Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2012 poz. 4244

Uchwała nr VI/51/12 Rady Gminy Stary Dzierzgoń

z dnia 28 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Dzierzgoń

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. 2012 r. poz. 391 z późn. zm.[1]) ) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[2]) ) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku, Rada Gminy Stary Dzierzgoń uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Dzierzgoń stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stary Dzierzgoń.

§ 3. Traci moc uchwała Rady Gminy w Starym Dzierzgoniu nr IV/28/06 z dnia 22 czerwca 2006 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Dzierzgoń.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Marian Maślanka


Załącznik do Uchwały Nr VI/51/12
Rady Gminy Stary Dzierzgoń
z dnia 28.11.2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE

GMINY STARY DZIERZGOŃ

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Dzierzgoń dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych;

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§2.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

1) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt. 2-14,

2) przeterminowanych leków,

3) chemikaliów,

4) zużytych baterii i akumulatorów innych niż przemysłowe i samochodowe,

5) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

8) zużytych opon,

9) odpadów ulegających biodegradacji, w tym zielonych,

10) papieru i tektury,

11) szkła,

12) tworzywa sztucznego,

13) metali

14) opakowań wielomateriałowych.

2. Odpady, o których mowa w ust. 1, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać
i gromadzić z chwilą ich powstania, uprzednio poddając je segregacji.

3. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie
z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie.

4. Przeterminowane leki należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie punktów aptecznych w Starym Dzierzgoniu i Myślicach.

5. Chemikalia, w szczególności farby, lakiery, środki ochrony roślin należy przekazywać do punktów selektywnego zbierania wskazanych przez gminę.

6. Zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe należy umieszczać
w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie budynków użyteczności publicznej.

7. Akumulatory przemysłowe i samochodowe należy dostarczać do placówek handlowych
i usługowych prowadzących ich sprzedaż bądź wymianę lub przekazać do punktów selektywnego zbierania wskazanych przez gminę.

8. Papier i tekturę, szkło, tworzywo sztuczne należy dostarczyć do specjalnych pojemników służących do segregacji ustawionych na terenie gminy.

9. Metale i opakowania wielomateriałowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone, należy dostarczyć do wyznaczonych punktów selektywnego zbierania odpadów wskazanych przez gminę.

10. Meble i inne odpady wielkogabarytowe będą gromadzone przez właściciela nieruchomości
i odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, co najmniej dwa razy w roku. O terminie przeprowadzonej zbiórki mieszkańcy zostaną poinformowani poprzez ogłoszenia.

11. Odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone, mogą być gromadzone bezpośrednio na terenie nieruchomości. Zbieranie i gromadzenie na przydomowych kompostowniach odpadów zielonych powstających na terenie nieruchomości (usunięte chwasty, liście, skoszona trawa, gałęzie drzew i krzewów) spełnia wymogi selektywnego zbierania odpadów zielonych. Kompostowanie powinno się odbywać w sposób nie powodujący uciążliwość, ani zagrożeń dla sąsiednich nieruchomości. Kompostownik powinien być zlokalizowany w odległości nie mniejszej niż 5 m od drogi publicznej oraz 1 m od granicy z nieruchomością sąsiednią. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zaewidencjonowania kompostownia w Urzędzie Gminy i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb. Właściciel nieruchomości może również zebrane selektywnie odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone dostarczyć do punktów selektywnego zbierania odpadów wyznaczonych przez Gminę. Gmina przekazuje właścicielowi podpisującemu zobowiązanie, materiały informacyjne dotyczące technologii kompostowania.

12. Dopuszcza się przekazywanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych opon powstałych w gospodarstwie domowym do punktów selektywnego zbierania odpadów wyznaczonych przez gminę.

13. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe w wyniku prowadzenia drobnych robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu administracji, właściciel nieruchomości dostarczy do punktów selektywnego zbierania odpadów wyznaczonych przez gminę. Opady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał.

§ 3.

1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę.

§ 4.

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

3) mycia nadwozia samochodu.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w pojemnikach do tego przeznaczonych,

2) dokonywania drobnych napraw,

3) nie stwarzania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 3.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymaniaw odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5.

Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 110 l,

2) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;

3) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;

4) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 110 l;

5) pojemniki oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie o pojemności 1100 l.

§ 6.

1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) do 4 osób - w rozmiarze 110 l,

2) powyżej 4 osób - w rozmiarze 240 l lub wielokrotność pojemnika 110 l .

§ 7.

1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości wielolokalowych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) do 20 osób - w rozmiarze 1100 l,

2) powyżej 20 osób do 35 osób - w rozmiarze 2 x 1100 l,

3) powyżej 35 osób - w rozmiarze 3 x 1100 l.

§ 8.

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości jest zobowiązany wyposażyć nieruchomość w pojemnik służący do zbierania odpadów komunalnych.

2. Pojemniki, o których mowa w rozdziale 3, należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, w granicach nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody, błota i śniegu.

3. Pojemniki należy ustawiać tak, aby nie powodować uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości i osób trzecich.

4. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcje i dezynsekcje.

5. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach przeznaczonych na zmieszane odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących
i wybuchowych, martwych zwierząt, a także odpadów z procesów technologicznych.

6. W urządzeniach o których mowa w §5 zabrania się spalania odpadów komunalnych.

7. Zakazy określone w ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio do koszy ulicznych na śmieci ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacji publicznej oraz innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

Rozdział 4.

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 9.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach opróżnianych przez przedsiębiorcę, lub dostarczenie ich do punktów selektywnego zbierania odpadów wyznaczonych przez gminę.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości raz na miesiąc.

5. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu zgromadzonych frakcji papieru, tektury, szkła, tworzywa sztucznego, w miarę potrzeb co najmniej raz na miesiąc.

6. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu odpadów ulegających biodegradacji w tym odpadów zielonych, w miarę potrzeb.

7. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu sprzętu elektrycznego i elektronicznego w miarę potrzeb.

8. Odpady wielkogabarytowe powinny być odbierane w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, przy czym ustala się częstotliwość zbiórki tej frakcji odpadów co najmniej dwa razy w roku. O terminie przeprowadzanych zbiórek przedsiębiorca zawiadomi mieszkańców poprzez ogłoszenia.

§ 10.

1.Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorstwem wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu tej nieruchomości. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy w Starym Dzierzgoniuwww.starydzierzgon.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu.

2. Właściciele nieruchomości o których mowa w ust. 1 obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości raz na miesiąc.

§ 11.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

2. Pojemność zbiornika bezodpływowego powinna być dostosowana do potrzeb osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych.

3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej dwa razy w roku.

4. W celu wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zawarcia umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Wójta Gminy Stary Dzierzgoń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, a w przypadku kontroli do okazania takiej umowy oraz dowodów uiszczenia opłaty za te usługi. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy w Starym Dzierzgoniuwww.starydzierzgon.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu.

5. Nieczystości ciekłe odebrane z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Wójta Gminy Stary Dzierzgoń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych są następnie przekazywane do stacji zlewnej.

6. Zakazuje się samodzielnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.

Rozdział 5.

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§12.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są podejmować działania zmierzające do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów w szczególności poprzez:

1) unikanie używania produktów nie nadających się do recyklingu i kompostowania, w szczególności jednorazowych pieluch, papierowych i plastikowych talerzy i sztućców, folii śniadaniowej, aluminiowej, jednorazowych butelek i kartonów na napoje,

2) kupowanie produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań,

3) kupowanie produktów w koncentratach,

4) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych,

5) ponowne wykorzystanie i wydłużanie okresu używalności przedmiotów takich jak:

a) baterie - zaleca się kupowanie akumulatorków nadających się do ponownego naładowania,

b) torby plastikowe na zakupy - zaleca się stosowanie toreb płóciennych bądź papierowych przeznaczonych do wielokrotnego użytku,

c) długopisy - zaleca się stosowanie wymiennych wkładów.

2. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:

1) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców Gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

2) promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych,

3) upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Rozdział 6.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 13.

1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.

2. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas, odory) dla osób znajdujących się
w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.

3. Utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.

5. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, natomiast psy należące do rasy psów niebezpiecznych mogą być wyprowadzane tylko na smyczy
i w kagańcu.

6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, w szczególności z terenu ulic, chodników, parków, skwerów, zieleńców, placów zabaw.

Rozdział 7.

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 14.

1. Na terenie Gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich z wyłączeniem:

1) istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zmianami) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zmianami),

2) przydomowego chowu drobiu, pszczół oraz królików i innych zwierząt futerkowych - wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

3. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany do:

1) nie powodowania wobec osób trzecich uciążliwości , w szczególności hałasu, odorów,

2) zabezpieczenia nieruchomość przed możliwością opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie,

3) usuwania odchodów zwierzęcych, resztek karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 8.

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 15.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do wykonania deratyzacji na terenie nieruchomości w terminie wskazanym przez Wójta Gminy Stary Dzierzgoń.

2. Deratyzacja na terenie całej gminy zostaje przeprowadzona w następujących terminach: od 15 marca do 15 kwietnia oraz od 15 września do 15 października każdego roku.

3. O terminie przeprowadzenia deratyzacji Gmina informuje mieszkańców za pośrednictwem obwieszczenia wywieszanego na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Starym Dzierzgoniu, na tablicach ogłoszeń zlokalizowanych w poszczególnych sołectwach oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy w Starym Dzierzgoniu.

4. W przypadku masowego wystąpienia gryzoni Wójt Gminy Stary Dzierzgoń może ogłosić przeprowadzenie deratyzacji w każdym innym terminie niż terminy wskazane w ust. 2.


[1]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897 poz. 951.

[2]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281 oraz z 2012 r. poz. 567.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00