Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego rok 2010 nr 67 poz. 440

Sprawozdanie Starosty Gorlickiego

z dnia 15 stycznia 2010r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2009 r


Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w 2009 r. pracowała w niezmienionym składzie realizując zadania wynikające z art. 38 a ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Pierwsze posiedzenie w 2009 r. odbyło się w dniu 24 lutego i poświęcone było głównie wypracowaniu opinii o pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także dokonano oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu gorlickiego. Ocenę i opinię opracowano na podstawie materiałów i informacji dostarczonych przez Komendantów Powiatowych Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Powiatowego Inspektora Weterynarii i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Przy ocenie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego uwzględniono również informację i wystąpienie Prokuratora Rejonowego. Komisja pozytywnie oceniła pracę powiatowych służb, inspekcji i straży oraz stwierdziła, że poziom bezpieczeństwa i porządku jest zadowalający. Nie występują masowo zjawiska, które powodowałyby konieczność podejmowania szczególnych działań służb i inspekcji oraz obniżałyby poczucie bezpieczeństwa mieszkańców powiatu gorlickiego. Na zakończenie posiedzenia komisja swoją pozytywną opinię oraz ocenę bezpieczeństwa w powiecie postanowiła przedstawić na sesji Rady Powiatu Gorlickiego w dniu ,26 marca 2009 r. Uchwalono również 3 wnioski dotyczące: podjęcia działań związanych z pojawieniem się w sprzedaży szkodliwych dla zdrowia tzw. "dopalaczy" i potrzebę zakupu narkotesterów, popularyzowanie informacji o szkodliwości azbestu oraz o firmach, które uprawnione są do jego usuwania. Jako trzeci wniosek uchwalono konieczność udzielenia pomocy przez Starostwo wspólnie z Urzędem Miejskim w Gorlicach przy zakupie skokochronu (poduszki pneumatycznej do ratowania ludzi z wyższych kondygnacji) dla Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej. Wnioski te zostały w większej części w ciągu roku zrealizowane. Nie zrealizowano ze względu na problemy finansowe zakupu narkotesterów na potrzeby Komendy Powiatowej Policji.
Następne posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku miało miejsce w dniu 22 października. Przyjęty jednogłośnie przez członków Komisji program posiedzenia zawierał następujące punkty:
1) Informacja na temat realizacji zadań dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz osób wypoczywających na terenie powiatu gorlickiego w okresie wakacji w tym bezpieczeństwa osób przebywających i wypoczywających nad wodą.
2) Informacja na temat zabezpieczenia obiektów zabytkowych przed kradzieżą i pożarem (realizowane i planowane zadania w tym zakresie).
3) Informacja na temat opracowywanego Powiatowego Programu Opieki nad Zabytkami oraz zasad udzielania dotacji z budżetu Powiatu Gorlickiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.
4) Informacja na temat realizowanych w roku bieżącym zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy rodzinie.
5) Przygotowanie do funkcjonowania Powiatu w okresie zimowym (ekstremalnych opadów śniegu i występowania niskich temperatur).
6) Uchwalenie wniosków do realizacji.
Informację na temat zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz osób wypoczywających na terenie powiatu gorlickiego złożyli Komendant Powiatowy Policji oraz Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej jak również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny. Z przedstawionych informacji oceniono wysoko poziom bezpieczeństwa mieszkańców oraz osób przebywających na terenie powiatu gorlickiego. Na taką ocenę złożyły się intensywne działania prewencyjne w/w służb i inspekcji.
Działania Policji pod kryptonimem "Bezpieczne Wakacje" prowadzone były w oparciu o bieżącą analizę zagrożeń przestępczością zwłaszcza w kategoriach: przestępstwa narkotykowe, kradzieże, kradzieże z włamaniem, rozboje, kradzieże rozbójnicze, wymuszenia rozbójnicze, bójki i pobicia oraz przestępstwa drogowe. Policja podejmowała również zakrojone na dużą skalę działania polegające na zapewnieniu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz osobom dorosłym wypoczywającym nad wodą współpracując w tym zakresie ze szczególnie aktywnym w okresie letnim Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Utworzony został w tym celu Sezonowy Posterunek Wodny w Klimkówce (działał w okresie od 15 czerwca do 15 września). Policjanci z tego posterunku wykonali 184 służby w tym 159 z członkami WOPR oraz 3 ze Strażą Leśną. Pomimo tych działań nie udało się uniknąć tragicznego wypadku w wyniku którego śmierć przez utonięcie poniósł młody chłopiec uczestnik wycieczki. Niepokoić może również stosunkowo duża liczba kierowców pojazdów pod wpływem alkoholu. Tylko w miesiącu sierpniu gorlicka Policja ujawniła 89 nietrzeźwych kierujących różnymi pojazdami.
Na uwagę zasługuje również wysoka ocena czystości wód na Zalewie w Klimkówce oraz na otwartych basenach kąpielowych w Gorlicach, Wapiennem oraz w Wysowej. Nie budziły zastrzeżeń służb sanitarnych również baseny kryte w Gorlicach i sanatoriach w Wysowej. Inspekcja sanitarna nie miała zastrzeżeń do bazy hotelowo - noclegowej i do sanitariatów publicznych (wyjątek - ocena negatywna dla ustępów publicznych w Uściu Gorlickim). Na podstawie przeprowadzonych kontroli sanitarnych obiektów o znaczeniu turystyczno - wypoczynkowym stwierdza się, że są one w dobrym stanie sanitarno - technicznym, zadbane i estetyczne zarówno wewnętrzne pomieszczenia jak i otoczenie. Na pozytywną ocenę ogólną poziomu bezpieczeństwa w okresie wakacji wpływ ma również informacja Komendanta Powiatowego PSP, który stwierdził, że podległe mu służby nie stwierdziły zaniedbań które wpływałyby negatywnie na bezpieczeństwo pożarowe obiektów służących jako baza wypoczynkowa dla turystów oraz zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży. Nie mniej jednak są jeszcze czynniki które wymagają poprawy np.: w dalszym ciągu niewystarczające jest zagospodarowanie brzegów na zalewie w Klimkówce, za mało jest ubikacji, a kosze na śmieci rozmieszczone są sporadycznie. Odczuwalny jest również brak miejsc parkingowych. Szczegółowe informacje na temat realizowanych przez służby, inspekcje i PSP działań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w okresie letniego wypoczynku znajdują się w aktach Zespołu ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego.
Kolejnym problemem rozważanym na Komisji było zabezpieczenie zabytków przed kradzieżą i pożarem - realizowane i planowane zadania w tym zakresie. Szczegółowe informacje na ten temat złożyli Komendanci Powiatowi Policji i PSP oraz Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury, Turystyki i Sportu Starostwa Powiatowego. Z przedstawionych materiałów wynika, że na terenie powiatu gorlickiego znajduje się 86 dużych obiektów zabytkowych stałych, w tym 38 obiektów sakralnych zarejestrowanych w Wojewódzkim Urzędzie Konserwatorskim - O/Nowy Sącz. Z wymienionych obiektów system sygnalizacji pożarowej połączony ze Stanowiskiem Kierowania Komendy Powiatowej PSP w Gorlicach posiadają: Muzeum Ziemi Bieckiej, Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów oraz Kościół w Binarowej. Ponadto 12 obiektów sakralnych posiada system sygnalizacji pożaru podłączony do miejscowych plebanii lub wyposażony w akustyczne urządzenia alarmowe. Systemy te są mniej skuteczne niż wymienione wcześniej ponieważ czas alarmowania straży pożarnej w przypadku powstania pożaru jest znacznie wydłużony. Dwa zabytkowe kościoły wpisane do Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO zlokalizowane w Binarowej i Sękowej wyposażone zostały w stałe urządzenia gaśnicze typu FOG do zewnętrznego gaszenia pożaru.
Ponadto gorlicka Policja wspólnie z samorządem Gminy Uście Gorlickie i partnerem słowackim złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska - Republika Słowacka 2007-2013 na projekt pt. "Stop kradzieży zabytków dziedzictwa kulturowego pogranicza polsko-słowackiego".
Obecnie prowadzona jest korekta Powiatowego Programu Opieki nad Zabytkami Powiatu Gorlickiego opracowana przez dr. hab. Bogusława Krasnowskiego i Aldonę Gibalską. Po przyjęciu przez Radę Powiatu tego programu, w którym zawarta jest informacja nt. wszystkich obiektów zabytkowych w powiecie, zostanie opracowany harmonogram kontroli najcenniejszych z nich, po uprzednim uzgodnieniu terminu kontroli z właścicielami obiektów lub zarządzającymi nimi.
Rada Powiatu Gorlickiego uchwałą nr XX/192/08 z dnia 26.06.2008r. w sprawie przyznania dotacji w 2008r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, przyznała z budżetu Powiatu Gorlickiego dotację celową w łącznej kwocie 94.711 zł. Dotację otrzymało 5 parafii rzymskokatolickich i jedna parafia prawosławna. W obecnym roku podobną uchwałą w budżecie Powiatu Gorlickiego na wyżej wymieniony cel zarezerwowano kwotę 130.000 zł.
W latach 2007-2008 PSP zorganizowała ćwiczenia taktyczne na obiektach zabytkowych kościołów w Binarowej, Kobylance, Gorlicach oraz w muzeach w Gorlicach i w Bieczu, jak również na skansenie w Szymbarku. Wnioski z ćwiczeń zostały przekazane właścicielom lub zarządcom tych obiektów i wdrożone w życie. W 2009 roku takich ćwiczeń nie prowadzono. Na podkreślenie zasługuje fakt, że do chwili obecnej żadna parafia nie opracowała wymaganego stosownymi przepisami prawa planu ochrony obiektu na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.
Na zakończenie omawianego problemu Z-ca Komendanta Powiatowego pan bryg. Dariusz Grygowicz poinformował, że w ostatnich dwóch latach funkcjonariusze PSP przeprowadzili czynności kontrolno rozpoznawcze 19 dużych obiektów zabytkowych i tylko w 2 stwierdzono usterki w zabezpieczeniu ppożarowym (kościół w Kwiatoniu oraz cerkiew w Nowicy).
Następnym tematem posiedzenia była informacja złożona przez Panią Barbarę Litwę z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie dotycząca realizowanych zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie opracowało bazę danych o instytucjach pomagających osobom dotkniętym przemocą i zamieszczono ją na stronie internetowej PCPR oraz w wydanym na przełomie listopada i grudnia 2008 r. "Informatorze Powiatowym dla osób doznających przemocy". Informator został wydany w nakładzie 1500 sztuk i rozpowszechniony wśród gminnych koalicji "Przeciw Przemocy" oraz instytucji zajmujących się pomocą osobom dotkniętym przemocą domową. Na terenie powiatu gorlickiego powstało 9 lokalnych koalicji (na terenie wszystkich gmin za wyjątkiem gminy Lipinki), w których działają 73 osoby. Działania interwencyjne członków koalicji polegają głównie na: pracy socjalnej, zapewnieniu schronienia i niezbędnej opieki w nagłych sytuacjach w tym na kierowaniu do Ośrodka Interwencyjno-Mediacyjnego z hostelikiem dla osób doznających przemocy, wsparciu psychologicznym osób dotkniętych przemocą, sporządzaniu stosownych informacji dla sądu odnośnie sytuacji rodzinnej, kierowaniu wniosków do Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych itp. W pierwszych trzech kwartałach 2009 r. liczba zgłoszonych spraw do koalicji wyniosła 113, liczba przyjętych osób - 297, liczba przeprowadzonych interwencji -187. Ponadto Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zleciło do realizacji (dotacja celowa Powiatu Gorlickiego) Stowarzyszeniu na Rzecz Pomocy Rodzinie "Nadzieja" w Bieczu, zadanie obejmujące:
- prowadzenie poradnictwa socjalnego, prawnego i psychologicznego, interwencji i realizacji, terapii osób i rodzin w tym w miejscu zamieszkania,
- prowadzenie hotelu dla osób pozostających w kryzysie,
- prowadzenie Punktu Pomocy Psychologicznej w Gorlicach, ul. Mickiewicza 18.
W pierwszym półroczu 2009 r. z pomocy Ośrodka Interwencji Kryzysowej z hostelikiem dla osób doznających przemocy skorzystało 43 osoby, ze schronienia skorzystało 7 osób. Ponadto od stycznia do końca września 2009 r. udzielono 26 porad psychologicznych i 6 porad prawnych oraz zorganizowano 51 spotkań terapeutyczno-psychologicznych i przeprowadzono 31 mediacji.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie prowadzi poradnictwo specjalistyczne, na rzecz osób dotkniętych przemocą, w zakresie:
- poradnictwa psychologicznego,
- poradnictwa rodzinnego,
- poradnictwa prawnego.
Na uwagę zasługuje również dobra współpraca inspirowana przez PCPR z podmiotami działającymi na rzecz zapobiegania przemocy w rodzinie, a w szczególności: z Policją, z pedagogami i psychologami, z kuratorami sądowymi, służbą zdrowia, gminnymi komisjami rozwiązywania problemów alkoholowych itp. (organizowanie szkoleń, narad roboczych, opracowanie i realizacja wspólnych projektów).
Końcowym tematem posiedzenia była informacja kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz Zastępcy Dyrektora Powiatowego Zarządu Drogowego dotycząca przygotowania Powiatu do funkcjonowania w okresie zimowym. W dyskusji kończącej posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku poproszono Panią Marię Bryg Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o informację na temat dalszych losów funkcjonowania laboratorium stacji epidemiologicznej. Pani inspektor oświadczyła, że otrzymała polecenie Wojewody Małopolskiego o przygotowanie laboratorium do likwidacji na koniec 2009 r. Od tej decyzji złożono odwołanie poparte przez miejscowych parlamentarzystów oraz Starostę. Z aktualnie posiadanych informacji wynika, że podjęte działania przez Panią Inspektor, posła Witolda Kochana i Starostę Gorlickiego zostały uwieńczone sukcesem, laboratorium zostanie utrzymane, a pracownicy nie stracą miejsc pracy.
W toku dalszej dyskusji zwrócono uwagę na potrzebę zabezpieczenia miejsc parkingowych oraz odpowiednie oznakowanie drogi publicznej wzdłuż zalewu w Klimkówce, na ograniczone możliwości działania jednostek ratowniczych straży pożarnych na osiedlach mieszkaniowych w Gorlicach i Bieczu (zablokowane drogi dojazdowe parkowanymi samochodami mieszkańców osiedla), na brak współpracy Sądu Rejonowego z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie kierowania sprawców przemocy w rodzinie do udziału w programie korekcyjno - edukacyjnym.
Na zakończenie posiedzenia opracowano 5 wniosków z których 3 zostały zrealizowane. Dotyczyły one przygotowania do okresu zimowego, podjęcia działań w celu zachowania laboratorium w Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej oraz aktualizacji planu ochrony zabytków. Do realizacji pozostały 2 wnioski dotyczące udzielenia pomocy Policji w zakupie narkotesterów oraz zaproszenie na posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - przedstawiciela (Prezesa) Sądu Rejonowego w celu omówienia tematów związanych z polityką sądu w zakresie zapobiegania przemocy w rodzinie oraz patologii dzieci i młodzieży.
Podsumowując działalność Komisji w roku sprawozdawczym należy podkreślić duże zaangażowanie w pracach jej członków (ponad 90% frekwencja na posiedzeniach) jak również w pełni profesjonalne przygotowanie materiałów i informacji przez powiatowe służby, inspekcje i straże oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Prokuratora Rejonowego i Wydział Edukacji, Kultury, Turystyki i Sportu Starostwa Powiatowego.
Starosta Gorlicki

Mirosław Wędrychowicz
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00