Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2013 poz. 4698

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-VIII.4131.32.2013.JS Wojewody Pomorskiego

z dnia 20 grudnia 2013r.

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 roku poz. 594 z późn. zm.)

stwierdza się nieważność

§ 1. ust. 2 oraz § 2 ust. 3 i 4 uchwały nr XXXIII/216/13 Rady Miejskiej
w Kwidzynie z dnia 24 października 2013 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na drogach, których zarządcą jest Burmistrz Miasta Kwidzyna.

Uzasadnienie

W dniu 24 października 2013 r. Rada Miejska w Kwidzynie podjęła uchwałę nr XXXIII/216/13 w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na drogach, których zarządcą jest Burmistrz Miasta Kwidzyna.

W podstawie prawnej uchwały wskazano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 z późn. zm.).

Powyższa uchwała została doręczona Wojewodzie Pomorskiemu w dniu 22 listopada 2013 r.

W toku kontroli zgodności z prawem przedmiotowej uchwały, organ nadzoru stwierdził, że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że zapisy § 1 ust. 2 (" zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny traktuje się jak zajęcia pasa drogowego przez 1 dzień") oraz § 2 ust. 4 (" za zajęcie pasa drogowego o powierzchni rzutu poziomego poniżej 1m2 pobiera się opłatę jak za 1 m2 ") przedmiotowej uchwały stanowią powtórzenie (nieprecyzyjne w przypadku drugiego zapisu) regulacji ustawowych, tj. art. 40 ust. 4 i art. 40 ust. 10 ustawy o drogach publicznych. Tymczasem brak jest podstawy prawnej do regulowania w drodze uchwały rady gminy materii, która została już unormowana na poziomie ustawowym. Takie działanie zakwalifikować należy jako naruszenie art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którym: " Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa", ale także § 143 w zw. z § 137 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), zgodnie z którym w uchwale nie powtarza się przepisów ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych i rozporządzeń. Stosownie do utrwalonego w orzecznictwie sądowym poglądu powtórzenie zapisów ustawowych w akcie prawa miejscowego stanowi co do zasady istotne naruszenie prawa, uzasadniające stwierdzenie nieważności uchwały, a ewentualne odstępstwo od tej zasady powinno być uzasadnione (por. wyrok NSA z dnia 1 października 2008 r., sygn. akt:
II OSK 955/08; wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2003 r., sygn. akt: II SA/Ka 1831/02). Zdaniem organu nadzoru, wprowadzenie do kwestionowanej uchwały regulacji powielających treść przepisów ustawowych nie znajduje żadnego usprawiedliwienia, zaś prowadzić może do trudności w interpretacji tego aktu prawnego. W szczególności wskazać należy na mylący charakter § 2 ust. 4 uchwały, którego umiejscowienie sugeruje, że zasadę w nim wyrażoną stosuje się jedynie do urządzeń, o których mowa w § 2 uchwały. Tymczasem z analizy przepisów ustawy wynika (zob. w szczególności art. 40 ust. 10 ustawy o drogach publicznych), że zasadę tę należy stosować do każdego rodzaju zajęcia pasa drogowego, od którego pobierana jest opłata.

W § 2 ust. 3 kwestionowanej uchwały przyjęto z kolei zapis, zgodnie z którym: " roczne stawki opłat w wysokości określonej w ust. 1 i 2 obejmują pełny rok kalendarzowy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim. Za niepełny rok kalendarzowy wysokość rocznych stawek opłat obliczana jest proporcjonalnie do liczby miesięcy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim". Przywołanym zapisem dokonano niedopuszczalnej modyfikacji art. 40 ust. 5 ustawy o drogach publicznych, w myśl którego: " opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy urządzenia i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego pobieranej za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, przy czym za umieszczenie urządzenia
w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim przez okres krótszy niż rok opłata obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim". Przede wszystkim zastąpiono ustawowe pojęcie: " rok" pojęciem: " rok kalendarzowy", dokonując tym samym wykładni pojęcia ustawowego poprzez zawężenie jego znaczenia. Tymczasem wyraz: " rok" to nie tylko rok kalendarzowy (czyli okres od 1 stycznia do 31 grudnia), ale także okres kolejnych 12 miesięcy liczonych od dowolnego momentu. Nadto przyjęto, że opłata obliczana jest " proporcjonalnie do liczby miesięcy" umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, a nie jak stanowi art. 40 ust. 5 ustawy o drogach publicznych: " proporcjonalnie do liczby dni". Podobnie jak powtórzenie zapisów ustawowych, również ich modyfikacja w akcie prawa miejscowego jest w orzecznictwie uznawana za istotne naruszenie prawa (por. wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2003 r., sygn. akt: II SA/Ka 1831/02). Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że obydwie wskazane wyżej modyfikacje przepisu rangi ustawowej mogą wpłynąć na wysokość opłaty za zajęcie pasa ruchu drogowego, ustalanej w drodze decyzji administracyjnej.

W niniejszej sytuacji należało stwierdzić nieważność § 1 ust. 2 oraz § 2 ust. 3 i 4 przedmiotowej uchwały.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdzenie nieważności uchwały wstrzymuje jej wykonanie w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności
z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego doręczenia,
za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego.

Wojewoda Pomorski


Ryszard Stachurski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00