Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4553

Uchwała nr XXII/187/12 Rady Gminy Cedry Wielkie

z dnia 12 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Cedry Wielkie

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012, poz.391) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - Rada Gminy Cedry Wielkie uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Cedry Wielkie, który określa zasady utrzymania czystości i porządku, w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2. Traci moc Uchwała nr XXIII/311/2006 Rady Gminy Cedry Wielkie z dnia 5 czerwca 2006 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Cedry Wielkie.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Cedry Wielkie.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodniczący Rady


Bożena Daszewska


Załącznik do Uchwały Nr XXII/187/12
Rady Gminy Cedry Wielkie
z dnia 12 grudnia 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Cedry Wielkie

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych gminy Cedry Wielkie.

2. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:

1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996r.;

2) o odpadach z dnia 21 kwietnia 2001r.;

3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005r.;

4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007r.;

5) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997r.;

6) o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 20 marca 2009 r..

§ 2. Regulamin określa szczegółowe wymagania w zakresie:

1) utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości oraz nieruchomości służących do użytku publicznego dotyczące:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń,

c) mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz wymagań dotyczących ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) sposobu i częstotliwości usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) postanowień wynikających ze wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 3. Regulamin obowiązuje:

1) mieszkańców Gminy Cedry Wielkie oraz inne osoby przebywające na terenie Gminy Cedry Wielkie;

2) właścicieli, dzierżawców nieruchomości oraz punktów handlowych, parkingów, obiektów sportowych itp.;

3) wykonawców robót budowlanych wytwarzających odpady komunalne z grupy 20 (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów - Dz. U. Nr 112, poz. 1206);

4) przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej;

5) zarządców dróg i ogródków działkowych;

6) organizatorów imprez o charakterze masowym lub zgromadzeń publicznych;

7) podmioty świadczące usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku;

8) właścicieli budynków użyteczności publicznej.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości i na terenach służących do użytku publicznego.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia:

a) wejścia w życie Regulaminu, przy sieci istniejącej,

b) przekazania jej do eksploatacji, przy sieci nowo wybudowanej, o ile nieruchomość nie została wcześniej wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3) uprzątniecie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

4) stosowanie segregacji odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu na warunkach podanych w niniejszym Regulaminie;

5) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych;

6) gromadzenie nieczystości płynnych w zbiornikach bezodpływowych i ich usuwanie;

7) zapewnienie systematycznego sprzątania terenu nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów, koszenie trawników i dzikiej roślinności oraz pielęgnację drzew i krzewów;

8) dbanie o czystość i estetykę ścian budynków, ogrodzeń oraz innych urządzeń;

9) oznaczenie nieruchomości, zgodnie z treścią art. 47b ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne kartograficzne (Dz.U. z 2010 r. nr 193, poz.1287 z późn. zm.), przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu numeru porządkowego nieruchomości oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd;

10) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości odpadów rozbiórkowych i budowlanych, powstałych w wyniku budów, remontów i modernizacji lokali oraz budynków;

11) realizację innych obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie.

2. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, są zobowiązani do zawarcia umowy z podmiotem świadczącym usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku, na odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, a właściciele nieruchomości zamieszkałych - tylko w zakresie nieczystości ciekłych - w terminie 14 dni od wejścia w życie Regulaminu, zasiedlenia nieruchomości lub rozpoczęcia działalności gospodarczej. Właściciele ci mają obowiązek żądania od przedsiębiorcy faktur za odebrane odpady i opróżnianie zbiornika bezodpływowego oraz okazania ich na żądanie służb upoważnionych przez wójta.

3. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy mają obowiązek w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia w Gminie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadam komunalnymi.

4. Organizator imprezy masowej, zgodnie z przepisami art. 25 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 62, poz 504 z późn. zm.) jest zobowiązany powiadomić stosowne służby oraz wystąpić do wójta gminy o zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia.

§ 5. 1. Ustala się zasady selektywnego zbierania odpadów komunalnych obowiązujące na terenie Gminy Cedry Wielkie poprzez:

1) gromadzenie przez właścicieli nieruchomości w przeznaczonych do tego celu pojemnikach i workach następujących frakcji odpadów z podziałem na:

a) komunalne zmieszane,

b) papier,

c) szkło,

d) plastik;

2) gromadzenie wytwarzanych przez gospodarstwa domowe i samodzielne dostarczanie do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, następujących odpadów z podziałem na frakcje:

a) metal,

b) przeterminowane leki i chemikalia,

c) zużyte baterie i akumulatory,

d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

e) meble i inne odpady wielkogabarytowe tj. odpady, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (np. meble, wykładziny, dywany, okna itp.),

f) odpady remontowo - budowlane i rozbiórkowe, w tym gruz budowlany,

g) zużyte opony,

h) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone,

i) odpady problematyczne - (np. świetlówki, gaśnice, puszki po farbach, lakierach i aerozolach, zużyte smary, oleje, kleje),

j) tekstylia;

3) kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji i odpadów zielonych w przydomowych kompostownikach (przy czym powstały kompost należy wykorzystać we własnym zakresie).

2. Odpady, o których mowa w ust.1, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

3. Odpady określone w ust. 1 pkt 1 odbierane są przez przedsiębiorcę wyłonionego przez Gminę w drodze przetargu, w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać zgodnie z częstotliwością ustaloną w harmonogramie ich odbioru.

4. Zakazuje się umieszczania zmieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach i workach przeznczonych do selektywnej zbiórki surowców wtórnych.

5. Nie należy gromadzić w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej, które nie są odpadami komunalnymi.

6. Zabrania się spalania odpadów komunalnych zarówno w urządzeniach przeznaczonych do ich gromadzenia, jak i na terenie otwartym oraz w lokalnych kotłowniach i paleniskach domowych. Zakaz spalania odpadów komunalnych w lokalnych kotłowniach nie dotyczy takich odpadów jak drewno, papier i tektura, o ile działania te nie powodują zakłóceń w korzystaniu z nieruchomości sąsiednich.

7. Na terenie Gminy Cedry zakazuje się:

1) gromadzić wszelkich odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych;

2) gromadzić i umieszczać w koszach ulicznych odpadów komunalnych wytworzonych w lokalach handlowych, lokalach gastronomicznych, targowiskach, lokalach usługowych mieszkalnych;

3) podrzucać odpadów komunalnych na teren innej nieruchomości i do pojemników będących w posiadaniu innego właściciela.

§ 6. 1. Podmioty wskazane w § 3 w pkt 2 - 8 mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia ze śniegu, lodu oraz usuwania błota i zanieczyszczeń z dróg, przystanków komunikacyjnych, placów i chodników.

2. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez ich odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów oraz podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika.

3. Obowiązek utrzymania czystości na jezdniach i placach objętych płatnym parkowaniem należy do podmiotów pobierających z tego tytułu opłaty, jeżeli umowy zawarte przez te podmioty z właścicielem nieruchomości nie stanowią inaczej.

4. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, należy do obowiązków zarządców dróg.

5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków, niezwłocznie po ich pojawieniu się.

§ 7. 1. Mycie pojazdów mechanicznych powinno się odbywać w miejscach do tego wyznaczonych. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy osobowe na swoim terenie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi.

2. Naprawy pojazdów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach. Właściciel lub użytkownik może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości, jeżeli czynności te nie powodują zanieczyszczenia powietrza, wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.

3. Zabrania się w szczególności:

1) prowadzenia specjalistycznych napraw blacharskich i lakierniczych, poza warsztatami posiadającymi stosowne zezwolenia;

2) mycia pojazdów w miejscach publicznych;

3) napraw pojazdów, za wyjątkiem napraw awaryjnych, na terenach przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 8. 1. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego w celu ich opróżniania.

2. Nie należy odprowadzać nieczystości ciekłych do miejsc do tego celu nieprzeznaczonych, np.: do ziemi, rowów odwadniających, wód powierzchniowych (płynących i stojących), kanalizacji deszczowej oraz pompować ich na pola, łąki, itp..

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 9. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie.

2. Na terenie budowy wyposażenie w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym należy do wykonawcy robót.

3. Urządzenia wymienione w ust. 1-2 powinny spełniać wymagania Polskich Norm lub posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. 2010 r. Nr 138 poz. 935, z późn. zm.).

§ 10. 1. Ustala się następującą minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych na terenach zamieszkałych:

1) dla zabudowy jednorodzinnej oraz zagrodowej, gdzie zamieszkuje:

a) nie więcej niż osoby 4 - 60 l -120 l,

b) od 5 do 8 osób - 240 l lub 2x120 l,

c) powyżej 8 osób w zależności od potrzeb, z zastrzeżeniem, że na każdą osobą przypada 30 l;

2) na terenie nieruchomości wielolokalowych:

a) do 20 osób - 1100 l,

b) od 20 do 35 osób - 2 x 1100 l,

c) powyżej 35 osób - 3 x 1100 l.

2. W zabudowie jednorodzinnej oraz zagrodowej odpady komunalne zebrane selektywnie należy gromadzić w workach 100 l - 120 l w następującej kolorystyce:

1) worek zielony - przeznaczony na szkło;

2) worek żółty - przeznaczony na plastik;

3) worek niebieski - przeznaczony na papier.

3. W zabudowie wielolokalowej odpady komunalne zebrane selektywnie należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności 1100 l w następującej kolorystyce:

1) pojemnik zielony - przeznaczony na szkło;

2) pojemnik żółty - przeznaczony na plastik;

3) pojemnik niebieski - przeznaczony na papier.

4. W zabudowie wielorodzinnej pojemniki na potrzeby selektywnej zbiórki odpadów powinny znajdować się w każdym stanowisku śmietnikowym.

5. W celu wyposażenia nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, w pojemniki o odpowiedniej pojemności, ustala się następującą minimalną tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych:

1) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 2 l na każdego pracownika oraz 0,2 l na każdego interesanta, klienta lub odwiedzającego - dla każdego rodzaju odpadów;

2) dla szkół wszelkiego typu - 2 l na każdego ucznia (studenta) i pracownika - dla każdego rodzaju odpadów;

3) dla przedszkoli - 2 l na każde dziecko i pracownika - dla każdego rodzaju odpadów;

4) dla lokali handlowych - 20 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu handlowego, lecz co najmniej 120 l na lokal - dla każdego rodzaju odpadów;

5) dla punktów handlowych usytuowanych poza lokalem (w szczególności targowiska) - 20 l na każdego zatrudnionego, lecz co najmniej 120 l - dla każdego rodzaju odpadów;

6) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, lecz co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal - dla każdego rodzaju odpadów;

7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych -120 l dla każdego rodzaju odpadów, na każdych 10 pracowników;

8) dla szpitali, internatów, hoteli itp. - 5 l na jedno łóżko - dla każdego rodzaju odpadów;

9) dla cmentarzy - 1 l na jedno miejsce pochówku - dla każdego rodzaju odpadów.

6. Dla nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, dla celów selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki o pojemności określonej w ust. 3 i kolorystyce określonej w ust. 3.

7. Do odbioru przeterminowanych leków służą specjalne pojemniki ustawione w aptece i ośrodku zdrowia, odpowiednio oznakowane.

8. Do odbioru baterii służą specjalne pojemniki rozmieszczone w obiektach użyteczności publicznej oraz placówkach kulturalno-oświatowych na terenie gminy.

§ 11. Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym zobowiązany jest do wyposażenia miejsca imprezy lub zgromadzenia publicznego w dostateczną ilość worków i pojemników o właściwej pojemności, wytrzymałości i kolorystyce.

§ 12. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla użytkowników jak i pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich, z zachowaniem warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, na równej utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.

Rozdział 4.
Sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości

§ 13. 1. Odpady komunalne zmieszane z terenu nieruchomości powinny być odbierane z następującą częstotliwością:

1) w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy:

a) zabudowa jednorodzinna - co 2 tygodnie,

b) zabudowa wielorodzinna - co 2 tygodnie.

2) w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

a) z budynków użyteczności publicznej - nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu,

b) z punktów handlowych usytuowanych poza lokalem (w szczególności targowiska) - nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu,

c) z pozostałych nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc.

2. Odpady komunalne zbierane selektywnie z terenu nieruchomości powinny być odbierane z następującą częstotliwością:

1) w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy:

a) zabudowa jednorodzinna - raz na miesiąc,

b) zabudowa wielorodzinna - raz na miesiąc,

2) w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady - raz na miesiąc.

3. Dla nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe lub zgromadzenia publiczne wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów, bezpośrednio po zakończeniu imprezy.

4. Kosze na odpady zlokalizowane na skwerach, zieleńcach, w parkach, placach zabaw, boiskach oraz przy pasach drogowych należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą lokalne potrzeby w tym zakresie.

§ 14. 1. Od mieszkańców zamieszkałych na terenie Gminy Cedry Wielkie w Gminnym Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych będą przyjmowane bezpłatnie, następujące odpady zbierane selektywnie:

1) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

2) baterie i akumulatory;

3) świetlówki;

4) przeterminowane leki i chemikalia;

5) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

6) odpady budowlane i rozbiórkowe, w tym gruz budowlany w ilości do 1m3/ nieruchomość/rok;

7) zużyte opony;

8) odpady zielone;

9) papier i tektura;

10) szkło;

11) tworzywa sztuczne;

12) opakowania wielkomateriałowe;

13) metale;

14) tekstylia.

2. Odpady wymienione w ust.1 będą przyjmowane w Gminnym Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w terminach i na zasadach ustalonych w odrębnym regulaminie.

Rozdział 5.
Postanowienia wynikające z Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2018

§ 15. 1. Gmina Cedry Wielkie została zaliczona do Regionu Wschodniego gospodarki odpadami w województwie pomorskim.

2. Odpady komunalne wytworzone na terenie Gminy Cedry Wielkie będą zagospodarowywane i przetwarzane w instalacjach regionalnych lub zastępczych zlokalizowanych na obszarze Regionu Wschodniego.

3. Wykaz instalacji regionalnych lub zastępczych zawiera wojewódzki plan gospodarki odpadami uchwalony przez Sejmik Województwa Pomorskiego.

§ 16. 1. Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji jest zobowiązany przekazać go do uprawnionej stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2. Odpady medyczne i weterynaryjne zbierane są przez podmioty w miejscach ich wytwarzania, a następnie przekazywane uprawnionym jednostkom do unieszkodliwienia.

Rozdział 6.
Zasady usuwania nieczystości ciekłych

§ 17. 1. Właściciel nieruchomości zabudowanej, podłączonej do sieci kanalizacji sanitarnej zobowiązany jest do posiadania umowy na odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

2. Właściciel nieruchomości zabudowanej, usytuowanej na terenach nieuzbrojonych w sieć kanalizacji sanitarnej winien wyposażyć nieruchomość w lokalną oczyszczalnię ścieków lub szczelne zbiorniki bezodpływowe, przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych.

3. Z obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej zwolniony jest właściciel nieruchomości zabudowanej, wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach.

4. Włączenie się do sieci kanalizacji sanitarnej wymaga uzgodnienia warunków technicznego wykonania i odbioru przyłącza z jednostką eksploatującą sieć.

5. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych.

6. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych z urządzeń służących do ich gromadzenia z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych. Częstotliwość opróżniania zbiorników powinna być dostosowana do ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych

7. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego w celu ich opróżniania. Odbiór nieczystości ciekłych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości złożonego do przedsiębiorcy, z którym podpisał umowę.

8. Nie należy odprowadzać nieczystości ciekłych do miejsc do tego celu nieprzeznaczonych, np.: do ziemi, rowów odwadniających, wód powierzchniowych (płynących i stojących), kanalizacji deszczowej oraz pompować ich na pola, łąki, itp..

9. W przypadku nieruchomości wyposażonych w lokalną oczyszczalnię ścieków komunalnych, właściciel tej nieruchomości zobowiązany jest do posiadania pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie oczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych lub do ziemi (dotyczy to odprowadzania ścieków w ilości przekraczającej wielkość 5m3/dobę), wyników badań oczyszczonych ścieków oraz dokumentów za wywóz z oczyszczalni osadów i innych pozostałości technologicznych.

10. Właściciel nieruchomości wyposażonej w lokalną oczyszczalnię ścieków, odprowadzający ścieki w ilości do 5m3/dobę obowiązany jest posiadać dokument zgłoszenia danej instalacji w Urzędzie Gminy w Cedrach Wielkich.

Rozdział 7.
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

§ 18. Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami.

§ 19. 1. Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:

1) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt;

2) nie były uciążliwe dla innych osób;

3) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Właściciel psa, wyprowadzając go na teren publiczny, zobowiązany jest do prowadzenia psa na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznawanej za agresywną albo psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu. Powyższe zasady obowiązują także w budynkach wielorodzinnych, w pomieszczeniach wspólnego użytku takich jak: korytarze, klatki schodowe oraz w innych obiektach, w których administrator dopuścił wprowadzanie zwierząt.

3. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu.

§ 20. 1. Właściciel psa, zobowiązany jest do posiadania aktualnego świadectwa szczepienia psa przeciwko wściekliźnie.

2. Utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia, o którym mowa w odrębnych przepisach.

§ 21. Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą.

§ 22. 1. Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany do uprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez to zwierzę w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatek schodowych, chodników, ulic, placów, parków.

2. Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany stosować się do zakazów wprowadzania psów lub innych zwierząt do lokali, budynków lub na określone tereny prywatne czy publiczne, określonych przez właścicieli lub zarządców tych lokali, budynków lub terenów (postanowienie to nie dotyczy opiekunów psów wykorzystanych do celów specjalnych).

3. Utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

§ 23. 1. Zabrania się :

1) wypuszczania zwierzęcia bez opieki właściciela;

2) pozostawiania zwierzęcia bez dozoru w miejscu publicznym;

3) doprowadzanie zwierzęcia przez drażnienie, szczucie lub płoszenie do stanu, w którym staje się ono niebezpieczne;

4) wprowadzania zwierzęcia do miejsc wydzielonych na zabawę dla dzieci a w szczególności do piaskownic.

2. W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach w ilościach stwarzających uciążliwość dla zamieszkujących w nich ludzi, w szczególności prowadzenia hodowli psów i kotów.

3. Zwierzęta pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, wyłapywane i doprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt, z którym Gmina zawarła umowę, zwanego dalej " schroniskiem".

4. W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało złapane, koszty jego złapania oraz pobytu zwierzęcia w schronisku oraz zapewnienia mu w tym czasie opieki weterynaryjnej ponosi jego właściciel.

5. Zwierzę umieszczone w schronisku zostanie zwrócone jego właścicielowi, po udokumentowaniu przez niego swojego prawa do zwierzęcia oraz po uiszczeniu opłaty, o której mowa w ust. 4.

§ 24. Dokarmianie zwierząt może odbywać się w miejscach i w obiektach ku temu przeznaczonych i za zgodą zarządcy nieruchomości.

Rozdział 8.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 25. 1. Na terenie Gminy Cedry Wielkie zabrania się chowu zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem:

1) gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. , poz. 361 ze. zm.);

2) przydomowego chowu drobiu, gołębi, pszczół oraz królików i zwierząt futerkowych na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi;

3) hodowli i chowu gołębi, których właściciele są zrzeszeni w związkach hodowców gołębi.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

3. Zakazuje się prowadzenie hodowli i utrzymywania gołębi w zwartej zabudowie mieszkaniowej, między innymi w budynkach wielorodzinnych.

4. Dopuszcza się prowadzenie hodowli i utrzymywanie gołębi w obrębie osiedli o zabudowie rozproszonej pod warunkiem, że działalność ta nie będzie uciążliwa dla innych mieszkańców i będzie prowadzona z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.

5. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:

1) gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i podziemnych;

2) nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.;

3) przestrzegać obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

§ 26. Obszar pasieczyska winien być ogrodzony. Przy wejściu na pasieczysko należy umieścić tabliczkę "Uwaga pszczoły. Wstęp wzbroniony".

1. Obszar pasieczyska winien być ogrodzony. Przy wejściu na pasieczysko należy umieścić tabliczkę "Uwaga pszczoły. Wstęp wzbroniony".

2. Ule z pszczołami powinny być ustawione co najmniej 10 m od uczęszczanej drogi publicznej, budynków mieszkalnych, inwentarskich i gospodarczych, 50 m od autostrad i dróg szybkiego ruchu, natomiast od szkół, przychodni, domów opieki i tym podobnych obiektów użyteczności publicznej zachować bezpieczną odległość, nie mniejszą niż 150 m.

3. Ule z pszczołami ustawione w odległości 3-10 m od wskazanego wcześniej otoczenia (nie dotyczy autostrad i dróg szybkiego ruchu) powinny być oddzielone stałą przeszkodą (parkan, mur, krzewy) o wysokości co najmniej 3 m, która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim terenem.

4. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych.

5. Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku.

6. Z pomieszczenia, w którym przebywają zwierzęta, gnojowica i gnojówka powinny być odprowadzane za pomocą szczelnych urządzeń kanalizacyjnych do szczelnych i zamkniętych zbiorników.

7. Usunięte odchody zwierzęce, które przeznaczone są do rolniczego wykorzystania, należy zagospodarować w sposób i na zasadach określonych w przepisach o nawozach i nawożeniu.

§ 27. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:

1) w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi;

2) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony.

§ 28. Postanowienia § 27 nie mają zastosowania do chowu zwierząt gospodarskich:

1) utrzymywanych na terenach ogrodów działkowych;

2) przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach, schroniskach dla zwierząt oraz stanowiących własność cyrków lub klubów sportowych;

3) pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb porządkowych i ratowniczych;

4) utrzymywanych w instytucjach, pracowniach i laboratoriach dla celów naukowych, doświadczalnych i serologicznych.

Rozdział 9.
Wyznaczenie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 29. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez gryzonie w przypadku ich występowania zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania deratyzacji.

2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają obowiązkową deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze, pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny co najmniej raz w roku.

3. Do zwalczania szczurów i myszy należy używać preparatów (trutek) zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.

4. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

§ 30. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. poz. 391.) oraz inne obowiązujące w zakresie objętym niniejszym Regulaminem.

2. Do prowadzenia kontroli wypełniania obowiązków określonych w niniejszym Regulaminem uprawniony jest przedstawiciel Urzędu Gminy, upoważniony pisemnie przez Wójta Gminy Cedry Wielkie.

3. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze zgodnie z art. 10 ust.2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Przewodniczący Rady


Bożena Daszewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00