Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXXIX/400/10 Rady Miejskiej w Słomnikach
z dnia 29 czerwca 2010r.
w sprawie uchwalenia statutu jednostki organizacyjnej Gminy Słomniki Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 2 pkt.2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.) oraz uchwały Nr XVI(87)01 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 25 września 1991 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego na bazie podlegającego likwidacji przedsiębiorstwa komunalnego pod nazwą Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach oraz jej zmian dokonanych uchwałami Nr XXI/196/08 i Nr XXXIX/399/10 - Rada Miejska w Słomnikach uchwala, co następuję:
§ 1. Uchwala się Statut jednostki organizacyjnej Gminy Słomniki Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach w brzmieniu załącznika do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Słomniki.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXI/197/08 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie przyjęcia Statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Słomnikach |
Załącznik do Uchwały Nr XXXIX/400/10
Rady Miejskiej w Słomnikach
z dnia 29 czerwca 2010 r.
Statut Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach
Część I.
PODSTAWA PRAWNA DZIAŁALNOŚCI
§ 1. 1. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach jest zakładem budżetowym utworzonym uchwałą nr XVI/87/91 Rady Miejskiej w Słomnikach z dnia 25 września 1991 roku, w sprawie utworzenia zakładu budżetowego na bazie podlegającego likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Słomnikach.
2. Zakład działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn.zm.),
b) ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z póżn. zm.),
c) Niniejszego statutu.
§ 2. 1. Jednostka organizacyjna ZGKiM Gminy Słomniki została utworzona na podstawie art.18 ust. 2 pkt. 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
2. Nadzór nad Zakładem sprawuje Burmistrz Gminy Słomniki i Rada Miejska w Słomnikach.
Część II.
II. PRZEDMIOT DZIAŁANIA ZAKŁADU
§ 3. 1. Przedmiotem działania Zakładu są zadania własne Gminy w zakresie:
- gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
- dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- targowisk i hal targowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- kultury fizycznej i sportu w tym utrzymania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Część III.
ZASADY DZIAŁANIA ZAKŁADU
§ 4. 1. Zakład wykonuje zadania określone w § 3 odpłatnie.
2. Zakład pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych.
§ 5. 1. Zakład otrzymuje z budżetu Gminy dotacje przedmiotowe, a także dotacje podmiotowe lub dotacje celowe na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
2. Zakres i zasady przyznawania dotacji, o których mowa w ustępie 1 określa każdorazowo Rada Miejska w Słomnikach zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Dotacje nie mogą przekroczyć 50% kosztów działalności Zakładu , za wyjątkiem dotacji celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, a także dotacji celowych na zadania bieżące finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
§ 6. 1. Zakład posiada odrębny rachunek bankowy.
2. Z rachunku Zakładu można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku.
§ 7. 1. Projekt planu finansowego sporządza Dyrektor Zakładu i przekazuje Burmistrzowi Gminy.
2. Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Dyrektora Zakładu po dostosowaniu go do uchwały budżetowej Rady Miejskiej w Słomnikach.
3. Roczny plan finansowy obejmuje przychody, w tym dotacje z budżetu gminy, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenie z budżetem Gminy Słomniki.
§ 8. Sposób prowadzenia gospodarki finansowej Zakładu określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z późn.zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
§ 9. Zasady wynagrodzenia i premiowania pracowników Zakładu określa Regulamin wynagradzania określony przez Dyrektora Zakładu na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Część IV.
ORGANIZACJA ZAKŁADU
§ 10. 1. Na czele Zakładu stoi Dyrektor, który zarządza Zakładem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektora Zakładu zatrudnia i zwalnia Burmistrz Gminy Słomniki.
3. Dyrektor Zakładu ponosi pełną odpowiedzialność za całokształt pracy Zakładu i jego wyniki.
§ 11. 1. Dyrektor Zakładu kieruje nim i zarządza samodzielnie i przy pomocy swojego zastępcy, który działając w ramach udzielonych mu upoważnień ponosi odpowiedzialność przed Dyrektorem
2. Zastępcę Dyrektora Zakładu i Głównego Księgowego zatrudnia i zwalnia Dyrektor.
§ 12. Dyrektor Zakładu i Zastępca Dyrektora nadzorują działalność komórek wchodzących w skład pionów organizacyjnych.
§ 13. 1. Regulamin organizacyjny Zakładu ustala Dyrektor Zakładu.
2. Regulamin organizacyjny Zakładu określa zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Zakładzie.
Część V.
NADZÓR NAD ZAKŁADEM
§ 14. Burmistrz dokonuje kontroli i oceny działalności Zakładu oraz pracy Dyrektora, w tym, w zakresie prawidłowości rozliczeń Zakładu z budżetem Gminy Słomniki.
§ 15. Burmistrz ma prawo nałożyć na Zakład obowiązek realizacji dodatkowych zadań jeżeli jest to niezbędne dla zaspokojenia istotnych potrzeb społecznych oraz w wypadku klęski żywiołowej.
§ 16. Burmistrz w razie stwierdzenia, że decyzja Dyrektora jest sprzeczna z prawem wstrzymuje jej wykonanie oraz zobowiązuje Dyrektora do jej zmiany lub cofnięcia.
§ 17. 1. Dyrektorowi Zakładu przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu w stosunku do decyzji Burmistrza podjętych wobec Zakładu w trybie nadzoru.
2. Sprzeciw wnosi się do Rady Miejskiej w Słomnikach w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji. Wniesienie sprzeciwu nie wstrzymuje wykonania decyzji.
3. Rada Miejska w Słomnikach rozstrzyga sprawę w sposób ostateczny.