Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4508

Uchwała nr XIII/143/2012 Rady Gminy Tuchomie

z dnia 28 listopada 2012r.

w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tuchomie

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391) w związku z art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), Rada Gminy Tuchomie uchwala, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tuchomie, w brzmieniu, jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Traci moc uchwała nr XXIV/266/2005 Rady Gminy Tuchomie z dnia 29 grudnia 2005 r.

§ 3.

Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego za wyjątkiem uregulowań dotyczących selektywnego zbierania popiołów oraz gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013 r.

§ 4.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Tuchomie.

§ 5.

Prowadzenie kontroli w zakresie realizacji postanowień powyższego Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tuchomie powierza się Wójtowi Gminy Tuchomie.

Przewodniczący Rady Gminy


Wiesław Bezhubka


Uzasadnienie do Uchwały Nr XIII/143/2012
Rady Gminy Tuchomie
z dnia 28 listopada 2012 r.

w sprawie przyjęcia regulamunu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tuchomie

Art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 poz. 391) nakłada na organ stanowiący gminy obowiązek uchwalanie regulaminu utrzymania czystości i porządku. Zaś zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy, w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, ma obowiązek dostosować gminny regulamin utrzymaniu czystości i porządku do zasad ustalonych na poziomie województwa. Sejmik Województwa Pomorskiego uchwalił w dniu 25.06.2012 r. Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2018 uchwałą Nr 415/XX/12 oraz przyjął uchwałę Nr 416/XX/12 w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Województwa Pomorskiego 2018. W dniu 18 lipca 2012 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego została ogłoszona uchwała w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Województwa Pomorskiego 2018 (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 18 lipca 2012 r. pozycja 2490). Uchwała weszła w życie w dniu 02 sierpnia 2012 r.

Zakres regulaminu określony jest w art. 4 ust. 2 tejże ustawy i obejmuje m. in.: określenie sposobu realizacji selektywnego gromadzenia i odbierania odpadów, obowiązków dotyczących utrzymywania zwierząt domowych oraz gospodarskich oraz wyznaczania obszarów podlegających deratyzacji.

Rada Gminy Tuchomie przyjęła obecnie obowiązujący Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tuchomie uchwałą XXIV/266/2005, jednak wobec nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku konieczne stało się opracowanie i przyjęcie nowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku projekt uchwały przedłożono do zaopiniowania Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Bytowie.


Załącznik do Uchwały Nr XIII/143/2012
Rady Gminy Tuchomie
z dnia 28 listopada 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZADKU

Dział I.
Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tuchomie, zwany dalej "Regulaminem", określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w granicach administracyjnych gminy Tuchomie dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

2. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawie:

1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996r.;

2) o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001r.;

3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005r.;

4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007r.;

5) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997r.

3. Regulamin obowiązuje:

1) Właścicieli nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tj. właścicieli, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właścicieli nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492) lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany;

2) Wykonawcy robót budowlanych;

3) Zarządu dróg;

4) Osoby utrzymujące zwierzęta domowe i gospodarskie.

4. Mieszkańcem, w rozumieniu niniejszego regulaminu jest osoba mająca na terenie gminy miejsce zamieszkania, a miejscem zamieszkania jest miejsce, w którym dana osoba zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek, niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, urlopem, odwiedzinami u przyjaciół i krewnych, interesami, leczeniem medycznym lub pielgrzymkami religijnymi (zgodnie z art. 2d rozporządzenia WE nr 763/2008).

Dział II.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do:

1) Zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie, ze szczególnym uwzględnieniem zbiórki selektywnej odpadów.

2) Uprzątnięcia błota, śniegu, lodu, chwastów i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz części nieruchomości służących do użytku publicznego tj. miedzy innymi przejść, skwerów, niezwłocznie po ich pojawieniu się.

3) Za chodnik uznaje się chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy gra¬nicy nieruchomości.

4) Gromadzenia uprzątniętego błota, śniegu i lodu przy krawędzi chodnika z jezdnią, w sposób umożliwiający swobodne i bezpieczne poruszanie się pieszych. Zabrania się usuwania śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników na teren jezdni lub zieleń przyuliczną, a także w miejsca powodujące zakłócenia w ruchu pieszych.

5) Usunięcia śliskości na chodnikach położonych wzdłuż nieruchomości niezwłocznie po pojawieniu się, poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych (np. posypanie piaskiem lub innym środkiem nie szkodliwym dla środowiska). Piasek użyty do powyższych celów należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

6) Właściciele nieruchomości nie są obowiązani do wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, 4, 5 jeżeli na chodniku dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów.

7) Usuwanie śniegu i lodu z nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez użycie środków chemicznych, tj. soli, solanki i innych, dopuszcza się jedynie na drogach publicznych.

8) Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczania uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nieutrudniający zatrzymywanie się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.

9) Niezwłocznego usuwania z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków.

§ 3.

1. Na wszystkich nieruchomościach na terenie gminy Tuchomie prowadzi się selektywne zbieranie odpadów komunalnych.

2. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje odpadów:

1) papier (gazety, kartony, inne odpady papierowe);

2) szkło (opakowania szklane, z wyłączeniem ceramiki i szkła okiennego lub samochodowego);

3) tworzywa sztuczne, metale i pakowania wielomateriałowe (opakowania z tworzyw sztucznych, zabawki plastikowe, pojemniki plastikowe, puszki aluminiowe lub stalowe, opakowania wielomateriałowe po mleku lub innych produktach );

4) odpady ulegające biodegradacji w tym odpady zielone;

5) przeterminowane leki i chemikalia;

6) zużyte baterie i akumulatory;

7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

8) meble i inne odpady wielkogabarytowe tj. odpady, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (np. stolarka budowlana, meble, armatura sanitarna, opakowania i inne materiały o dużych rozmiarach);

9) zużyte opony;

10) odpady budowlano - rozbiórkowe, z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych i materiałów występujących w stanie naturalnym;

11) popioły z budynków ogrzewanych paliwem stałym w okresie grzewczym (zimowym).

§ 4.

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami jest możliwe:

1) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego pod warunkiem, że nie jest to uciążliwe dla sąsiadów a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnym zbiorniku bezodpływowym umożliwiającym ich usunięcie zgodnie z wymaganiami dotyczącymi usuwania nieczystości ciekłych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;

2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

2. Naprawianie pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi może być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości. Zużyte części i materiały eksploatacyjne powinny być zbierane i usuwane zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 5.

W celu ograniczenia ryzyka sanitarnego i poprawy bezpieczeństwa dzieci korzystających z ogólnodostępnych placów zabaw zobowiązuje się właścicieli takich obiektów do wymiany piasku w piaskownicach przynajmniej 1 raz do roku.

§ 6.

Korzystając z miejsc publicznych odpady należy umieszczać w koszach ulicznych lub zabierać ze sobą w przypadku braku koszy.

Dział III.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 7.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych z zastrzeżeniem § 10.

Odpady komunalne zmieszane

§ 8.

1. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy gromadzić wyłączenie w pojemnikach do tego celu przeznaczonych.

2. Pojemniki muszą być szczelne, zamykane pokrywą, z materiału odpornego na uszkodzenia mechaniczne, wyposażone w kółka do przemieszkania oraz w uchwyty boczne.

3. Pojemniki powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą ich opróżnianie grzebieniowym, widłowym lub hakowym mechanizmem załadowczym przez pojazdy przeznaczone do odbioru odpadów.

4. Dopuszcza się stosowanie pojemników metalowych lub z tworzyw sztucznych o wzmocnionej konstrukcji o znormalizowanej wielkości od 60 litrów, 110/120 litrów, 240 litrów, 360 litrów, 1100 litrów.

5. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się stosowanie kontenerów o pojemności do 7m3.

6. Dopuszcza się w sytuacji okresowego nagromadzenia większej ilości odpadów, stosowanie czarnych worków do gromadzenia odpadów zmieszanych o pojemności 60 lub 120 litrów.

7. Kosze uliczne winny mieć pojemność od 30 do 80 litrów i winny być wykonane z materiałów trwałych (np. metalowe, betonowe , kompozytowe, z tworzyw sztucznych o wzmocnionej konstrukcji).

8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych (niesegregowanych) biorąc pod uwagę następujące parametry:

1) w odniesieniu do zabudowy jednorodzinnej lub wielorodzinnej, na jednego mieszkańca musi przypadać, co najmniej 30 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów raz na miesiąc; przy czym na każdej nieruchomości jednorodzinnej zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 60 litrów, a dla zabudowy wielorodzinnej jeden pojemnik o pojemności minimum 240 litrów;

2) w odniesieniu do zabudowy letniskowej na każdego użytkownika musi przypadać, co najmniej 30 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc; przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być, co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 120 litrów;

3) w odniesieniu do szkół wszelkiego typu na każdego ucznia, studenta i pracownika musi przypadać, co najmniej 15 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc, przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 1100 litrów lub kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 1100 litrów;

4) w odniesieniu do żłobków i przedszkoli na każde dziecko i pracownika musi przypadać co najmniej 20 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc, przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 240 litrów lub kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 240 litrów;

5) w odniesieniu do lokali handlowych na każde 10m2 powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać co najmniej 120 litrów pojemności pojemnika, oraz 7 litrów pojemnika na każdą zatrudnioną osobę, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc, przy czym dla każdego lokalu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów;

6) w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 120 litrów pojemności pojemnika oraz 7 litrów pojemnika na każdą zatrudnioną osobę, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc, przy czym dla każdego lokalu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów;

7) w odniesieniu do ulicznych punktów szybkiej konsumpcji na jeden punkt musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 360 litrów, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc lub kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 360 litrów;

8) w odniesieniu do lokali prowadzących działalność spożywczą lub gastronomiczną wymagane jest także ustawienie za zewnątrz lokalu kosza wyłożonego workiem foliowym o minimalnej pojemności minimum 30 litrów i jego codzienne opróżnianie;

9) w odniesieniu do zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych (dotyczy pomieszczeń biurowych i socjalnych) na każdego pracownika musi przypadać co najmniej 15 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc, przy czym na każdego obiektu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów;

10) 1w odniesieniu do hoteli, pensjonatów itp. na jedno łóżko musi przypadać co najmniej 30 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na miesiąc, przy czym na każdego obiektu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 1100 litrów lub kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 1100 litrów.

Odpady selektywnie zbierane

§ 9.

1. Selektywne zbieranie odpadów typu papier, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale prowadzi się w urządzeniach do selektywnego zbierania odpadów tj. w workach lub gniazdach (zestawach pojemników).

2. Worki lub pojemniki do selektywnego zbierania odpadów winny być oznaczone napisem lub kolorem w następujący sposób:

a) dla odpadów szkła - napis "SZKŁO" lub kolor zielony, bądź przezroczyste;

b) dla odpadów papieru - napis "PAPIER" lub kolor niebieski;

c) dla odpadów tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych i metali -napis "PLASTIK" lub kolor żółty;

d) dla popiołów -napis "POPIOŁY".

3. Selektywne zbieranie odpadów prowadzi się poprzez umieszczanie poszczególnych frakcji odpadów w następujący sposób:

1) w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej i zabudowie letniskowej:

a) w workach dla szkła o pojemności minimum 60 litrów;

b) w workach dla tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych i metali o pojemności minimum 120 litrów;

c) w workach dla papieru o pojemności minimum 120 litrów, (dopuszcza się wystawienie makulatury w wiązkach związanych sznurkiem);

d) w pojemnikach metalowych dla popiołów o pojemności minimum 120 litrów.

2) w zabudowie usługowej, produkcyjnej, obiektach użyteczności publicznej, itp w zależności od wielkości obiektu;

3) obiekty z których korzysta do 40 osób- w workach jak opisano pkt.1;

4) obiekty z których korzysta powyżej 40 osób- w pojemnikach o minimalnej pojemności 1100 litrów.

4. Do zbierania odpadów budowlano rozbiórkowych należy stosować kontenery lub worki o pojemności dostosowanej do ilości zbieranych odpadów.

§ 10.

Przedsiębiorca działający na zlecenie gminy dostarczy od 1 lipca 2013 r. urządzenia do selektywnego zbierania odpadów komunalnych takich jak: papier, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale oraz popioły.

Warunki rozmieszczania pojemników oraz utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 11.

1. Właściciele nieruchomości podczas lokalizowania na terenie nieruchomości pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych zobowiązani są do uwzględnienia przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr75, poz. 69 z późn. zm.), a w razie braku możliwości spełniania wymogów zawartych w powyższym rozporządzeniu zobowiązani są do zawarcia umowy z właścicielem innej nieruchomości celem zapewnienia użytkowania urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i poinformowania o tym gminy.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyznaczenia zgodnie z przywołanymi przepisami i odpowiedniego przygotowania miejsca ustawienia pojemników w budynku lub poza budynkiem, które powinno znajdować się na wyrównanej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.

3. Pojemniki na odpady zmieszane lub segregowane stojące poza pergolą (altaną śmietnikową) należy zabezpieczyć przed niekontrolowanym przesuwaniem się np. pod wpływem wiatru oraz do zagwarantowania bezkolizyjnego dojazdu do pojemników, jak również możliwości przemieszczania pojemników na odpady z punktu ich zbierania do miejsca zatrzymania pojazdu, służącego do odbioru odpadów.

§ 12.

1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie pojemników na odpady komunalne w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, poprzez ich bieżące naprawy, czyszczenie i dezynsekcje i dezynfekcję. Czyszczenie i dezynfekcja i dezynsekcja powinny być realizowane, co najmniej jeden raz na kwartał.

2. Właściciel nieruchomości winien przeprowadzać także bieżące czyszczenie, konserwację, dezynsekcję i dezynfekcję boksów (pergoli śmietnikowych) z pojemnikami na odpady. Konserwacja winna być prowadzona co najmniej poprzez ich bielenie 1 raz na rok.

§ 13.

1. Tereny przeznaczone do użytku publicznego, w szczególności takie jak chodniki, przystanki komunikacyjne, parki, place zabaw powinny być wyposażone przez ich właścicieli w kosze uliczne o pojemności od 30 litrów do 80 litrów.

2. Odległość pomiędzy koszami ulicznymi, powinna być dostosowana do intensywności ruchu pieszych.

3. Na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma - to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

4. Właściciele nieruchomości, terenów publicznych, zobowiązani są do systematycznego opróżniania koszy ulicznych, nie dopuszczając do ich przepełnienia, oraz do utrzymania ich w należytym stanie sanitarnym porządkowym i technicznym. Dezynfekcja powinna być prowadzona, co najmniej jeden raz na kwartał.

Dział IV.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 14.

1. Odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości następuje według poziomu zapełnienia pojemników na odpady, od poniedziałku do soboty, z wyłączeniem dni wolnych od pracy, przy uwzględnieniu następującego harmonogramu:

1) odpady zmieszane (niesegregowane) odbierane są nie rzadziej niż: jeden raz na miesiąc;

2) odpady selektywnie zebrane: makulatura, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe odbierane są nie rzadziej niż : jeden raz na miesiąc;

3) selektywnie zebrane popioły: jeden raz na 2 tygodnie w sezonie grzewczym -zimowym.

2. Poza sezonem letnim, dopuszcza się na nieruchomościach świadczących usługi związane z obsługą ruchu turystycznego, oraz na nieruchomościach wykorzystywanych sezonowo do zmniejszenia częstotliwości odbierania odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zebranych.

3. Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego powinno następować według potrzeb, lecz nie rzadziej niż:

1) opróżnianie koszy ulicznych -raz na dwa tygodnie;

2) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy - raz na miesiąc;

3) usuwanie odpadów z punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami -codziennie.

§ 15.

1. W celu ułatwienia odbioru odpadów komunalnych właściciele nieruchomości umieszczają pojemniki wypełnione odpadami zmieszanymi:

1) w przypadku zabudowy wielorodzinnej i obiektów użytkowych w wyznaczonych miejscach umożliwiających ich odbiór;

2) w przypadku zabudowy jednorodzinnej, w szczególności zabudowy rozproszonej (wybudowania) oraz zabudowy letniskowej- w dniu odbioru odpadów przy drodze dojazdowej do nieruchomości.

2. Udostępnienie pojemników i worków powinno nastąpić przed godziną 7.00 rano.

3. Uregulowania ust.1 dotyczą także udostępnienia worków lub pojemników z odpadami selektywnie zebranymi.

§ 16.

1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany z odpadów komunalnych wydzielić odpady wymienione w § 3 ust 2 (odpady surowcowe i odpady nietypowe), pozostałości jako odpady zmieszane należy umieszczać w pojemnikach na odpady zmieszane.

2. Właściciele nieruchomości, w zabudowie jednorodzinnej, a na terenie których, w wyniku pielęgnacji zieleni, powstają odpady zielone, zobowiązani są do ich selektywnego zbierania i kompostowania. Kompostowanie odpadów zielonych i innych odpadów ulegających biodegradacji powinno być tak prowadzone, by nie stanowiło uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich. Odpady zielone mogą być także dostarczane do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów.

3. Właściciele nieruchomości, w zabudowie wielorodzinnej, a na terenie których, w wyniku pielęgnacji zieleni, powstają odpady zielone, zobowiązani są do ich selektywnego zbierania dostarczania do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów.

4. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani do zapewnienia selektywnego zbierania odpadów nietypowych w następujący sposób:

1) przeterminowane leki należy dostarczać do wytypowanych aptek lub do gminnego punktu zbierania selektywnego odpadów;

2) chemikalia należy dostarczać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów;

3) zużyte baterie należy umieszczać w pojemnikach na baterie w sklepach, placówkach oświatowych lub dostarczać do gminnego punktu zbierania selektywnego odpadów;

4) akumulatory należy umieszczać w pojemnikach przy stacjach obsługi samochodów lub dostarczać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów;

5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy zostawiać w placówkach handlowych (dotyczy sytuacji zakupu nowego sprzętu i pozostawienia starego) lub dostarczać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów;

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy dostarczać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów;

7) zużyte opony należy pozostawiać w punktach/ placówkach wymiany opon lub dostarczać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów;

8) odpady budowlano - rozbiórkowe należy dostarczać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów na zasadach określonych przez ten punkt, lub należy je gromadzić w specjalnych kontenerach lub workach, uniemożliwiających pylenie i przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady lub innemu podmiotowi zgodnie z przepisami prawa i zgodnie z zawartą z nim umową.

5. Na stronie internetowej gminy zostanie zamieszczona informacja o lokalizacji punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz terminach i warunkach odbioru odpadów selektywnie zebranych.

6. Właściciel nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy lub mieszkaniec może zamówić odrębną usługę u przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, odbiór odpadów nietypowych (np. odpadów wielkogabarytowych zielonych, budowlano rozbiórkowych). Usługa taka nie jest objęta opłatą wnoszoną do gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 17.

1. Właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, w tym nieruchomości wykorzystywanych sezonowo, są zobowiązani do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w szczególności odpadów: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych i odpadów nietypowych.

2. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na terenie, których, w wyniku pielęgnacji zieleni, powstają odpady zielone, zobowiązani są do ich selektywnego zbierania i kompostowania lub do przekazywania do gminnego punktu zbierania odpadów komunalnych.

3. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na terenie, których, powstają odpady wielkogabarytowe są zobowiązani do ich selektywnego zbierania i przekazywania podmiotowi odbierającemu odpady komunalne zgodnie z przepisami prawa i zgodnie z zawartą z nim umową. Właściciele nieruchomości mogą przekazać te odpady do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów na warunkach określonych przez ten punkt.

4. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na terenie, których, powstają odpady budowlano rozbiórkowe zobowiązani są do ich selektywnego zbierania tj. należy je gromadzić w specjalnych kontenerach lub workach, uniemożliwiających pylenie i przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady lub innemu podmiotowi zgodnie z przepisami prawa i zgodnie z zawartą z nim umową. Właściciele nieruchomości mogą przekazać te odpady do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów na warunkach określonych przez ten punkt.

§ 18.

Dopuszcza się w okresie od 1 października do 30 kwietnia - na terenach rozproszonej zabudowy jednorodzinnej, ogrodów i na terenach rolniczych - spalanie poza instalacjami i urządzeniami, powstałych na terenie nieruchomości pozostałości roślinnych tj. chwastów i zarażonych chorobą roślin, pod warunkiem niezadymiania miejsc służących do wspólnego użytku i nieruchomości sąsiednich.

§ 19.

1. Zabrania się umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne zmieszane lub pojemnikach i workach na odpady selektywnie zebrane, odpadów niezgodnych z ich przeznaczeniem:

1) do urządzeń do selektywnego zbierania papieru zabrania się wrzucać: opakowań z zawartością, np. żywnością, wapnem, cementem, kalki technicznej, innych niż papier odpadów;

2) do urządzeń do selektywnego zbierania szkła zabrania się wrzucać: opakowań z zawartością, np. żywnością, lekami, środkami chemicznymi, ceramiki (np. porcelany, talerzy, doniczek), szyb samochodowych, szkła okiennego, budowlanego, samochodowego, innych niż szkło odpadów.

2. Do urządzeń do selektywnego zbierania tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych zabrania się wrzucać: tworzyw pochodzenia medycznego, mokrych lub zabrudzonych tłuszczem folii, opakowań po olejach i smarach, farbach i lakierach, opakowań po środkach chwasto i owadobójczych, innych odpadów niż tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe.

3. Zabrania się umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne zmieszane lub pojemnikach na odpady selektywnie zebrane śniegu i lodu.

4. Zabrania się umieszczania w pojemnikach gorącego popiołu, popiół po przestudzeniu należy umieszczać w pojemnikach metalowych do ich selektywnego zbierania, a poza sezonem grzewczym można dostarczać popiół do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5. Zabrania się wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych, usługowych i innych nieruchomości, na których powstają odpady, do koszy ulicznych oraz do pojemników innych właścicieli nieruchomości.

6. Zabrania się spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków, z wyjątkiem spalania odpadów z drewna nie zawierających substancji niebezpiecznych.

7. Zabrania się stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska w celu usuwania śniegu i lodu.

§ 20.

1. Właściciele nieruchomości zabudowanych usytuowanych na terenach nieuzbrojonych w sieć kanalizacji sanitarnej zobowiązani są do gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub w przydomowych oczyszczalniach ścieków i są zobowiązani do:

a) utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości płynnych,

b) zagwarantowania dojazdu do zbiorników bezodpływowych,

c) zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych oraz niedopuszczania do ich przepełniania i wylewania się ścieków.

2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych następuje na zasadach wskazanych w umowie zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości a przedsiębiorca, przy czym nieczystości ciekłe muszą być usuwane z częstotliwością adekwatną do zużycia wody i pojemności zbiornika, lecz nie rzadziej niż jeden raz na pół roku, wyłącznie od poniedziałku do soboty w godzinach od 6:00 do 22:00.

3. Osady z przydomowej oczyszczalni ścieków należy usuwać zgodnie z instrukcją eksploatacji oczyszczalni.

§ 21.

1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych są zobowiązani do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

2. Począwszy od 1 lipca 2013 r odpady komunalne z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, odbiera wybrany w drodze przetargu zorganizowanego przez gminę przedsiębiorca, który zawarł z wójtem umowę na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o której mowa w art. 6f ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

3. Właściciel nieruchomości uiszcza od 1 lipca 2013r na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w wysokości określonej w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawek opłat ustalonych przez gminę w drodze uchwały. Termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty określa uchwała rady Gminy.

4. Do czasu przejęcia obowiązku odbierania odpadów komunalnych przez gminę, właściciele nieruchomości, pozbywają się odpadów na dotychczasowych zasadach tj. zgodnie z umową zawartą z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.

§ 22.

1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, zobowiązani są do zawarcia umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych z gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności z zakresu opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

2. Zbiorniki bezodpływowe, w których gromadzone są nieczystości ciekłe, opróżnianie są przez podmiot, z którym właściciel nieruchomości pozbywający się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, zawarł umowę na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, o której mowa w § 21 ust. 2.

3. Za opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości uiszcza opłatę na rzecz podmiotu wykonującego przedmiotową usługę, na zasadach wskazanych w zawartej z nim umowie.

§ 23.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do przechowywania przez okres 2 lat i okazywania do kontroli osobom upoważnionym do kontroli:

1) dowodów uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub umów i dowodów zapłaty za odbiór odpadów komunalnych;

2) umów i dowodów zapłaty za opróżnianie zbiorników bezodpływowych.

2. Jeżeli właściciele nieruchomości, o których mowa w § 21 ust. 2 , nie zawarli umów, gmina organizuje odbieranie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych od tych właścicieli i obciąża ich kosztami.

Dział V.
Wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu gospodarki odpadami

§ 24.

1. Gmina ma obowiązek uzyskania do 31 grudnia 2020 r. poziomów odzysku i recyklingu poszczególnych frakcji odpadów:

1) 50 % poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło;

2) 70 % poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

2. System gospodarowania odpadami komunalnymi winien zapewnić zmniejszenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1) do 16 lipca 2013 roku do nie więcej niż 50%;

2) do 16 lipca 2020 roku do nie więcej niż 35%, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.

3. Przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązani są do:

1) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do wskazanej w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów, a w przypadku jej braku - do instalacji przeznaczonej do zastępczej obsługi regionu gospodarki odpadami komunalnymi;

2) przekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji zagospodarowania odpadów komunalnych wskazanych w umowie.

4. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Pomorskiego WPGO 2018 dla gminy Tuchomie został wyznaczony region gospodarki odpadami -Region Północno-Zachodni z regionalnymi zakładami przetwarzania odpadów komunalnych są zakład w Sierznie, zakład w Bierkowie oraz w zakresie przetwarzania tylko odpadów zielonych zakład w Wodociągach Słupsk.

5. W przypadku awarii instalacji regionalnej w Sierznie, bądź w stanach odbiegających od normalnych eksploatacji, dopuszcza się skierowanie strumienia odpadów do instalacji zastępczych RIPOK Bierkowo, RIPOK Czarnówko, RIPOK Stary Las.

Dział VI.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie

§ 25.

1. Właściciele lub opiekunowie psów i innych zwierząt domowych, są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeśli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.

2. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych, są zobowiązani do utrzymywania tych zwierząt w sposób niestwarzających uciążliwości (hałas lub odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich nieruchomościach lub lokalach.

3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego.

§ 26.

1. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, natomiast psy ras uznanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.

2. Zakazuje się wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych. Nie dotyczy to psów przewodników.

3. Zakazuje się wyprowadzania zwierząt domowych na tereny placów zabaw dla dzieci.

§ 27.

Właściciel psa jest zobowiązany do trwałego umocowania do obroży psa znaczka identyfikacyjnego, uzyskanego w momencie szczepienia psa, potwierdzającego poddanie psa szczepieniu przeciw wściekliźnie.

§ 28.

1. Właściciele lub opiekunowie psów i innych zwierząt domowych są zobowiązani do niezwłocznego usuwania spowodowanych prze te zwierzęta zanieczyszczeń na klatkach schodowych i innych pomieszczenia służących do użytku publicznego, a także na ternach użytku publicznego takich jak chodniki, parki, skwery, ulice.

Dział VII.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarachlub w poszczególnych nieruchomościach

§ 29.

1. Zakazuje się prowadzenie wypasu zwierząt gospodarskich na terenach publicznych.

2. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do uprzątnięcia zanieczyszczeń z chodników , dróg i placów publicznych spowodowane przez zwierzęta podczas przepędów.

Dział VIII.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 30.

1. Właściciel nieruchomości takich jak budynki wielorodzinne, użytku publicznego i obsługi ludności, obiekty handlowe i gastronomiczne, zakłady przemysłowe i gospodarstwa rolne zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji dwa razy w roku.

2. Ustala się terminy przeprowadzenia deratyzacji:

1) w terminie wiosennym od dnia 1 kwietnia do 30 kwietnia;

2) w terminie jesiennym: od dnia 1 września do 30 września.

Postanowienia końcowe

§ 31.

1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje wójt Gminy Tuchomie, z upoważnienia którego odpowiednie czynności kontrolne przeprowadza podległy pracownik.

2. Wójt Gminy Tuchomie może zwrócić się do policji o pomoc w przeprowadzaniu czynności kontrolnych.

§ 32.

Kto nie wykonuje obowiązków określonych w Regulaminie, podlega karze grzywny na podstawie art. 10 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00