Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXIV/155/2012 Rady Gminy Nowa Karczma
z dnia 30 listopada 2012r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Karczma
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391) w zw. z art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Karczma , w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b-c, art. 4 ust. 2 pkt 3 - w zakresie nieczystości ciekłych i art. 4 ust. 2 pkt 6-8 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391), stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Karczma, w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a, art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 4 ust. 2 pkt 3 - w zakresie odpadów komunalnych i art. 4 ust. 2 pkt 5, ustawy, o której mowa w , reguluje odrębna uchwała.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Nowa Karczma
§ 4. 1. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązującą Uchwała Nr XXXI/175/06 Rady Gminy Nowa Karczma z dnia 10.02.2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Karczma, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Do czasu wejścia w życie postanowień regulaminu, o którym mowa w § 2, w zakresie w nim uregulowanym, obowiązują dotychczasowe uregulowania.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy |
Uzasadnienie
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 391) zwanej dalej "ustawą", Rada Gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem". Regulamin jest aktem prawa miejscowego.
Gminy - uczestnicy Związku Gmin Wierzyca w celu wspólnego gospodarowania odpadami komunalnymi utworzyły związek międzygminny, którego zakres powierzonych mu zadań nie obejmuje zagadnień regulowanych niniejszą uchwałą.
Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust 2 ustawy przywołanej na wstępie - regulamin (w zakresie powierzonych Związkowi zadań - gospodarki odpadami komunalnymi) określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 4 ust 2 ustawy - regulamin (w zakresie zadań nie powierzonych Związkowi) określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
b) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
3) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
4) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
5) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
W związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. Termin podjęcia przedmiotowej uchwały upływa z dniem 31.12.2012 r.
Niniejszy projekt regulaminu uzyskał pozytywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kościerzynie pismem nr SE.HK-30/472/19/DP/12 z dnia 27.11.2012 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy - w razie wykonywania przez związek międzygminny zadań, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, określone prawa i obowiązki organów gminy, w tym uchwalanie aktów prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku, co oznacza, że związek międzygminny w przypadku powierzenia mu zadań gmin staje się swoistym substytutem gminy. Dlatego też - regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gmin - uczestników Związku Gmin Wierzyca, w zakresie nieuregulowanym niniejszą Uchwałą (tj. w zakresie powierzonych Związkowi zadań - gospodarki odpadami komunalnymi), reguluje odrębna uchwała Zgromadzenia Związku Gmin Wierzyca.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
Załącznik do Uchwały Nr XXIV/155/2012
Rady Gminy Nowa Karczma
z dnia 30 listopada 2012 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY NOWA KARCZMA
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin niniejszy określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Karczma w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b-c, art. 4 ust. 2 pkt 3 - w zakresie nieczystości ciekłych i art. 4 ust. 2 pkt 6-8 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391).
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. Określa się następujące wymagania w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego: w sposób następujący:
1) właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości - w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, o której mowa w § 1, poprzez usunięcie ich w sposób i miejsca, które nie powodują zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów;
2) uprzątanie może się odbywać w sposób ręczny lub mechanicznie.
§ 3. Określa się następujące wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:
1) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać wyłącznie w sposób niestwarzający uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i bezpieczny dla środowiska oraz pod warunkiem, że mycie dotyczy nadwozia pojazdu;
2) naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może się odbywać pod warunkiem, że naprawa obejmuje drobne naprawy oraz wykonywana jest w sposób niestwarzający uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i bezpieczny dla środowiska oraz gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.
Rozdział 3.
Określenie częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych
§ 4. Określa się następujące wymagania w zakresie częstotliwości i sposobów pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości:
1) pozbywanie się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości winno się odbywać w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych z częstotliwością minimalną dwa razy w roku, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości;
2) pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, które nie zastało objęte odbiorem przez Gminę Nowa Karczma , winno się odbywać na podstawie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Rozdział 4.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 5. Określa się następujące obowiązki dla osób utrzymujących zwierzęta domowe - mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku:
1) właściciel nieruchomości utrzymujący psa, przebywającego na niej swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia tej nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia poza jej obszar;
2) na terenach ogólnie dostępnych należy tak sprawować nadzór nad psem, aby nie powodował on zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt;
3) na terenach ogólnie dostępnych psa należy prowadzić na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznanej za agresywną lub w inny sposób zagrażający otoczeniu - na smyczy i w kagańcu;
4) należy nie dopuszczać psa do stanu, np. poprzez umyślne szczucie, w którym może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia;
5) należy nie pozostawiać psa bez skutecznego dozoru na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) zwolnienie psa z uwięzi na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku może się odbywać wyłącznie, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem;
7) osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia spowodowanego przez zwierzę w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku - obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych z psem przewodnikiem;
8) nieczystości, o których mowa w pkt 7 należy zbierać do szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi toreb oraz umieszczać w wystawionych w miejscach publicznych - specjalnie przeznaczonym do tego celu pojemnikach, a w przypadku ich braku w pojemnikach na odpady zmieszane.
Rozdział 5.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach
§ 6. 1. Określa się następujące wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej:
1) zwierzęta należy utrzymywać w budynkach gospodarskich przeznaczonych do utrzymywania zwierząt spełniające wymogi przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane;
2) zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie;
3) wszelkie uciążliwości utrzymywania zwierząt dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem winny zostać ograniczone do obszaru nieruchomości, na której są utrzymywane zwierzęta.
2. Ustanawia się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zwartej zabudowy wielorodzinnej i użyteczności publicznej.
Rozdział 6.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 7. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają nieruchomości zabudowane na całym obszarze Gminy.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w listopadzie każdego roku oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.