Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2011 nr 175 poz. 4107

Uchwała nr 283/g287/P/11 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku

z dnia 5 grudnia 2011r.

Działając na podstawie art. 11 ust. 1 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. ) w związku z art. 10 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) w związku z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 20 października 2011r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2012r. (M. P. Nr 95 poz. 962) i obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 19 października 2011r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012r. (M.P. Nr 95 poz. 961)

- Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku po rozpoznaniu uchwały Nr VIII/71/2011 Rady Gminy w Tuchomiu z dnia 18 listopada 2011r. w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych

• orzeka nieważność § 1 uchwały w części dotyczącej ustalenia stawki podatkowej dla ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 25 ton do mniej niż 36 ton o liczbie osi dwie z innym systemem zawieszenia osi jezdnych, w wysokości 1.937,00 zł,
• orzeka nieważność § 1 uchwały w części dotyczącej ustalenia stawki podatkowej dla ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 36 ton i więcej, o liczbie osi trzy z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne w wysokości 2.787,00 zł oraz z innym systemem zawieszenia osi jezdnych w wysokości 2.787,00 zł,
• orzeka nieważność § 1 uchwały w części dotyczącej stawki podatkowej dla przyczep i naczep o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 36 ton i więcej, o liczbie osi dwie z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne w wysokości 1.838,00 zł oraz z innym systemem zawieszenia osi jezdnych w wysokości 1.838,00 zł.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 25 listopada 2011r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku wpłynęła uchwała Nr VIII/71/2011 Rady Gminy w Tuchomiu z dnia 18 listopada 2011r. w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych, zaś w dniu 5 grudnia 2011r. była ona przedmiotem badania Kolegium tutejszej Izby.

W wyniku analizy treści badanej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku stwierdziło, że Rada Gminy w Tuchomiu w § 1 badanej uchwały ustaliła stawki podatku od środków transportowych poniżej stawki minimalnej określonej obwieszczeniem Ministra Finansów w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2012 roku oraz powyżej stawki maksymalnej określonej obwieszczeniem Ministra Finansów w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012r. w poniższych przypadkach:
• dla ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 25 ton do mniej niż 36 ton, o liczbie osi dwie, z innym systemem zawieszenia osi jezdnych, w wysokości 1.937,00 zł, podczas gdy dla zawierających się w tej grupie pojazdów - przyczep i naczep o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 31 ton do mniej niż 36 ton stawka minimalna wynosi 2.022,13zł,
• dla ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 36 ton i więcej, o liczbie osi trzy, z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne, w wysokości 2.787,00zł oraz z innym systemem zawieszenia osi jezdnych w wysokości 2.787,00 zł, podczas gdy dla zawierających się w tych grupach pojazdów - ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej 36 ton stawka maksymalna wynosi 2.302,20zł,
• dla przyczep i naczep o dopuszczalnej masie całkowitej od nie mniej niż 36 ton i więcej, o liczbie osi dwie, z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne, w wysokości 1.838,00 zł oraz z innym systemem zawieszenia osi jezdnych w wysokości 1.838,00 zł, podczas gdy dla zawierających się w tych grupach pojazdów - przyczep i naczep o dopuszczalnej masie całkowitej 36 ton stawka maksymalna wynosi 1.820,96 zł.

Ustalenie przez Radę Gminy stawek podatku dla wyżej opisanych grup pojazdów poniżej stawki minimalnej oraz powyżej górnych granic stawek kwotowych, określonych w przywołanych powyżej obwieszczeniach Ministra Finansów, stanowi istotne naruszenie postanowień art. 10 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w związku z cytowanymi obwieszczeniami. Z przepisów powyższych jednoznacznie wynika bowiem, że rada gminy ustalając wysokość stawek podatku od środków transportowych winna ustalić je w wysokości nie niższej niż kwoty stawek minimalnych oraz nie wyższej niż kwoty stawek maksymalnych określone w przywołanych wyżej obwieszczeniach Ministra Finansów.

W związku z powyższym zachodzi konieczność unieważnienia badanej uchwały w części dotkniętej wyżej opisanymi wadami.

Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium Izby postanowiło jak w sentencji.

Na niniejszą uchwałę służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, wnoszona za pośrednictwem tutejszej Izby.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00