolem publicznym.

2. Siedziba przedszkola mieści się przy ulicy Piłsudskiego 91 w Krynicy-Zdroju.

3. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Krynica-Zdrój.

4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.

5. Przedszkole jest jednostką budżetową.

6. Obsługę finansowo - księgową prowadzi Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli.

7. Przedszkole może posiadać własne imię lub nazwę.

8. Przedszkole posługuje się pełną nazwą na pieczęciach i logach, w innych sytuacjach może się posługiwać skrótem: GP nr 1 w Krynicy- Zdroju.

§ 2. Celem przedszkola jest:

1. zapewnienie dzieciom opieki, wychowania i nauczania w warunkach akceptacji i bezpieczeństwa,

2. wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi,

3. umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,

4. umożliwienie dziecku osiągnięcia "gotowości szkolnej", rozumianej jako efekt rozwoju i uczenia się,

5. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

§ 3. 1. Zadaniem przedszkola w szczególności jest:

1) stworzenie miejsca, w którym dzieci i dorośli czują się dobrze poprzez stworzenie przyjaznego klimatu;

2) organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych, które sprzyjają aktywności dziecka;

3) tworzenie działań edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych;

4) tworzenie warunków do wszechstronnej aktywności dziecka, do wypowiadania się w twórczości muzycznej, plastycznej, ruchowej i werbalnej;

5) umożliwienie kształtowania postaw patriotycznych i społecznych, wychowania w duchu wartości uniwersalnych.

2. W celu wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, Przedszkole:

1) tworzy warunki do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

2) stosuje w pracy metody aktywizujące wychowanków i wdraża nowoczesne koncepcje pedagogiczne;

3) rozpoznaje możliwości rozwojowe dzieci i dostosowuje proces wychowawczo-dydaktyczny do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci;

4) informuje rodziców na bieżąco o postępach dziecka.

§ 4. 1. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, celem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, wyrównywania i korygowania dysharmonii rozwojowych oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym zaburzeń w zachowaniu.

2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w przedszkolu, polega w szczególności na:

1) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwieniu ich zaspokajania;

2) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń przedszkolnych;

3) sygnalizowaniu rodzicom potrzeby kontaktu ze specjalistami;

4) zapewnienie w miarę możliwości zajęć logopedycznych;

5) organizowanie konsultacji nauczycieli i rodziców ze specjalistami (logopeda, psycholog, rehabilitant i in.);

6) organizowanie w miarę potrzeb rewalidacji indywidualnej.

3. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana jest na wniosek i za zgodą rodziców.

§ 5. Podstawowe formy działalności wychowawczo-dydaktycznej przedszkola to:

1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą;

2) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi;

3) zajęcia dodatkowe odbywające się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej, organizowane za pisemną zgodą rodziców;

4) zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;

5) okazje edukacyjne - stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych;

6) wycieczki, spacery i zabawy w ogrodzie;

7) uroczystości i imprezy.

§ 6. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem.

2. Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

3. Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa, wspomaga woźna oddziałowa.

§ 7. 1. Przedszkole zapewnia organizację wycieczek, w tym autokarowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców, rodzice, którzy samodzielnie ubezpieczają dzieci, zobowiązani są do przedłożenia pisemnego oświadczenia i numeru polisy.

§ 8. 1. Przedszkole dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, w szczególności poprzez:

1) omawianie zasad bezpieczeństwa dzieci w sytuacjach okazjonalnych i organizowanych;

2) realizację tematów kompleksowych związanych z bezpieczeństwem, zdrowiem i profilaktyką.

2. Systematycznie szkoli pracowników przedszkola w zakresie bhp.

3. Zapewnia krzesła, stoliki i inny sprzęt do wzrostu i potrzeb dziecka.

4. W pomieszczeniach w których przebywają dzieci, zapewnia:

1) właściwe oświetlenie,

2) ogrzewanie zgodne z obowiązującymi normami,

3) odpowiednią wentylację.

§ 9. 1. W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani podawania farmaceutyków.

2. Pomieszczenia placówki - pokój nauczycielski i kuchnię, wyposaża się w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.

3. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.

4. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.

§ 10. 1. Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.

2. Przedszkole odpowiada za bezpieczeństwo dziecka od momentu przekazania dziecka pracownikowi przedszkola, do momentu odebrania dziecka przez rodzica lub osoby upoważnione.

3. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę upoważnioną na piśmie przez rodziców.

4. W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola, stosuje się procedurę "Postępowania w przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola".

§ 11. 1. Przedszkole organizuje naukę religii na życzenie rodziców, wyrażone na piśmie.

2. Za zgodą rodziców, wyrażoną na piśmie, w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, m.in. rytmika, nauka języka obcego.

3. Zajęcia dodatkowe organizowane są za pełną odpłatnością rodziców.

4. Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe, winny posiadać stosowne kwalifikacje.

5. Zajęcia dodatkowe dokumentowane są w dzienniku zajęć dodatkowych, a zajęcia z religii w dzienniku zajęć przedszkola.

6. Zajęcia dodatkowe powinny być organizowane w III części dnia.

7. Godziny prowadzenia zajęć dodatkowych określa ramowy rozkład dnia.

8. Dzienniki zajęć dodatkowych przechowywane są w przedszkolu.

§ 12. 1. Przedszkole może prowadzić działania innowacyjne i eksperymentalne, mające na celu poprawę jakości pracy placówki.

2. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia, oddział lub całe przedszkole.

3. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.

4. Przedszkole musi posiadać odpowiednie warunki kadrowe i organizacyjne, niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

5. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji lub eksperymentu w przedszkolu, podejmuje Rada Pedagogiczna.

6. Prowadzenie eksperymentu w przedszkolu wymaga zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

7. Szczegółowe zasady prowadzenia innowacji lub eksperymentu określa rozporządzenie właściwego ministra.

§ 13. 1. Organami przedszkola są:

1) Dyrektor Przedszkola;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców.

§ 14. 1. Dyrektora powołuje i odwołuje organ prowadzący, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel tego przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.

§ 15. 1. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny, który polega na:

1) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola i nauczycieli;

2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;

3) udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.

3. Dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

4. Dyrektor przedszkola wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.

§ 16. 1. Dyrektor przedszkola powiadamia dyrektora szkoły, w obrębie którego mieszka dziecko sześcioletnie, o spełnieniu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

2. Dyrektor przedszkola podaje do publicznej wiadomości do dnia 31 marca zestaw programów wychowania przedszkolnego, które będą obowiązywać od nowego roku szkolnego.

§ 17. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.

2. Stwarza w przedszkolu atmosferę akceptacji, współpracy i wzajemnej życzliwości.

3. Realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 18. 1. Dyrektor przedszkola dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

2. Wykonuje zadania wynikające z przepisów szczególnych, m.in.:

1) organizuje pracę kancelarii, odpowiada za dokumentację placówki;

2) sporządza arkusz organizacyjny przedszkola;

3) opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego.

§ 19. 1. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i rodzicami oraz środowiskiem lokalnym.

2. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji.

3. Przed zakończeniem każdego roku szkolnego dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacje o realizacji Planu Nadzoru.

4. Umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkolnych.

§ 20. 1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz odpowiada za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.

5. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

6. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

7. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny z inicjatywy dyrektora przedszkola, Rady Przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

§ 21. 1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) przygotowanie projektu statutu przedszkola albo jego zmian i uchwalenie go;

2) uchwalenie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej, regulaminów pracy przedszkola;

3) zatwierdzanie planu pracy przedszkola;

4) Rada Pedagogiczna, spośród przedstawionych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego, ustala w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, zestaw programów wychowania przedszkolnego;

5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;

6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;

2) projekt planu finansowego przedszkola;

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród, wyróżnień;

4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

3. W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna, na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców, może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.

4. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

§ 22. 1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

1) dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;

2) o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;

3) organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla Uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego placówkę.

2. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

§ 23. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, jeśli sprawy te mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 24. 1. W przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

2. W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele poszczególnych rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.

3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;

2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców przedszkola.

4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1) występowanie do dyrektora i innych organów, w tym organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;

2) występowanie z wnioskiem do dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela;

3) na wniosek dyrektora opiniuje pracę nauczyciela za okres stażu, w celu ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego;

4) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;

5) opiniowanie projektu planu finansowego.

§ 25. 1. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

2. Zasady wydatkowania funduszy Rady określa regulamin jej działalności.

§ 26. 1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą, w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.

2. Organy przedszkola zapewniają bieżącą informacje pomiędzy sobą, poprzez:

1) organizowanie wspólnych posiedzeń;

2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;

3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.

§ 27. 1. Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji.

2. Nieporozumienia i spory pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga dyrektor, m.in. poprzez:

1) wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;

2) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumień;

3) mediacje;

4) umożliwienie stronom spotkania na neutralnym gruncie.

3. W sporach nierozstrzygniętych przez dyrektora, strony mogą zwracać się w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.

4. Rozstrzygnięcia organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór są ostateczne.

§ 28. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

2. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Do takich przypadków można zaliczyć:

1) bardzo trudną sytuację materialną rodziny (udokumentowaną);

2) przypadki losowe (ciężkie, nieuleczalne choroby, śmierć jednego z rodziców -opiekunów);

3) wolne miejsca w przedszkolu.

§ 29. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.

2. Zasady doboru dzieci mogą być zróżnicowane przez Radę Pedagogiczną i winny uwzględniać potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, a także stopień i rodzaj niepełnosprawności dziecka.

3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.

§ 30. 1. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na postawie programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego, określoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

2. Przedszkole realizuje proces wychowawczo - dydaktyczny na podstawie przyjętego przez Radę Pedagogiczną zestawu programów wychowania przedszkolnego, uwzględniającego w szczególności:

1) program dopuszczony do użytku szkolnego;

2) programy własne;

3) programy zajęć dodatkowych;

4) programy rewalidacji indywidualnej wg potrzeb.

3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat około 15 minut

2) z dziećmi w wieku 5 - 6 lat około 30 minut

§ 31. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 32. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez dyrektora przedszkola.

2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów;

2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;

3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole;

4) kwalifikacje i stopień awansu zawodowego nauczycieli;

5) terminy przerw.

3. Arkusz organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.

§ 33. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej.

2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

3. Szczegółowy rozkład dnia uwzględnia zasadę ochrony zdrowia i higieny, oczekiwania rodziców oraz organizację zajęć dodatkowych.

4. Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

5. W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych, organizację działalności przedszkola ustala dyrektor przedszkola w zależności od frekwencji dzieci.

§ 34. 1. Przedszkole jest 2 - oddziałowe, funkcjonuje przez cały rok szkolny, tj. od 1 września do 31 sierpnia.

2. Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.

1) przerwa wakacyjna trwa od 1.07. do 31.08;

2) corocznie, w zależności od potrzeb środowiska, ustalane są z organem prowadzącym dyżury wakacyjne w poszczególnych przedszkolach.

3. W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych, organizację działalności przedszkola ustala dyrektor przedszkola w zależności od frekwencji dzieci.

§ 35. Informacje o terminach przerwy w pracy przedszkola oraz rozkładach dnia, umieszczane są na tablicy ogłoszeń.

§ 36. 1. Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu ponoszą rodzice na zasadach określonych przez organ prowadzący, z uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w czasie 5 godzin dziennie.

2. W przypadku braku wpłat za okres dłuży niż dwa miesiące lub notorycznych spóźnień w wpłatach, dyrektor może podjąć decyzje o skreśleniu dziecka z listy.

3. Miesięczne opłaty nie podlegają zwrotowi za okres nieobecności dziecka w przedszkolu.

§ 37. 1. Dzieci, uczęszczające do przedszkola, mają możliwość korzystania z posiłków.

2. Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.

3. Dzienną stawkę żywieniową oraz poszczególnych posiłków ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami i referentem d/s żywienia.

4. Koszty wyżywienia dziecka, w całości pokrywane są przez rodziców.

5. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom przysługuje zwrot kosztów za niewykorzystane posiłki (w następnym miesiącu).

6. Termin i sposób wnoszenia opłat za przedszkole ustalają odrębne przepisy

§ 38. 1. Z wyżywienia w przedszkolu mogą korzystać pracownicy przedszkola.

2. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników przedszkola ustalane są przez dyrektora.

§ 39. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.

2. W miarę możliwości, przy powierzaniu opieki nad oddziałem, dyrektor uwzględnia propozycje rodziców.

3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, przynajmniej jeden nauczyciel powinien opiekować się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 40. 1. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece wychowanków.

2. Współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania, m.in.:

1) informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;

2) udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;

3) ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie;

4) udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci.

3. Planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną oraz odpowiada za jej jakość, m.in.:

1) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;

2) dąży do pobudzenia aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju - społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;

3) stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka;

4) stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy;

5) współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

4. Prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zaspokojenie potrzeb rozwojowych dzieci we wszystkich sferach aktywności.

§ 41. 1. Nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego spośród programów dopuszczonych do użytku szkolnego i przedstawia go Radzie Pedagogicznej.

2. Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.

3. Nauczyciel wdraża nowoczesne koncepcje pedagogiczne.

4. Decyduje o doborze środków dydaktycznych, formach i metodach pracy z dziećmi.

§ 42. Nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności, poprzez:

1) udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego;

2) samokształcenie;

3) pomoc merytoryczną ze strony dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;

4) wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami;

5) aktywny udział w naradach szkoleniowych Rady Pedagogicznej.

§ 43. Dyrektor i nauczyciele współpracują z rodzicami w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci, ujednolicenia procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz podwyższenia poziomu pracy przedszkola, w szczególności organizują:

1) zebrania ogólne rodziców - w miarę potrzeb, co najmniej 2 x w roku;

2) zajęcia otwarte - co najmniej 2 x w roku;

3) konsultacje indywidualne - w miarę potrzeb z inicjatywy rodziców lub nauczycieli;

4) uroczystości i imprezy okolicznościowe - wg harmonogramu;

5) "kąciki dla rodziców" z aktualnymi informacjami o działalności placówki, realizowanych zadaniach, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach;

6) pedagogizację - spotkania z udziałem specjalistów mające na celu podnoszenie wiedzy pedagogicznej rodziców.

§ 44. Rodzice mają prawo w szczególności do:

1) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;

2) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

3) uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno - pedagogiczną;

4) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą itp.;

§ 45. 1. Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek, m.in.:

1) udzielania informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo;

2) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;

3) terminowego regulowania należności za przedszkole.

2. Rodzice dziecka, podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, są zobowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.

3. Niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4. Przez niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca, na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.

§ 46. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nie ujawniania danych stanowiących dobro osobiste dzieci i ich rodziców.

§ 47. Przedszkole zatrudnia pracowników administracyjno-obsługowych, do których zadań należy zapewnienie sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania placówki.

1. Do obowiązków pracowników przedszkola należy:

1) troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu;

2) współpraca w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa;

3) usuwanie lub zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zaniedbań i zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo dzieci;

4) dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia przedszkola;

5) przestrzeganie przepisów bhp oraz przepisów przeciwpożarowych;

6) odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy;

7) przestrzeganie dyscypliny pracy;

8) dbanie o zabezpieczenie budynku przed kradzieżą;

9) przygotowanie posiłków z zachowaniem zasad higieny i jakości żywienia.

2. Pracownicy zobowiązani są do wykonania innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji placówki.

3. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników, określa dyrektor na piśmie, w przydziale czynności na kolejny rok szkolny.

§ 48. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

§ 49. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom właściwie zorganizowany proces wychowawczo-dydaktyczny.

2. Dziecko ma prawo do:

1) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

2) akceptacji takim, jakie jest;

3) własnego tempa rozwoju;

4) kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi;

5) zabawy i wyboru towarzysza zabawy;

6) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;

7) jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione.

§ 50. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

1) szanowania wytworów innych dzieci;

2) podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego;

3) przestrzegania zasad higieny osobistej;

4) przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

§ 51. 1. Dyrektor informuje rodziców o możliwości bezpłatnego realizowania przez dziecko sześcioletnie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i uzgadnia z rodzicami sposób jego realizacji.

2. W przypadku, gdy dziecko sześcioletnie, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, dyrektor organizuje indywidualne nauczanie na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 52. 1. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci do przedszkola na zasadach powszechnej dostępności

2. Informacja o zapisach dzieci do przedszkola ogłaszana jest w formie:

1) oferty umieszczonej w widocznym miejscu w przedszkolu;

2) planszy umieszczonej na publicznych tablicach ogłoszeniowych;

3. Do przedszkola przyjmowane są dzieci rodziców zameldowanych na terenie Gminy Krynica-Zdrój.

4. Za zgodą organu prowadzącego mogą być przyjmowane dzieci z innych gmin.

§ 53. 1. Rekrutacja do przedszkola powinna odbyć się w okresie od 1 marca do 14 kwietnia każdego roku. Termin rekrutacji podaje dyrektor przedszkola.

2. Podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest karta zgłoszenia, którą po wypełnieniu rodzice składają do końca rekrutacji w kancelarii przedszkola.

3. Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka podejmuje:

1) dyrektor przedszkola, jeżeli liczba dzieci nie przekroczy limitu posiadanych miejsc,

2) Komisja Rekrutacyjna - jeżeli liczba zgłoszonych dzieci przekracza limit posiadanych miejsc.

4. Komisję Rekrutacyjną powołuje dyrektor.

5. W pracach komisji może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego.

6. Komisja ustala szczegółowe kryteria przyjęć dzieci do przedszkola z uwzględnieniem pierwszeństwa:

1) dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;

2) dzieci matek i ojców samotnie wychowujących dzieci;

3) dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, bądź całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;

4) dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych;

5) dzieci już uczęszczające do przedszkola;

6) dzieci obojga rodziców pracujących;

7) dzieci z rodzin wielodzietnych (troje i więcej).

7. W miarę wolnych miejsc, do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci w ciągu całego roku.

8. Komisja Rekrutacyjna prowadzi stosowną dokumentację swojej działalności.

§ 54. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, pracowników obsługi i administracji, rodziców.

§ 55. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 56. Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 57. Rada Pedagogiczna jest organem kompetentnym do wprowadzania zmian w Statucie Przedszkola w formie uchwały.

Przewodnicząca Rady Miejskiej w Krynicy-Zdroju


Małgorzata Półchłopek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00