Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4353

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-III.4131.2.ESR Wojewody Pomorskiego

z dnia 7 grudnia 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności paragrafu 2 pkt 3, paragrafów 3, 4, 5 uchwały Nr XXIII/11/2012 Rady Miasta Pucka z dnia 30 października 2012 roku w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5 % dla punktów sprzedaży (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży tych napojów oraz usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U.
z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),

stwierdza się nieważność

§ 2. pkt 3, § 3, § 4, § 5 uchwały Nr XXIII/11/2012 Rady Miasta Pucka z dnia 30 października 2012 roku w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% dla punktów sprzedaży ( z wyjątkiem piwa ), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak
i w miejscu sprzedaży tych napojów oraz usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Uzasadnienie

W dniu 31 października 2012 roku Rada Miasta Pucka podjęła uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% dla punktów sprzedaży
( z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży tych napojów oraz usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Jako podstawę prawną uchwały Rada wskazała art. 12 ust. 1, 2, 4 oraz art. 14 ust.6 ustawy
z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U.
z 2007 r., Nr 70, poz. 473 ze zm. - w uchwale wskazany został nieaktualny już numer Dziennika Ustaw, w którym opublikowano tekst jednolity ).

W § 2 pkt 3 uchwały ustalony został zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w formie obnośnej
i obwoźnej.

W ocenie organu nadzoru, ustalając, że sprzedaż napojów alkoholowych nie może się odbywać w formie handlu obnośnego i obwoźnego, Rada Miasta przekroczyła swoje uprawnienia wynikające
z art. 12 ust.2 oraz art. 14 ust. 6 cyt. ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

Na podstawie art. 12 ust. 2 rada gminy upoważniona jest do określenia jedynie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych .

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowym, ( np.: wyrok NSA z dn. 05.07.2007 r. sygn. akt II GSK 81/07 ), zawarte w art. 12 ust. 2 cyt. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi upoważnienie do ustalenia " zasad usytuowania miejsc " podlega ścisłej wykładni językowej.

" Usytuowanie" zaś oznacza - zgodnie ze Słownikiem synonimów, wyd. PWN, Warszawa 2007 r. - położenie, lokalizację, umiejscowienie. Umiejscowienie" natomiast jest to miejsce, jakie to coś zajmuje względem czegoś (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2007 r.). " ,

Natomiast na podstawie art. 14 ust. 6 cyt. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do rady gminy należywprowadzenie ( stałego lub czasowego ) zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych w innych niż wymienione przez ustawodawcę miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy, ze względu na ich charakter .

W ocenie organu nadzoru § 2 pkt 3 uchwały narusza art. 12 ust.2 oraz art. 14 ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości w zw. z art. 2 Konstytucji, bowiem postanowienia te nie określają ani z asad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych ( ich rozmieszczenia w terenie ), ani miejsca, obiektu, czy obszaru. Określają natomiast sposób prowadzenia działalności handlowej
( w punkcie o zmiennej lokalizacji ).

Tak określone ograniczenie nie znajduje zatem oparcia w przepisach ustawowych, przyznających radzie gminy kompetencje do stanowienia prawa w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz zakazu ich sprzedaży ( podawania, spożywania oraz wnoszenia ).

Żaden ze wskazanych w podstawie prawnej uchwały przepisów nie uprawnia Rady Gminy do wprowadzenia generalnego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych w postaci handlu obnośnego
i obwoźnego.

Rada gminy powinna określić, w jakich miejscach, obiektach lub obszarach gminy, ze względu na ich charakter , zakaz sprzedaży napojów alkoholowych ma obowiązywać. Nie została zaś uprawniona do określenia sposobu ich sprzedaży.

Nadto, § 4 uchwały jest niezgodny z zasadami techniki prawodawczej, gdyż zawiera postanowienia powtarzające i jednocześnie modyfikujące przepisy ustawy, które określone są w art. 14 ust.5 cyt. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - czym narusza
§ 137 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dn. 20.06.2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" ( Dz. U Nr 100, poz.908 ).

W orzecznictwie sądowym ugruntowany jest pogląd, iż regulacje ustawowe nie mogą być powtarzane bądź modyfikowane przez przepisy prawa miejscowego i naruszenie tej zasady stanowi istotne naruszenie prawa (np. wyroki NSA z dnia 30 stycznia 2003 r., SA/Ka 508/02 i z dnia
14 października 1999 r., II SA/Wr 1179/98 ).

Organ nadzoru zgadza się ze stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, które wyrażone zostało w wyroku z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie o sygnaturze akt III SA/Wr 204/08 ( LEX nr 507817 ), że naruszenie powyższej zasady może skutkować powstaniem u adresatów uchwały mylnego przekonania, że transponowane na grunt lokalny normy prawa powszechnie obowiązującego są jedynie normami prawa miejscowego, które wiążą wyłącznie na obszarze właściwości lokalnego prawodawcy.

Dodatkowo, treść § 3 oraz § 5 przedmiotowej uchwały wykracza poza delegację ustawową zawartą we wskazanych w podstawie prawnej uchwały przepisach art. 12 ust. 2 oraz art. 14 ust.6 cyt. ustawy o wychowaniu w trzeźwości (...). Regulacje zawarte w tych postanowieniach dotyczą bowiem zasad udzielania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , które uregulowane zostały w art. 18 oraz art. 181 cyt. ustawy.

Powyższe uchybienia mają charakter rażącego naruszenia prawa i skutkują nieważnością uchwały w zakresie § 2 pkt 3, § 3, § 4, § 5 uchwały.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały rady gminy wstrzymuje jej wykonanie w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak na wstępie.

Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego.

Wojewoda Pomorski


Ryszard Stachurski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00