Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 371 poz. 2562

Uchwała nr CV/1445/10 Rady Miasta Krakowa

z dnia 7 lipca 2010r.

w sprawie założenia publicznego Gimnazjum nr 82 w Krakowie i utworzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53 w Krakowie, oraz wprowadzenia zmian w obwodach Gimnazjum nr 18 i Gimnazjum nr 19 w Krakowie

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z późn. zm.), art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 5, art. 58 ust. 1, 2 i 6, art. 62 ust. 1 - 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) Rada Miasta Krakowa uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Z dniem 1 września 2010 roku zakłada się publiczne Gimnazjum nr 82 w Krakowie, z siedzibą przy ul. Stawowej nr 179.

2. Określa się obwód publicznego Gimnazjum nr 82 w Krakowie, do którego należeć będą następujące ulice: Budrysów, Chełmońskiego - od nr 243 do końca, Chmurna, Dzielna, Dziewanny, Hoża, Jasnogórska, Lazurowa, Margaretek, Na Polach, Na Wyrębę, Nawojowska, Ojcowska, Okrężna, Pasternik - numery parzyste, Pejzażowa, Radzikowskiego - numery parzyste od nr 154 do końca, Słotna, Smętna, Sosnowiecka - numery parzyste do nr 16 i numery nieparzyste do nr 91, Stawowa - numery parzyste od nr 140 do końca i numery nieparzyste od nr 111 do końca, Starego Dębu, Stelmachów - nr 175, nr 178, nr 281, nr 287, Szarotki, Śmiała, Waleczna, Zaborska.

3. Organizację publicznego Gimnazjum nr 82 w Krakowie określa statut, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

4. Uchwała niniejsza stanowi akt założycielski publicznego Gimnazjum nr 82 w Krakowie.

§ 2. 1. Ulice określone w § 1 ust. 2, z wyjątkiem ul. Pasternik - numery parzyste, wykreśla się z obwodu Gimnazjum nr 18 wchodzącego w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Krakowie, ul. Złoty Róg 30.

2. Numery parzyste ul. Pasternik wykreśla się z obwodu Gimnazjum nr 19 wchodzącego w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Krakowie, ul. Na Błonie 15 b.

§ 3. 1. Z dniem 1 września 2010 roku tworzy się Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 53 z siedzibą w Krakowie, ul. Stawowa 179, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa nr 51 w Krakowie i Gimnazjum nr 82 w Krakowie.

2. Organizację Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53 określa statut, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

3. Uchwała niniejsza stanowi akt założycielski Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53.

§ 4. 1. Z dniem 1 września 2010 r. pracownicy Szkoły Podstawowej nr 51 w Krakowie stają się pracownikami Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53 w Krakowie.

2. Należności i zobowiązania oraz mienie Szkoły Podstawowej nr 51 w Krakowie przejmuje z dniem 1 września 2010 r. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 53 w Krakowie.

3. Środki finansowe na funkcjonowanie Gimnazjum wymienionego w § 1 ujęte są w 2010 r. w rezerwie celowej budżetu Miasta Krakowa przeznaczonej na zadania oświatowe.


4. Koszty funkcjonowania Zespołu, o którym mowa w § 3 ust. 1 będą finansowane w Dziale 801, Rozdziale 80101, 80103, 80110, 80148 oraz w Dziale 854, Rozdziale 85401 budżetu Miasta Krakowa na rok 2010.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Krakowa.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

Przewodniczący Rady Miasta Krakowa

Józef Pilch


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr CV/1445/10
Rady Miasta Krakowa
z dnia 7 lipca 2010 r.

Statut Gimnazjum nr 82 w Krakowie

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z póź. zm.), rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z póź. zm.) rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z póź. zm.) oraz ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 z póź. zm.).

Rozdział I.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 82, zwana dalej Gimnazjum.

2. Siedziba Gimnazjum: Kraków, ul. Stawowa nr 179.

3. Organ prowadzący: Gmina Miejska Kraków.

4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Małopolski Kurator Oświaty.

§ 2. 1. Gimnazjum kształci uczniów na podbudowie sześcioletniej szkoły podstawowej.

2. Nauka w Gimnazjum trwa trzy lata i kończy się uzyskaniem świadectwa.

3. Gimnazjum zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie podstaw programowych.

§ 3. 1. Gimnazjum jest jednostką budżetową.

2. Obsługę finansowo-księgową prowadzi Zespół Ekonomiki Oświaty w Krakowie, ul. Ułanów 9.

Rozdział II.
Cele i zadania Gimnazjum

§ 4. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:

1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i podjęcia dalszego kształcenia,

2) kształtuje postawy wychowawcze zgodnie z akceptowanym społecznie programem wychowawczym szkoły,

3) otacza opieką i zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczniom podczas zajęć programowych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,

4) udziela pomocy rodzicom w wypełnianiu przez nich funkcji wychowawczo - opiekuńczych,

5) zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną wszystkim uczniom oraz organizuje opiekę nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebne jest organizowanie zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy,

6) zapewnia odpowiednie warunki nauczania.

Rozdział III.
Organy Gimnazjum

§ 5. Organami Gimnazjum są:

1) Dyrektor Gimnazjum,

2) Rada Pedagogiczna,

3) Rada Rodziców,

4) Samorząd Uczniowski.

§ 6. Dyrektor Gimnazjum:

1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum oraz reprezentuje je na zewnątrz,

2) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,

3) przewodniczy Radzie Pedagogicznej,

4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli są zgodne z prawem oświatowym,

5) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa; o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny; organ sprawujący nadzór pedagogiczny po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Gimnazjum uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa; rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne,

6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych - dokonuje oceny pracy nauczycieli,

8) decyduje w sprawach:

a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,

c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród, innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,

9) współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,

10) podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,

11) prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 7. Rada Pedagogiczna:

1) jest kolegialnym organem Gimnazjum w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,

2) w jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Gimnazjum,

3) jej Przewodniczącym jest Dyrektor Gimnazjum,

4) organizuje zebrania plenarne przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu, w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb,

5) obecność i aktywne uczestnictwo członków Rady Pedagogicznej na posiedzeniach są obowiązkowe,

6) do jej kompetencji stanowiących należy:

a) zatwierdzenie planów pracy Gimnazjum,

b) podejmowanie uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,

d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Gimnazjum,

e) uchwalanie programu wychowawczego Gimnazjum i programu profilaktycznego po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,

7) opiniuje w szczególności :

a) organizację pracy Gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

b) projekt planu finansowego Gimnazjum,

c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

d) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

8) przygotowuje projekt Statutu szkoły albo jego zmian,

9) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole,

10) podejmuje uchwały zwykłą większością głosów,

11) nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

12) ustala regulamin swojej działalności,

13) protokołuje swoje zebrania,

14) wykonuje zadania Rady Szkoły do czasu jej powołania w szkole.

§ 8. Rada Rodziców:

1) zasady jej tworzenia uchwala ogół rodziców uczniów,

2) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Gimnazjum,

3) może występować z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Gimnazjum,

4) może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły,

§ 9. Samorząd Uczniowski:

1) tworzą wszyscy uczniowie Gimnazjum,

2) uchwala regulamin określający zasady wybierania i działania jego organów,

3) może przedstawić Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Gimnazjum wnioski we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw, jak:

a) zapoznanie się z programem nauczania, jego treścią, celami i wymaganiami,

b) organizacja życia szkoły,

c) organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami w porozumieniu z Dyrektorem,

d) wybór opiekuna Samorządu,

4) na wniosek Dyrektora wyraża opinię o pracy ocenianego nauczyciela.

§ 10. 1. Każdy z organów Gimnazjum ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.

2. Organy te mają obowiązek współdziałania między sobą. Organem koordynującym tę współpracę jest Dyrektor Gimnazjum.

3. W razie zaistnienia sporów miedzy organami Gimnazjum, głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie szkoły. Organy miedzy sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygnięcia.

4. W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu, organy mogą zwrócić się w zależności od rodzaju sporu do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad Gimnazjum o rozstrzygnięcie sporu. Tak podjęte rozstrzygnięcie jest ostateczne i wiążące strony.

Oddział IV.
Organizacja Gimnazjum

§ 11. 1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział.

3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

4. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Gimnazjum opracowany przez Dyrektora Gimnazjum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania do 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący do 30 maja danego roku.

5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji pracy Gimnazjum, Dyrektor Gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

§ 12. 1. Tworzy się stanowisko wicedyrektora w przypadku, gdy Gimnazjum liczy co najmniej 12 oddziałów.

2. W przypadku nieobecności Dyrektora Gimnazjum zastępuje go wicedyrektor, a w szkole w której nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel tej szkoły, wyznaczony przez organ prowadzący.

3. Dyrektor Gimnazjum powołuje wicedyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.

4. Szczegółowe kompetencje i zadania wicedyrektora określa Dyrektor Gimnazjum.

§ 13. 1. Gimnazjum prowadzi bibliotekę służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, oraz doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli.

2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

3. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

4. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy:

1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,

2) udostępnienie książek i innych źródeł informacji,

3) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i bibliograficznych,

4) poradnictwo w wyborach czytelniczych,

5) kształcenie uczniów zgodnie z "Programem przysposobienia czytelniczego i informacyjnego uczniów w bibliotece szkolnej",

6) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł do efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

7) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

8) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

5. Nauczyciel bibliotekarz dostosowuje formy i treści pracy pedagogicznej do wieku i poziomu intelektualnego uczniów, środowiska i warunków pracy.

Rozdział V.
Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum.

§ 14. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

2. Zakres czynności pracowników administracji i obsługi określa Dyrektor Gimnazjum.

3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość pracy i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

4. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zobowiązany jest do kierowania się dobrem uczniów jako wartością nadrzędną.

5. Do zadań nauczycieli należą w szczególności:

1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

2) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,

4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

5) bezstronność oraz obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,

6) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,

7) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

6. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

7. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

8. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora Gimnazjum na wniosek członków zespołu.

§ 15. 1. Zadania zespołu określonego w § 14 pkt 7 niniejszego Statutu obejmują:

1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania i programów wychowawczych,

2) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,

3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

4) organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

5) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych oraz w uzupełnianiu ich wyposażenia.

§ 16. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

4. Wychowawca klasy jest powołany przez Dyrektora Gimnazjum.

5. Zadania wychowawcy:

1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia klasowego, ustala treści i formy lekcji wychowawczych,

3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze zwłaszcza wobec uczniów, którym potrzebna jest indywidualna opieka,

4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,

5) informuje rodziców o postępach w nauce i zachowaniu na zebraniach,

6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i z innymi specjalistami w zakresie rozpoznawania potrzeb oraz udzielania w razie potrzeby pomocy uczniom a także w zakresie rozwijania zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału, a w szczególności prowadzi dokumentację przebiegu nauczania i opieki nad uczniami.

§ 17. 1. Pedagog szkolny podejmuje działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli, a w szczególności:

1) koordynuje działania wychowawcze i profilaktyczne wynikające ze Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki,

2) rozpoznaje i analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów,

3) określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

4) organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

5) planuje i koordynuje zadania związane z wyborem przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,

6) działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

2. Realizując powyższe zadania pedagog szkolny współpracuje z instytucjami świadczącymi specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzinie.

Rozdział VI.
Współpraca z rodzicami

§ 18. 1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów.

2. Rodzice są informowani o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie i Gimnazjum w czasie zebrań ogólnych.

Rozdział VII.
Zasady oceniania i klasyfikowania

§ 19. 1. Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2) zachowanie ucznia.

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.

2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,

2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania


5. Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności z zajęć edukacyjnych ocenia się w stopniach szkolnych, według następującej skali:

L.p.

STOPIEŃ

SKRÓT LITEROWY

OZNACZENIE CYFROWE

1

celujacy

Cel

6

2

bardzo dobry

Bdb

5

3

dobry

Db

4

4

dostateczny

Dst

3

5

dopuszczajacy

Dop

2

6

niedostateczny

Nast.

1

6. Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie przez nauczyciela uczącego danych zajęć edukacyjnych w różnych formach:

1) prace pisemne (sprawdziany, testy, wypracowania, projekty, kartkówki itp.),

2) wypowiedzi ustne,

3) prace domowe.

§ 20. Szczegółowe kryteria osiągnięć uczniów z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania opracowują nauczyciele i na początku każdego roku szkolnego informują o nich uczniów oraz rodziców.

§ 21. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się najpóźniej w ostatnim tygodniu nauki w semestrze, za drugi semestr najpóźniej na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych.

§ 22. 1. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego stopniach śródrocznych/rocznych. Przewidywane oceny należy wpisać do dzienniczka ucznia.

2. Stopnie są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

§ 23. 1. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala się według następującej skali:

- wzorowe,

- bardzo dobre,

- dobre

- poprawne

- nieodpowiednie

- naganne.

2. Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

3) dbałość o honor i tradycje szkoły,

4) dbałość o piękno mowy ojczystej,

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.

3. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

4. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

5. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy Gimnazjum.

§ 24. Egzamin klasyfikacyjny

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

1) realizujący indywidualny program lub tok nauki;

2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia o którym mowa w ust. 4 pkt 2 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, informatyki, technologii informacyjnej i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Nie ustala się również oceny zachowania.

6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

7. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami)

8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora nauczyciela takich samych zajęć lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

9. W czasie egzaminu w charakterze obserwatorów mogą być obecni rodzice ucznia (prawni opiekunowie ucznia).

10. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół.

§ 25. 1. Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.

2. Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 26 ust. 1.

§ 26. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Gimnazjum, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury ustalenia oceny.

3. Dyrektor Gimnazjum rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 7 dni, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje na piśmie ucznia i jego rodziców.

4. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych:

1) uczeń może ubiegać się o sprawdzian wiadomości i umiejętności z zajęć edukacyjnych jeżeli nie została zachowana procedura ustalania oceny klasyfikacyjnej,

2) nieobecność w szkole spowodowana była długotrwałą chorobą dziecka lub wypadkiem losowym w jego rodzinie,

3) upoważnia go do tego orzeczenie lekarskie o przyczynie niepowodzeń w szkole spowodowanych ukrytą chorobą lub deficytem,

5. W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

6. Roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

7. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 5, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

§ 27. 1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

2. Uczeń otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

3. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

4. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

§ 28. Egzamin poprawkowy.

1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych

2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

5. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół.

6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie uzyskuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr).

8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna Gimnazjum może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 29. 1. Uczeń kończy gimnazjum , jeżeli:

1) w wyniku klasyfikacji końcowej, ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,

2) przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.

§ 30. 1. Sprawy nie uregulowane w Statucie szkoły określają przepisy szczegółowe dotyczące zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

Rozdział VIII.
Uczniowie

§ 31. 1. Do klasy pierwszej Gimnazjum Dyrektor przyjmuje się z urzędu absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie Gimnazjum.

2. W przypadku gdy Gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami, Dyrektor może przyjąć, na prośbę rodziców, absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkujących poza obwodem szkoły, według obowiązujących w Gimnazjum kryteriów rekrutacji elektronicznej.

3. O przyjęciu uczniów zamieszkujących poza obwodem szkoły do klasy pierwszej gimnazjum decyduje suma liczby punktów uzyskanych za oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, liczby punktów uzyskanych na sprawdzianie w ostatnim roku nauki oraz liczby punktów za inne osiągnięcia ucznia zapisane na świadectwie ukończenia szkoły.

4. W postępowaniu rekrutacyjno-kwalifikacyjnym maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 100, w tym:

a) maksymalnie 40 punktów za sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej;

b) maksymalnie 40 punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z języka polskiego, matematyki, historii, przyrody, obowiązkowego języka obcego;

c) maksymalnie 20 punktów za ukończenie szkoły z wyróżnieniem i inne osiągnięcia zapisane na świadectwie ukończenia szkoły.

5. Ustala się następujący sposób przeliczenia ocen i osiągnięć ucznia na punkty:

a) celujący 8 punktów

b) bardzo dobry 7 punktów

c) dobry 5 punktów

d) dostateczny 3 punkty

e) dopuszczający 1 punkt

f) za ukończenie szkoły z wyróżnieniem 5 punktów

g) za udział w konkursach organizowanych przez Małopolskiego Kuratora Oświaty

- laureat konkursu 10 punktów

- finalista konkursu 5 punktów

h) za inne osiągnięcia zapisane na świadectwie do 5 punktów, w tym za uzyskane miejsca I - III lub tytuły laureatów w konkursach

- ogólnopolskich 5 punktów

- wojewódzkich 3 punkty

- gminnych 1 punkt

6. Listę uczniów przyjętych ustala się w oparciu o rekrutację elektroniczną wg malejącej liczby punktów uzyskanej w postępowaniu rekrutacyjno-kwalifikacyjnym. Uczniowie potwierdzają wolę nauki w gimnazjum poprzez złożenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i wyniku sprawdzianu w ostatnim roku nauki w terminie określonym w decyzji Małopolskiego Kuratora Oświaty.

7. Na wniosek rodziców dyrektor gimnazjum, w którym uczeń realizuje obowiązek szkolny, może zezwolić na spełnienie przez niego obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas lub ukończenia gimnazjum na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkolę, której dyrektor zezwolił na taką formę spełnienia obowiązku szkolnego

§ 32. 1. Uczeń ma prawo do:

1) właściwego zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2) opieki wychowawczej i warunków zapewniających mu bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą fizyczną bądź psychiczną oraz do ochrony i poszanowania jego godności,

3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Gimnazjum oraz wyznawanej religii, jeżeli nie narusza to dobra innych osób,

5) rozwijania zainteresowań zdolności i talentów,

6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

7) znajomości programu nauczania na dany rok szkolny wraz z wykazem lektur, poszerzających i pogłębiających jego treść,

8) korzystania z pomocy uczącego w uzyskiwaniu dodatkowych informacji na tematy budzące szczególne zainteresowanie,

9) korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego,

10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych oraz księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych,

11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową i zrzeszanie się w organizacjach uczniowskich działających w szkole,

12) ochrony własnego życia i zdrowia przed zagrożeniami.

§ 33. 1. Każdy uczeń ma obowiązek:

1) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie,

2) posiadać własną legitymację szkolną i dzienniczek ucznia,

3) dbać o czystość, porządek i ład we wszystkich pomieszczeniach szkolnych i wokół szkoły,

4) dbać o schludność, estetyczność i czystość ubioru szkolnego, na uroczystości szkolne ubierać się w strój galowy,

5) dbać o honor szkoły,

6) szanować symbole szkoły,

7) godnie reprezentować szkołę na zewnątrz,

8) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu Gimnazjum, dbać o własny rozwój,

9) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników szkoły i kolegów,

10) brać aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, przestrzegać ustalonych zasad i porządku podczas zajęć,

11) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa w szkole, dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i kolegów, natychmiast powiadomić dorosłych o zauważonych zagrożeniach dla zdrowia lub życia,

12) dostarczać wychowawcy pisemną prośbę rodziców o usprawiedliwienie nieobecności do 5 dni po zakończonej absencji,

13) nie nosić do szkoły przedmiotów wartościowych.

2. 2. Ucznia obowiązuje ponadto zakaz picia alkoholu, palenia papierosów i używania narkotyków.

§ 34. 1. Za rzetelną naukę, wzorowe zachowanie i wybitne osiągnięcia uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:

1) pochwałę wychowawcy wobec klasy,

2) pochwałę Dyrektora Gimnazjum wobec klasy lub wszystkich uczniów Gimnazjum,

3) dyplom uznania lub list pochwalny,

4) nagrodę rzeczową.

§ 35. 1. Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie statutu Gimnazjum.

2. Stosuje się następujące rodzaje kar:

1) upomnienie wychowawcy wobec klasy,

2) upomnienie lub nagana Dyrektora Gimnazjum,

3) upomnienie lub nagana Dyrektora Gimnazjum udzielona wobec uczniów szkoły,

4) zawieszenie prawa do pełnienia funkcji w samorządzie klasy lub innej organizacji oraz reprezentowania Gimnazjum na zewnątrz,

5) zawieszenie prawa do udziału w wycieczkach krajowych lub zagranicznych organizowanych przez Gimnazjum,

6) przeniesienie do klasy równoległej.

7) W przypadkach szczególnych na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektor Gimnazjum występuje do Małopolskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum.

§ 36. 1. Kary stosuje się według ustalonej kolejności.

2. W szczególnie drastycznych przypadkach kary mogą być stosowane z pominięciem gradacji, między innymi za:

1) niszczenie mienia społecznego i wandalizm,

2) brutalność i wulgarność,

3) szerzenie patologii społecznej,

4) postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów,

5) kradzież mienia społecznego i prywatnego,

6) picie alkoholu i używanie narkotyków.

3. Gimnazjum powiadamia rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.

4. Uczeń, jego rodzice lub opiekunowie mają prawo odwołania się od kary.

5. Od kar wymienionych w § 35 ust. 2 pkt 1) - 6) uczeń lub jego rodzice mogą wnieść odwołanie do Dyrektora Gimnazjum w terminie 3 dni od zawiadomienia.

§ 37. 1. Dyrektor Gimnazjum stwarza odpowiednie warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo.

2. Zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonuje zadania dotyczące obrony cywilnej.

3. Egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i pracowników Gimnazjum ustalonego w szkole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę Gimnazjum.

4. Organizuje wyposażenie w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.

Rozdział IX.
Postanowienia końcowe

§ 38. 1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło, patrona oraz ceremoniał szkolny.

3. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr CV/1445/10
Rady Miasta Krakowa
z dnia 7 lipca 2010 r.

Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53 w Krakowie

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z póź. zm.), rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z póź. zm.), rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562 z póź. zm.) oraz ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 z póź. zm.).

Rozdział I.
Postanowienia ogólne

§ 1. W skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53, zwanego dalej Zespołem, wchodzą:

1. Szkoła Podstawowa nr 51,

2. Gimnazjum nr 82.

§ 2. 1. Siedzibą Zespołu jest Miasto Kraków, ul. Stawowa 179.

2. Organem prowadzącym jest Gmina Miejska Kraków.

3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.

4. Obsługę finansowo - księgową prowadzi Zespół Ekonomiki Oświaty w Krakowie, ul. Ułanów 9.

§ 3. 1. Pełna nazwa Szkoły Podstawowej wchodzącej w skład Zespołu ma następujące brzmienie:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 53

Szkoła Podstawowa nr 51

31-346 Kraków, ul. Stawowa 179.

2. Pełna nazwa Gimnazjum wchodzącego w skład Zespołu ma następujące brzmienie:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 53

Gimnazjum nr 82

31-346 Kraków, ul. Stawowa 179.

Rozdział II.
Organy Zespołu

§ 4. Organami Zespołu są:

1) Dyrektor Zespołu, będący jednocześnie dyrektorem Szkoły Podstawowej i Gimnazjum wchodzących w skład Zespołu,

2) Rada Pedagogiczna, której członkami są wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach wchodzących w skład Zespołu,

3) Rada Rodziców, będąca reprezentantem rodziców wszystkich uczniów uczęszczających do szkół wchodzących w skład Zespołu,

4) Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie uczęszczający do szkół wchodzący w skład Zespołu,

5) Rada Szkoły, którą tworzą nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli, rodzice wybrani przez ogół rodziców i uczniowie wybrani przez ogół uczniów (ich udział nie jest obowiązkowy).

§ 5. Dyrektor Zespołu:

1) kieruje działalnością Zespołu, jednoosobowo reprezentuje go w stosunkach zewnętrznych,

2) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną , finansową i gospodarczą obsługę Zespołu,

3) sprawuje nadzór pedagogiczny,

4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju,

5) kontroluje realizację obowiązku szkolnego,

6) pełni funkcję przewodniczącego Rady Pedagogicznej,

7) odpowiada za właściwą organizację oraz przebieg zewnętrznego sprawdzianu i egzaminu Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzonych w szkole,

8) realizuje uchwały Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,

9) Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Zespołu niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Zespół uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne,

10) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkołach nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,

11) w szczególności decyduje w sprawach:

a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkół wchodzących w skład Zespołu,

b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,

c) występowania z wnioskami, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu.

12) opracowuje arkusze organizacyjne szkoły podstawowej i gimnazjum i przedkłada je do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,

13) sprawuje nadzór w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, celowości i gospodarności,

14) w przypadku, gdy Zespół liczy co najmniej 12 oddziałów, powołuje wicedyrektora i określa szczegółowy zakres jego obowiązków,

15) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 6. 1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.

2. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.

3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu, po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów ,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,

4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

5) podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły.

4. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy Zespołu, a zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2) projekt planu finansowego,

3) wnioski Dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

5) kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w Zespole i odwołania ich z tych funkcji.

5. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z podejmowaniem uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego Rady Zespołu, organu prowadzącego Zespół lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

6. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu i przedstawia go do uchwalenia Radzie Zespołu.

7. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego Zespołu. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

8. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.

9. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane.

10. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.

§ 7. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Zespołu wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:

1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3) prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wynikiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo do redagowania i wydawania własnej gazetki szkolnej,

5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu,

6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.

§ 8. 1. W Zespole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów uczęszczających do szkół wchodzących w skład Zespołu.

2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców.

3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.

4. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej, Dyrektora Zespołu, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.

5. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.

6. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 3.

§ 9. 1. W Zespole może działać Rada Szkoły.

2. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Zespołu, a także:

1) uchwala statut szkoły,

2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego rachunku dochodów własnych szkół wchodzących w skład Zespołu i opiniuje projekt planu finansowego szkół wchodzących w skład Zespołu ,

3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołem z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,

4) opiniuje plan pracy szkół wchodzących w skład Zespołu, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,

5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan Zespołu i występuje z wnioskami do Dyrektora, do Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

6) w celu wspierania działalności statutowej Zespołu może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.

§ 10. 1. Każdy z organów Zespołu ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji, określonych ustawą o systemie oświaty i wewnętrznymi regulaminami.

2. Organy te mają obowiązek współdziałania między sobą. Organem koordynującym tę współpracę jest Dyrektor szkoły.

3. W razie zaistnienia sporów miedzy organami Zespołu, głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie szkoły. Organy miedzy sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygnięcia.

4. W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu, organy mogą zwrócić się w zależności od rodzaju sporu do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny o rozstrzygnięcie sporu. Tak podjęte rozstrzygnięcie jest ostateczne i wiążące strony.

Rozdział III.
Gospodarka finansowa Zespołu

§ 11. 1. Dyrektor Zespołu odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych Zespołu i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.

2. W razie zastrzeżenia sobie, na mocy odrębnych przepisów, przez organ prowadzący Zespół prawa zatwierdzenia rocznych planów finansowych szkół przez organy wykonawcze organu prowadzącego Zespół, dyrektor Zespołu odpowiada za terminowe przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.

3. W razie korzystania przez Zespół z obsługi świadczonej przez powołane na mocy odrębnych przepisów jednostki obsługi ekonomiczno - administracyjnej szkoły, jednostki te mogą udzielać pomocy dyrektorowi Zespołu w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu, o którym mowa w ust. 2, wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym Zespół ponosi Dyrektor Zespołu.

4. Zasady przewidziane w ust. 1 - 2 stosuje się odpowiednio do wprowadzania zmian w rocznym planie finansowym Zespołu.

§ 12. 1. Dyrektor Zespołu ponosi wyłączną odpowiedzialność za prawidłowe, tj. zgodne z zapisami rocznego planu finansowego gospodarowanie środkami finansowymi Zespołu, a w szczególności za:

1) dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych,

2) terminowe rozliczanie, za pomocą stosownych dokumentów, z organem prowadzącym zespół ze środków otrzymanych z budżetu tego organu,

3) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków budżetowych otrzymywanych od organu prowadzącego, objętych rocznym planem finansowym zespołu.

2. Dyrektor Zespołu ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe, tj. rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem Zespołu.

3. W zakresie spraw, o których mowa w ust. 1-2 Dyrektor Zespołu podlega nadzorowi organu prowadzącego Zespół, na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.


Rozdział IV.
Postanowienia końcowe

§ 13. Każda ze szkół, wchodzących w skład Zespołu, posiada odrębny statut.

§ 14. Sprawy nie uregulowane statutem Zespołu rozstrzygają statuty szkół wchodzących w skład Zespołu.

§ 15. Każda ze szkół, wchodzących w skład Zespołu, posiada pieczęć urzędową odrębną dla szkół wchodzących w skład Zespołu

§ 16. Zespół może posiadać własny sztandar.

§ 17. Wszelkie zmiany w statucie mogą być dokonywane tylko w trybie właściwym do jego uchwalenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00