Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2013 poz. 458

Zarządzenie nr 25/2012 Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku

z dnia 24 września 2012r.

w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody "Helskie Wydmy"

Na podstawie art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz.1220 ze. zm. [1] ) ) w związku z art. 20 ust. 3 i 5 oraz art. 28 ust. 10 powyższej ustawy, zarządza się, co następuje:

§ 1. Ustanawia się plan ochrony dla rezerwatu przyrody "Helskie Wydmy" zwanego dalej "rezerwatem".

§ 2. 1. Celem ochrony przyrody w rezerwacie jest zachowanie ekosystemów murawowych, wrzosowiskowych i leśnych, w szczególności bardzo bogatych biot porostów i grzybów naporostowych, charakterystycznych dla naturalnego nadmorskiego krajobrazu wydmowego.

2. Przyrodniczymi i społecznymi uwarunkowaniami realizacji celu, o którym mowa w ust. 1, są:

1) naturalny charakter zbiorowisk roślinnych reprezentujących różne stadia sukcesji charakterystycznej dla siedlisk wydmowych strefy nadmorskiej;

2) zachowanie bardzo licznej bioty porostów: około 130 taksonów porostów i 21 gatunków grzybów naporostowych, w tym gatunków chronionych, rzadkich, zagrożonych w skali Polski i Pomorza Gdańskiego, a także nowych dla Polski i Europy Środkowej;

3) zachowanie siedlisk przyrodniczych wymienionych w załączniku I Dyrektywy siedliskowej [2] ) ): 2120 nadmorskie wydmy białe, 2130 nadmorskie wydmy szare, 2140 nadmorskie wrzosowiska bażynowe, 2170 nadmorskie wydmy z zaroślami wierzby piaskowej, 2180 lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich;

4) położenie rezerwatu wraz z otuliną w obszarze Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 oraz około 1,2 km od granic obszaru Zatoka Pucka PLB220005;

5) oddziaływanie wód sztormowych Bałtyku;

6) umiarkowana presja turystyczna i rekreacyjna, zwłaszcza w okresie letnim.

§ 3. 1. Mapę rezerwatu na tle obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 przedstawia załącznik nr 1 do zarządzenia.

2. Opis granic rezerwatu na tle obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 przedstawia załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 4. Obszar rezerwatu objęty jest ochroną czynną.

§ 5. Identyfikację oraz określenie sposobów eliminacji lub ograniczania istniejących i potencjalnych zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych oraz ich skutków określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 6. Identyfikację istniejących i potencjalnych zagrożeń dla zachowania właściwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i ich siedlisk będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 określa załącznik nr 4 do zarządzenia.

§ 7. Cele działań ochronnych w stosunku do poszczególnych przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

§ 8. Działania ochronne na obszarze ochrony czynnej, z podaniem rodzaju, zakresu, oraz lokalizacji tych działań określa załącznik nr 6 do zarządzenia.

§ 9. Działania ochronne dotyczące ochrony czynnej siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i ich siedlisk będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032, ze wskazaniem podmiotów odpowiedzialnych za ich wykonanie i obszarów ich wdrażania określa załącznik nr 7 do zarządzenia.

§ 10. Wskazanie obszarów i miejsc udostępnianych dla celów edukacyjnych i turystycznych oraz określenie sposobów ich udostępniania określa załącznik nr 8 do zarządzenia; przebieg ścieżki udostępnionej do celów edukacyjnych i turystycznych wskazuje mapa stanowiąca załącznik nr 9 do zarządzenia.

§ 11. Działania dotyczące monitoringu stanu przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 oraz realizacji celów działań ochronnych określa załącznik nr 10 do zarządzenia.

§ 12. Określa się następujące ustalenia do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Hel, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego dotyczące eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zewnętrznych:

1) zachować leśny charakter następujących działek ewidencyjnych obrębu Hel: 4/6, 11/3, 11/6, 17, 19, 20/1, 20/14, 20/22, 20/23;

2) zachować leśno-wydmowy charakter, bez zalesiania terenów wydmowych, następujących działek ewidencyjnych obrębu Hel: 2/3, 9/1 (część zachodnia), 16/4, 16/5 (część wschodnia);

3) nie lokalizować nowych obiektów budowlanych oraz nowych liniowych elementów infrastruktury w odległości do 500 m od granic rezerwatu; powyższe ustalenie nie dotyczy: działek zlokalizowanych na zachód od drogi wojewódzkiej nr 216 Władysławowo - Hel oraz terenów zamkniętych obejmujących działki ewidencyjne nr 16/1, 20/1, 20/16, 20/20, 20/21 do czasu, kiedy utrzymują one status terenów zamkniętych;

4) w przypadku zmiany przeznaczenia obszaru oznaczonego jako działka ewidencyjna nr 16/1 obrębu Hel, pełniącego obecnie funkcję terenu zamkniętego, przywrócić jego leśno-wydmowy charakter, bez zalesiania terenów wydmowych;

5) w przypadku zmiany przeznaczenia obszaru oznaczonego jako działka ewidencyjna nr 20/20 obrębu Hel, pełniącego obecnie funkcję terenu zamkniętego, zachować jego leśny charakter;

6) w przypadku zmiany przeznaczenia obszarów oznaczonych jako działki ewidencyjne nr 11/5, 20/16, 20/21 obrębu Hel, pełniących obecnie funkcje terenów zamkniętych:

a) nie zwiększać dotychczasowej powierzchni zabudowy na ww. działkach, tj. sumy powierzchni zabudowy wszystkich istniejących budynków (rozumianej jako teren wyznaczony przez rzut pionowy zewnętrznych krawędzi budynku na powierzchnię terenu);

b) w stosunku do istniejących budynków - nie zwiększać ich dotychczasowych parametrów, tj. nie stosować nadbudowy oraz rozbudowy zarówno w części podziemnej, jak i nadziemnej (z wyjątkiem schodów zewnętrznych, ramp zewnętrznych i daszków);

c) dopuszcza się przebudowę i modernizację istniejących budynków dla funkcji, które nie będą negatywnie oddziaływać na przedmioty ochrony rezerwatu oraz obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032;

d) maksymalnie zachować istniejące zadrzewienia oraz ograniczyć przekształcenia wierzchniej warstwy litosfery oraz pokrywy roślinnej;

e) w przypadku wprowadzania nowych nasadzeń zastosować rodzime, nieinwazyjne gatunki, zgodne z siedliskiem;

f) w granicach działek 11/5 i 20/16 nie zwiększać powierzchni utwardzonych;

7) nie lokalizować w strefie do 500 m od granic rezerwatu nowych liniowych elementów infrastruktury oraz innych przedsięwzięć mogących negatywnie wpłynąć na przedmiot ochrony rezerwatu oraz obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032.

§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.


Załączniki do Zarządzenia nr 25/2012
Regionalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska w Gdańsku
z dnia 24 września 2012 r.

Załącznik nr 1

Mapa rezerwatu na tle obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032.

infoRgrafika


Załącznik nr 2

Opis granic rezerwatu na tle obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032.

Wykaz współrzędnych punktów załamania wierzchołków granicy rezerwatu wykonanych w układzie współrzędnych PUWG 1992.

Rezerwat położony jest w całości w obrębie obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032.

Nr punktu

x

y

Nr punktu

x

y

1

483885,409

755877,570

58

485270,421

755047,309

2

483916,489

755901,420

59

485334,489

754993,588

3

484005,919

755970,040

60

485402,662

754938,548

4

484075,699

756023,580

61

485454,181

754896,718

5

484101,199

756043,635

62

485487,609

754868,396

6

484113,955

756053,592

63

485525,778

754836,058

7

484157,981

756018,583

64

485541,913

754822,388

8

484219,457

755969,755

65

485585,171

754785,800

9

484258,308

755933,001

66

485613,237

754763,986

10

484274,283

755917,918

67

485641,044

754742,372

11

484335,589

755860,466

68

485684,917

754708,270

12

484343,940

755853,703

69

485711,221

754687,887

13

484399,198

755811,172

70

485733,515

754670,559

14

484424,757

755791,645

71

485775,750

754637,730

15

484447,022

755772,741

72

485801,217

754617,825

16

484489,108

755737,088

73

485827,692

754590,175

17

484555,427

755682,092

74

485851,502

754565,308

18

484591,140

755652,476

75

485884,142

754531,220

19

484632,405

755617,128

76

485847,759

754501,750

20

484663,687

755590,114

77

485736,879

754417,970

21

484682,000

755573,940

78

485733,059

754425,710

22

484696,395

755561,226

79

485604,449

754412,650

23

484705,201

755553,448

80

485605,709

754357,950

24

484717,704

755542,406

81

485605,089

754318,000

25

484729,036

755532,397

82

485484,869

754225,300

26

484738,814

755523,046

83

485461,429

754207,220

27

484747,379

755514,816

84

485459,929

754208,600

28

484757,463

755505,128

85

485329,949

754329,240

29

484767,621

755495,368

86

485210,319

754442,110

30

484778,902

755484,530

87

485184,359

754467,020

31

484790,054

755473,816

88

485096,009

754551,810

32

484803,546

755460,853

89

485019,339

754620,860

33

484809,854

755454,793

90

484905,359

754729,750

34

484822,993

755442,169

91

484900,239

754734,640

35

484835,436

755430,214

92

484769,559

754859,450

36

484843,923

755422,061

93

484673,859

754950,450

37

484849,667

755416,644

94

484649,799

754971,590

38

484855,403

755411,256

95

484648,169

754973,000

39

484860,647

755406,330

96

484624,229

754994,060

40

484866,253

755401,064

97

484509,549

755102,320

41

484871,703

755395,945

98

484483,309

755129,590

42

484877,843

755390,178

99

484372,129

755235,460

43

484882,702

755385,613

100

484339,389

755265,940

44

484888,574

755380,098

101

484337,899

755267,330

45

484894,287

755374,731

102

484279,479

755321,680

46

484900,037

755369,330

103

484215,679

755383,100

47

484905,847

755363,872

104

484197,949

755398,200

48

484911,438

755358,621

105

484144,159

755452,540

49

484916,865

755353,524

106

484091,329

755504,300

50

484922,200

755348,512

107

484084,229

755511,250

51

484945,753

755326,452

108

484045,709

755548,970

52

484956,712

755317,839

109

484008,709

755583,800

53

484989,357

755292,182

110

483989,819

755600,370

54

485053,435

755241,819

111

483965,759

755623,220

55

485116,946

755185,041

112

483917,569

755672,350

56

485159,655

755146,582

113

483880,349

755707,620

57

485214,947

755096,362

114

483783,849

755799,660

115

483885,409

755877,570


Załącznik nr 3

Identyfikacja oraz określenie sposobów eliminacji lub ograniczania istniejących i potencjalnych zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych oraz ich skutków.

Lp.

Identyfikacja zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych

Sposoby eliminacji lub ograniczania istniejących i potencjalnych zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych oraz ich skutków

1.

Nadmierny ruch turystyczny i rekreacyjny w sezonie letnim - niszczenie roślinności i porostów, rozdeptywanie i zanieczyszczanie wydm.

1) Utrzymanie istniejącej ścieżki edukacyjno-turystycznej oraz tablic informacyjnych i edukacyjnych;
2) kontrole rezerwatu w sezonie letnim.

2.

Zaśmiecanie obszaru rezerwatu odpadami związanymi z turystyką i rekreacją oraz bezpośrednim sąsiedztwem terenów wojskowych.

Usuwanie odpadów.

3.

Pozostałości przedwojennego zainwestowania wojskowego (baterie przeciwlotnicze) - możliwy wzmożony ruch turystyczny i dewastacja obiektów.

1) Nie udostępnianie obiektów militarnych do zwiedzania;
2) zamknięcie wejść do części podziemnej obiektów;
3) wykonanie koniecznych zabiegów renowacyjnych, np. odtworzenie częściowo zachowanych oryginalnych zamknięć.

4.

Możliwa zmiana sposobu użytkowania terenów sąsiadujących z rezerwatem - wzrost antropopresji.

Zachowanie dotychczasowego sposobu zagospodarowania gruntów w odległości do 500 m od granic rezerwatu. W przypadku zmiany ich przeznaczenia - uwzględnić zapisy wskazane w § 12 zarządzenia.



Załącznik nr 4

Identyfikacja istniejących i potencjalnych zagrożeń dla zachowania właściwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i ich siedlisk będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032.

Lp.

Przedmiot ochrony

Identyfikacja istniejących i potencjalnych zagrożeń

1.

Siedliska przyrodnicze:
2120 nadmorskie wydmy białe,
2130 nadmorskie wydmy szare,
2170 nadmorskie wydmy z zaroślami wierzby piaskowej,
2180 lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich.

1) Mechaniczne niszczenie roślinności oraz wydm na skutek nadmiernej i niekierunkowanej penetracji;
2) możliwy znaczny wzrost antropopresji przy zmianie sposobu użytkowania terenów zamkniętych położonych w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu.

2.

Populacja lnicy wonnej
2216 Linaria odora.

Mechaniczne niszczenie na skutek nadmiernej i niekierunkowanej penetracji.



Załącznik nr 5

Cele działań ochronnych w stosunku do poszczególnych przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032.

Lp.

Przedmiot ochrony

Cele działań ochronnych

1.

Siedliska przyrodnicze:
2120 nadmorskie wydmy białe,
2130 nadmorskie wydmy szare,
2170 nadmorskie wydmy z zaroślami wierzby piaskowej,
2180 lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich.

Zachowanie dynamiki procesów wydmotwórczych oraz powstawania nowych zagłębień międzywydmowych determinowanej przez naturalne procesy, nie zakłócane przez czynniki antropogeniczne.

2.

Populacja lnicy wonnej
2216 Linaria odora.

Nie pomniejszony areał siedlisk, na których występuje lnica, tj. otwartych zbiorowisk wydmowych wydmy białej i szarej.


Załącznik nr 6

Działania ochronne na obszarze ochrony czynnej, z podaniem rodzaju, zakresu oraz lokalizacji tych działań.

Lp.

Rodzaj działań ochronnych

Zakres działań ochronnych

Lokalizacja działań ochronnych [3] )

1.

Ograniczenie i ukierunkowanie penetracji rezerwatu.

1) Utrzymanie istniejącej ścieżki edukacyjno-turystycznej, remont lub uzupełnianie tablic informacyjnych i edukacyjnych - według potrzeb;
2) dopuszczalna budowa platformy widokowej przy ścieżce edukacyjnej wraz z dojściem do platformy po drewnianych schodach;
3) ustawienie szlabanów uniemożliwiających wjazd do rezerwatu - min. 2 szlabany;
4) wykonanie koniecznych zabiegów renowacyjnych i zamknięć do podziemnej części obiektów militarnych; wykonywane prace nie mogą stanowić zagrożenia dla przedmiotu ochrony rezerwatu.

1) Ścieżka i tablice edukacyjne w oddziale 253, tablice informacyjne na granicy rezerwatu od strony plaży i torów kolejowych;
2) wydzielenie 254a, przy zachodniej części ścieżki edukacyjnej;
3) szlabany: przy południowo-wschodniej granicy oddz. 252 oraz na granicy oddziałów 256 i 257;
4) wydzielenia: 252a, 253b.

2.

Usuwanie odpadów związanych z turystyką i rekreacją oraz sąsiedztwem terenów wojskowych (pozostałości ogrodzenia).

Według potrzeb.

1) Odpady związane z turystyką i rekreacją - głównie wzdłuż ciągów komunikacyjnych (ścieżka, tory kolejowe) oraz przy plaży;
2) drut kolczasty - przy wschodniej granicy rezerwatu (w sąsiedztwie jednostki wojskowej).

3.

Ocena stanu i zagrożeń dla bioty porostów.

1) Obserwacje oceniające kondycję i zagrożenia - co 6-10 lat; w razie potrzeby - podjęcie działań przeciwdziałających zidentyfikowanym zagrożeniom;
2) spis gatunków porostów - co 10 lat.

Teren całego rezerwatu.


Załącznik nr 7

Działania ochronne dotyczące ochrony czynnej siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 ze wskazaniem podmiotów odpowiedzialnych za ich wykonanie i obszarów ich wdrażania.

Przedmiot ochrony

Działania ochronne

Obszar wdrażania [4] )

Podmiot odpowiedzialny za wykonanie

Siedliska przyrodnicze:
2120 nadmorskie wydmy białe,
2130 nadmorskie wydmy szare,
2170 nadmorskie wydmy z zaroślami wierzby piaskowej;
2180 lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich;
Gatunki roślin:
2216 lnica wonna
Linaria odora.

Ograniczenie niszczenia roślinności, rozdeptywania i zanieczyszczania wydm poprzez ukierunkowanie penetracji rezerwatu:
1) utrzymanie istniejącej ścieżki edukacyjno-turystycznej, remont lub uzupełnianie tablic informacyjnych i edukacyjnych - według potrzeb;
2) dopuszczalna budowa platformy widokowej przy ścieżce edukacyjnej wraz z dojściem do platformy po drewnianych schodach;
3) ustawienie szlabanów uniemożliwiających wjazd do rezerwatu - min. 2 szlabany;
4) usuwanie odpadów.

1) Ścieżka i tablice edukacyjne w oddziale 253, tablice informacyjne na granicy rezerwatu od strony plaży i torów kolejowych;
2) wydzielenie 254a, przy zachodniej części ścieżki edukacyjnej;
3) szlabany: przy południowo-wschodniej granicy oddz. 252 oraz na granicy oddziałów 256 i 257;
4) cały rezerwat, głównie wzdłuż ciągów komunikacyjnych.

1) Nadleśnictwo Wejherowo,
RDOŚ w Gdańsku;
2), 3) Nadleśnictwo Wejherowo.
4) Nadleśnictwo Wejherowo, Urząd Morski w Gdyni.


Załącznik nr 8

Wskazanie obszarów i miejsc udostępnianych dla celów edukacyjnych, turystycznych oraz określenie sposobów ich udostępniania.

Cel udostępniania

Obszary lub miejsca udostępniane

Sposób udostępniania

Edukacyjny, turystyczny.

Ścieżka edukacyjna przebiegająca przez rezerwat w oddziale 253.
Rezerwat nie jest udostępniony poza wyznaczoną ścieżką.

Ścieżka ogólnodostępna, wyłącznie do ruchu pieszego.



Załącznik nr 9

Przebieg ścieżki udostępnionej do celów edukacyjnych i turystycznych.

infoRgrafika


Załącznik nr 10

Działania dotyczące monitoringu stanu przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 oraz realizacji celów działań ochronnych.

Lp.

Przedmiot ochrony

Monitorowany wskaźnik stanu ochrony

Metoda monitoringu

1.

Nadmorskie wydmy białe 2120.

1) Powierzchnia;
2) charakterystyczna kombinacja florystyczna;
3) rodzime gatunki ekspansywne roślin zielnych;
4) gatunki nitrofilne;
5) występowanie abrazji;
6) zniszczenia mechaniczne.

2 transekty na wyznaczonych, stałych powierzchniach, w każdym po 3 zdjęcia fitosocjologiczne;
co 6-10 lat.

2.

Nadmorskie wydmy szare 2130.

1) Powierzchnia;
2) charakterystyczna kombinacja florystyczna;
3) rodzime gatunki ekspansywne roślin zielnych;
4) obecność nalotów drzew;
5) gatunki nitrofilne;
6) występowanie abrazji;
7) zniszczenia mechaniczne.

2 transekty na wyznaczonych, stałych powierzchniach, w każdym po 3 zdjęcia fitosocjologiczne;
co 6-10 lat.

4.

Nadmorskie wydmy z zaroślami wierzby piaskowej 2170.

1) Powierzchnia;
2) gatunki charakterystyczne;
3) gatunki ekspansywne roślin drzewiastych;
4) negatywne wpływy otoczenia;
5) wysokość krzewów;
6) odnowienie naturalne wierzby;
7) powierzchnia kępy;
8) stan zdrowotny wierzby;
9) występowanie abrazji.

2 transekty na wyznaczonych, stałych powierzchniach, w każdym po 3 zdjęcia fitosocjologiczne;
co 6-10 lat.

5.

Lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich 2180.

1) Powierzchnia;
2) charakterystyczna kombinacja florystyczna;
3) zwarcie koron drzew i podszytu;
4) ekspansywne gatunki rodzime;
5) gatunki dominujące;
6) gatunki obce ekologicznie i geograficznie w drzewostanie;
7) inne zniekształcenia (np. wydeptywanie);
8) martwe drewno;
9) wiek drzewostanu.

2 transekty na wyznaczonych, stałych powierzchniach, w każdym po 3 zdjęcia fitosocjologiczne;
co 6-10 lat.

6.

Wszystkie ww. siedliska przyrodnicze.

1) Powierzchnia;
2) rozmieszczenie.

Mapa siedlisk - co 10 lat.

7.

Populacja lnicy wonnej 2216 Linaria odora

1) Liczba osobników;
2) gatunki konkurencyjne;
3) gatunki obce inwazyjne;
4) powierzchnia siedliska zajętego i potencjalnego;
5) negatywne wpływy otoczenia;
6) stan zdrowotny;
7) zwarcie drzew i krzewów.

Ocena na wybranych, min. 2 powierzchniach referencyjnych, co 6-10 lat.


Uzasadnienie

Plan ochrony rezerwatu przyrody został opracowany na podstawie art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.), zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 oraz w związku z art. 20 ust. 5 tej ustawy, z dostosowaniem zakresu prac do zasobów, tworów i składników przyrody, walorów krajobrazowych oraz wartości kulturowych rezerwatu. Projekt planu sporządzono uwzględniając treść Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 r. w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego, dokonywania zmian w tym planie oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody (Dz. U. Nr 94 poz. 794), w tym uwzględniając zakres planu ochrony rezerwatu przyrody, określony w art. 20 ust. 3 oraz art. 28 ust. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Plan ochrony rezerwatu sporządza się na okres 20 lat. Plan ochrony dla rezerwatu uwzględnia zakres zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 w granicach rezerwatu, o którym mowa w art. 28 ust. 10 ustawy o ochronie przyrody.

Rezerwat "Helskie Wydmy" został uznany na mocy Rozporządzenia Wojewody Pomorskiego z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie uznania za rezerwat przyrody "Helskie Wydmy" (Dz. Urz. Woj. Pom. Nr 128 poz. 2665) w celu zachowania ekosystemów murawowych, wrzosowiskowych i leśnych, w szczególności bardzo bogatych biot porostów i grzybów naporostowych, charakterystycznych dla naturalnego nadmorskiego krajobrazu wydmowego. Cel ochrony przyrody w rezerwacie jest w dalszym ciągu utrzymany.

Teren, na którym znajduje się rezerwat jest własnością Skarbu Państwa, w zarządzie Lasów Państwowych Nadleśnictwa Wejherowo oraz Urzędu Morskiego w Gdyni; pod względem administracyjnym położony jest w województwie pomorskim, powiecie puckim, w gminie miejskiej Hel.

W trakcie prac nad planem ochrony rezerwatu nie zanotowano zagrożeń dla jego przedmiotów ochrony, które wymagałyby podjęcia kompleksowych działań ochronnych. Pewne zagrożenia wynikające z antropopresji występują w sezonie letnim i związane są z wybitnymi walorami krajobrazowymi i rekreacyjnymi rezerwatu oraz plaży położonej w jego otulinie. Zagrożenia te mają obecnie charakter sezonowy i umiarkowany, jednak powodują rozdeptywanie wydm, niszczenie roślinności i zaśmiecanie terenu. Ukierunkowaniu ruchu turystycznego i ograniczeniu jego negatywnych skutków służy ogólnodostępna ścieżka edukacyjno-turystyczna umożliwiająca zapoznanie się walorami rezerwatu oraz przejściu na plażę.

Na terenie rezerwatu zlokalizowane są dwa zespoły obiektów militarnych, które nie figurują w rejestrze zabytków woj. pomorskiego: stanowiska niemieckiej baterii przeciwlotniczej "Hel-Bór" z 1940 r. oraz stanowiska polskiej, przedwojennej 23 Baterii Przeciwlotniczej. W planie ochrony uwzględniono wyłącznie wykonanie koniecznych zabiegów renowacyjnych i zamknięć do podziemnej części obiektów militarnych. Obiekty te nie będą udostępnione do zwiedzania, gdyż dodatkowe szlaki udostępnione do ruchu pieszego niewątpliwie spowodowałyby wzrost antropopresji, a tym samym zagrożenie dla wrażliwych na wydeptywanie, niszczenie i eutrofizację siedlisk i gatunków związanych z wydmami.

Przy dotychczasowym sposobie użytkowania terenów położonych w sąsiedztwie rezerwatu nie przewiduje się znacznego wzrostu antropopresji, jednak potencjalnym, dużo większym zagrożeniem może być zmiana sposobu użytkowania terenów wojskowych położonych przy wschodniej granicy rezerwatu oraz na południe od rezerwatu. Lokalizacja na tym obszarze infrastruktury mieszkaniowej lub służącej turystyce i rekreacji, a tym samym znaczne nasilenie penetracji rezerwatu, mogłoby spowodować, podobnie jak w innych rejonach Półwyspu Helskiego, degradację siedlisk i roślinności wydmowej, a tym samym utratę lub pogorszenie stanu zachowania przedmiotów ochrony rezerwatu i obszaru Natura 2000. Zagrożenie to uznano za najbardziej znaczące dla tego terenu.

Działania ochronne planowane dla zachowania przedmiotów ochrony rezerwatu są tożsame z działaniami służącymi zachowaniu siedlisk przyrodniczych i gatunków roślin będących przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 w zakresie dotyczącym eliminacji zagrożeń wynikających z nadmiernej i nieukierunkowanej penetracji. Nie przewiduje się działań ochronnych dla gatunków zwierząt oraz ich siedlisk, gdyż na terenie rezerwatu nie występują gatunki zwierząt, które są przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000.

W celu ograniczenia antropopresji oraz możliwych negatywnych skutków wynikających z ewentualnej zmiany sposobu użytkowania otoczenia rezerwatu, przy opracowywaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy wnieść odpowiednie zapisy.

Nie ustala się wskazań do zmian w już istniejących studiach uwarunkowań i kierunkach zagospodarowania przestrzennego Miasta Hel, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego, planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej dotyczących eliminacji lub ograniczania zagrożeń wewnętrznych lub zewnętrznych.

Zaplanowany monitoring będzie dotyczył stanu zachowania stwierdzonych siedlisk z Załącznika I Dyrektywy siedliskowej oraz populacji lnicy wonnej Linaria odora - gatunku z Załącznika II Dyrektywy siedliskowej, będących przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032, a także stanu zachowania populacji porostów będących jednym z przedmiotów ochrony rezerwatu "Helskie Wydmy". Metodykę monitoringu przyjęto wg wzorów opracowanych przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Podmiotem odpowiedzialnym za monitoring będzie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku, z wyjątkiem tych elementów, które są lub będą monitorowane w granicach rezerwatu w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska. W chwili obecnej Główny Inspektorat Ochrony Środowiska na terenie "Helskich Wydm" prowadzi monitoring populacji lnicy wonnej; wyniki badań będą również służyły ocenie stanu zachowania tego przedmiotu ochrony obszaru Natura 2000 i rezerwatu.

Nie wskazano potrzeby uzupełnienia stanu wiedzy o przedmiotach ochrony rezerwatu i obszarów Natura 2000 i uwarunkowaniach ich ochrony.

Rezerwat udostępnia się do celów edukacyjnych i turystycznych w zakresie wskazanym w załączniku 8 i 9 do niniejszego zarządzenia. Oprócz wyznaczonej ścieżki edukacyjno-turystycznej dopuszcza się posadowienie przy niej platformy widokowej proponowanej przez Nadleśnictwo Wejherowo. Platforma pozwoli na wgląd do rezerwatu, zapoznanie się z jego wybitnymi walorami krajobrazowymi bez potrzeby wkraczania na nieudostępnione tereny wydmowe.

Do celów naukowych rezerwat może być udostępniony wyłącznie na wniosek zainteresowanego, po uzyskaniu zezwolenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku określającego zakres i zasady prowadzenia badań, pod warunkiem, że badania nie spowodują negatywnego oddziaływania na cele ochrony przyrody rezerwatu. Rezerwatu nie udostępnia się do celów rekreacyjnych i sportowych ze względu na możliwe zagrożenie dla przedmiotów ochrony rezerwatu i przeciwdziałanie antropopresji oraz do amatorskiego połowu ryb i rybactwa ze względu na brak zbiorników wodnych w obrębie rezerwatu. Do celów rekreacyjnych udostępniona jest wyłącznie plaża w otulinie rezerwatu.

Na obszarze rezerwatu nie dopuszcza się do prowadzenia działalności wytwórczej, handlowej i rolniczej ze względu na sprzeczność powyższych form działalności z celami ochrony przyrody w rezerwacie.

Środki finansowe na realizację działań edukacyjnych oraz monitoring w większości planuje się pozyskać z funduszy wspierających ochronę przyrody, np. WFOŚiGW w Gdańsku, NFOŚ, CKPŚ, w związku z czym wysokość dofinansowania będzie decydować o zakresie i terminie realizacji zaplanowanych działań. Zatwierdzony plan ochrony będzie stanowił podstawę merytoryczną i formalną do aplikowania o środki finansowe do funduszy wspierających czynną ochronę przyrody.

Koszty zaplanowanych działań obejmują: prace dotyczące utrzymania ścieżki edukacyjno-turystycznej, budowy platformy widokowej, sprzątania terenu w trakcie sezonu letniego i po sezonie oraz koszty monitoringu. Koszty związane z utrzymaniem ścieżki, i sprzątaniem rezerwatu pokryje Nadleśnictwo Wejherowo i Urząd Morski w Gdyni (w granicach terenów objętych ich zarządem), koszty budowy platformy - Nadleśnictwo Wejherowo, koszty monitoringu - RDOŚ w Gdańsku.

Nie wskazano potrzeby sporządzenia planu ochrony dla obszaru Natura 2000: Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 w granicach rezerwatu.

Projekt planu został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Gdańsku (pismo nr ZO-2-732-3-03/12 z dnia 5 kwietnia 2012 r.) oraz zarządców terenów, na których położony jest rezerwat, tj. Urząd Morski w Gdyni (pismo nr IOW-MZ-790-59/12 z dnia 15 lutego 2012 r.) oraz przez Nadleśnictwo Wejherowo (pismo nr ZG-732-8(2)/2012 z dnia 24 lutego 2012 r.). Uwagi Nadleśnictwa Wejherowo oraz RDLP w Gdańsku dotyczące udostępnienia rezerwatu oraz źródeł finansowania planowanych działań zostały uwzględnione w planie ochrony.

Na terenie rezerwatu położone są historyczne obiekty militarne, projekt zarządzenia został więc przesłany do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Uwzględniając potrzeby ochrony obiektów oraz cele ochrony rezerwatu, umożliwia się podjęcie niezbędnych działań konserwatorskich służących zabezpieczeniu obiektów. Nie dopuszcza się jednak do udostępnienia obiektów militarnych, gdyż wymagałoby to utworzenia nowych szlaków i naraziło wrażliwe na antropopresję siedliska i gatunki chronione w rezerwacie na zniszczenia.

Ze względu na sąsiedztwo rezerwatu z terenami wojskowymi projekt planu, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagospodarowania otoczenia rezerwatu, został przesłany do zaopiniowania do: Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego, Dowództwa Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Rejonowego Zarządu Infrastruktury. Uwagi do planu wniósł Rejonowy Zarząd Infrastruktury (pismo z dnia 09 lutego 2012 r.); zostały one uwzględnione w zakresie umożliwiającym zagwarantowanie interesów wojska związanych z realizacją zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa - na terenach tych nie wprowadza się ograniczeń w okresie, w którym utrzymują one status terenów zamkniętych. Wniosków i uwag do planu nie wniosło Dowództwo Marynarki Wojennej (pismo z dnia 19 stycznia 2012 r.) oraz Wojewódzki Sztab Wojskowy (pismo z dnia 23 lutego 2012 r.).

Pozytywną opinię na temat projektu planu wyraziła również Rada Miasta Helu (uchwała Nr XVI/84/1 z dnia 23 lutego 2012 r.).

Projekt planu został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Radę Ochrony Przyrody w Gdańsku (uchwała nr 10/2012 z dnia 9 maja 2012 r.).

W projekcie zarządzenia uwzględniono uwagi Ministra Środowiska dotyczące zakresu oraz sposobu redagowania zarządzeń w sprawie ustanawiania planów ochrony dla rezerwatów przyrody obejmujących zakres planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000, o których mowa w art. 28 ustawy o ochronie przyrody (pismo DP-074-4/19186/12/AD z dnia 21 maja 2012 r.).

Udział społeczeństwa w postępowaniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) został zagwarantowany poprzez ogłoszenie informacji o możliwości zapoznania z projektem planu ochrony dla rezerwatu przyrody "Helskie Wydmy", wynikami prac na rzecz sporządzenia planu, dokumentacją do planu ochrony oraz o możliwości składania uwag i wniosków do planu. Informacje powyższe zostały zamieszczone w formie obwieszczenia z dnia 5 czerwca 2012 r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku na tablicy ogłoszeń RDOŚ w Gdańsku, na stronie internetowej RDOŚ w Gdańsku, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Helu, a także w formie ogłoszenia w prasie lokalnej (Dziennik Bałtycki z dnia 21.12.2011 r.). Na wniesienie uwag i wniosków do planu ochrony rezerwatu wyznaczono okres 21 dni. W tym czasie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski do przedmiotu powyższego postępowania.

Projekt zarządzenia został uzgodniony, zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31 poz. 206 ze zm.) z Wojewodą Pomorskim, pismem nr NKII.0041.13.2012.MM z dnia 27 lipca 2012 r.


[1] ) Zmiany ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1241 i Nr 215 poz. 1664, z 2010 r. Nr 76 poz. 489 i Nr 119 poz. 804, z 2011 r. Nr 34 poz. 170, Nr 94 poz. 549, Nr 208 poz. 1241 i Nr 224 poz. 1337 oraz w MP z 2009 r. Nr 69 poz. 894, z 2010 r. Nr 76 poz. 954, z 2011 r. Nr 95 poz. 963.

[2] ) Dyrektywa Rady 92/43 EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

[3] ) Nadleśnictwo Wejherowo, Obręb Darżlubie, leśnictwo Jastarnia, wg Planu Urządzania Lasu na lata 2005-2014.

[4] ) Nadleśnictwo Wejherowo, Obręb Darżlubie, leśnictwo Jastarnia, wg Planu Urządzania Lasu na lata 2005-2014.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00