Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XLV/318/2010 Rady Gminy Wielka Wieś
z dnia 27 maja 2010r.
w sprawie utworzenia Przedszkola Samorządowego w Modlniczce
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 9 lit. "h" ustawy z dnia dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U. z 2001r., Nr 142 poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 2 pkt 1,ust. 3 i ust.5 oraz art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004r., Nr 256 poz. 2572, z późn. zm.) Rada Gminy w Wielkiej Wsi uchwala, co następuje:
§ 1. Tworzy się z dniem 1 lipca 2010 roku Przedszkole Samorządowe z siedzibą w Modlniczce, zwane dalej "Przedszkolem", którego Akt Założycielski stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Nadaje się Statut Przedszkola Samorządowego w Modlniczce, określający organizację i zasady funkcjonowania tego Przedszkola, stanowiący Załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wielka Wieś.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLV/318/2010
Rady Gminy Wielka Wieś
z dnia 27 maja 2010 r.
AKT ZAŁOŻYCIELSKI PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W MODLNICZCE
Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1, ust.3 i 5 oraz art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn .zm):
§ 1. Zakłada się z dniem 1 lipca 2010 roku Przedszkole Samorządowe w Modlniczce, które jest publiczną placówką oświatową.
§ 2. Nazwa placówki brzmi: Przedszkole Samorządowe w Modlniczce.
§ 3. Siedziba Przedszkola Samorządowego w Modlniczce mieści się przy ul. Św. Faustyny Nr 5, Modlniczka; poczta: 32-085 Modlnica.
Przewodniczący Rady |
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XLV/318/2010
Rady Gminy Wielka Wieś
z dnia 27 maja 2010 r.
STATUT PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W MODLNICZCE
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, z 2004 r. Nr 66, poz. 606, z 2005 r. Nr 10, poz. 75 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 222).
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Nazwa Przedszkola brzmi : Przedszkole Samorządowe w Modlniczce nadana Uchwałą Rady Gminy w Wielkiej Wsi z dnia 27 maja 2010 r.
2. Przedszkole jest placówką publiczną, która :
1)prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
* podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 8.00 -13.00,
2)przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
3)zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
3. Siedziba Przedszkola znajduje się w Modlniczce.
4. Przedszkole Samorządowe używa pieczęci podłużnych: Przedszkole Samorządowe w Modlniczce ul. Św. Faustyny 5; Modlniczka, 32-085 Modlnica
§ 2. 1. Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu: Przedszkole Samorządowe w Modlniczce
§ 3. 1. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Wielka Wieś.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością Przedszkola jest Małopolski Kurator Oświaty.
Rozdział 2.
Cele i zadania Przedszkola
§ 4. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o Systemie Oświaty oraz w przepisach wykonawczych, a w szczególności w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego, koncentrując się na:
1)wspomaganiu dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2)budowaniu systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3)kształtowaniu u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4)rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5)stwarzaniu warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6)trosce o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7)budowaniu dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8)wprowadzaniu dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9)kształtowaniu u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10)zapewnieniu dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
2. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1)kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
2)kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku,
3)wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
4)wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
5)wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
6)wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
7)wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,
8)wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
9)wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne,
10)wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
11)pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,
12)wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
13)wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
14)kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
15)wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
3. Przedszkole realizuje swoje zadania w oparciu o program wychowania w przedszkolu wybrany z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN lub programu autorskiego lub innowacyjnego opracowanego przez wychowawców przedszkoli na podstawie Podstawy Programowej ( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Dz.U. z 2009r. Nr 4, poz. 17 ).
4. Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów.
§ 5. 1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowuje metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1)zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu oraz w trakcie wycieczek ,
2)w czasie wyjazdów całodniowych zapewnia się 1 opiekuna dorosłego na maksymalnie 8 dzieci, wyjazdy te organizuje się za pisemną zgodą rodziców,
3)zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
4)stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i przeciwpożarowe,
5)współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc dzieciom wykazującym trudności i uzdolnienia oraz ustalając prawidłowy kierunek pracy wychowawczo-dydaktycznej.
§ 6. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci.
1. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do Przedszkola i z Przedszkola odpowiadają rodzice.
2. Rodzice mają obowiązek przyprowadzać i odbierać dzieci osobiście z Przedszkola.
3. Po złożeniu przez rodziców pisemnej deklaracji, z określeniem imiennie innej osoby powyżej 18 roku życia, może dziecko odebrać inna osoba zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo.
Rozdział 3.
Organizacja pracy Przedszkola
§ 7. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział opiece:
1)jednego nauczyciela w przypadku - do 5 godz. pracy,
2)dwóch nauczycieli w przypadku - powyżej 5 godz. pracy.
3. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności nauczyciele mogą prowadzić swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w Przedszkolu.
4. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
5. Przedszkole jest dwuoddziałowe. Czynne 11 godzin dziennie od 63o do 173o. Szczegółową organizację wychowania i opieki określa arkusz organizacji Przedszkola opracowywany przez Dyrektora najpóźniej do 30 maja każdego roku. W roku szkolnym 2010/2011 arkusz organizacyjny opracowany będzie po zakończeniu rekrutacji do Przedszkola.
6. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez nauczycieli w poszczególnych grupach i zatwierdzany przez Dyrektora na podstawie arkusza organizacyjnego. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i dostosowany jest do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
7. Zajęcia prowadzone w Przedszkolu są dokumentowane m.in. w:
1)dziennikach zajęć ,
2)planach miesięcznych każdej grupy,
3)zeszytach lub arkuszach obserwacji dzieci.
8. Liczba oddziałów w Przedszkolu uzależniona jest od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki i może ulec zmianie.
9. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z placu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci na placu zabaw.
§ 8. Zajęcia dodatkowe:
1. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii i innych zajęć dodatkowych. W Przedszkolu będą organizowane zajęcia dodatkowe m.in. logopedyczne, rytmika, gimnastyka korekcyjna i język angielski.
2. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców.
3. Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1)dla dzieci 3 - 4 letnich ok. 15 minut,
2)dla dzieci 5 - letnich ok. 30 minut.
4. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez Dyrektora Przedszkola.
§ 9. Rekrutacja dzieci do Przedszkola.
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
2. Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w Przedszkolu zobowiązani są złożyć w kancelarii Przedszkola w terminie ustalonym w regulaminie rekrutacji prawidłowo wypełnioną kartę zgłoszenia dziecka.
3. Jeżeli liczba zgłoszonych dzieci nie przekracza liczby miejsc w Przedszkolu o przyjęciu dzieci decyduje Dyrektor Przedszkola.
4. Jeżeli liczba dzieci zgłoszonych przekracza liczbę miejsc o przyjęciu dzieci decyduje komisja.
5. Z uwagi na przystąpienie Gminy Wielka Wieś do programu dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL "Edukacja przedszkolna w Gminie Wielka Wieś; WND-POKL.09.01.01-12-039/09", szczegółowe zasady przyjmowania dzieci w pierwszym roku działalności Przedszkola - określa regulamin rekrutacji opracowywany przez komisję rekrutacyjną w składzie Dyrektor Przedszkola i koordynator w/w projektu.
6. Rekrutacja dzieci odbywa się wg następującego porządku:
w pierwszym roku działalności:
1)od 12.07.2010r. - 06.08.2010r. wydaje się i przyjmuje wnioski,
2)od 09 - 13 sierpnia 2010r. komisja dokonuje rekrutacji wg ustalonych kryteriów,
3)od 13 sierpnia 2010r. wywiesza się listę dzieci zakwalifikowanych i nie zakwalifikowanych - na tablicy ogłoszeń w Przedszkolu Samorządowym w Modlniczce i w Urzędzie Gminy Wielka Wieś,
4)od 16 - 27 sierpnia 2010r. rodzice, których dzieci zostaną zakwalifikowane do Przedszkola, mają obowiązek podpisania deklaracji uczestnictwa dziecka w Przedszkolu.
W następnych latach działalności Przedszkola szczegółowe zasady rekrutacji będą opracowane przez Dyrektora Przedszkola i podane do publicznej wiadomości.
7. Dla dzieci nie zakwalifikowanych można tworzyć listę rezerwową.
8. W razie zwolnienia się miejsca w ciągu roku szkolnego Dyrektor może zakwalifikować inne dziecko bez powoływania komisji.
§ 10. Działalność innowacyjna i eksperymentalna.
1. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną wg rozporządzenia MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
2. Programy innowacyjne, nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne i metodyczne, opracowane przez nauczycieli lub po otrzymaniu zgody autora, przed realizacją muszą być zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
§ 11. Wypisanie dziecka z Przedszkola.
1. Rodzic może w każdej chwili na własną prośbę wypisać dziecko z Przedszkola.
2. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy Przedszkola w następujących przypadkach:
1)systematyczne zaleganie z opłatą za Przedszkole ( powyżej 2 miesięcy), w przypadku ustalenia odpłatności,
2)nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka w Przedszkolu powyżej jednego miesiąca,
3)jeżeli dziecko z przyczyn psychologiczno-rozwojowych, potwierdzonych przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie nadaje się do życia w grupie rówieśniczej,
4)jeżeli dziecko przez swoje zachowanie stwarza zagrożenie zdrowia dla innych dzieci, co jest potwierdzone w odpowiedniej dokumentacji nauczyciela (arkusze obserwacji).
§ 12. Opłata za Przedszkole.
1. Działalność finansową Przedszkola określają odrębne przepisy.
2. Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania ustala organ prowadzący Przedszkole. W pierwszym roku działalności zgodnie z realizacją projektu "Edukacja przedszkolna w Gminie Wielka Wieś; WND-POKL.09.01.01-12-039/09", nie wnosi się opłaty stałej. ( Uchwała nr XLII/292/2010 Rady Gminy Wielka Wieś z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie: zmiany Uchwały Rady Gminy Wielka Wieś Nr XXVII/119/2004 z dnia 16 lipca 2004r. - w sprawie zasad ustalania wysokości opłat za świadczenia przedszkoli prowadzonych przez Gminę Wielka Wieś ).
3. Opłata stała za Przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
4. Przedszkole w pierwszym roku działalności zapewnia nieodpłatne wyżywienie dla dzieci.
5. Wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z Radą Rodziców.
6. W przypadku nieobecności dziecka, Przedszkole zwraca stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecności, odejmując tą stawkę od opłaty za kolejny miesiąc.
7. Opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu pobierane są z góry, w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca.
8. W przypadku dzieci kończących pobyt w Przedszkolu opłatę można pobrać na koniec miesiąca po odjęciu stawki żywieniowej za dni nieobecności.
Rozdział 4.
Organy Przedszkola
§ 13. 1. Organami Przedszkola są:
1)Dyrektor Przedszkola,
2)Rada Pedagogiczna,
3)Rada Rodziców.
2. Zapewnia się każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji i uchwalonego regulaminu swoich działań.
§ 14. 1. Dyrektor Przedszkola powoływany jest przez organ prowadzący Przedszkole.
2. Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością Przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
3. Do zadań Dyrektora należy :
1)sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
2)opracowywanie planu mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
3)planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
4)opracowywanie programu rozwoju placówki wspólnie z radą pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki,
5)gromadzenie informacji o pracy nauczycielek w celu dokonania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
6)przygotowanie arkusza organizacji Przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
7)przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał oraz uchwał Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
8)wstrzymywanie uchwał Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
9)dysponowanie środkami finansowymi Przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
10)planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego Przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
11)organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Przedszkola,
12)współpraca Przedszkola z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
13)kierowanie polityką kadrową Przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola,
14)przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną,
15)podejmowanie decyzji o skreśleniu dziecka z Przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.
§ 15. 1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w Przedszkolu.
3. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1)przygotowanie statutu Przedszkola,
2)opracowanie programu rozwoju placówki ,
3)podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i programów autorskich,
4)uchwalenie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej,
5)ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach,
6)ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego.
5. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1)wnioski o nagrody, wyróżnienia i odznaczenia,
2)organizację pracy placówki,
3)przebieg i wyniki pracy wychowawczo - dydaktycznej z dziećmi,
4)propozycje Dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
5)projekt planu finansowego Przedszkola.
6. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
7. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów, w obecności, co najmniej 2/3 liczby jej członków.
8. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
9. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora oraz o zbadanie i ocenę działalności Przedszkola, Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
§ 16. 1. W placówce działa Rada Rodziców, która jest ona organem społecznym, działającym na rzecz placówki, uczestniczy w życiu Przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
2. Rada Rodziców uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych placówki , a także:
1)uchwala statut placówki,
2)może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Przedszkolu, wnioski te mają dla organu nadzorującego charakter wiążący,
3)przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego Przedszkola,
4)opiniuje plan pracy placówki, projekty, innowacje i eksperymenty pedagogiczne oraz inne istotne dla placówki sprawy,
5)z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan placówki i występuje z wnioskiem do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego w sprawach organizacji zajęć dodatkowych.
3. W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł (zasady wydatkowania określa regulamin Rady Rodziców).
4. Członków rady wybiera się na walnym zebraniu rodziców i posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola.
5. Kadencja rady trwa 3 lata ( możliwa jest coroczna zmiana 1/3 składu rady).
6. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem. Zebrania Rady są protokołowane.
7. W posiedzeniu Rady może brać udział, z głosem doradczym Dyrektor Przedszkola.
§ 17. 1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor Przedszkola, który zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Wszelkie spory między organami Przedszkola rozstrzyga Dyrektor Przedszkola uwzględniając kompetencje poszczególnych organów.
Rozdział 5.
Wychowankowie Przedszkola
§ 18. 1. Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3-5 lat.
2. Na wniosek rodziców, jeżeli są wolne miejsca, Dyrektor Przedszkola może przyjąć dziecko, które nie skończyło jeszcze 3 lat, ale skończy je w roku szkolnym, w którym ma chodzić do Przedszkola.
3. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do Przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
4. Dziecko w Przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności:
1)właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2)szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
3)ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej,
4)poszanowania jego godności osobistej,
5)poszanowania własności,
6)opieki i ochrony,
7)partnerskiej rozmowy na każdy temat,
8)akceptacji jego osoby.
Rozdział 6.
Rodzice
§ 19. 1. Do podstawowych obowiązków rodzica należy:
1)przestrzeganie niniejszego statutu,
2)zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce,
3)respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
4)przyprowadzanie dziecka i odbieranie go z Przedszkola w wyznaczonych godzinach osobiście lub przez osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, po pisemnej deklaracji z określeniem - kto będzie odbierał dziecko,
5)terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu,
6)informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu,
7)niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 20. 1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
1)zapoznania z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju Przedszkola i planów pracy w danym okresie,
2)uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
3)uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
4)wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo,
5)wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Przedszkola.
§ 21. 1. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, albo w celu pedagogizacji rodziców organizowane są, co najmniej 2 razy w roku lub częściej przy okazji organizowania uroczystości przedszkolnych.
2. Współpraca z rodzicami może również przyjmować inne formy, a w szczególności:
1)zebrania grupowe,
2)konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem lub nauczycielem,
3)kąciki dla rodziców,
4)zajęcia otwarte, uroczystości, wycieczki i festyny.
3. Rodzice za swoje szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy Przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego lub w innym terminie list pochwalny.
4. W Przedszkolu, w celu diagnozy pracy można organizować ankiety i wywiady z rodzicami.
Rozdział 7.
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 22. 1. W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
2. Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczą zgodnie z obowiązującym programem wychowania w Przedszkolu wybranym z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN lub programu autorskiego lub innowacyjnego opracowanego na podstawie Podstawy Programowej i zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną i organ prowadzący.
3. Do zadań nauczyciela należy:
1)planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno - wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
2)wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
3)prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
4)stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
5)odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów,
6)współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno -pedagogiczną, zdrowotną i inną,
7)planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
8)dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
9)eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
10)współdziałanie z rodzicami (lub prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
11)prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12)realizacja zaleceń Dyrektora lub osób kontrolujących,
13)czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizowanie jej uchwał i postanowień,
14)inicjowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno - sportowym,
15)realizacja innych zadań przyczyniających się do poprawy warunków pracy Przedszkola i na rzecz jego promocji w środowisku lokalnym.
4. Do zadań nauczycieli i innych pracowników Przedszkola w ramach bezpieczeństwa należy:
1)znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych i sanitarnych oraz wszystkich obowiązujących na danym stanowisku pracy,
2)niezwłoczne zawiadamianie przełożonego o każdym zauważonym wypadku albo zagrożeniu występującym na terenie Przedszkola lub poza nim - w miejscu przebywania dzieci,
3)dbałość o należyty stan urządzeń, narzędzi, sprzętu oraz o porządek i ład w miejscach pracy,
4)bezwzględne stosowanie się do regulaminów obowiązujących w salach, pomieszczeniach przedszkolnych oraz na placu zabaw.
§ 23. 1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
1)poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
2)ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
3)włączania ich w działalność Przedszkola.
§ 24. 1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 25. 1. Przedszkole zatrudnia innych pracowników administracyjno - obsługowych, którymi są:
1)pomoc nauczyciela,
2)pomoc kuchenna,
3)sprzątająca.
2. Pracownicy administracyjno - obsługowi współuczestniczą w procesie wychowawczo-opiekuńczym m.in. poprzez:
1)troskę o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w Przedszkolu,
2)współpracę w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą i poszanowania ich godności osobistej,
3)usuwanie i zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zaniedbań i zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo dzieci.
3. Do obowiązków pracowników Przedszkola należy:
1)dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia Przedszkola,
2)przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych,
3)odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy,
4)przestrzeganie dyscypliny pracy,
5)pomoc przy wydawaniu posiłków i dbałość o estetykę ich spożywania.
4. Pracownicy zobowiązani są do wykonania innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających z organizacji placówki.
5. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników określa Dyrektor, w przydziale czynności na kolejny rok szkolny.
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 26. 1. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1)wywieszenie statutu na tablicy Przedszkola,
2)udostępnienie statutu przez Dyrektora Przedszkola.
§ 27. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w Przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 28. 1. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 29. 1. Zmian w statucie Przedszkola dokonuje Dyrektor na pisemny wniosek jednego z organów przedszkola w formie aneksów.
Przewodniczący Rady |