Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 154 poz. 958

Uchwała nr XLVII/613/2010

z dnia 31 marca 2010r.

w sprawie utworzenia XX Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi w Tarnowie


Na podstawie art. 5c pkt 1, art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. "b", art. 58 ust. 1 i 6, art. 60 ust. 1 oraz art.79 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.1)) i art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.2)) Rada Miejska w Tarnowie uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się z dniem 1 września 2010 r. publiczną szkołę ponadgimnazjalną dla młodzieży, o nazwie: "XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi" w Tarnowie, zwaną dalej "Liceum".
2. Siedzibą Liceum jest miasto Tarnów. Liceum zajmuje budynek przy ul. Bandrowskiego 4 w Tarnowie.
§ 2. 1. Organem prowadzącym Liceum jest Gmina Miasta Tarnowa.
2. Liceum jest jednostką budżetową.
§ 3. 1. Liceum jest szkołą o 3-letnim okresie nauczania, będzie kształcić w systemie stacjonarnym absolwentów gimnazjum.
2. Ukończenie Liceum, umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
§ 4. Niniejsza uchwała stanowi akt założycielski Liceum.
§ 5. Organizację Liceum określa statut nadany w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Tarnowa.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej

Ryszard Żądło
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146.
Załącznik do uchwały Nr XLVII/613/2010
Rady Miejskiej w Tarnowie
z dnia 31 marca 2010 r.










STATUT

XX LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
W TARNOWIE
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi w Tarnowie jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną dla młodzieży w Tarnowie, którego ukończenie umożliwi uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
2. Ilekroć w statucie jest mowa o Liceum - należy przez to rozumieć XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi w Tarnowie.
3. Pełna nazwa szkoły brzmi: XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi w Tarnowie.
4. Siedzibą Liceum jest miasto Tarnów. Szkoła zajmuje budynek położony w Tarnowie przy ul. Bandrowskiego 4.
5. Zajęcia mogą odbywać się na terenie innych obiektów, z którymi szkoła podpisała stosowną umowę.
6. Dyrektor Liceum zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§ 2. 1. Organem prowadzącym Liceum jest Gmina Miasta Tarnowa.
2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
3. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
4. Nauka w Liceum, opartym na podbudowie programowej gimnazjum trwa 3 lata.
5. Zajęcia odbywają się w systemie jednozmianowym.
6. Szkoła prowadzi nabór do klasy pierwszej według ustalonych w statucie zasad rekrutacji.
Rozdział 2
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 3. 1. Liceum jest jednostką budżetową Gminy Miasta Tarnowa.
2. Gospodarka finansowa prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157. poz. 1240 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.
3. Liceum pokrywa swoje wydatki z budżetu Gminy Miasta Tarnowa.
4. Podstawą gospodarki finansowej Liceum jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym".
5. Dyrektor Liceum opracowuje projekt planu finansowego szkoły i projekty jego zmian.
6. Dyrektor Liceum wykonuje plan finansowy oraz zapewnia prowadzenie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej zgodnie z zapisem przepisów szczegółowych.
7. Dyrektor Liceum tworzy rachunek dochodów własnych oraz nadzoruje jego wykorzystanie na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz w stosownej uchwale Rady Miejskiej w Tarnowie.
§ 4. Szkoła realizuje zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania w toku jednolitego ramowego planu nauczania dla liceum ogólnokształcącego.
Rozdział 3
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 5. Liceum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz w statucie Liceum, a w szczególności:
1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie obowiązujących planów nauczania poprzez:
a) wybranie i realizację szkolnego zestawu programów nauczania,
b) wprowadzanie skutecznych form nauczania z uwzględnieniem zdobyczy wiedzy,
c) realizację określonych zadań dydaktycznych,
d) zatrudnianie wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej i dbałość o podnoszenie jej kwalifikacji,
e) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów Liceum,
f) zapewnienie środków dydaktycznych wspierających nauczanie,
g) zapewnienie bezpiecznych warunków odbywania zajęć i przebywania uczniów na terenie szkoły oraz podczas zajęć pozaszkolnych (wycieczki, imprezy),
2) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania wykształcenia średniego ogólnego, z możliwością uzyskania świadectwa ukończenia liceum i świadectwa dojrzałości,
3) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez wzbogacanie wyposażenia pracowni w nowoczesne środki dydaktyczne, doskonalenie metod nauczania, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, organizowanie konkursów i olimpiad przedmiotowych,
4) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia w szkołach wyższych, kształcenia zawodowego w różnych formach,
5) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków Liceum i wieku ucznia poprzez:
a) opracowanie i realizowanie programu wychowawczego i programu profilaktyki Liceum uzgodnionego z rodzicami,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
6) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb między innymi poprzez:
a) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
b) prowadzenie zajęć dydaktyczno - wychowawczych,
c) pomoc pedagogiczno - psychologiczną,
d) pomoc logopedyczną,
7) organizuje i prowadzi stałą współpracę z rodzicami uczniów,
8) zapewnia uczniom możliwość bezpiecznego korzystania z Internetu podczas zajęć w pracowniach informatycznych poprzez zainstalowanie i aktualizowanie oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów,
9) realizuje zadania opiekuńcze poprzez zapewnienie bezpieczeństwa uczniom przebywającym w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych na jej terenie lub poza jej terenem, jeżeli znajdują się lub powinni znajdować się pod opieką i nadzorem szkoły, w następujący sposób:
a) uczniowie podczas wszystkich zajęć znajdują się pod opieką nauczyciela, który odpowiada za ich bezpieczeństwo. Uczeń powinien znajdować się w sali, gdzie odbywają się zajęcia, a nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek kontrolowania obecności uczniów,
b) opiekę nad uczniami przebywającymi na zajęciach wychowania fizycznego, bezpośrednio przed i po zakończeniu, sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia z daną klasą (grupą),
c) na każdej przerwie uczniowie znajdują się pod opieką dyżurujących według harmonogramu nauczycieli, którzy odpowiadają za ich bezpieczeństwo,
d) na wycieczkach i innych zajęciach organizowanych poza terenem szkoły uczniowie pozostają pod opieką nauczycieli lub innych osób sprawujących nad nimi opiekę, przy czym ilość uczniów przypadającą na jednego opiekuna określają odrębne przepisy,
e) przed udaniem się na wycieczkę opiekunowie i kierownik wycieczki zobowiązani są do przygotowania niezbędnej dokumentacji oraz zapoznania uczniów z programem i regulaminem wycieczki,
f) grupa udająca się na wycieczkę pobiera z gabinetu pielęgniarki szkolnej apteczkę ze środkami do udzielania pierwszej pomocy,
g) szczegółowy zakres wycieczek, ich organizację, przebieg i odpowiedzialność określają odrębne przepisy,
h) szczególną opieką otacza uczniów rozpoczynających naukę w klasach pierwszych,
10) realizuje cele i zadania wynikające z jej programu wychowawczego,
11) zapewnia uczniom niepełnosprawnym i niedostosowanym społecznie:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno - pedagogicznej,
b) odpowiednie warunki do nauki,
c) realizację programów nauczania, wychowania i programów profilaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy,
d) zajęcia rewalidacyjne lub socjoterapeutyczne,
e) integrację ze środowiskiem rówieśniczym,
12) zapewnia urządzenia i sprzęt stanowiący wyposażenie sal i boisk gwarantujący bezpieczne i higieniczne warunki.
Rozdział 4
ORGANY LICEUM
§ 6. 1. Organami Liceum są:
1) Dyrektor Liceum,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.
2. Wszystkie organy szkoły mają zapewnione możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji, określonych ustawą o systemie oświaty i statutem.
3. W celu zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły, powinny one informować się wzajemnie o przewidywanych lub planowanych działaniach lub decyzjach.
4. Zapewnienie możliwości kontaktowania się między organami szkoły należy do zadań Dyrektora Liceum.
Rozdział 5
KOMPETENCJE ORGANÓW
§ 7. Do kompetencji Dyrektora Liceum należy w szczególności:
1) kierowanie Szkołą i reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad uczniami,
4) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą,
5) dysponowanie środkami finansowymi i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej,
7) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
8) wstrzymywanie wykonania uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa,
9) powierzanie stanowiska wicedyrektora i odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej,
10) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami,
11) określanie zakresu czynności pracownikom administracji i obsługi,
12) udzielanie urlopów podległym pracownikom,
13) występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
14) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
15) dokonywanie oceny pracy nauczycieli,
16) opracowywanie arkusza organizacyjnego Liceum i przedkładanie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
17) sprawowanie nadzoru nad mieniem,
18) wydawanie poleceń służbowych,
19) kontrolowanie i egzekwowanie spełniania obowiązku nauki przez uczniów,
20) zapewnienie właściwej organizacji i przebiegu egzaminu maturalnego,
21) współpracowanie z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
22) rozstrzyganie spraw spornych między organami,
23) podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
24) odpowiedzialność za prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
25) dokonywanie oceny realizacji planu rozwoju zawodowego nauczycieli odbywających staż na poszczególne stopnie awansu zawodowego,
26) nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego,
27) stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza, rozszerzenie i wzbogacenie form pracy dydaktycznej i opiekuńczej,
28) przedstawianie Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły,
29) zgodnie z przepisami decydowanie w sprawach:
a) przyjmowania uczniów do Liceum oraz zmiany przez nich oddziału,
b) skreślenia ucznia z listy uczniów w drodze decyzji administracyjnej,
c) wniosków do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
d) wstrzymania wykonania wobec ucznia kary.
§ 8. 1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Liceum.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą Dyrektor Liceum oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Liceum.
3. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
4. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Liceum,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Liceum, a zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego,
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycję Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) propozycje Dyrektora dotyczące kandydatów do pełnienia innych funkcji kierowniczych w Liceum.
6. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
7. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Liceum, organu prowadzącego szkołę lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu i uchwala jego zmiany w przypadku nie działania w Liceum Rady Szkoły.
9. Rada Pedagogiczna deleguje jednego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Liceum. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
10. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
11. Rada Pedagogiczna ustanawia regulamin swojej działalności i pracuje według niego. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
12. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobra osobiste uczniów, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 9. 1. W Liceum działa Rada Rodziców, będąca reprezentantem rodziców wszystkich uczniów uczęszczających do Liceum.
2. Rada Rodziców w szczególności:
1) uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną; z zastrzeżeniem art. 54 ust. 4 ustawy o systemie oświaty:
a) program wychowawczy Liceum, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowanym do uczniów, realizowanym przez nauczycieli,
b) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
2) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia, projekt planu finansowego Liceum,
3) udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
4) działa na rzecz stałej poprawy bazy szkolnej,
5) może pozyskiwać środki finansowe w celu wsparcia działalności Liceum,
6) współdecyduje o formach pomocy materialnej i o formach wypoczynku dla uczniów organizowanych przez Liceum,
7) występuje do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Liceum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Liceum,
8) deleguje jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na Dyrektora Liceum,
9) współdziała w bieżącym i perspektywicznym planowaniu pracy Liceum,
10) wykonuje inne zadania przewidziane dla Rady w ustawie o systemie oświaty.
3. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który uchwala się na zebraniu ogólnym rodziców. Regulamin nie może być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty oraz ze statutem Liceum. Regulamin określa między innymi:
1) kadencję, tryb powoływania i odwoływania Rady Rodziców,
2) organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
3) tryb podejmowania uchwał,
4) zasady wydatkowania funduszy Rady.
§ 10. 1. W Liceum działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Samorząd Uczniowski opracowuje regulamin swej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej i Radzie Pedagogicznej, zgodnie z wymogami ustawy o systemie oświaty.
3. Samorząd Uczniowski reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
1) przyjętych w szkole form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności,
2) oceniania, klasyfikowania i promowania.
4. Samorząd Uczniowski przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Liceum wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności w zakresie praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do organizacji życia szkolnego,
3) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
5. Dyrektor Liceum może zawiesić wykonanie uchwały lub innych postanowień Samorządu Uczniowskiego, jeżeli są one sprzeczne ze statutem Liceum, obowiązującym prawem lub celami wychowawczymi Liceum.
§ 11. 1. Organy Liceum podejmują decyzje w ramach swoich kompetencji, współdziałają ze sobą dla dobra szkoły, działają swobodnie w ramach obowiązującego prawa i zgodnie z zasadami demokracji.
2. Spory między organami wymienionymi w § 8 - 10 statutu rozstrzyga Dyrektor Liceum.
3. Dyrektor przyjmuje wnioski, bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych występujących na terenie szkoły, w tym również z udziałem rodziców. W swej działalności kieruje się zasadami partnerstwa, obiektywizmu uwzględniając dobro publiczne, wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa. Wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Liceum, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jego uczniów.
4. Spory między Dyrektorem a wymienionymi w § 8 - 10 statutu organami rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący szkołę.
Rozdział 6
ORGANIZACJA LICEUM
§ 12. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 13. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Liceum opracowany przez Dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny Liceum zatwierdza organ prowadzący Liceum w terminie do dnia 30 maja danego roku.
§ 14. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Liceum jest oddział.
2. Liceum prowadzi oddziały ogólne i integracyjne.
3. Przez oddział integracyjny należy rozumieć oddział szkolny, w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowany zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Liczba uczniów w oddziale ogólnym wynosi od 24 do 32.
5. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w Liceum wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
6. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli liczba uczniów jest mniejsza odpowiednio, w oddziale ogólnym od 24, a w oddziale integracyjnym od 15.
7. W wyjątkowych przypadkach organ prowadzący może wyrazić zgodę na utworzenie kolejnego oddziału z mniejszą lub większą liczbą uczniów.
8. Dyrektor Liceum powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale.
§ 15. Dyrektor Liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danej klasy od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym. Dyrektor Liceum podejmuje decyzję w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych szkoły.
§ 16. 1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad BHP.
2. Oddział ogólny dzieli się na grupy w nauczaniu:
1) języków obcych - w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów,
2) wychowania fizycznego - grupa może liczyć od 12 do 26 uczniów,
3) informatyki - w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
3. Podział oddziałów ogólnych na grupy na innych przedmiotach uzależniony jest od konieczności prowadzenia ćwiczeń, zajęć laboratoryjnych, możliwości finansowych Liceum oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
4. Dyrektor Liceum w uzgodnieniu z organem prowadzącym może dokonać podziału oddziałów na grupy, na innych warunkach i na innych przedmiotach niż wymienione w ust. 2.
§ 17. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Liceum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy uczniów i nauczycieli.
§ 18. 1. Podstawową formą pracy Liceum są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż l godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
4. W Liceum organizuje się przerwy międzylekcyjne. Czas trwania przerwy ustala się w zależności od warunków lokalowych szkoły, tak aby zapewnić bezpieczeństwo uczniom.
§ 19. Dyrektor Liceum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, między innymi: zajęcia rewalidacyjne, nauczanie języków obcych, technologia informacyjna, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.
§ 20. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach integracyjnych określają odrębne przepisy.
§ 21. 1. W Liceum funkcjonuje biblioteka.
2. Biblioteka szkolna jest pracownią, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
3. Z biblioteki korzystają: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
4. Pomieszczenie biblioteki umożliwia:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
3) prowadzenie edukacji czytelniczo - medialnej uczniów (w grupach bądź oddziałach),
4) dostęp do zasobów sieci internetowej.
5. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
6. Do zadań nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy:
1) opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni, który zatwierdza Rada Pedagogiczna,
2) prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
3) zakup i oprawa książek,
4) zakup kaset wideo, płyt kompaktowych, programów komputerowych,
5) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
§ 22. 1. Dla realizacji celów statutowych Liceum posiada bazę szkolną wspólnie z Gimnazjum Nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi, obejmującą:
1) sale dydaktyczne,
2) 2 sale komputerowe z dostępem do Internetu,
3) salę gimnastyczną,
4) 2 boiska sportowe,
5) pomieszczenia biblioteczne,
6) pokój nauczycielski,
7) pomieszczenie dla pedagoga,
8) pomieszczenie dla logopedy,
9) pomieszczenie dla nauczycieli wspomagających,
10) pomieszczenie dla psychologa,
11) gabinet do rewalidacji ruchowej,
12) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze,
13) archiwum,
14) dwie szatnie.
2. Liceum może korzystać również z udostępnionej mu bazy innych szkół i instytucji.
Rozdział 7
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY LICEUM
§ 23. 1. Nauczycieli dla potrzeb Liceum oraz pracowników administracji i obsługi zatrudnia Dyrektor Liceum.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor.
4. Dyrektor Liceum powierza obowiązki Koordynatora do Spraw Bezpieczeństwa pracownikowi szkoły posiadającemu odpowiednie uprawnienia.
§ 24. 1. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
2. Dyrektor Liceum zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne do nauki w oddziałach integracyjnych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Do obowiązków nauczycieli w szczególności należy:
1) godne zachowanie się, staranny wygląd, odpowiedni język - dawanie uczniom i wychowankom przykładu odpowiedniej postawy,
2) systematyczne kontrolowanie miejsc prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy, a w razie zauważonych usterek zgłaszanie ich Dyrektorowi,
3) uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez pracodawcę,
4) przestrzeganie zapisów statutowych i prawa wewnątrzszkolnego,
5) prowadzenie prawidłowo i systematycznie dokumentacji szkolnej (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen i inne),
6) w czasie zajęć szkolnych i pozaszkolnych używanie tylko sprawnego sprzętu,
7) kontrolowanie obecności uczniów na każdej lekcji i zajęciach pozalekcyjnych,
8) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym regulaminem i harmonogramem,
9) natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów,
10) zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, w razie potrzeby zwrócenie się o podanie celu pobytu, zawiadomienie o tym fakcie Dyrektora Liceum,
11) niezwłoczne zawiadomić Dyrektora Liceum o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów,
12) przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
13) realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych mu klasach, a także realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy szkoły,
14) dbałość o poprawność językową uczniów,
15) stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez Liceum kryteriami,
16) wypisywanie świadectw i innych dokumentów szkolnych,
17) sporządzanie zestawień statystycznych dotyczących klasy,
18) realizowanie przyjętego przez Liceum programu wychowawczego oraz współpraca w zakresie wychowania z rodzicami,
19) udzielanie pomocy uczniom i rodzicom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb,
20) podnoszenie i aktualizowanie swej wiedzy i umiejętności pedagogicznych,
21) pomoc nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
22) wzbogacanie swojego warsztatu pracy i dbanie o powierzone mienie i sprzęt,
23) aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
24) wybór programu nauczania,
25) stosowanie nowoczesnych i efektywnych metod nauczania oraz nowatorskich programów nauczania,
26) wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w tym również w ramach zajęć pozalekcyjnych,
27) realizowanie w przypadku nauczyciela odbywającego staż własnego, zatwierdzonego przez Dyrektora Liceum planu rozwoju zawodowego.
4. Do praw nauczycieli należy w szczególności:
1) współdziałanie w formułowaniu programów nauczania i wychowania,
2) opracowywanie własnych metod nauczania i wychowania oraz stosowanie ich zgodnie ze statutem Liceum,
3) egzekwowanie od uczniów sformułowanych przez siebie wymagań edukacyjnych i wychowawczych,
4) aktywne współdziałanie w kształtowaniu wizerunku Liceum,
5) korzystanie z bazy materialnej Szkoły na zasadach określonych przez Dyrektora,
6) korzystanie z pomocy materialnej na zasadach określonych w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Liceum,
7) korzystanie z przywilejów "funkcjonariusza publicznego" określonych w odrębnych przepisach.
§ 25. 1. Nauczyciele danego przedmiotu, nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych lub wychowawcy klas, tworzą zespoły przedmiotowe i wychowawcze.
2. Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora Liceum przewodniczący zespołu.
3. Do zadań zespołu między innymi należy:
1) konsultacja w sprawach wyboru programów nauczania przez nauczycieli i współdziałanie w ich realizacji,
2) opracowanie kryteriów oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów z poszczególnych przedmiotów oraz oceny zachowania, a także stymulowanie rozwoju uczniów,
3) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
4) poznanie warunków środowiska domowego uczniów,
5) planowanie rocznej pracy wychowawczej uwzględniającej propozycje uczniów i ich rodziców,
6) organizowanie spotkań ułatwiających podejmowanie decyzji dotyczących dalszej formy kształcenia, prowadzenie orientacji zawodowej,
7) opracowanie zasad kontaktowania się z rodzicami w celu udzielania informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów w szkole,
8) organizowanie doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli.
§ 26. 1. Dyrektor Liceum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
2. Obowiązki wychowawcy danej klasy Dyrektor powierza po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się uczniami powierzonej mu klasy przez cały okres nauczania w Liceum.
§ 27. 1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami Liceum, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
2) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
3) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 winien:
1) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
2) opracować przy współpracy rodziców i uczniów program wychowawczy klasy,
3) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
5) współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Tarnowie,
6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
7) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
8) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu,
9) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
10) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu uczniów,
11) powiadamiać rodziców lub opiekunów prawnych o przewidywanych dla uczniów rocznych stopniach z przedmiotów i ocenie z zachowania na miesiąc przed zakończeniem roku, podczas zebrania z rodzicami, a w przypadku nieobecności rodzica w formie pisemnej,
12) organizować zebrania informacyjne i szkoleniowe dla rodziców,
13) prowadzić określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno - wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
3. Wychowawca może korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Tarnowie i pedagoga szkolnego.
§ 28. 1. W Liceum może zostać utworzone za zgodą organu prowadzącego stanowisko pedagoga szkolnego.
2. Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc wychowawcom klas, w szczególności w zakresie:
1) rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) udzielania różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom, w tym uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki,
4) koordynacji prac z zakresu doradztwa i orientacji zawodowej,
5) działań na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
6) współpracy z poradniami (psychologicznymi, zawodowymi) świadczącymi pomoc rodzicom i uczniom,
7) koordynacji działań dotyczących profilaktyki (w tym współpraca z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi),
8) prowadzenia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli badań diagnostycznych w różnych formach w zakresie zjawisk społecznych, oświatowych i innych odpowiednio do potrzeb,
9) podejmowania działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
10) wykonywania innych obowiązków poleconych przed Dyrektora Liceum.
§ 29. 1. W Liceum może zostać utworzone za zgodą organu prowadzącego stanowisko psychologa.
2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów rodziców i nauczycieli,
4) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia zawodu,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
6) wspieranie wychowawców klas oraz zespołu wychowawczego i innych zespołów problemowo - zadaniowych w działaniach wynikających z programu profilaktycznego.
§ 30. 1. W Liceum może zostać utworzone za zgodą organu prowadzącego stanowisko logopedy. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
2) diagnozowanie logopedyczne i organizowanie pomocy logopedycznej (odpowiednio do wyników diagnozowania),
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach uczniów, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma,
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjne,
5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów rodziców i nauczycieli,
6) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
7) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktycznego.
§ 31. 1. W Liceum tworzy się za zgodą organu prowadzącego stanowisko nauczyciela wspomagającego.
2. Do zadań nauczyciela wspomagającego należy w szczególności:
1) współorganizowanie nauczania, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych w przydzielonym oddziale integracyjnym,
2) w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów dobieranie treści programowych, metod pracy i środków dydaktycznych, z dostosowaniem ich do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych,
3) zapewnienie opieki uczniom niepełnosprawnym, w przemieszczaniu się w obrębie budynku, a także wspomaganie ich w czynnościach samoobsługowych.
Rozdział 8
UCZNIOWIE LICEUM
§ 32. 1. Uczeń Liceum ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień zawartych w statucie Liceum i innych dokumentach regulujących zasady życia w szkole,
2) systematycznego uczęszczania na zajęcia wynikające z planu zajęć i przybywać na nie punktualnie,
3) w razie spóźnienia się na zajęcia, do przybycia do sali, w której odbywają się zajęcia, a jeśli spóźnienie jest znaczne, uczeń powinien udać się do biblioteki, aby być pod nadzorem nauczyciela lub innego pracownika szkoły,
4) w czasie zajęć lekcyjnych zachować należytą uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami w czasie prowadzenia lekcji przez nauczyciela, zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela,
5) rzetelnego zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez:
a) aktywne uczestnictwo w zajęciach szkolnych,
b) naukę własną w domu,
c) samodzielne systematyczne odrabianie zadań domowych, poleconych przez nauczyciela,
d) poddawanie się procesowi sprawdzania wiedzy na zajęciach szkolnych, samodzielną pracę na sprawdzianach i zadaniach klasowych,
6) usprawiedliwienia nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych dokonują rodzice w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności ich dziecka na zajęciach; oświadczenie może być podpisane przez jednego z rodziców; dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie (oryginał lub kopia); uczeń niepełnoletni nie może sam usprawiedliwić swojej nieobecności na zajęciach; w przypadku uczniów pełnoletnich forma usprawiedliwiania nieobecności ustalana jest na pierwszym zebraniu przy obecności uczniów i ich rodziców,
7) po wejściu do szkoły zmienić obuwie,
8) nie opuszczania w czasie zajęć i przerw międzylekcyjnych terenu szkoły bez opieki nauczyciela (ucznia może zwolnić wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności Dyrektor Liceum, na podstawie pisemnej prośby rodziców),
9) nosić na co dzień stosowny strój nie odbiegający od standardów przyjętych w szkole,
10) nie żuć gumy, nie jeść i nie pić w trakcie lekcji,
11) bezwzględnego nie używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych (np. dyktafon, odtwarzacz MP3, aparat cyfrowy, kamera cyfrowa) w czasie zajęć lekcyjnych, nauczyciel może przed rozpoczęciem zajęć zobowiązać uczniów do wyłączenia posiadanych przez nich telefonów i innych urządzeń elektronicznych,
12) przychodzić na uroczystości szkolne w stroju galowym,
13) dbania o honor i tradycję szkoły, poznania postaci patrona, szanowania symboli szkoły i kultywowania jej tradycji,
14) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
15) przestrzegania zasad kultury współżycia, unikania wszelkich działań agresywnych skierowanych do innych osób, nie używania wulgarnych słów, zwrotów, gestów,
16) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Liceum, Rady Pedagogicznej, wychowawcy, innych nauczycieli oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
17) okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom Liceum i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy,
18) troski o swoje zdrowie i bezpieczeństwo, nie stwarzanie zagrożenia dla innych w czasie przebywania na terenie szkoły,
19) bezwzględnego unikania kontaktu ze wszelkimi substancjami psychoaktywnymi,
20) troszczenia się o mienie szkoły, kolegów oraz własne, utrzymywania czystości oraz dbania o estetykę pomieszczeń, naprawiania lub pokrywania kosztów wyrządzonych szkód materialnych z własnej winy,
21) przeciwdziałania wszelkim przejawom przemocy, dyskryminacji i nietolerancji, a o zaistniałych przypadkach - niezwłocznego informowania wychowawcy, pedagoga szkolnego lub innego nauczyciela.
2. Uczeń Liceum ma prawo do:
1) wysokiej jakości edukacji opartej na nowoczesnych metodach nauczania i wysoko kwalifikowanej kadrze nauczycielskiej,
2) informacji na temat zakresu wymagań, metod nauczania, kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,
3) jawnej i umotywowanej oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania,
4) pomocy psychologiczno - pedagogicznej organizowanej przez szkołę,
5) efektywnego procesu wychowawczego realizowanego w oparciu o wypracowany przez społeczność szkolną programy wychowawczy i profilaktyki,
6) przemyślanych i właściwych działań opiekuńczych ze strony szkoły,
7) wpływania na życie szkoły poprzez uczestnictwo w działalności Samorządu Uczniowskiego oraz możliwość wyrażania opinii na temat pracy szkoły,
8) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, rozwijania zainteresowań i zdolności, przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły,
9) organizowania na terenie szkoły imprez uczniowskich związanych z jej tradycją przy współudziale nauczycieli, rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego,
10) reprezentowania Liceum w olimpiadach, konkursach, przeglądach i zawodach, zrzeszania się w organizacjach uczniowskich działających na terenie szkoły i poza nią,
11) korzystania z pomocy materialnej w miarę możliwości szkoły oraz na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
12) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem w myśl obowiązujących regulaminów,
13) bezpiecznych i zdrowych warunków nauki i przebywania w szkole,
14) pomocy ze strony osób trzecich, przy przemieszczaniu się na terenie szkoły, w przypadku ucznia niepełnosprawnego,
15) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
16) poszanowania swej godności i nietykalności osobistej, ochrony przed przemocą i demoralizacją,
17) korzystanie z doraźnej pomocy medycznej,
18) w przypadku naruszania praw ucznia do odwołania się do wychowawcy lub Dyrektora Liceum.
§ 33. 1. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw ucznia, uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo poinformowania o tym wychowawcę klasy.
2. W zgłoszeniu powinny zostać dokładnie przedstawione okoliczności zdarzenia/zdarzeń łamania praw ucznia z podaniem naruszonych postanowień statutu Liceum.
§ 34. 1. Uczeń, zespół klasowy lub zespół uczniów może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
1) wybitne osiągnięcia w nauce, sporcie lub działalności artystycznej,
2) rzetelny stosunek do nauki i obowiązków potwierdzonych wynikami,
3) wzorową postawę społeczną i zaangażowanie na rzecz innych,
4) aktywność społeczną, działalność na rzecz szkoły lub środowiska, wzorowe wypełnianie funkcji w szkolnych organizacjach.
2. Nagrody przyznaje Dyrektor Liceum na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3. Rodzaje nagród i wyróżnień:
1) pochwała ustna nauczyciela, wychowawcy - na forum klasy,
2) pochwała wychowawcy wobec rodziców danego zespołu klasowego,
3) wyróżnienie przez Dyrektora Liceum na forum szkoły,
4) wyróżnienie przez Dyrektora Liceum wobec ogółu rodziców, uczniów szkoły,
5) dyplom uznania,
6) list gratulacyjny do rodziców,
7) umieszczenie informacji o osiągnięciach, zasługach ucznia lub pochwały w gazetce szkolnej,
8) wpis do kroniki szkolnej,
9) nagroda rzeczowa,
10) ufundowanie lub częściowe pokrycie kosztów wycieczek, biletów, pomocy szkolnych, służących rozwojowi zainteresowań ucznia,
11) inne nagrody.
4. Nagrody finansowane są z budżetu Liceum oraz przez Radę Rodziców.
5. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 35. 1. Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie statutu Liceum, w szczególności za:
1) opuszczanie zajęć edukacyjnych i wychowawczych bez usprawiedliwienia oraz spóźnianie się,
2) lekceważenie obowiązków szkolnych, nie przygotowanie się do zajęć, brak pracy na lekcjach,
3) niewłaściwe, niezgodne z wewnątrzszkolnymi ustaleniami zachowanie się na lekcjach,
4) nie dbanie o ład i porządek w szkole, świadome zanieczyszczanie mienia szkoły (m.in. brak obuwia zastępczego),
5) wnoszenie na teren szkoły niedozwolonych przedmiotów i środków,
6) naruszanie godności osobistej i łamanie praw innych osób,
7) niekulturalne, aroganckie zachowanie wobec innych osób,
8) używanie wulgaryzmów,
9) świadome działanie narażające bezpieczeństwo, zdrowie i życie własne i innych,
10) posiadanie i używanie substancji psychoaktywnych, palenie papierosów, spożywanie alkoholu, odurzanie się narkotykami,
11) stosowanie jakichkolwiek form przemocy,
12) naruszanie cudzej własności (zniszczenie, kradzież),
13) umyślne niszczenie wspólnego mienia,
14) łamanie zasad określających warunki przebywania na terenie szkoły i formalnych procedur współżycia w społeczności szkolnej,
15) nie stosowanie się do zarządzeń Dyrektora i poleceń nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
2. Rodzaje kary zależą od stopnia wykroczenia (przewinienia) i mogą przybrać formę:
1) upomnienia udzielonego przez wychowawcę klasy,
2) nagany udzielonej przez wychowawcę klasy,
3) upomnienia udzielonego przez Dyrektora Liceum,
4) prac porządkowych,
5) ograniczenia niektórych praw ucznia - zawieszenia uczestnictwa ucznia w imprezach szkolnych i zawodach sportowych (organizowanych poza zajęciami obowiązkowymi) oraz w prawie reprezentowania szkoły na zewnątrz - z wyraźnym zaznaczeniem okresu, jakiego kara dotyczy,
6) przeniesienia ucznia do równoległego oddziału Liceum,
7) skreślenia z listy uczniów z zachowaniem następujących zasad:
a) Dyrektor Liceum w drodze decyzji może skreślić z listy uczniów, ucznia który bez usprawiedliwienia opuścił ponad 60 godzin lekcyjnych, w tym także z powodu pobytu w areszcie śledczym (decyzją sądu), ma lekceważący stosunek do obowiązków ucznia oraz stwarza sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, zagrażające zdrowiu i życiu własnemu lub innych, demoralizuje innych uczniów, dopuścił się wandalizmu, kradzieży mienia społecznego lub prywatnego, znieważył i naruszył dobre imię nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz używania alkoholu i narkotyków na terenie szkoły - jeżeli zostały wyczerpane wszelkie możliwości oddziaływania wychowawczego na ucznia, w tym także pomocy psychologiczno - pedagogicznej i nie odniosły one pożądanego efektu działania szkoły są udokumentowane,
b) uczeń może być skreślony za brutalne pobicie na terenie szkoły, atak z użyciem niebezpiecznego narzędzia,
c) w uzasadnionych przypadkach uczeń o którym mowa w pkt. 7 lit. a i b na wniosek Dyrektora Liceum może zostać przeniesiony przez Kuratora Oświaty do innej szkoły,
d) skreślenie z listy uczniów następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego,
e) Dyrektor ma obowiązek poinformować o skreśleniu ucznia z listy uczniów, ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie decyzji administracyjnej doręczonej na piśmie,
f) od decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów, przysługuje prawo odwołania się do Małopolskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Dyrektora Liceum.
3. Przy zastosowaniu każdego rodzaju kary Liceum jest zobowiązane powiadomić o tym fakcie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
4. Od udzielonej kary porządkowej przysługuje uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) prawo pisemnego odwołania się do Dyrektora Liceum.
5. Od wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do Dyrektora Liceum w terminie trzech dni od poinformowania o wymierzonej karze.
6. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się odstąpienie od hierarchizacji udzielanych kar.
7. W przypadku wyczerpania oddziaływań wychowawczych szkoły lub rażących uchybień w przestrzeganiu ogólnie przyjętych norm społecznych oraz wystąpienia ewidentnych przejawów demoralizacji ucznia, następuje przekazanie sprawy do odpowiednich organów lub instytucji wspomagających szkołę w realizacji jej podstawowych zadań (Policja, Sąd Rejonowy Wydział III Rodzinny i Nieletnich, Kuratorium Oświaty).
8. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Liceum może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego Liceum.
§ 36. 1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie i Liceum,
2) znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania,
3) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
5) wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu opinii na temat pracy Liceum.
3. Liceum współpracuje z rodzicami poprzez:
1) organizowanie spotkań z rodzicami i stwarzanie w ich trakcie możliwości wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
2) stwarzanie możliwości indywidualnych, osobistych kontaktów rodziców z wychowawcami i Dyrektorem Liceum w ustalonym terminie,
3) angażowanie rodziców we współpracę w realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły oraz w rozwiązywanie problemów gospodarczo - administracyjnych Liceum.
§ 37. 1. Uczeń może otrzymać stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe, a także stypendium socjalne po spełnieniu wymaganych kryteriów określonych odrębnymi przepisami.
2. Uczeń znajdujący się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego może otrzymać zasiłek szkolny na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty.
3. Ubiegający się o pomoc uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składa wniosek do Dyrektora Liceum z zaznaczeniem, o który rodzaj świadczenia się ubiega oraz inne niezbędne dokumenty potwierdzające spełnianie kryterium do otrzymania świadczenia.
4. W przypadku trudnej sytuacji losowej uczeń może otrzymać zasiłek z funduszu Rady Rodziców. W tym celu należy złożyć umotywowane i zaopiniowane przez wychowawcę podanie do Rady Rodziców.
Rozdział 9
REKRUTACJA UCZNIÓW
§ 38. 1. Rekrutacja do Liceum przeprowadzana jest w formie elektronicznej.
2. Dyrektor Liceum powołuje szkolną komisję rekrutacyjno - kwalifikacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
3. Komisja liczy od 3 do 5 osób, wybranych spośród nauczycieli pracujących w Liceum.
4. O przyjęciu do Liceum decyduje suma punktów:
1) za wyniki egzaminu gimnazjalnego,
2) za oceny na świadectwie ukończenia gimnazjum z czterech zajęć edukacyjnych, wybranych spośród przedmiotów: język polski, język obcy, matematyka, historia, fizyka, geografia, informatyka oraz biologia (dokonania wyboru czterech obowiązujących przedmiotów do poszczególnych klas dokonuje Rada Pedagogiczna, z zastrzeżeniem ust. 17),
3) za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum.
5. Liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego, przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum wynosi maksymalnie 100 pkt.
6. Zasady przeliczania ocen z czterech zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia gimnazjum na punkty są następujące:
1) celujący 20 pkt,
2) bardzo dobry 18 pkt,
3) dobry 15 pkt,
4) dostateczny 10 pkt,
5) dopuszczający 2 pkt.
7. Maksymalna liczba punktów, którą może uzyskać kandydat wynosi 200 pkt.
8. O przyjęciu kandydata będzie decydować liczba punktów uzyskanych zgodnie z ust. 4 - 7.
9. O przyjęciu do oddziału integracyjnego decyduje:
1) świadectwo ukończenia gimnazjum,
2) wyniki uzyskane z egzaminu gimnazjalnego (decyzja o zwolnieniu z tego egzaminu jest respektowana),
3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
4) pozytywna opinia szkolnej komisji rekrutacyjno - kwalifikacyjnej.
10. W przypadku równorzędnych wyników punktowych kandydatów znajdujących się na końcowych miejscach listy, o pierwszeństwie w przyjęciu decydują dodatkowe kryteria: średnia z ocen na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz status kandydata, dla którego pierwszeństwo w przyjęciu zostało przewidziane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych; to jest:
1) sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo - wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
2) kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,
3) kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
11. Absolwenci gimnazjów, będący laureatami konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej z jednego przedmiotu, przyjmowani są niezależnie od powyższych kryteriów.
12. Dokumentami potwierdzającym wolę podjęcia nauki w wybranej szkole ponadgimnazjalnej są: oryginał świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego.
13. Do dokumentów, kandydat dołącza kartę informacyjną.
14. Terminy składania dokumentów przez absolwentów gimnazjów oraz terminy podania informacji o osobach przyjętych w poczet uczniów szkoły określa Małopolski Kurator Oświaty.
15. Szczegółowe informacje dotyczące terminów rekrutacji oraz kryteria punktacji ogłaszane są przez Dyrektora Liceum na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń.
16. Wszystkie inne kwestie nieuregulowane w statucie należy interpretować zgodnie z rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej oraz zarządzeniami organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Liceum.
17. Rekrutację do nowo tworzonego Liceum przeprowadza organ prowadzący szkołę lub wyznaczona przez niego osoba.
Rozdział 10
ZASADY OCENIANIA I KLASYFIKOWANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO W LICEUM
§ 39. 1. Ocenianie, klasyfikowanie, promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów w szkole odbywa się na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
2. Wewnątrzszkolny System Oceniania jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 poz. 562 z późn. zm.).
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowi integralną część procesu dydaktycznego i musi być przestrzegany przez wszystkich nauczycieli.
§ 40. 1. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
2. Wewnątrzszkolnemu ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie się ucznia w szkole i te zachowania pozaszkolne, które mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz oddziałują na środowisko szkolne.
3. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) pomoc uczniowi w organizowaniu i samodzielnym planowaniu procesu uczenia się oraz rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
4. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców,
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3) dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według zasad skali i w formach przyjętych w regulaminie,
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 42 ust. 2 oraz § 46 ust. 5 statutu,
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
5. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia polega na formułowaniu w imieniu nauczycieli opinii na jego temat, jego funkcjonowania w społeczności szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem respektowania ogólnie przyjętych norm etycznych i zasad współżycia społecznego.
6. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia ma na celu:
1) ocenianie zachowania ucznia polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych,
2) wspieranie rozwoju psychicznego, kształtowanie jego dojrzałości, samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych oraz umiejętności współdziałania w grupie,
3) ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia nad sobą w tym kształtowania własnego charakteru,
4) dostarczanie rodzicom informacji na temat zachowania się ucznia, pomoc rodzicom w ich pracy wychowawczej,
5) wspieranie realizacji celów i zadań wynikających ze szkolnego programu wychowawczego.
7. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia obejmuje:
1) informowanie uczniów i ich rodziców o zasadach oceniania zachowania i podstawowych wymaganiach wychowawczych przez wychowawcę klasy na początku roku szkolnego,
2) bieżące obserwowanie młodzieży, gromadzenie informacji o zachowaniu się uczniów i systematyczne przekazywanie ich rodzicom,
3) formułowanie okresowych i rocznych klasyfikacyjnych ocen z zachowania według zasad, skali i formach przyjętych w statucie.
8. Ocenianie pełni funkcję:
1) diagnostyczną (monitorowanie postępów ucznia i określanie jego indywidualnych potrzeb),
2) klasyfikacyjną.
9. Przedmiotem oceny jest:
1) zakres opanowanych wiadomości,
2) rozumienie materiału naukowego,
3) umiejętności w stosowaniu wiedzy,
4) kultura przekazywania wiadomości.
§ 41. 1. W Liceum ustala się następujące kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne:
1) stopień celujący (6):
a) uczeń posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija swoje własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów (zadań) teoretycznych i praktycznych z zakresu programu nauczania danej klasy oraz wykraczających poza ten program, proponuje rozwiązania nietypowe,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, w zawodach sportowych i innych,
d) kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) bądź krajowym (centralnym) lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
2) stopień bardzo dobry (5):
a) uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy (zadania) teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
3) stopień dobry (4):
a) uczeń nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania na danym etapie nauczania, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
b) samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
4) stopień dostateczny (3):
a) uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową na danym etapie nauki (w przypadku braku podstawy programowej opanował podstawowe treści ujęte w programie nauczania),
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
5) stopień dopuszczający (2):
a) uczeń ma braki w opanowaniu treści zawartych w podstawie programowej lub opanował minimalne treści objęte programem nauczania, które nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki lub dalszego kształcenia,
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się w procesie nauczania,
6) stopień niedostateczny (1), gdy uczeń nie spełnia kryteriów wymagań na stopień dopuszczający.
2. Określa się następujące ogólne zasady dokonywania oceny wiedzy i umiejętności uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów:
1) wystawione w każdym semestrze oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów powinny dotyczyć:
a) wiadomości (wiedzy) uczniów,
b) stopnia opanowania przez nich umiejętności uwzględnionych w programach nauczania i podstawach programowych,
c) postawy - aktywności uczniów (ocena wystawiana jest pod koniec semestru na podstawie uzyskanych plusów i minusów),
2) ocena stopnia opanowania wiedzy i umiejętności przedmiotowych powinna być dokonywana przez nauczyciela według przedstawionych szczegółowych kryteriów (zasady dotyczące form i kryteriów oceniania formułują nauczyciele w ramach zespołów przedmiotowych i kopie przekazują Dyrektorowi Liceum przed rozpoczęciem roku szkolnego),
3) ocena śródroczna i roczna uwzględnia w określonych przez nauczyciela proporcjach oceny cząstkowe za:
a) udział w rozmaitych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności (sprawdziany, zadania klasowe, testy, kartkówki),
b) inne rodzaje aktywności w klasie i na forum społeczności szkolnej (na lekcji i poza lekcją, np.: wypowiedzi ustne, wykonywanie zadań w grupie, dyskusje, prace domowe, referaty),
4) ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna jest wypadkową ocen bieżących, ale nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
3. Ocenianie bieżące odbywa się z zastosowaniem stopni szkolnych. Dopuszcza się stosowanie plusów i minusów tylko przy ocenach bieżących.
4. Formy i zasady oceniania bieżącego uczniów są następujące:
1) sprawdziany (klasówki):
a) przez sprawdzian należy rozumieć pisemną formę sprawdzania wiadomości z zakresu materiału ustalonego przez nauczyciela,
b) dopuszcza się trzy sprawdziany w tygodniu, zapowiedziane i zapisane w dzienniku lekcyjnym z tygodniowym wyprzedzeniem, przy czym w danym dniu tygodnia może być przeprowadzona tylko jedna klasówka,
c) w ciągu dwóch tygodni nauczyciel jest zobowiązany ocenić i udostępnić uczniom sprawdziany i pisemne prace kontrolne z tym, że z języka polskiego w ciągu trzech tygodni,
d) sprawdzone i ocenione klasówki nauczyciel udostępnia uczniom do wglądu, a następnie przechowuje do końca roku szkolnego (pozostają one wówczas do wglądu uczniów i rodziców lub prawnych opiekunów na zasadach określonych przez nauczyciela),
e) w przypadku nieobecności usprawiedliwionej uczeń ma prawo zaliczania materiału objętego sprawdzianem w formie pisemnej lub ustnej w terminie uzgodnionym indywidualnie z nauczycielem,
f) w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń zalicza materiał objęty sprawdzianem w formie pisemnej lub ustnej bez wcześniejszego uzgodnienia z nauczycielem,
2) kartkówki:
a) przez kartkówkę należy rozumieć nie zapowiedzianą pisemną formę sprawdzania wiadomości z trzech ostatnich lekcji,
b) oceny z kartkówki nie podlegają poprawie,
c) zgłoszenie przez ucznia nieprzygotowania do lekcji, zwalnia ucznia z pisania kartkówki,
3) odpowiedzi ustne:
a) nauczyciel powinien przynajmniej raz w semestrze ocenić odpowiedź ustną ucznia i krótko ją uzasadnić,
b) ocena powinna być wpisana do zeszytu przedmiotowego ucznia i do dziennika,
c) uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania przed rozpoczęciem zajęć w formie ustalonej przez nauczyciela, raz w semestrze w przypadku przedmiotów, z których zajęcia odbywają się raz w tygodniu oraz dwa razy dla pozostałych przedmiotów,
d) nauczyciel ma prawo do sprawdzenia wiadomości na ocenę z bieżącej lekcji,
4) inne formy sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia ustalają indywidualnie nauczyciele,
5) oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów),
6) na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę, powinien ją uzasadnić.
5. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne, w stosunku do ucznia, którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
6. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć informatyki lub technologii informacyjnej przez Dyrektora Liceum na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
7. Zasady oceniania uczniów z zajęć wychowania fizycznego:
1) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć,
2) w uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony doraźnie z zajęć wychowania fizycznego,
3) okresowe zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego następuje na podstawie stosownego zaświadczenia lekarskiego,
4) w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,,zwolniony".
8. Dyrektor Liceum, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ustawy o systemie oświaty zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w Liceum.
§ 42. 1. Ocenianie klasyfikacyjne przeprowadza się dwa razy w ciągu roku szkolnego, jako ocenianie:
1) śródroczne - na koniec pierwszego semestru. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według zasad określonych w § 41 ust. 1 statutu oraz oceny zachowania,
2) roczne - na koniec danego roku szkolnego. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według zasad określonych w § 41 ust. 1 statutu oraz oceny zachowania.
2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w następującej skali:
1) stopień celujący - 6,
2) stopień bardzo dobry - 5,
3) stopień dobry - 4,
4) stopień dostateczny - 3,
5) stopień dopuszczający - 2,
6) stopień niedostateczny - 1.
3. W oddziałach integracyjnych śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne, o którym mowa w odrębnych przepisach.
4. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne wpisuje się w dzienniku lekcyjnym w pełnym brzmieniu. W arkuszach ocen wpisuje się tylko oceny klasyfikacyjne roczne w pełnym brzmieniu.
5. W przypadku ocen klasyfikacyjnych śródrocznych dopuszcza się stosowanie w dzienniku skrótów literowych:
1) stopień celujący - cel,
2) stopień bardzo dobry - bdb,
3) stopień dobry - db,
4) stopień dostateczny - dst,
5) stopień dopuszczający - dop,
6) stopień niedostateczny - ndst.
6. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne ustalają i przekazują uczniom w czasie zajęć lekcyjnych, w obecności uczniów informacje o przewidywanych dla nich rocznych ocenach klasyfikacyjnych.
7. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej wychowawcy klas ustalają roczne oceny klasyfikacyjne zachowania i informują ucznia o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Informację przekazują w czasie zajęć, w obecności uczniów, a fakt ten znajduje potwierdzenie odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.
8. W przypadku nieobecności ucznia na lekcji, podczas której była przekazywana uczniom informacja o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, nauczyciel jest zwolniony z przekazania uczniowi informacji w inny sposób. Na prośbę ucznia, nauczyciel informuje ucznia na najbliższej lekcji.
9. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy organizuje spotkanie rodziców (prawnych opiekunów) i przekazuje im informacje o osiągnięciach ucznia, w tym o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania, w formie pisemnej. Rodzice potwierdzają tę informację podpisem w dzienniku lekcyjnym.
10. Nieobecność rodziców na zebraniu zwalnia wychowawcę klasy i nauczycieli poszczególnych przedmiotów z obowiązku przekazywania informacji w inny sposób.
11. Rodzice nieobecni na zebraniu mają prawo do powyższych informacji poprzez indywidualny kontakt z wychowawcą lub nauczycielami w formie wskazanej przez wychowawcę klasy na początku roku szkolnego.
12. W szczególnych sytuacjach wychowawca klasy informuje rodziców o zagrożeniu ocenami niedostatecznymi w inny sposób, np. listem.
13. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 15, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
14. Termin wystawiania przewidywanych śródrocznych ocen klasyfikacyjnych ustala się nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
15. Przewidywana przez nauczyciela ocena roczna może zostać podwyższona w wyniku egzaminu komisyjnego, według następującego trybu:
1) uczeń zwraca się pisemnie do nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w ciągu 3 dni od daty podania przewidywanej oceny,
2) nauczyciel, który otrzymał prośbę o podwyższenie oceny klasyfikacyjnej sprawdza wiadomości i umiejętności ucznia w formie ustnej i pisemnej w obecności nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu oraz sporządza protokół z przebiegu egzaminu komisyjnego,
3) ocena klasyfikacyjna uzyskana w wyniku egzaminu komisyjnego nie może być niższa od przewidywanej.
16. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego lub na wniosek ucznia albo jego rodzica, gdy uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
17. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
18. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 17, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
19. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w Liceum po raz drugi z rzędu ustalono naganą roczną ocenę klasyfikacyjna zachowania.
20. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem ust. 21.
21. Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy Liceum.
§ 43. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności usprawiedliwionej, może zdawać egzamin klasyfikacyjny po złożeniu podania do wychowawcy, nie później niż na 1 dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Prośbę o egzamin należy zgłosić w formie pisemnej do wychowawcy, nie później niż na 1 dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
4. Uczeń, który nie złożył podania o egzamin klasyfikacyjny lub nie uzyskał zgody Rady Pedagogicznej na egzamin klasyfikacyjny, o której mowa w ust. 3 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, w przypadku klasyfikacji rocznej.
5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, który:
1) realizuje na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki,
2) spełnia obowiązek nauki poza szkołą,
3) zmienia typ szkoły, profil klasy lub przenosi się z innej szkoły, w tym przypadku Dyrektor Liceum może zwolnić ucznia z obowiązku składania egzaminów klasyfikacyjnych z tych przedmiotów i zajęć obowiązkowych, w których nie ma różnic programowych, a z których uczeń otrzymał na świadectwie szkolnym stopnie co najmniej dopuszczające.
6. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 2, 3 i 5 wyznacza Dyrektor Liceum w porozumieniu z nauczycielem (nauczycielami) prowadzącym (prowadzącymi) zajęcia edukacyjne, w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. Śródroczny egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 2 i 3 przeprowadza się w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu ferii zimowych w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
8. Roczny egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 2 i 3 przeprowadza się w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu zajęć edukacyjnych w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
9. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Liceum. Skład komisji określa § 45 ust. 13 statutu.
10. Formę egzaminu klasyfikacyjnego określa § 45 ust. 15 statutu.
11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zgodnie z § 45 ust. 16 statutu.
12. Uczeń, który z powodu udokumentowanych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora Liceum.
13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
14. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może zostać zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 44 ust. 1 statutu.
§ 44. 1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach losowych Rada Pedagogiczna może uczniowi wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Formę przeprowadzenia egzaminu poprawkowego określa § 45 ust. 5 statutu.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza uczniowi Dyrektor Liceum w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Liceum. Skład komisji określa § 45 ust. 7 statutu.
5. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zgodnie z § 45 ust. 9 statutu.
6. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, określonym przez Dyrektora Liceum nie później niż do końca września.
7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 45. 1. Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się od ustalonej przez nauczyciela rocznej oceny klasyfikacyjnej, jeżeli zdaniem ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) wystawiona przez nauczyciela roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
2. Dyrektor lub wicedyrektor Liceum bada zasadność odwołania, a w razie potrzeby z nauczycielem tych i pokrewnych zajęć edukacyjnych sprawdza dokumentację pedagogiczną przebiegu oceniania (dziennik, prace pisemne, zeszyt ucznia, odpowiedzi ustne, czynności praktyczne).
3. Jeżeli dokumentacja procesu oceniania potwierdza ustalony przez nauczyciela stopień klasyfikacyjny, oznacza to, że odwołanie jest bezzasadne.
4. Jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor Liceum powołuje komisję.
5. Powołana przez Dyrektora komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
6. Sprawdzian przeprowadza się w przedostatnim tygodniu sierpnia w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor Liceum albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
8. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin sprawdzianu,
3) zadania (pytania) sprawdzające,
4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
10. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
11. Do protokołu, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
12. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Liceum.
13. Do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego Dyrektor Liceum powołuje komisję w składzie:
1) Dyrektor Liceum albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
14. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 13 pkt. 2, w przypadku egzaminu poprawkowego, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Liceum powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
15. Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
16. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 46. 1. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy uwzględniając, ocenę nauczycieli uczących, samorządu klasowego oraz ocenianego ucznia. Ustalona ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
4. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
5. Skala ocen z zachowania jest następująca:
1) ocena wzorowa - uczeń inicjuje różne działania w zespole klasowym (szkolnym), jest organizatorem imprez klasowych lub szkolnych. Wykonuje bez zarzutu obowiązki szkolne. Angażuje się w życie szkoły. Dba o rozwój fizyczny i zdrowie. Posiada wysoką kulturę osobistą. Służy pomocą innym kolegom, przestrzega wszelkich zasad zawartych w statucie i regulaminach szkoły,
2) bardzo dobra - uczeń bierze udział w różnych działaniach w zespole klasowym (szkolnym) i wykazuje w tym własną inicjatywę. Uczy się na miarę swoich możliwości intelektualnych i osiąga co najmniej dostateczne wyniki w nauce. Nieobecności w szkole usprawiedliwia zgodnie z przyjętymi zasadami. Jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń. Uczeń może mieć najwyżej 5 nieuzasadnionych spóźnień i nie może mieć nieusprawiedliwionych godzin. Przestrzega zasad ustalonych w statucie i regulaminach szkoły,
3) ocena dobra - uczeń bierze udział w różnych działaniach w zespole klasowym (szkolnym) ale nie wykazuje w tym własnej inicjatywy. Uczy się na miarę swoich możliwości intelektualnych i osiąga co najmniej dostateczne wyniki w nauce. Nieobecności w szkole usprawiedliwia zgodnie z przyjętymi zasadami, nie wagaruje. Jego kultura osobista nie budzi większych zastrzeżeń. Dopuszcza się 6 nieuzasadnionych spóźnień po przerwach śródlekcyjnych i 6 nieusprawiedliwionych godzin. Przestrzega w stopniu dobrym zasad ustalonych w statucie i regulaminach szkoły,
4) ocena poprawna - uczeń stara się wypełniać obowiązki szkolne. Uczy się nie zawsze na miarę swoich możliwości. Zdarzają mu się spóźnienia. Uczeń nie może mieć więcej niż 30 godzin nieobecności nieusprawiedliwionej oraz powyżej 3 wpisów do dziennika o nieodpowiednim zachowaniu. Kultura osobista nie budzi większych zastrzeżeń. Na ogół zachowuje się grzecznie, szanuje dobre obyczaje. W stosunku do kolegów i nauczycieli nie zawsze przejawia chęć współdziałania, przestrzega zasad ustalonych w statucie i regulaminach szkoły,
5) ocena nieodpowiednia - uczeń nie wypełnia obowiązków szkolnych, spóźnia się, wagaruje. Uczy się poniżej swoich możliwości. Jego kultura osobista budzi wiele zastrzeżeń. Łamie dobre obyczaje oraz zasady ustalone w statucie i regulaminach szkoły i utrudnia normy współżycia w zespole szkolnym. Nie stara się poprawić swojego zachowania, jest arogancki, kłótliwy, nietolerancyjny, wpływa destrukcyjnie na zespół klasowy. Opuszcza często zajęcia (40 godzin nieusprawiedliwionych),
6) ocena naganna - uczeń rażąco narusza normy współżycia szkolnego, lekceważy obowiązki szkolne , wagaruje, pali papierosy na terenie szkoły, w sposób wulgarny odnosi się do kolegów i nauczycieli, przejawia agresję w stosunku do otoczenia, opuszcza często zajęcia edukacyjne bez usprawiedliwienia (60 godzin). Nie przestrzega zasad ustalonych w statucie i regulaminach szkoły.
6. Szczegółowe kryteria oceny zachowania określone są w Regulaminie Ocen Zachowania.
7. Propozycje ocen klasyfikacyjnych zachowania ustala się nie później niż na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
8. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Liceum, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
9. W przypadku stwierdzenia przez Dyrektora Liceum, że roczna/semestralna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ustalania tej oceny Dyrektor Liceum powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) Dyrektor Liceum albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez Dyrektora Liceum nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog,
5) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
6) przedstawiciel Rady Rodziców.
10. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
11. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
12. Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji.
Rozdział 11
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 47. 1. Liceum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Nazwa Liceum jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót nazwy.
3. Regulaminy, określające działalność organów Liceum, jak też wynikające z celów i zadań Liceum, nie mogą być sprzeczne z zapisami statutu.
§ 48. 1. Liceum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
2. Liceum nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§ 49. Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 50. Zmiany w statucie mogą być wprowadzane zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty.
§ 51. Wszelkie sprawy nie ujęte w statucie regulują odrębne przepisy.
Przewodniczący Rady Miejskiej

Ryszard Żądło
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00