Akt prawny
Alerty
Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-III.4131.30.2012.KG Wojewody Pomorskiego
z dnia 20 grudnia 2012r.
w sprawie stwierdzenia nieważności pkt. 5 załącznika nr 1 do uchwały nr XXI/154/2012 Rady powiatu Starogardzkiego z dnia 16 listopada 2012 r. w sprawie określenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu starogardzkiego
Na podstawie art. 79 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) stwierdza się nieważność pkt. 5 załącznika nr 1 do uchwały nr XXI/154/2012 Rady Powiatu Starogardzkiego z dnia 16 listopada 2012 r. w sprawie określenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu starogardzkiego.
Uzasadnienie
W dniu 16 listopada 2012 r. Rada Powiatu Starogardzkiego podjęła uchwałę nr XXI/154/2012 w sprawie określenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu starogardzkiego.
Uchwała została podjęta m. in. na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.). Załącznik nr 1 do uchwały określa rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu starogardzkiego.
Powyższa uchwała została doręczona Wojewodzie Pomorskiemu w dniu 21 listopada 2012r.
W toku kontroli zgodności z prawem uchwały organ nadzoru stwierdził, że pkt 5 załącznika nr 1 do uchwały został podjęty z istotnym naruszeniem prawa.
Przywołany w podstawie prawnej uchwały art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne stanowi, że rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego. Wskazana norma kompetencyjna upoważnia radę powiatu wyłącznie do określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Kwestionowany przez organ nadzoru zapis pkt 5 załącznika do uchwały stanowi natomiast, że apteka, która z powodu nieprzewidzianych okoliczności nie może pełnić dyżuru, zgodnie z ustalonym powyżej harmonogramem, jest zobowiązana wskazać aptekę ją zastępującą oraz poinformować o dokonanej zmianie wszystkie apteki, placówki służby zdrowia, Gdańską Okręgową Izbę Aptekarską i Starostwo Powiatowe w Starogardzie Gdańskim.
W ocenie organu nadzoru Rada Powiatu Starogardzkiego nakładając na aptekę obowiązek wskazania apteki jej zastępującej oraz poinformowania o dokonanej zmianie inne apteki, placówki służby zdrowia, Gdańską Okręgową Izbę Aptekarską oraz Starostwo Powiatowe w Starogardzie Gdańskim przekroczyła zakres ustawowego upoważnienia określony w art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne. W tym miejscu należy również przywołać art. 7 Konstytucji, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Przepis ten oznacza, że organ stanowiący (w tym przypadku Rada Powiatu) realizując określoną kompetencję musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Jeżeli organ stanowiący wychodzi poza wytyczne zawarte w upoważnieniu mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji, co musi skutkować zastosowaniem środków nadzorczych, bowiem Rada unormowała stany, których normować nie może.
Wskazane wyżej naruszenie stanowi istotne naruszenie prawa i jest podstawą do stwierdzenia nieważności przedmiotowej uchwały Rady Powiatu Starogardzkiego w kwestionowanej części.
Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stwierdzenie nieważności uchwały wstrzymuje jej wykonanie w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego.
Wojewoda Pomorski |