Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXIII/248/2012 Rady Miasta Pruszcz Gdański
z dnia 12 grudnia 2012r.
w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenian usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilości odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwości odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203;z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887,Nr 217, poz. 1281; z 2012 r. poz. 567) oraz art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391) Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2. 1. Ustala się, że od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odebrana zostanie każda ilość niesegregowanych odpadów komunalnych lub selektywnie zebranych odpadów komunalnych w podziale na następujące frakcje:
1) odpady suche,
2) odpady mokre,
3) szkło,
4) papier,
5) tworzywa sztuczne,
6) opakowania wielomateriałowe,
7) metale,
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
9) odpady wielkogabarytowe,
10) odpady niebezpieczne (farby, lakiery, środki ochrony roślin, oleje, akumulatory, baterie, przeterminowane leki),
11) opony,
12) zużyta odzież i tekstylia,
13) popiół.
2. Ustala się, że od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odebrane zostaną nieodpłatnie odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe w ilości nie większej niż 0,5 tony rocznie na gospodarstwo domowe.
§ 3. Określa się następującą częstotliwość odbierania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
1) odpady mokre, suche i niesegregowane odbierane z:
a) zabudowy jednorodzinnej - raz w tygodniu;
b) zabudowy wielorodzinnej - minimum dwa razy w tygodniu;
2) szkło odbierane z:
a) zabudowy jednorodzinnej - raz w miesiącu;
b) zabudowy wielorodzinnej - w zależności od przepełnienia, ale nie częściej niż raz w tygodniu;
3) papier odbierany z:
a) zabudowy jednorodzinnej - raz w miesiącu;
b) zabudowy wielorodzinnej - w zależności od przepełnienia, ale nie częściej niż raz w tygodniu;
4) tworzywa sztuczne odbierane z:
a) zabudowy jednorodzinnej - raz na dwa tygodnie w okresie od 1 kwietnia do 31 października, w pozostałym okresie raz w miesiącu;
b) zabudowy wielorodzinnej - w zależności od przepełnienia, ale nie częściej niż raz w tygodniu;
5) przeterminowane leki - przyjmowane na bieżąco w aptekach w godzinach ich pracy, w punktach podawanych do wiadomości mieszkańców za pośrednictwem plakatów, ogłoszeń w lokalnej prasie i na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański;
6) odpady wielkogabarytowe - minimum dwa razy w roku w ramach mobilnych zbiórek w miejscach i terminach podawanych do wiadomości mieszkańców za pośrednictwem plakatów, ogłoszeń w lokalnej prasie i na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański;
7) choinki naturalne - dwa razy w roku w terminach i punktach podawanych do wiadomości mieszkańców za pośrednictwem plakatów, ogłoszeń w lokalnej prasie i na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański;
8) baterie - na bieżąco w oznakowanych pojemnikach ustawionych w punktach podawanych do wiadomości mieszkańców za pośrednictwem plakatów, ogłoszeń w lokalnej prasie i na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański;
9) zużytą odzież i tekstylia - na bieżąco w oznakowanych pojemnikach ustawionych w punktach podawanych do wiadomości mieszkańców za pośrednictwem plakatów, ogłoszeń w lokalnej prasie i na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański.
§ 4. 1. Odbieranie odpadów, o których mowa w § 3 pkt 6 odbywać się będzie metodą tzw. wystawek.
2. Odpady, o których mowa § 3 pkt 6 odbierane będą wyłącznie w dniu odbioru, jeżeli będą wystawione:
1) przed posesją - w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi;
2) przy punktach gromadzenia odpadów - w zabudowie wielorodzinnej.
§ 5. 1. W ramach opłaty przedsiębiorstwa wywozowe zobowiązane są do zaopatrywania właścicieli nieruchomości w pojemniki i worki na odpady zbierane selektywnie i odbierania tych odpadów.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dotyczy:
1) dla zabudowy jednorodzinnej - jednego pojemnika na odpady mokre i jednego worka miesięcznie na każdy rodzaj odpadów zbieranych selektywnie, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3-5, dla jednego lokalu mieszkalnego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 niniejszego paragrafu,
2) dla zabudowy wielorodzinnej - jednego zestawu pojemników na każdy rodzaj odpadów zbieranych selektywnie, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-5, przypadającego na jeden budynek,
3) w przypadku, gdy w rejonie zabudowy wielorodzinnej ze względu na brak możliwości ustawienia pojemników na odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-5, gromadzenie odpadów odbywa się w workach, stosuje się zasadę, jak w pkt 1.
3. Dostarczenie kolejnego worka danego rodzaju przez przedsiębiorstwo wywozowe w ramach opłaty, nastąpi po przekazaniu zapełnionego worka do odbioru.
4. W przypadku, gdy na jeden lokal mieszkalny przypada więcej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l na odpady komunalne zmieszane, ilość dostarczanych worków na odpady zbierane selektywnie zwiększa się odpowiednio na każde następne 120 l.
5. Obowiązek zaopatrywania nieruchomości w pojemniki na odpady zbierane selektywnie w przypadku zabudowy wielorodzinnej w ilości jednego zestawu dla każdego budynku uważa się za spełniony również w przypadku, gdy z jednego zestawu korzystają sąsiadujące ze sobą budynki na tej samej nieruchomości lub na sąsiadujących nieruchomościach, o ile dla budynków tych wyznaczono wspólne miejsce gromadzenia odpadów zmieszanych.
6. W ramach opłaty przedsiębiorstwo wywozowe odbierze od właścicieli nieruchomości zamieszkałych każdą ilość wytworzonych przez nich odpadów, o których mowa § 2 ust. 1 pkt 2-5 przekraczających normę ustaloną w ust. 2, przy czym właściciele nieruchomości muszą zapewnić we własnym zakresie odpowiednie worki lub pojemniki na te odpady.
7. Właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą dodatkowo poza ustalonym harmonogramem bezpłatnie przekazywać odpady zebrane selektywnie, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-13 do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
§ 6. 1. Na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański utworzony zostanie gminny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
2. W gminnym punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych odbierane będą od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy wyłącznie selektywnie zebrane odpady komunalne, przywiezione przez nich własnym transportem w godzinach otwarcia tego punktu.
3. Odpady, przywiezione w następujących frakcjach:
1) szkło,
2) papier,
3) tworzywa sztuczne,
4) opakowania wielomateriałowe,
5) metale,
6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
7) odpady wielkogabarytowe,
8) odpady niebezpieczne (farby, lakiery, środki ochrony roślin, oleje, akumulatory, baterie, przeterminowane leki),
9) opony,
10) zużyta odzież i tekstylia,
11) popiół,
12) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe w ilości nie większej niż 0,5 tony rocznie na gospodarstwo domowe,
będą przyjmowane w gminnym punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych nieodpłatnie.
4. Skoszoną trawę, liście i inne odpady z ogrodów i parków ulegające biodegradacji można również dostarczyć do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych nieodpłatnie.
5. Informacje o godzinach otwarcia gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a także miejscu, gdzie taki punkt zostanie utworzony będą zamieszczone na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański.
§ 7. Odpady komunalne z terenu Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański zebrane od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy przekazywane będą:
1) zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych - do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych,
2) pozostałe odpady komunalne selektywnie zebrane - do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pruszcza Gdańskiego.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego i obowiązuje od dnia 1 lipca 2013 r.
Przewodniczący Rady Miasta |
Uzasadnienie
W wyniku zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r., podjętej 1 lipca 2011 r. gminy mają obowiązek objąć wszystkich właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. W celu wywiązania się z nowych obowiązków Rada Miasta Pruszcz Gdański winna m. in. przyjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przedłożony pod obrady Rady Miasta projekt uchwały szczegółowo określa usługi, które będą świadczone przez Miasto w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Niniejsza uchwała stanowić będzie element specyfikacji istotnych warunków zamówienia i na jej podstawie przygotowany zostanie harmonogram odbioru odpadów z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
W związku z powyższym wnoszę o podjęcie stosownej uchwały.