Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 373 poz. 2564

Uchwała nr CV/1419/10 Rady Miasta Krakowa

z dnia 7 lipca 2010r.

w sprawie założenia XXXV Licem Ogólnokształcącego Specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 5 w Krakowie, ul. Św. Stanisława 10

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i, w związku z art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 5a, art. 58
ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) Rada Miasta Krakowa uchwala, co następuje:

§ 1. Z dniem 1 września 2010 r. zakłada się XXXV Liceum Ogólnokształcące Specjalne wchodzące w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 5 z siedzibą w Krakowie, ul. Św. Stanisława 10, zwane dalej Liceum.

§ 2. Liceum nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały

§ 3. Środki na funkcjonowanie Liceum zaplanowane są w Dziale 854, Rozdziale 85403, Paragrafach 4010, 4110, 4120 i 4440 planu finansowego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 5 na 2010 rok.

§ 4. Niniejsza uchwała stanowi akt założycielski Liceum.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Krakowa.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

Przewodniczący Rady Miasta Krakowa

Józef Pilch


Załącznik do Uchwały Nr CV/1419/10
Rady Miasta Krakowa
z dnia 7 lipca 2010 r.

STATUT
XXXV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego w Krakowie

Rozdział I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. XXXV Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Krakowie, zwane dalej "liceum" jest publiczną szkołą specjalną działającą na podstawie niniejszego statutu.

2. Pełna nazwa liceum brzmi: XXXV Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Krakowie, ul. Św. Stanisława 10.

3. Liceum wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 5 w Krakowie,

ul. Św. Stanisława 10, zwanego dalej "Ośrodkiem".

4. Liceum ma siedzibę w Krakowie, w budynku przy ul. Św. Stanisława 10.

5. Organem prowadzącym liceum jest Gmina Miejska Kraków.

6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad liceum jest Małopolski Kurator Oświaty.

7. Nazwa liceum jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

8. W nazwie liceum umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie "specjalne".

§ 2. 1. Ilekroć w statucie jest mowa, bez bliższego określenia, o:

1) uczniu - rozumie się ucznia XXXV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego, a w przypadku określenia wychowanek - należy rozumieć wychowanka Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 5

w Krakowie,

2) dyrektorze - rozumie się dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 5

w Krakowie,

3) rodzicach - rozumie się także prawnych opiekunów,

4) radzie rodziców - rozumie się radę rodziców Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego Nr 5 w Krakowie,

5) radzie pedagogicznej liceum- rozumie się radę pedagogiczną XXXV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego w Krakowie,

6) radzie pedagogicznej Ośrodka - rozumie się radę pedagogiczną Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 5 w Krakowie,

7) radzie szkoły - rozumie się radę Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 5 w Krakowie,

8) podstawie programowej kształcenia ogólnego - rozumie się obowiązkowe zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu liceum oraz zadania wychowawcze szkoły uwzględniane w programach nauczania oraz umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,

9) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz. U. z 2004 r.

Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Rozdział II.
ZASADY REKRUTACJI

§ 3. 1. Do liceum przyjmowani są absolwenci gimnazjum w normie intelektualnej z autyzmem lub niepełnosprawnościami sprzężonymi, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tego typu szkole.

2. Kandydaci starający się o przyjęcie do liceum składają wniosek wraz z orzeczeniem, o którym mowa w ust. 1 do starosty zgodnie ze swoim miejscem zamieszkania.

3. Decyzję o przyjęciu ucznia do liceum podejmuje dyrektor na podstawie skierowania wydanego przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Rozdział III.
CELE I ZADANIA LICEUM

§ 4. Liceum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego dotyczących pracy liceum ogólnokształcącego oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki Ośrodka z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska osób niepełnosprawnych.

§ 5. 1. W szczególności celem liceum jest:

1) zapewnienie uczniom odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności potrzebnych do ukończenia liceum,

2) zapewnienie uczniom odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności potrzebnych do przystąpienia do egzaminu maturalnego,

3) zapewnienie pomocy w preorientacji zawodowej uczniów i we właściwym wyborze kształcenia po ukończeniu liceum.

2. Inne niewymienione w ust. 1 cele wspólne dla wszystkich szkół funkcjonujących przy Ośrodku określa jego statut.

3. W szczególności zadaniem liceum jest:

1) organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w sposób zapewniający wszechstronny rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zdobywanie przez nich wiedzy ogólnej i umiejętności na poziomie osiągnięć założonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego w typie szkoły liceum ogólnokształcące na poszczególnych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, zgodnie z ramowym planem nauczania liceum oraz standardami wymagań egzaminu maturalnego,

2) przygotowanie uczniów do udziału w egzaminie maturalnym oraz organizacja i przeprowadzenie egzaminu maturalnego zgodnie z odrębnymi przepisami,

3) przygotowywanie uczniów do podejmowania nauki na poziomie policealnym lub pomaturalnym, w tym podejmowania działań mających na celu podjęcie kształcenia zawodowego.

4. Pozostałe niewymienione w ust. 3 zadania określa statut Ośrodka.

Rozdział IV.
ORGANIZACJA PRACY LICEUM

§ 6. 1. Dyrektor Ośrodka jest równocześnie dyrektorem liceum.

2. Nauka w liceum trwa trzy lata.

3. Okres nauki w liceum może być przedłużony dla ucznia co najmniej o jeden rok. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki podejmuje dyrektor na podstawie odrębnych przepisów.

4. Uczniowie mogą uczęszczać do liceum nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.

5. Szczegółową organizację kształcenia w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji liceum opracowany na podstawie odrębnych przepisów.

§ 7. 1. Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział.

2. Liczba uczniów w oddziale wynosi od 2 do 4.

3. Możliwość obniżenia ilości uczniów w oddziale klasowym regulują odrębne przepisy.

4. Oddział klasowy powierzony jest wychowawcy, którego zadania określa statut Ośrodka.


§ 8. Statut Ośrodka szczegółowo określa:

1) rodzaj zajęć szkolnych,

2) czas trwania poszczególnych zajęć,

3) zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom,

4) sposób korzystania z pomieszczeń,

5) zasady usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach szkolnych,

6) zasady korzystania ze stołówki,

7) zasady korzystania z biblioteki oraz organizację jej pracy,

8) strój ucznia,

9) korzystanie ze środków teleinformatycznych na terenie liceum.

§ 9. W liceum mogą być realizowane innowacje i eksperymenty zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 10. Świadczenia zdrowotne są udzielane uczniom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 11. 1. Uczniowie z autyzmem i niepełnosprawnością sprzężoną mogą być zwolnieni z drugiego języka obcego. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

2. Dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

Rozdział V.
ORGANY LICEUM ORAZ ZASADY ICH WSPÓŁDZIAŁANIA

§ 12. Organami liceum są:

1) dyrektor,

2) rada pedagogiczna,

3) rada szkoły (z chwilą jej utworzenia),

4) rada rodziców,

5) samorząd uczniowski.

§ 13. 1. Dyrektor liceum jest przewodniczącym szkolnego zespołu egzaminacyjnego przeprowadzającego egzamin maturalny w szkole.

2. Dyrektor liceum jest przewodniczącym rady pedagogicznej liceum.

3. Pozostałe zadania dyrektora określa statut Ośrodka.

§ 14. 1. W skład rady pedagogicznej liceum wchodzą: dyrektor i wszyscy pracownicy pedagogiczni liceum bez względu na wymiar i formę zatrudnienia.

2. Kompetencje stanowiące i opiniodawcze rady pedagogicznej oraz tryb jej działania określa statut Ośrodka.

§ 15. 1. W liceum może być utworzona rada szkoły.

2. Zadania rady szkoły określa ustawa i zostają one realizowane z chwilą utworzenia rady szkoły.

3. Do czasu powołania rady szkoły zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.

§ 16. 1. W liceum działa rada rodziców, która przynależy do rady rodziców Ośrodka.

2. Skład i zadania rady rodziców określa statut Ośrodka.

§ 17. 1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie liceum i przynależy on do samorządu uczniów Ośrodka.

2. Zasady wybierania i działania samorządu, jego prawa i powinności określa statut Ośrodka.

§ 18. W liceum mogą działać, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki zgodnie z zasadami określonymi w statucie Ośrodka.

§ 19. 1. Organy liceum w swoich działaniach kierują się dobrem ucznia.

2. Zasady współdziałania organów liceum z organami Ośrodka oraz sposób rozstrzygania sporów między nimi określa statut Ośrodka.

Rozdział VI.
PRACOWNICY LICEUM

§ 20. 1. W liceum zatrudnia się zgodnie z odrębnymi przepisami:

1) pracowników pedagogicznych

2) pracowników administracji i obsługi

2. Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych liceum określa statut Ośrodka i coroczny przydział czynności, a administracji i obsługi określa dyrektor w zakresach czynności.

3. Liceum może zatrudniać wolontariuszy na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 21. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia oraz specjaliści w danych oddziałach liceum tworzą zespół przedmiotowo-problemowy liceum, którym kieruje przewodniczący.

2. Główne zadania zespołu przedmiotowo-problemowego:

1) ustalenie dla danych oddziałów zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych i korelacji pomiędzy programami nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych a programem wychowawczym i profilaktycznym Ośrodka,

2) koordynacja i monitorowanie prawidłowości realizacji procesu dydaktycznego w tym podnoszenia jego efektywności poprzez działania proedukacyjne.

3. Szczegółowe zadania zespołów przedmiotowo - problemowych określa statut Ośrodka.

§ 22. W celu umożliwienia uczniom liceum i ich rodzicom doradztwa psychologiczno - pedagogicznego zatrudnia się pedagoga i psychologa, których zadania określa statut Ośrodka.

Rozdział VII.
UCZNIOWIE LICEUM

§ 23. 1. Prawa ucznia liceum określa statut Ośrodka z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Uczeń liceum ma prawo do:

1) zgłoszenia swojego akcesu do egzaminu maturalnego po ukończeniu szkoły,

2) właściwego przygotowania do egzaminu maturalnego,

3) wyboru tematu prezentacji maturalnej ze szkolnej listy tematów maturalnych bądź zgłoszenia tematu własnego,

4) uzyskania szczegółowych informacji na temat harmonogramu i procedur obowiązujących na egzaminie maturalnym w danym roku.

§ 24. Zasady postępowania w przypadku naruszenia praw ucznia liceum określa statut Ośrodka.

§ 25. 1. Obowiązki ucznia liceum określa statut Ośrodka z zastrzeżeniem ust. 2.i ust. 3.

2. Uczeń ma obowiązek zgłoszenia swoich decyzji co do przystąpienia do egzaminu maturalnego lub rezygnacji z niego w terminach ustalonych w odrębnych przepisach.

3. Uczeń ma obowiązek terminowego przekazania bibliografii na ustny egzamin maturalny z języka polskiego.

§ 26. Uczniowie liceum wyróżniający się w nauce i w działalności społecznej na rzecz liceum i Ośrodka mogą być nagradzani zgodnie z zasadami nagradzania zawartymi w statucie Ośrodka.

§ 27. Wobec uczniów liceum nieprzestrzegających postanowień statutu liceum i Ośrodka oraz wynikających z niego regulaminów obowiązujących w liceum i Ośrodku mogą być stosowane kary zgodnie z przyjętymi zasadami karania zawartymi w statucie Ośrodka.

§ 28. Warunki i tryb skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły określa Statut Ośrodka.

§ 29. Tryb odwołania się od zastosowanej kary wobec ucznia określa statut Ośrodka.

§ 30. Nauczyciele i wychowawcy Ośrodka oraz pracownicy administracji i obsługi mają prawo i obowiązek składania uwag, przekazywania informacji dotyczących nagannego zachowania się ucznia liceum z uwzględnieniem zasad określonych w statucie Ośrodka i w obowiązujących w Ośrodku procedurach.

Rozdział VIII.
WSPÓŁDZIAŁANIE RODZICÓW I NAUCZYCIELI

§ 31. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne, nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne oraz rodzice ucznia współpracują ze sobą kierując się dobrem ucznia.

2. Przed podjęciem nauki dziecka w szkole rodzice przedstawiają swoje decyzje dotyczące pobytu dziecka w liceum na zasadach określonych w statucie.

§ 32. 1. Zasady wymiany informacji między szkołą a rodzicami na temat:

1) zachowania ucznia,

2) osiągnięć edukacyjnych ucznia,

3) sytuacji zdrowotnej i socjalnej ucznia,

2. Zasady kontaktów rodziców z nauczycielami

3. Prawa rodziców do uczestnictwa w życiu szkoły i wyrażania opinii o jej pracy określa statut Ośrodka.

Rozdział IX.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

§ 33. Wewnątrzszkolny system oceniania liceum zawarty jest w statucie Ośrodka i określa:

1) cele i zakres oceniania wewnątrzszkolnego,

2) zasady informowania o wymaganiach edukacyjnych,

3) zasady kontrolowania wiedzy i umiejętności ucznia, organizowania kartkówek i sprawdzianów,

4) skalę i ilość ocen bieżących,

5) zasady dostosowania wymagań edukacyjnych,

6) zasady zwolnień z zajęć edukacyjnych,

7) zasady klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej uczniów,

8) zasady i kryteria oceniania zachowania uczniów,

9) zasady zachowania trybu ustalenia oceny, informowania o nieklasyfikowaniu lub zagrożeniu oceną niedostateczną oraz warunki uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,

10) warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego,

11) warunki otrzymania promocji lub ukończenia szkoły,

12) warunki i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego,

13) możliwości uzupełnienia braków przez ucznia w przypadku utrudnień w nauce.

§ 34. 1. Sposób przygotowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego regulują procedury przygotowania i przeprowadzenia egzaminu maturalnego corocznie ustalone przez dyrektora Centralnej Komisji Edukacyjnej.

2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zapewnia dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia egzaminu maturalnego odpowiednio do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych absolwentów na podstawie komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Rozdział X.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 35. 1. Liceum wchodzi w skład Ośrodka, który jest jednostką budżetową.

2. Zasady gospodarki finansowej liceum określają odrębne przepisy.

§ 36. Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację dotyczącą procesu dydaktycznego zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 37. 1. Liceum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Pieczęć urzędowa liceum nie zawiera nazwy Ośrodka.

§ 38. Liceum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00