Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4413

Uchwała nr 166/R/2012 Rady Gminy Główczyce

z dnia 27 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Główczyce

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.[1]) ), art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego dla miasta i powiatu słupskiego (Postanowienie znak S.E.O.I/SHK/P-N-16/12/448 z dnia 12 listopada 2012 r.)

uchwala się, co następuje:

§ 1. Wprowadza się Regulamin Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy Główczyce, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicach informacyjnych sołectw Gminy Główczyce.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Główczyce.

§ 4. Traci moc Uchwała Nr 53/2007 Rady Gminy Główczyce z dnia 23 kwietnia 2007 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Główczyce".

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Michał Matkowski


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 166/R/2012
Rady Gminy Główczyce
z dnia 27 listopada 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY GŁÓWCZYCE

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Główczyce dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych, metali,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

2. Właściciele użytkownicy, najemcy nieruchomości zobowiązani są do zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

1) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,

2) opakowań wielomateriałowych - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

3) przeterminowanych leków i chemikaliów - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

4) zużytych baterii i akumulatorów - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

5) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych od gospodarstw domowych - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

8) zużytych opon - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

9) odpadów biodegradowalnych - punkt selektywnej zbiórki odpadów,

10) papieru i tektury - punkt selektywnej zbiórki,

11) szkła bezbarwnego i kolorowego,

12) tworzywa sztucznego typu PET i plastik przemysłowo-gospodarczy,

13) metali - punkt selektywnej zbiórki odpadów.

3. Odpady, o których mowa w ust. 1, właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić niezwłocznie od chwili ich powstania.

4. Odpady określone w ust. 1 odbierane będą w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV.

5. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości po wskazaniu w deklaracji zbierania odpadów w sposób selektywny zobowiązani są segregować je "u źródła" w workach wskazanych w rozdziale III niniejszego regulaminu, a w przypadku zabudowy wielolokalowej (osiedle 22 Lipca w Główczycach, osiedla w miejscowościach Pobłocie, Żoruchowo) w pojemnikach ustawionych gniazdowo.

6. Segregacji "u źródła" podlegać będą następujące frakcje odpadów:

1) tworzywa sztuczne,

2) szkło bezbarwne i kolorowe.

§ 3. 1. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego po każdym opadzie śniegu i w miarę potrzeby, aby umożliwić bezpieczne poruszanie się pieszych i pojazdów.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

3. Nieusunięty w terminie, o którym mowa w ust. 1, lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

4. Do usuwania śliskości lub gołoledzi na chodniku i dojazdach należy stosować środki neutralne dla środowiska.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej, zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

3) gdy mycie dotyczy nadwozia samochodu.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) gdy naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

§ 5. Na terenie Gminy Główczyce zabrania się:

1) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli,

2) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone do zabaw dzieci i uprawiania sportu,

3) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych szczególnie w miejsca do tego nieprzeznaczone,

4) wylewanie nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 60 litrów (l);

2) pojemniki na odpady o pojemności 110 l;

3) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;

4) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;

5) worki z folii LDPE o pojemności 120 l oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie z przeznaczeniem na:

a) tworzywa sztuczne,

b) szkło;

6) kosze uliczne o pojemności od 20 l do 70 l,

7) kosze zlokalizowane w zabudowie wielolokalowej (osiedle 22 Lipca w Główczycach, osiedla w miejscowościach Pobłocie, Żoruchowo) z przeznaczeniem na:

a) tworzywa sztuczne o pojemności 3 m3oraz 2,5 m3,

b) szkło o pojemności 1,5 m3,

c) makulatura 1,5 m3.

§ 7. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) do 4 osób - w rozmiarze minimum 60 l,

2) powyżej 4 osób - w rozmiarze minimum 110 l.

§ 8. Ustala się dla właścicieli, użytkowników, najemców nieruchomości wielolokalowych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) do 4 osób - w rozmiarze 60 l - 110 l,

2) od 5 do 9 osób - w rozmiarze do 240 l,

3) od 10 do 15 osób - w rozmiarze 2 x 240 l,

4) od 16 do 20 osób - w rozmiarze 1100 l,

5) od 21 osób do 35 osób - w rozmiarze 2 x 1100 l,

6) powyżej 35 osób - w rozmiarze minimum 3 x 1100 l.

§ 9. 1. Ustala się dla właścicieli , użytkowników, najemców nieruchomości niezamieszkałych minimalną pojemność, pojemnika przeznaczonego do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, uwzględniając następujące normy:

1) dla szkół 3 l na każdego ucznia i pracownika,

2) dla żłobków i przedszkoli 3 l na każde dziecko i pracownika,

3) dla lokali handlowych 50 l na każde 10 m2powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt,

4) dla lokali gastronomicznych 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne,

5) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników,

6) dla obiektów turystycznych oraz innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie 20 l na jedno łóżko,

7) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady.

2. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji zbierać i gromadzić w przydomowych kompostownikach.

§ 10. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych:

1) w terenie zabudowanym - od 20 l do 70 l w ilości, co najmniej jeden pojemnik w każdej miejscowości.

§ 11. 1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach właściciel, użytkownik, najemca nieruchomości jest zobowiązany wyposażyć nieruchomość w pojemnik służący do zbierania odpadów komunalnych.

2. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady.

3. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcje i dezynsekcje, co najmniej dwa razy do roku.

4. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.

§ 12. Ustanawia się na terenie gminy Główczyce jeden punkt bezpłatnej zbiórki odpadów komunalnych w miejscowości Główczyce, gdzie odbierane i magazynowane będą następujące odpady zebrane w sposób selektywny:

1) przeterminowane leki i chemikalia,

2) papier i tekturę,

3) opakowania wielomateriałowe,

4) zużyte baterie i akumulatory,

5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

7) odpady budowlane i rozbiórkowe od gospodarstw domowych,

8) zużyte opony,

9) odpady ulegające biodegradacji,

10) metale.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 13. 1. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości oraz na podstawie ustalonego harmonogramu.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli, użytkowników, najemców nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.

3. Właściciel, użytkownik, najemca nieruchomości zobowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

§ 14. 1. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 2, zobowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, co najmniej 1 raz na miesiąc

2. Właściciele , użytkownicy, najemcy nieruchomości prowadzący gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą lub działalność użyteczności publicznej obowiązani są do pozbywania się, niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, co najmniej 2 razy w miesiącu.

3. W przypadku zabudowy wielolokalowej (osiedle 22 Lipca w Główczycach, osiedla w miejscowościach Pobłocie, Żoruchowo) odbiór odpadów komunalnych następuje 1 raz w tygodniu.

4. Właściciele , użytkownicy, najemcy nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych z częstotliwością:

1) tworzywa sztuczne - 1 raz w miesiącu,

2) szkło - co drugi miesiąc.

§ 15. 1. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 1.

3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni, co najmniej 1 raz w roku.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 16. Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone, pozostałości z sortowania zmieszanych odpadów komunalnych z terenu gminy Główczyce odebrane od właścicieli nieruchomości będą przekazywane do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Bierkowie.

§ 17. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych zobowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).

§ 18. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są w miarę możliwości rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny.

§ 19. W celu ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszania ich objętości oraz racjonalizacji procesu segregacji wymaga się:

1) opróżniania opakowania z pozostałości produktu przed umieszczeniem w pojemniku na odpady surowcowe,

2) redukowania objętości odpadów surowcowych poprzez zgniatanie plastikowych butelek, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych przed umieszczeniem w pojemniku na odpady.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 20. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy zachowujące się w sposób agresywny - na smyczy i w kagańcu,

2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

5. Zabronione jest:

1) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób umożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz,

2) wpuszczanie psów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci,

3) wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).

6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 21. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszego regulaminu,

2) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór.

3. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy wielolokalowej.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 22. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia szczurów w obrębie swojej nieruchomości.

2. Deratyzacja na terenie całej gminy zostaje przeprowadzona w pierwszym tygodniu pierwszego miesiąca wiosny.

Przewodniczący Rady Gminy


Michał Matkowski


[1]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281 oraz z 2012 r. poz. 567.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00