Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4352

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK.VI.4131. 92 .2012.MS Wojewody Pomorskiego

z dnia 7 grudnia 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr 48/VI/2012 Rady Miejskiej w Miastku z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Koszalińska - Dworcowa - Młodzieżowa

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

stwierdza się nieważność

uchwały Nr 48/VI/2012 Rady Miejskiej w Miastku z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Koszalińska-Dworcowa-Młodzieżowa.

U z a s a d n i e n i e

Przedmiotowa uchwała została przedłożona Wojewodzie Pomorskiemu wraz
z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych w dniu 8 listopada 2012 r.

Oceniając jej zgodność z przepisami prawa organ nadzoru stwierdził, co następuje.

Projekt planu został negatywnie zaopiniowany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który w piśmie z dnia 10 stycznia 2012 r. zakwestionował zapis §10 pkt 7 projektu uchwały, zgodnie z którym dla systemów telekomunikacyjnych, w tym szerokopasmowych ustala się lokalizowanie sieci w kanałach technologicznych w pasach drogowych, a także w przyległych do dróg terenach przez ustanowienie służebności. W opinii Prezes UKE wskazał w szczególności, że zapis ten narusza treść art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju sieci i usług telekomunikacyjnych ( Dz.U. Nr 106, poz. 675), zgodnie z którym miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zwany dalej "planem miejscowym", nie może ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z przepisami odrębnymi.

Mimo, że Burmistrz Miastka odpowiadając na opinię w piśmie do Prezesa KEN z dnia 23 stycznia 2012 r. poinformował, że niezgodny z ustawą zapis został z tekstu planu usunięty i zastąpiony ustaleniem o brzmieniu : " nie ogranicza się rozwiązań dla systemów telekomunikacyjnych",, zapis negatywnie zaopiniowany pozostał w treści przyjętej uchwały z dnia 22 czerwca 2012 r. w §11 ust. 7 , którego treść stanowi naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego w zakresie merytorycznych wymogów kształtowania polityki przestrzennej.

W części tekstowej uchwały - w § 9 ust. 2 pkt 6 uchwały, dotyczącym zasad, parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów niezrozumiały jest zapis" dachy o kącie nachylenia połaci do 600" . Taki sam zarzut dotyczy §13 uchwały, zawierającego ustalenia szczegółowe dla terenów rozgraniczonych, gdzie w ust. 12 pkt 2 lit. d, ust. 14 pkt 2 lit. d, ust.15 pkt 3 lit. d i ust.16 pkt 4 lit.d znajduje się zapis: "kąt nachylenia połaci od 300 do 600" . Brak jednostki, w jakiej podaje się parametry kształtowania połaci dachowych, np. "°"- stopień, może skutkować nieprawidłową interpretacją planu w trakcie jego realizacji oraz sprawia, że uchwała w tej części nie spełnia standardów przy zapisywaniu ustaleń projektu tekstu planu miejscowego w zakresie geometrii dachu, o których mowa w § 4 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz. 1587 ).

Z kolei na załączniku graficznym ( rysunku planu ) do uchwały pod skalą planu 1: 500 znajduje się zapis "POMNIEJSZENIE 50% ". Takie niejednoznaczne sformułowanie może również prowadzić do błędnej interpretacji planu w trakcie jego realizacji.

Stanowi to naruszenie § 8 ust. 2 powyższego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r., z zgodnie z którym na projekcie rysunku planu miejscowego stosuje się nazewnictwo i oznaczenia umożliwiające jednoznaczne powiązanie projektu rysunku planu miejscowego z projektem tekstu planu miejscowego, zaś do projektu rysunku planu miejscowego dołącza się objaśnienia wszystkich użytych oznaczeń.

Na załączniku graficznym brakuje pieczątki potwierdzającej, że mapa została przyjęta do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Jest to sprzeczne z treścią art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz.U. z 2012 r., poz. 647 ), zgodnie z którym plan miejscowy sporządza się w skali 1:1.000, z wykorzystaniem urzędowych kopii map zasadniczych albo w przypadku ich braku map katastralnych, gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, a także narusza wymogi zawarte w § 5 przytoczonego rozporządzenia, zgodnie z którym projekt rysunku planu miejscowego sporządza się w formie rysunku na kopii mapy, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, zawierającej obszar objęty projektem planu miejscowego wraz z jego niezbędnym otoczeniem.

Ponadto należy wskazać na brak w przedłożonej dokumentacji aktualnego zaświadczenia o wpisie członków zespołu autorskiego projektu planu na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego ( § 12 pkt 20 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. ).

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym naruszenie zasad sporządzania studium lub planu miejscowego, istotne naruszenie trybu ich sporządzania, a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie, powodują nieważność uchwały rady gminy w całości lub części. W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, że zasady sporządzenia planu miejscowego dotyczą zawartości tego aktu planistycznego (części tekstowej i graficznej, załączników), oznaczają jego wartość i merytoryczne wymogi kształtowania polityki przestrzennej, a także standardów dokumentacji planistycznej ( vide wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 22 września 2010r., sygn. akt II SA/Go 493/10 , wyrok WSA w Poznaniu z 20 grudnia 2006 r., sygn. AK II SA/Po 692/06, wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 października 2007 r. sygn. akt II SA/Ol 552/07).

W tym stanie rzeczy, mając na względzie naruszenie w przedmiotowej uchwale zasad sporządzenia planu miejscowego dotyczących lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej , a także naruszenie zasad w zakresie standardów dokumentacji planistycznej, należało stwierdzić nieważność przedmiotowej uchwały Rady Miejskiej w Miastku w całości.

Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego przysługuje Radzie Miejskiej
w Miastku prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego otrzymania za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego.

Wojewoda Pomorski


Ryszard Stachurski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00