Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4500

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-III.4131.54.2012.WD Wojewody Pomorskiego

z dnia 17 grudnia 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały nr XXI/160/12 Rady Miejskiej w Czersku z dnia 8 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ulic Starogardzkiej i Podgórnej w Czersku

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
( Dz. U. z 2012 r. poz. 647 ) stwierdza się nieważność uchwały nr XXI/160/12 Rady Miejskiej w Czersku z dnia 8 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ulic Starogardzkiej
i Podgórnej w Czersku.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22 listopada 2012 r. do Wojewody Pomorskiego wpłynęła wyżej wymieniona uchwała Rady Miejskiej w Czersku wraz z dokumentacją planistyczną.

W toku kontroli zgodności z prawem powyższej uchwały, organ nadzoru stwierdził, że została ona podjęta z istotnym naruszeniem prawa.

Na załączniku graficznym do wyżej wskazanej uchwały zamieszczono wyrys ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta
i gminy Czersk uchwalony uchwałą nr XX/195/2000 Rady Miejskiej w Czersku z dnia 28 września 2000 r. Na omawianym wyrysie obszar objęty planem został zaczerniony, co uniemożliwia porównanie funkcji terenów przewidzianych w studium z funkcjami terenów ustalonymi w planie i w konsekwencji nie pozwala na stwierdzenie, że plan został sporządzony zgodnie z zapisami tego studium. Właściwe oznaczenie granic terenu objętego planem na wyrysie ze studium powinno być, zdaniem organu nadzoru, dokonane poprzez obwiedzenie linią po obwodzie tego terenu a nie poprzez zaczernienie całego obszaru. Jednocześnie należy wskazać, że wyrys ze studium nie posiada legendy ( objaśnienia użytych na nim oznaczeń ) i został sporządzony
w technice czarno-białej, co dodatkowo utrudnia właściwe odczytanie informacji umieszczonych na tym wyrysie. Natomiast zgodnie z § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ( Dz. U. Nr 164, poz. 1587 ) projekt rysunku planu miejscowego powinien zawierać wyrys ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy z oznaczeniem granic obszaru objętego projektem planu miejscowego . Ponadto w myśl § 8 pkt 1 tego rozporządzenia projekt rysunku planu miejscowego sporządza się w czytelnej technice graficznej zapewniającej możliwość wyłożenia go do publicznego wglądu, sporządzania jego kopii, a także ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa. Jednocześnie na podstawie § 8 pkt 2 omawianego rozporządzenia na projekcie rysunku planu miejscowego stosuje się nazewnictwo i oznaczenia umożliwiające jednoznaczne powiązanie projektu rysunku planu miejscowego z projektem tekstu planu miejscowego a do projektu rysunku planu miejscowego dołącza się objaśnienia wszystkich użytych oznaczeń.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wyrys ze studium umieszczony na rysunku planu z zaczernionymi ( zasłoniętymi ) obszarami ujętymi w tym planie oraz pozbawiony legendy ( objaśnienia użytych na nim oznaczeń ) został sporządzony w nieczytelnej technice graficznej przez co nie jest możliwe porównanie ustaleń planu z ustaleniami studium w zakresie przeznaczenia terenów objętych tym planem. Na marginesie powyższych rozważań należy wskazać, że podobne stanowisko
w omawianej kwestii zostało zaprezentowane przez Gminną Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną ( protokół z posiedzenia członków Komisji z dnia 17 maja 2012 r. ) oraz Zarząd Województwa Pomorskiego ( postanowienie z dnia 26 czerwca 2012 r. znak DRRP.GW.7634.172.2012 ).

W związku z powyżej zaistniałą sytuacją organ nadzoru, dla zidentyfikowania przeznaczenia terenów ujętych na wyrysie ze studium, skierował do Burmistrza Czerska pismo z dnia 6 grudnia 2012 r. z żądaniem przesłania oryginału lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem załącznika graficznego nr 2 do tego studium. W odpowiedzi Burmistrz Czerska pismem z dnia 7 grudnia 2012 r. przesłał do Wojewody Pomorskiego kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem załącznika graficznego nr 2 do studium. W toku analizy treści załącznika graficznego nr 2 do studium organ nadzoru stwierdził, że tereny objęte obszarem planu zostały przeznaczone w studium pod gruntu rolne i łąki. Jednocześnie jak wynika z legendy dołączonej do powyższego załącznika - uwarunkowania i kierunki rozwoju obszaru objętego planem zostały określone jako "tereny zielone - wyłączone z planowania zabudowy ze względu na znaczny wpływ na klimat miasta i na środowisko przyrodnicze". Tymczasem tereny objęte badanym planem zostały przeznaczone na funkcje mieszkaniowe, usługowe i produkcyjne co wynika, zarówno z treści uchwały uchwalającej plan jak i z treści załącznika graficznego do tego planu. Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 1 omawianej ustawy wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zapisy umieszczone w przedmiotowym planie, zarówno w treści uchwały jak i załączniku graficznym naruszają uregulowania zawarte w art. 9 ust. 4 jak i art. 15 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, zgodnie z którymi studium powinno być wiążące przy sporządzaniu planu a sam projekt planu powinien być sporządzony zgodnie z zapisami studium. W niniejszym przypadku warunki wyrażone
w powyższych przepisach nie zostały zachowane. Nie można zatem zaakceptować zapisu zawartego w § 1 ust. 1 uchwały nr XXI/160/12 z dnia 8 listopada 2012 r. Rady Miejskiej w Czersku, że plan nie narusza zapisów studium w sytuacji gdy studium przeznacza tereny objęte planem na grunty orne i łąki wyłączone z planowania zabudowy tych obszarów natomiast w treści planu tereny te zostały przeznaczone na funkcje mieszkaniowe, usługowe, oraz produkcyjne. Stanowisko organu nadzoru
w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Na uwagę zasługuje zwłaszcza stanowisko zaprezentowane
w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2011 r. sygn. II OSK 2080/11, zgodnie z którym " inne przeznaczenie konkretnego terenu
w planie miejscowym niż przeznaczenie przyjęte w studium kwalifikowane jest jako istotne naruszenie prawa, tj. art. 9 ust. 4 u.p.z.p., zwłaszcza gdy przeznaczenie terenu w planie jest całkowicie odmienne od ustalonego w studium ."

W niniejszej sytuacji należy stwierdzić nieważność powyższej uchwały.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały rady gminy wstrzymuje jej wykonanie w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego.

Wojewoda Pomorski


Ryszard Stachurski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00