Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 152 poz. 917

Uchwała nr XXXVI/278/2010 Rady Gminy Kamionka Wielka

z dnia 3 marca 2010r.

w sprawie powołania Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej


AKT ZAŁOŻYCIELSKI ZESPOŁU SZKÓŁ Nr 2 W KAMIONCE WIELKIEJ
Na podstawie art. 58 ust. 1, 2 i 6 w związku z art. 62 ust. 3 i 5b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) uwzględniając pozytywną opinię Małopolskiego Kuratora Oświaty, pozytywną opinię Rady Pedagogicznej Gimnazjum Publicznego Nr 2 
w Kamionce Wielkiej oraz pozytywną opinię Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kamionce Wielkiej.
§ 1. Tworzy się Zespół o nazwie "Zespół Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej" z siedzibą w Kamionce Wielkiej, w skład którego wchodzą:
1. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Kamionce Wielkiej wraz z oddziałem przedszkolnym,
2. Gimnazjum Publiczne Nr 2 w Kamionce Wielkiej.
§ 2. Obwody Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kamionce Wielkiej i Gimnazjum Publicznego Nr 2 w Kamionce Wielkiej są takie same i obejmują:
Sołectwa: część sołectwa Kamionka Wielka: Przysiółki: Tacałówka, Fydówka, Niwy, Kocembówka, Malczakówka, Cempówka, Zagroda Niżna, Korczagówka, Białoszówka, Ptakówka, Królówka, Morańskówka, Żakówka, Surmówka, Trojanówka, Sapałówka, Krawcówka, Węgrzynówka, Kowalikówka, Za Potok, Zarąbki, Świgutówka, Koniec Wsi, Ziobroskówka, Homontówka, Wyręby.
§ 3. Zespołowi nadaje się Statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały - aktu założycielskiego.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kamionka Wielka.
§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 września 2010 roku.
Przewodniczący Rady Gminy

Piotr Witek
Załącznik do uchwały Nr XXXVI/278/2010
Rady Gminy Kamionka Wielka
z dnia 3 marca 2010 r.
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ Nr 2 W KAMIONCE WIELKIEJ
Rozdział 1
Nazwa Zespołu
§ 1. 1. Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej.
2. Podstawą prawną działalności Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej jest Uchwała Nr XXXVI/278/2010 Rady Gminy Kamionka Wielka z dnia 03 marca 2010 roku.
3. Siedzibą Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej jest budynek szkoły Nr 162.
Rozdział 2
Szkoły wchodzące w skład Zespołu
§ 2. 1. W skład Zespołu wchodzą następujące placówki oświatowe:
- Gimnazjum,
- Szkoła Podstawowa wraz z oddziałem przedszkolnym.
2. Do obwodu Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej należą:
Sołectwa: część sołectwa Kamionka Wielka-Przysiółki: Tacałówka, Fydówka, Niwy, Kocembówka, Malczakówka, Cempówka, Zagroda Niżna, Korczagówka, Białoszówka, Ptakówka, Królówka, Morańskówka, Żakówka, Surmówka, Trojanówka, Sapałówka, Krawcówka, Węgrzynówka, Kowalikówka, Za Potok, Zarąbki, Świgutówka, Koniec Wsi, Ziobroskówka, Homontówka, Wyręby .
3. Zespół kształci:
- w Szkole Podstawowej w systemie 6-letnim
- w Gimnazjum w systemie 3-letnim.
4. Organem prowadzącym Zespół Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej jest Gmina Kamionka Wielka.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
§ 3. Ilekroć w Statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej;
2) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej;
3) uczniach - należy przez to rozumieć uczniów Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej;
4) rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów uczniów Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej;
5) nauczycielu- należy przez to rozumieć nauczyciela Zespołu Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej;
6) pracowniku- należy przez to rozumieć pracownika administracji i obsługi zatrudnionego w Zespole Szkół Nr 2 w Kamionce Wielkiej;
7) kuratorze-należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
8) organie prowadzącym-należy przez to rozumieć Gminę Kamionka Wielka;
9) ustawie-należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Rozdział 3
Cele i zadania Zespołu
§ 4. Kształcenie i wychowanie w szkole ma na celu realizację zadań określonych w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności: w zakresie kształcenia i wychowania:
1) umożliwienie zdobycia umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) przekazywanie uczniom uniwersalnych wartości religijnych, etycznych i dziedzictwa kulturowego, zasad humanitaryzmu i patriotyzmu,
3) przekazywanie wiedzy i umiejętności umożliwiających funkcjonowanie w społeczeństwie z pożytkiem dla siebie, rodziny, narodu i państwa,
4) rozbudzenie wrażliwości estetycznej i poznawczej,
5) umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów,
6) kształtowanie umiejętności współdziałania, kierowania, odpowiedzialności i wspólnego podejmowania decyzji w sposób właściwy dla społeczeństwa demokratycznego.
w zakresie opieki:
1) sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych, na przerwach, z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny oraz harmonogramem dyżurów ustalonych dla nauczyciela przez dyrektora,
2) otoczenie szczególną opieką uczniów rozpoczynających naukę w Zespole, mających trudności w uczeniu się, oraz wybitnie uzdolnionych- zgodnie z rocznym planem pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu oraz planem pracy wychowawczej klasy,
3) zapewnienie opieki zdrowotnej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5. Zespół w realizacji wymienionych w § 3 celów współpracuje ze wszystkimi organami Zespołu.
§ 6. Zespół ponadto:
1) realizuje podstawy programowe przedmiotów objętych ramowym planem nauczania,
2) realizuje ustalone przez MEN zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przepisy szczegółowe wynikające z " Wewnątrz - szkolnego systemu oceniania",
3) prowadzi działalność wychowawczą w oparciu o " Program wychowawczy i profilaktyczny".
Rozdział 4
Organy Zespołu
§ 7. 1.Organami Zespołu są:
1) Dyrektor Zespołu,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.
2. Zespołem kieruje dyrektor, który odpowiada przed organem prowadzącym w sprawie jego funkcjonowania, a w szczególności, za:
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą Zespołu, reprezentowanie go na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizację uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców podjętych w ramach ich Kompetencji;
5) dysponowanie i prawidłowe wykorzystanie środków określonych w planie finansowym Zespołu zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu;
6) decyzje wynikające z uprawnień kierownika zakładu pracy tj. zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Zespołu;
7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół;
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
9) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników Zespołu.
3. W wykonywaniu swoich obowiązków dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
§ 8. 1. W Zespole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, w jej skład wchodzi dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.
3. Działalność Rady Pedagogicznej określa regulamin.
4. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w zespole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zespołu;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) projekt planu finansowego Zespołu;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń , nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 9. 1. W Zespole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
2. W skład Rady Rodziców wchodzą:
- po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
3. Działalność Rady Rodziców określa regulamin.
4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 10. 1. W Zespole działa Samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem".
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Zespołu.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.
4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 11. 1.Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych w danej klasie i Zespole;
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów,
3) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci;
4) uzyskiwania w ustalonym przez dyrektora zespołu i nauczycieli czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
5) wyrażenia i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Zespołu;
6) formułowania rad i wniosków na temat sytuacji wychowawczej w klasie pod adresem wychowawcy i Rady Pedagogicznej.
2. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze rodzice spotykają się na zebraniach szkolnych.
3. Obowiązkiem rodziców jest:
1) regularne kontaktowanie się z wychowawcą i innymi uczącymi w ustalonych przez Radę Pedagogiczną dniach i godzinach;
2) rzetelne usprawiedliwianie nieobecności ucznia w szkole;
3) na prośbę wychowawcy sprawowanie opieki pomocniczej w czasie wycieczek, zabaw szkolnych itp.;
4) uczestniczenie w życiu zespołu w formie współpracy z innymi rodzicami w Radzie Rodziców zgodnie z regulaminem tej rady;
5) obecność na zebraniach klasowych rodziców zwołanych przez wychowawcę.
§ 12. 1. W celu zapewnienia współdziałania organów Zespołu ustala się następujące zasady:
1) każdy organ zespołu informuje dyrektora o swoich działaniach i podejmowanych decyzjach;
2) dyrektor dopilnowuje realizacji i przestrzegania wymaganych kompetencji przez poszczególne organy Zespołu;
3) dyrektor zapewnia bieżący przepływ informacji o działalności poszczególnych organów zespołu oraz koordynuje tę działalność;
4) dyrektor zapewnia organizacyjną i biurową obsługę funkcjonowania poszczególnych organów Zespołu.
2. W przypadku zaistnienia sporów między organami Zespołu ustala się następujący sposób ich rozwiązywania:
1) dyrektor rozpoznaje stan formalno- prawny oraz rzeczowy spornej sytuacji,
2) dyrektor zasięga opinii organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego w zależności od istoty sporu i kompetencji w/w organów;
3) dyrektor organizuje spotkanie między zainteresowanymi stronami konfliktu w celu wzajemnego wyjaśnienia stanowisk;
4) dyrektor ustala rozstrzygnięcie sporu;
5) w przypadku niezadowolenia ze sposobu rozstrzygnięcia sporu organ wewnątrz szkolny zwraca się do organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego w celu wyjaśnienia sprawy i ostatecznego rozstrzygnięcia sporu.
Rozdział 5
Organizacja Zespołu
§ 13. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. Szczegółowe terminy ferii ustala Małopolski Kurator Oświaty.
§ 14. 1. Dyrektor opracowuje arkusz organizacji zespołu na dany rok szkolny w oparciu o szkolny plan nauczania ujęty w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania i oddaje do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, w terminie do 30 kwietnia danego roku. Organ prowadzący zatwierdza arkusz organizacji w nieprzekraczalnym terminie do 30 maja danego roku.
2. Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacyjny zespołu opracowany przez dyrektora na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy zespołu uchwalonego przez radę pedagogiczną oraz planu finansowego. Arkusz organizacji Zespołu określa liczbę pracowników zespołu łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów, zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych.
3. W Zespole, który liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
4. Osoba, której powierzono stanowisko wicedyrektora wykonuje zadania ustalone przez Dyrektora Zespołu zakresem czynności.
5. Dyrektor Zespołu za zgodą organu prowadzącego może tworzyć dodatkowe stanowiska kierownicze.
§ 15. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest " oddział".
2. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
4. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki.
5. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
6. Zajęcia z wychowania fizycznego, od I klasy, prowadzone są w grupach od 12 do 26 uczniów.
7. Część zajęć obowiązkowych prowadzona jest poza systemem klasowo- lekcyjnym w formie wycieczek i wyjazdów śródrocznych.
8. Zespół może przyjąć studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia uczelni wyższej z dyrektorem szkoły i umowy z nauczycielem sprawującym opiekę nad studentem.
§ 16. 1. Zwolnienia z zajęć lekcyjnych z wychowania fizycznego dokonuje dyrektor na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
2. Na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej dyrektor może obniżyć wymagania z przedmiotów ogólnokształcących w stosunku do ucznia u którego stwierdzono defekty rozwojowe.
3. Uczeń kończący klasę, szkołę lub przenoszący się do innej szkoły otrzymuje świadectwo szkolne po dopełnieniu wszystkich zobowiązań wobec szkoły.
4. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego oraz wszystkie sprawy związane z egzaminem klasyfikacyjnym, poprawkowym i sprawdzającym reguluje "Wewnątrzszkolny System Oceniania".
5. Uczeń, którego stan zdrowia nie pozwala na uczęszczanie do szkoły przez okres dłuższy niż jeden miesiąc może uzyskać zezwolenie na indywidualne nauczanie w domu według odrębnych przepisów.
§ 17. 1. Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym;
1) godzina lekcyjna trwa 45 minut;
2) godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut;
3) godzina pracy biblioteki szkolnej trwa 60 minut;
4) godzina pracy świetlicy szkolnej trwa 60 minut.
2. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
3. Zmiana oddziału przez ucznia jest możliwa na podstawie:
1) wniosku rodziców lub opiekunów ucznia;
2) wniosku wychowawcy;
3) decyzji Rady Pedagogicznej.
4. Każdy wniosek musi być odpowiednio umotywowany.
5. Uczeń kończący szkołę podstawową otrzymuje świadectwo uprawniające do kontynuowania nauki w gimnazjum.
6. Świadectwo ukończenia gimnazjum uprawnia do kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.
7. Wszelkie zmiany toku nauczania i wychowania wykraczające poza system lekcyjny mogą być planowane pod warunkiem zgody dyrektora Zespołu, przy spełnianiu warunków:
1) wyjście z budynku na imprezy, film, wystawy pod opieką nauczyciela, wyjazd na wycieczkę ( zapewnienie opieki zgodnie z obowiązującymi przepisami),
2) organizacja zabaw szkolnych, kuligów, ognisk itp. imprez na terenie szkoły i poza szkołą - tylko pod opieką wychowawcy i rodziców.
8. Zespół organizuje oddziały przedszkolne i prowadzi pracę wychowawczo- dydaktyczną z dziećmi 6- letnimi.
§ 18. 1. Dla uczniów, organizuje się stołówkę szkolną, która pracuje w oparciu o własne plany pracy.
2. Stołówka może być prowadzona przez szkołę lub inny podmiot gospodarczy, który na podstawie umowy zawartej z dyrektorem szkoły zapewni uczniom możliwość spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w dniach nauki szkolnej.
§ 19. Dopuszcza się możliwość utworzenia stanowiska pedagoga szkolnego
§ 20. 1. Szkoła prowadzi bibliotekę szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.
3. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy:
1) gromadzenie, opracowanie i wzbogacanie zbioru;
2) udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
3) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych;
4) popularyzacja czytelnictwa na terenie szkoły;
5) poradnictwo w wyborach czytelniczych;
6) tworzenie warunków do poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
7) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
8) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
4. Zasady korzystania z biblioteki określa " Regulamin biblioteki".
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu
§ 21. 1. W Zespole zatrudnieni są nauczyciele szkoły podstawowej i gimnazjum oraz pracownicy administracji i obsługi.
2. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz życie , zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów, a w szczególności za:
1) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
2) pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
3) rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
4) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
5) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
6) bezstronne, obiektywne, sprawiedliwe ocenianie, życzliwe i z szacunkiem traktowanie wszystkich uczniów,
7) jasne formułowania wymagań wobec uczniów, udzielanie uczniom i ich rodzicom informacji o postępach i uzyskanych ocenach z nauki i zachowania,
8) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
9) wykonywanie poleceń dyrektora wynikających z odrębnych przepisów traktujących dyrektora jako kierownika zakładu a nauczyciela jako pracownika,
10) współdziałanie z rodzicami uczniów w sprawach wychowania i kształcenia.
§ 22. 1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej wychowawcą.
2. Dyrektor w miarę możliwości zapewnia ciągłość pracy wychowawczej w klasach na poszczególnych etapach kształcenia.
3. Nauczyciele wychowawcy sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzą warunki wspomagające rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirują i wspomagają działania zespołów uczniów,
3) podejmują działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4) otaczają opieką każdego ucznia,
5) planują i organizują z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego integrujące zespół uczniowski,
6) ustalają treści i formy zajęć tematycznych w godzinach do dyspozycji wychowawcy,
7) współdziałają z nauczyciela mi uczącymi w klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i uczniów z różnymi niepowodzeniami i trudnościami),
8) utrzymują stały kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalania potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci oraz uzyskania pomocy dla działań poprzez organizację spotkań w szkole,
9) współpracują z pedagogami, psychologami i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb zdrowotnych, trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów organizując odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, występują do Rady Rodziców w sprawie stałej lub doraźnej pomocy materialnej dla uczniów pozostających w szczególnie trudnej sytuacji bytowej,
10) zgłaszają wnioski do Rady Pedagogicznej w sprawie nagradzania i karania uczniów,
11) systematycznie prowadzą dokumentację swej pracy: arkusze ocen, dzienniki, wypisywanie świadectw itp…..
§ 23. 1. Dyrektor Zespołu zatrudnia i ustala poziom wynagradzania pracowników administracyjno- obsługowych szkoły.
2. Zakres zadań innych pracowników Zespołu.
W szkole zatrudnia się pracowników administracji i obsługi. Grupa ta podlega przepisom prawa pracy i innym zarządzeniom dotyczącym tej grupy pracowniczej. Do zadań pracowników administracji i obsługi w szczególności należy:
1) troska o bezpieczeństwo dzieci poprzez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) rzetelne wykonywanie powierzonych obowiązków ( zgodnie z przydziałem czynności),
3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w szkole regulaminu porządkowego,
4) poszanowanie mienia szkolnego,
5) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
6) przestrzeganie tajemnicy służbowej.
3. Sekretariat Zespołu obejmuje nauczycieli, uczniów i rodziców.
Rozdział 7
Uczniowie
§ 24. 1. Rekrutacja do klasy pierwszej szkoły podstawowej i gimnazjum wchodzących w skład Zespołu odbywa się:
1) z urzędu - uczniowie zamieszkali w obwodzie Zespołu,
2) w przypadku wolnych miejsc i możliwości szkoły spoza obwodu zespołu na wniosek rodziców, prawnych opiekunów.
§ 25. 1. Uczniowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu.
2. Uczniowie mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3) w przypadku trudnych warunków materialnych do korzystania ze stałej lub doraźnej pomocy w formie bezpłatnych posiłków w stołówce lub innych świadczeń materialnych,
4) życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym,
5) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych nienaruszających godności innych osób,
6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów w ramach konsultacji indywidualnych, zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań,
7) sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu oraz ustalonych w regulaminie szkoły sposobów kontroli w nauce,
8) pomocy w przypadku trudności w nauce poprzez doraźne korzystanie z zajęć wyrównawczych i indywidualnych konsultacji w ramach prowadzonych zajęć,
9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
10) korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego,
11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową,
12) informacji o programach nauczania i podręcznikach, stawianych wymaganiach, zasadach i kryteriach oceniania.
§ 26. 1. Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać zasad współżycia społecznego poprzez okazywanie szacunku dorosłym i kolegom, przeciwstawianie się przejawom wulgaryzmu i brutalności, szanowania poglądów i przekonań innych, szanowania godności i wolności drugiego człowieka,
2) zachowywać schludny wygląd,
3) wykonywać prace społeczno- użyteczne na rzecz klasy, szkoły, środowiska, uczestniczyć w życiu kulturalnym, przestrzegać zapisów regulaminów,
4) regularnie uczęszczać na zajęcia edukacyjne, systematycznie przygotowywać się do nich oraz brać aktywny udział w zajęciach, nie zakłócać przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie, uzupełniać braki wynikające z absencji, wypełniać wszystkie polecenia i wymagania nauczyciela, odrabiać prace polecone przez nauczyciela do wykonania w domu,
5) usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie uczeń jest zobowiązany przedłożyć w dniu stawienia się na zajęcia. Usprawiedliwienia dokonują rodzice w formie ustnego lub pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności ich dziecka,
6) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
7) podejmować działania zmierzające do naprawy skutków własnych działań, które przyniosły szkodę innym, ponosić konsekwencje wynikające z własnych błędów.
§ 27. 1. W szkole obowiązuje system wyróżnień, nagród i kar dla uczniów.
2. Wobec uczniów wyróżniających się w nauce, zachowaniu i aktywności społecznej stosuje się następujące wyróżnienia i nagrody:
1) ustna pochwała wychowawcy klasy,
2) ustna pochwała dyrektora,
3) list gratulacyjny wychowawcy do rodziców ucznia,
4) list gratulacyjny dyrektora do rodziców ucznia,
5) dyplom pochwalny dla ucznia.
3. Szczegółowe kryteria i procedury przyznawania nagród i wyróżnień zapisane są w odpowiednich regulaminach.
4. Wobec uczniów, niestosujących się do norm i zasad obowiązujących w szkole i uczniów łamiących zasady niniejszego statutu stosuje się następujący system kar:
1) ustne upomnienie wychowawcy klasy,
2) ustne upomnienie dyrektora,
3) skierowanie listu do rodziców przez wychowawcę klasy,
4) nagana dla ucznia,
5) zakaz reprezentowania szkół na imprezach międzyszkolnych,
6) zawieszenie prawa do udziału w imprezach organizowanych przez klasę, szkołę,
7) skreślenie z listy uczniów szkoły- wnioskowanie do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
5. Uczeń, który swoim postępowaniem spowodował krzywdę innych osób jest zobowiązany do ich przeproszenia i zadośćuczynienia.
6. Rodzice lub prawni opiekunowie ucznia, którego postępowanie spowodowało szkodę materialną innych osób lub szkoły zobowiązani są do pokrycia w całości lub w części wyrządzonej szkody. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor.
7. Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się, w terminie 7 dni od decyzji o ukaraniu, poprzez Samorząd Uczniowski do Rady Pedagogicznej.
8. Wniosek Rady Pedagogicznej o przeniesienie ucznia do innej szkoły dyrektor wraz z uzasadnieniem kieruje do Kuratora Oświaty.
9. Powodem wnioskowania o przeniesienie ucznia i skreślenie go z listy uczniów może być poważne naruszenie zasad i norm zachowania i współżycia społecznego, a w szczególności:
1) picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły oraz na imprezach i wycieczkach organizowanych przez szkołę,
2) posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji psychoaktywnych,
3) stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego,
4) stosowanie agresji i przemocy w stosunku do uczniów lub nauczycieli.
§ 28. 1. Proces nauczania i wychowania w Zespole Szkół podlega ocenie zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania z zajęć edukacyjnych i z zachowania.
2. Skala ocen w szkole jest tożsama z przyjętą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
3. Zasady oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych określają nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
4. Zasady oceniania zachowania uczniów ustala zespół nauczycieli powołany do ich określenia.
5. Zbiór zasad, o których mowa w ust. 3 i 4, uchwala Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w postaci Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
6. Wewnątrzszkolny System Oceniania ustala tryb i sposób wnoszenia wniosku o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego.
7. Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania szkoły podstawowej i gimnazjum publicznego.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 29. 1. Zespół oraz każda ze szkół wchodzących w skład Zespołu używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Szkoły wchodzące w skład Zespołu mogą posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
4. Szkoła jest jednostką budżetową, zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
5. Zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu wymagają uchwały Rady Pedagogicznej.
6. W sprawach nie uregulowanych w statucie stosuje się przepisy ustawy o systemie oświaty.
PRZEWODNICZĄCY Rady Gminy

Piotr Witek
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00