Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 540 poz. 4056

Uchwała nr XL/418/10 Rady Miejskiej w Słomnikach

z dnia 26 sierpnia 2010r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słomnikach

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15, art.40 ust.2 pkt.2, art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r Nr 142 poz.1591 z późn.zm.) oraz art.110 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r Nr 175, poz.1362 z późn.zm) Rada Miejska w Słomnikach uchwala co następuje:

§ 1. Nadaje się Statut Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Słomnikach w brzmieniu załącznika Nr 1.

§ 2. Tracą moc:

1) Uchwała Nr IV/27/03 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 4 lutego 2003 r w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Słomnikach.

2) Uchwała Nr XV/128/04 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słomnikach.

3) Uchwała Nr XXXI/240/05 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 29 listopada 2005 roku w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słomnikach.

4) Uchwała Nr XXI/182/08 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 30 września 2008 roku w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słomnikach.

5) Uchwała Nr XXI/198/08 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 6 listopada 2008 roku w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słomnikach.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Słomnikach

Piotr Wasik


Załącznik do Uchwały Nr XL/418/10
Rady Miejskiej w Słomnikach
z dnia 26 sierpnia 2010 r.

STATUT GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SŁOMNIKACH

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Słomnikach, zwany dalej " Ośrodkiem", działa na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, a w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym(Dz.U. z 2001 r Nr.142, poz. 1591 z póź. zm),

2) ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U Nr.223, poz.1458 z póź.zm),

3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych(Dz.U .Nr.157, poz.1240),

4) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej(Dz.U.z 2009 r. Nr.175, poz. 1362 z póź. zm.),

5) ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.z 2006 r. Nr 139, poz.992 z póź. zm.),

6) ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2009 r, Nr 1, poz.7 z późn.zm.)

7) niniejszego Statutu,

8) innych przepisów wykonawczych.

§ 2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Słomnikach stanowi jednostkę organizacyjną Gminy Słomniki powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U.z 2009 roku Nr.175 poz.1362, z póź.zm).

§ 3. Siedziba Ośrodka mieści się w Słomnikach ul: Kościuszki 64, 32-090 Słomniki.

§ 4. Ośrodek działa na terenie administracyjnym Gminy Słomniki.

§ 5. Bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem Ośrodka sprawuje Burmistrz Gminy Słomniki.

§ 6. Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań zleconych sprawuje Wojewoda poprzez Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.

§ 7. Ośrodek w ramach realizacji zadań współpracuje z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Krakowie, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Krakowie oraz innymi instytucjami pozarządowymi, organizacjami społecznymi, kościołem katolickim i innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

§ 8. Ośrodek używa pieczęci podłużnej o treści" Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,32-090 Słomniki ul: Kościuszki 64, tel/12/ 3881272, fax /12/3881272/.

Rozdział 2.
Cele i zadania ośrodka

§ 9. 1. Obowiązek wykonywania zadań pomocy społecznej spoczywa na Ośrodku w zakresie ustalonym ustawami.

2. Ośrodek realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymogami ustawowymi oraz z zadaniami określonymi przez Radę Miejską , natomiast zadania zlecone zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez administracje rządową.

§ 10. Zadania pomocy społecznej realizowane przez Ośrodek polegają na:

1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń,

2) pracy socjalnej ,

3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,

4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,

5) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb ,

6) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb.

§ 11. Ośrodek realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej:

1) zadania własne gminy z zakresu pomocy społecznej wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej(Dz.U. z 2009 roku Nr 175,poz.1362 ze zm) w tym programy rządowe, gminne strategie i programy,

2) zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych(Dz.U. z 2006 r Nr.139,poz.992 ze zm),

3) zadania wynikające z ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych(Dz.U.z 2009 r Nr.205,poz.1585 ze zm),

4) zadania wynikające z ustawy z dnia19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego(Dz.U.Nr.111,poz.535 ze zm),

5) zadania wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych(Dz.U.z 2008 roku, Nr 164,poz.1027 ze zm).

6) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów(Dz.U. z 2009 roku Nr.1, poz.7 ze zm),

7) ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.z 2007 r Nr70,poz.473 ze zm),

8) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.Nr.71,poz.734 ze zm),

9) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym( Dz.U.Nr.122,poz.1143 ze zm),

10) ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie(Dz.U.Nr.180,poz.1493 ze zm),

11) ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii(Dz.U.Nr179,poz.1485 ze zm).

§ 12. 1. Ośrodek opracowuje i wdraża lokalne programy pomocy wynikające ze stwierdzonych potrzeb i zatwierdzone uchwałami Rady Miejskiej Słomniki.

2. Ośrodek koordynuje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przemocy i innych, których celem jest integracja osób i rodzin grup szczegółowego ryzyka.

Rozdział 3.
Organizacja Ośrodka

§ 13. Ośrodkiem kieruje odpowiedzialny za całokształt pracy Kierownik, który odpowiada za realizację zadań statutowych i budżetowych oraz reprezentuje go na zewnątrz.

§ 14. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz, który jednocześnie jest zwierzchnikiem, dokonuje wobec niego czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.

§ 15. 1. Kierownik Ośrodka realizuje zadania przy pomocy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.

2. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych(Dz.U.Nr.223,poz.1458), ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej(Dz.U. z 2009 r Nr.175,poz. 1362 ze zm), Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych(Dz.U.Nr.50,poz.389). Kierownik Ośrodka jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy i zwierzchnikiem służbowym pracowników.

§ 16. 1. Do zadań Kierownika Ośrodka należy w szczególności:

1) określenie i wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej w tym między innymi opracowanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka,

2) dobór kadr i ustalenie zakresów działania poszczególnych stanowisk pracy a także ustalenie rejonów działania dla pracowników socjalnych,

3) sporządzanie planów pracy i nadzór nad ich realizacją,

4) współpraca z organami samorządu terytorialnego: Radą Miejską w Słomnikach, z Komisjami Rady, sołtysami i radami sołeckimi,

5) przestrzeganie dyscypliny budżetowej.

2. Szczegółowa struktura organizacyjna Ośrodka jest określona w Regulaminie Organizacyjnym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

§ 17. 1. Kierownik wydaje decyzje administracyjne w zakresie realizacji ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów , dodatków mieszkaniowych na podstawie upoważnień Burmistrza Gminy Słomniki .

2. Decyzje z zakresu pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów na wniosek Kierownika wydaje także inna osoba na podstawie upoważnienia Burmistrza Gminy Słomniki.

§ 18. W skład Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą:

1) Kierownik Ośrodka

2) Główny księgowy

3) Pracownicy socjalni

4) Komórka do spraw świadczeń rodzinnych

5) Stanowisko do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego i dodatków mieszkaniowych

6) Opiekunka domowa.

Rozdział 4.
Gospodarka Finansowa

§ 19. 1. Ośrodek jest samodzielną jednostką budżetową prowadzącą działalność na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

2. Ośrodek finansowany jest z budżetu gminy w zakresie zadań własnych gminy i z budżetu państwa z zakresu realizacji zadań zleconych gminie.

3. Ośrodek gospodaruje wydzielonym majątkiem i nabytym mieniem, działa wydatkując przyznane dotacje i pozyskiwane dochody zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

4. Planowanie i dystrybucja środków finansowych następuje zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową.

5. Ośrodek prowadzi księgowość, zgodnie z typowym planem kont , w oparciu o obowiązujące przepisy prawa dając rzetelny obraz sytuacji finansowej.

6. Ośrodek może pozyskiwać środki pozabudżetowe z europejskich funduszy społecznych z przeznaczeniem na potrzeby podopiecznych.

7. Ośrodek posiada odrębny rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Słomnikach.

8. Obsługę kasową prowadzi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

§ 20. 1. Kierownik Ośrodka wspólnie z główną księgową opracowuje corocznie projekt planu dochodów i wydatków Ośrodka.

2. Nadzór nad finansami Ośrodka sprawuje Burmistrz Gminy Słomniki.

§ 21. Kierownik Ośrodka składa Radzie Miejskiej w Słomnikach sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.

Rozdział 5.
Kontrola działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 22. 1. Kontroli i oceny działalności Ośrodka oraz pracy Kierownika, dokonuje z ramienia organu założycielskiego - Rada Miejska w Słomnikach.

2. Kontrola i ocena obejmują w szczególności:

a) realizację zadań statutowych,

b) gospodarkę finansową,

c) prawidłowości gospodarowania mieniem.

Rozdział 6.
Postanowienia końcowe

§ 23. 1. W sprawach nieuregulowanych Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy o pomocy społecznej i ustawy o samorządzie gminnym.

2. Zmiany Statutu następują w trybie określonym dla jego uchwalenia.

3. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia uchwały Rady Miejskiej w Słomnikach w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00