Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2013 poz. 102

Uchwała nr XXVI/156/2012 Rady Gminy Stara Kiszewa

z dnia 30 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kiszewa

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391) w zw. z art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1.

Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kiszewa , w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b-c, art. 4 ust. 2 pkt 3 - w zakresie nieczystości ciekłych i art. 4 ust. 2 pkt 6-8 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391), stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kiszewa, w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a, art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 4 ust. 2 pkt 3 - w zakresie odpadów komunalnych i art. 4 ust. 2 pkt 5, ustawy, o której mowa w § 1 , reguluje odrębna uchwała.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stara Kiszewa

§ 4.

1. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązującą Uchwała Nr XLII/248/2006 Rady Gminy Stara Kiszewa z dnia 16 maja 2006 r. w sprawie ustalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kiszewa ", z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Do czasu wejścia w życie postanowień regulaminu, o którym mowa w § 2 , w zakresie w nim uregulowanym, obowiązują dotychczasowe uregulowania.

§ 5.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Jan Błaszczyk


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVI/156/2012
Rady Gminy Stara Kiszewa
z dnia 30 listopada 2012 r.

REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY STARA KISZEWA

Regulamin niniejszy określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kiszewa w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b-c, art. 4 ust. 2 pkt 3 - w zakresie nieczystości ciekłych i art. 4 ust. 2 pkt 6-8 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391).

Rozdział 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2.

Określa się następujące wymagania w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego:

w sposób następujący:

1)właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości - w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, o której mowa w § 1, poprzez usunięcie ich w sposób i miejsca, które nie powodują zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów;

2)uprzątanie może się odbywać w sposób ręczny lub mechanicznie.

§ 3.

Określa się następujące wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1)mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać wyłącznie w sposób niestwarzający uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i bezpieczny dla środowiska oraz pod warunkiem, że mycie dotyczy nadwozia pojazdu;

2)naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może cię odbywać pod warunkiem, że naprawa obejmuje drobne naprawy oraz wykonywana jest w sposób niestwarzający uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i bezpieczny dla środowiska oraz gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

Rozdział 3

Określenie częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych
§ 4.

Określa się następujące wymagania w zakresie częstotliwości i sposobów pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości:

1)pozbywanie się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości winno się odbywać w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości;

2)pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, które nie zastało objęte odbiorem przez Gminę Stara Kiszewa , winno się odbywać na podstawie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Rozdział 4

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 5.

Określa się następujące obowiązki dla osób utrzymujących zwierzęta domowe - mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku:

1)właściciel nieruchomości utrzymujący psa, przebywającego na niej swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia tej nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia poza jej obszar;

2)na terenach ogólnie dostępnych należy tak sprawować nadzór nad psem, aby nie powodował on zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt;

3)na terenach ogólnie dostępnych psa należy prowadzić na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznanej za agresywną lub w inny sposób zagrażający otoczeniu - na smyczy i w kagańcu;

4)należy nie dopuszczać psa do stanu, np. poprzez umyślne szczucie, w którym może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia;

5)należy nie pozostawiać psa bez skutecznego dozoru na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku;

6)zwolnienie psa z uwięzi na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku może się odbywać wyłącznie, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem;

7)osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia spowodowanego przez zwierzę w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku - obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych z psem przewodnikiem;

8)nieczystości, o których mowa w pkt 7 należy zbierać do szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi toreb oraz umieszczać w wystawionych w miejscach publicznych - specjalnie przeznaczonym do tego celu pojemnikach, a w przypadku ich braku w pojemnikach na odpady zmieszane.

Rozdział 5

Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach
§ 6.

1.Określa się następujące wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej:

1)zwierzęta należy utrzymywać w budynkach gospodarskich przeznaczonych do utrzymywania zwierząt spełniające wymogi przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane;

2)zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie;

3)wszelkie uciążliwości utrzymywania zwierząt dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem winny zostać ograniczone do obszaru nieruchomości, na której są utrzymywane zwierzęta.

2.Ustanawia się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zwartej zabudowy wielorodzinnej i użyteczności publicznej.

Rozdział 6

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 7.

1.Obowiązkowej deratyzacji podlegają nieruchomości zabudowane na całym obszarze Gminy.

2.Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w listopadzie każdego roku oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.

.................................

Przewodniczący Rady Gminy


Uzasadnienie

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 391) zwanej dalej "ustawą", Rada Gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem". Regulamin jest aktem prawa miejscowego.

W celu wspólnego gospodarowania odpadami komunalnymi Gminy - uczestnicy Związku Gmin Wierzyca utworzyły związek międzygminny.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związku (Dz. U. z 2001 r. Nr 121, poz. 1307) - minister właściwy do spraw administracji publicznej w dniu 30 października 2012 r. dokonał pod pozycją 301wpisu rejestrowego Związku Gmin Wierzyca.

W związku z faktem rejestracji Związku - zgodnie z postanowieniami art. 4 ust 2 ustawy przywołanej na wstępie - regulamin uchwalany przez Zgromadzenie Związku Gmin Wierzyca (w zakresiepowierzonych Związkowi zadań- gospodarki odpadami komunalnymi) określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy - w razie wykonywania przez związek międzygminny zadań, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, określone prawa i obowiązki organów gminy, w tym uchwalanie aktów prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku, co oznacza, że związek międzygminny w przypadku powierzenia mu zadań gmin staje się swoistym substytutem gminy. Dlatego też - regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gmin - uczestników Związku Gmin Wierzyca, w zakresie powierzonych Związkowi zadań- gospodarki odpadami komunalnymi, reguluje uchwała Zgromadzenia Związku Gmin Wierzyca.

Natomiast regulamin uchwalany przez poszczególne gminy - uczestników Związku Gmin Wierzyca (w zakresie zadań nie powierzonych Związkowi) określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

b) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

2) częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

3) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

4) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

5) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gmin - uczestników Związku Gmin Wierzyca, w zakresie zadań nie powierzonych Związkowi, regulują uchwały poszczególnych gmin - uczestników Związku Gmin Wierzyca.

W związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - Rada Gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. Termin podjęcia przedmiotowej uchwały upływa z dniem 31.12.2012 r.

Niniejszy projekt regulaminu uzyskał pozytywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kościerzynie.

Zakres uregulowań niniejszą uchwałą nie obejmuje zadań powierzonych do realizacji Związkowi Gmin Wierzyca.

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00