Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2011 nr 174 poz. 4082

Uchwała nr VIII/65/2011 RADY GMINY MIŁORADZ

z dnia 16 listopada 2011r.

w sprawie uchwalenia statutu sołectwa Miłoradz

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt. 7 oraz art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy Miłoradz uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się statut sołectwa Miłoradz stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Miłoradz.

§ 3. Traci moc uchwała Rady Gminy Miłoradz Nr XII/175/09 z dnia 6 marca 2009r. w sprawie przyjęcia statutu sołectwa Miłoradz.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodniczący Rady


Tadeusz Majewski


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) jednostki pomocnicze muszą posiadać odrębne statuty, które mają określać w szczególności:

- nazwę i obszar jednostki pomocniczej,

- zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,

- organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,

- zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,

- zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

Mając na uwadze zgodność zapisów statutu jednostki pomocniczej z zapisami ustawowymi opracowano nowy statut.

Wobec powyższego wnosi się o podjęcie niniejszej uchwały.

Wójt Gminy


Tadeusz Biliński


Załącznik do Uchwały Nr VIII/65/2011
Rady Gminy Miłoradz
z dnia 16 listopada 2011 r.

STATUT SOŁECTWA MIŁORADZ

I. Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Sołectwo Miłoradz jest jednostką pomocniczą gminy Miłoradz.

2. Sołectwo Miłoradz obejmuje: wieś Miłoradz. Położenie i obszar sołectwa Miłoradz w Gminie Miłoradz przedstawia mapa stanowiąca załącznik do statutu. Powierzchnia sołectwa wynosi 1068,12ha.

3. Siedzibą sołectwa jest wieś Miłoradz.

§ 2. Sołectwo działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących przepisów, a wszczególności:

- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym,

- Statutu Gminy Miłoradz,

- niniejszego statutu.

§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa dalej o:

1. gminie - należy przez to rozumieć Gminę Miłoradz,

2. sołectwie - należy przez to rozumieć sołectwo Miłoradz w Gminie Miłoradz,

3. statucie gminy - należy przez to rozumieć Statut Gminy Miłoradz,

4. radzie gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Miłoradz,

5. wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Miłoradz,

6. zebraniu wiejskim - należy przez to rozumieć Zebranie wiejskie mieszkańców sołectwa Miłoradz w Gminie Miłoradz,

7. sołtysie - należy przez to rozumieć sołtysa sołectwa Miłoradz w Gminie Miłoradz,

8. radzie sołeckiej - należy przez to rozumieć Radę Sołecką sołectwa Miłoradz w Gminie Miłoradz.

II. Organy sołectwa i rada sołecka

§ 4. 1. Organami sołectwa są:

- Zebranie Wiejskie - jako organ uchwałodawczy,

- Sołtys - jako organ wykonawczy.

2. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata, kończy się z końcem kadencji Rady Gminy Miłoradz jednak nie później niż 90 dni od dnia nowej kadencji.

§ 5. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy:

1. zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców (sprawy socjalno- bytowe, kultura, sport, wypoczynek i inne),

2. kształtowanie zasad współżycia społecznego,

3. organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania oraz wnoszenie propozycji inwestycji,

4. tworzenie pomocy sąsiedzkiej,

5. interweniowanie w sprawie działalności jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi (propozycje i uwagi).

§ 6. Członkami zebrania wiejskiego są stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze. W zebraniu wiejskim mają prawo uczestniczyć bez prawa głosu inne osoby związane z sołectwem, a nie posiadające czynnego prawa wyborczego.

§ 7. 1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) na pisemny wniosek 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa,

3) na wniosek wójta lub rady gminy.

2. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

3. Miejsce i termin zebrania wiejskiego ustala i podaje do publicznej wiadomości sołtys najpóźniej na 5 dni przed dniem obrad zebrania wiejskiego w formie informacji na tablicy ogłoszeń sołectwa oraz w miejscach zwyczajowo przyjętych.

4. Zebranie wiejskie powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.

§ 8. 1. Zebraniu wiejskiemu przewodniczy sołtys chyba, że statut sołectwa stanowi inaczej.

2. W razie nieobecności sołtysa lub niemożności prowadzenia przez niego obrad członkowie rady sołeckiej lub mieszkańcy dokonują wyboru przewodniczącego ze swojego grona.

3. Projekt porządku obrad przygotowuje rada sołecka a uchwala go zebranie wiejskie.

4. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek każdego członka zebrania wiejskiego, zgłoszony nie później niż przed rozpoczęciem dyskusji nad pierwszym punktem porządku obrad ustalonego zgodnie z ust. 3.

5. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym chyba, że statut sołectwa stanowi inaczej. Postanowienia § 16 ust. 1 - 3 statutu stosuje się odpowiednio.

6. Głos w dyskusji udziela przewodniczący zebrania.

7. Z zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący zebrania.

§ 9. Do zakresu działania sołtysa należy w szczególności:

1. wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,

2. wydawanie opinii i informacji dla potrzeb urzędu gminy, rady gminy lub wójta,

3. reprezentowanie sołectwa jak również interesów jego mieszkańców wobec organów gminy,

4. składanie na zebraniu wiejskim sprawozdania ze swojej działalności,

5. załatwianie bieżących spraw związanych z zarządzaniem przekazanym sołectwu przez Radę Gminy mieniem gminnym,

6. organizowanie mieszkańców do wykonywania czynów społecznych,

7. współpraca w zakresie organizacji odśnieżania dróg gminnych i utrzymania czystości,

8. zgłaszanie do organów gminy projektów przedsięwzięć dotyczących budowy, remontów oraz propozycje działań w zakresie długofalowym,

9. ustalania projektu porządku obrad zebrania wiejskiego,

10. zbierania wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,

11. występowania wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców sołectwa w rozwiązywaniu jego problemów i realizacji zadań gminy,

12. utrzymywania kontaktów z organizacjami społecznymi współpracującymi z jednostkami samorządu terytorialnego oraz policją i strażą pożarną,

13. na zebraniach wiejskich sołtys składa informacje o działalności rady sołeckiej,

14. wykonywanie obowiązków inkasentów wobec mieszkańców wsi (rozprowadzanie nakazów oraz zbieranie podatków i dostarczanie do kasy Urzędu Gminy),

15. wykonywanie innych zadań zlecanych przez radę gminy lub wójta.

§ 10. 1. Sołtys nie będący radnym bierze udział w sesjach rady gminy.

2. Na sesjach rady gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym jak również zgłaszania wniosków w imieniu mieszkańców sołectwa po uzyskaniu zgody Przewodniczącego Rady.

§ 11. Sołtysowi przysługuje dieta w wysokości i na zasadach określonych przez Radę.

§ 12. 1. Rada sołecka jest kolegialnym ciałem pomocniczym sołtysa, które pełni wyłącznie funkcje opiniodawcze, doradcze i inicjujące.

2. Rada sołecka składa się z 3 - 5 osób w tym sołtysa.

3. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę istniejących potrzeb lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.

4. Posiedzenie rady sołeckiej zwołuje sołtys z własnej inicjatywy lub na wniosek członka rady sołeckiej z której sporządza się protokół.

5. Posiedzeniu rady sołeckiej przewodniczy sołtys a w przypadku niemożności prowadzenia przez niego posiedzenia członkowie rady wybierają ze swojego grona prowadzącego posiedzenie.

6. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa w zakresie jego statutowej działalności.

III. Zasady i tryb wyborów organów soleckich

§ 13. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są powszechne, równe, bezpośrednie, większościowe i odbywają się w głosowaniu tajnym.

§ 14. 1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i członków rady sołeckiej ma każdy obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat i na stałe jest zameldowany na obszarze sołectwa.

2. Głosować można tylko osobiście.

§ 15. 1. Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje wójt w formie obwieszczenia.

2. W obwieszczeniu określa się miejsce, dzień i godzinę zebrania.

3. Obwieszczenie o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz w zwyczajowo przyjętych miejscach na terenie sołectwa.

4. Wójt organizuje i zapewnia techniczną obsługę zebrania wyborczego.

5. Wójt lub upoważniona przez niego osoba dokonuje otwarcia zebrania, stwierdza jego prawomocność a następnie wyznacza przewodniczącego zebrania, który dalej prowadzi obrady.

§ 16. 1. Dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej wymagana jest obecność co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.

2. W razie braku wymaganej frekwencji Wójt lub wyznaczony przez niego do obsługi zebrania pracownik urzędu zwołuje ponownie zebranie wiejskie, nie wcześniej jednak niż po upływie 15 minut.

3. Na zebraniu wiejskim odbywającym się w drugim terminie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej, warunek minimalnej frekwencji określony w ust. 1 nie obowiązuje.

4. Wybory sołtysa i rady sołeckiej odbywają się w głosowaniu tajnym.

§ 17. 1. Kandydatów mogą zgłaszać wszyscy uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa.

2. Kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

3. Zgłaszanie kandydatów na sołtysa i do rady sołeckiej i ich wybory przeprowadza się rozdzielnie.

4. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybory sołtysa.

5. Wybrany sołtys ma prawo zgłaszać kandydatów do Rady Sołeckiej, na jego wniosek wybory do Rady Sołeckiej mogą mieć charakter jawny.

§ 18. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów, jednak nie mniej niż 50% plus 1 ważnie oddanych głosów.

2. W przypadku niespełnienia przez żadnego z określonego wyżej wymogu, przeprowadza się ponowne głosowanie umieszczając na kartce do głosowania dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę głosów.

3. W razie gdy w wyniku ponownego głosowania obaj kandydaci otrzymali tę samą liczbę głosów - głosowanie się powtarza.

4. Za wybranych na członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów, przy równej ilości głosów, głosowanie powtarza się umieszczając na kartce do głosowania osoby z równą ilością głosów.

§ 19. 1. Wybory przeprowadza Komisja w składzie 3 członków wybranych spośród obecnych na zebraniu osób, posiadających prawo wybierania sołtysa i członków rady sołeckiej.

2. Członkiem Komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołeckich.

3. Wybór członków Komisji odbywa się w głosowaniu jawnym.

§ 20. 1. Do zadań komisji należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników wyborów,

4) sporządzenie protokołów z przeprowadzonych wyborów i podanie ich bezzwłocznie do publicznej wiadomości.

2. Protokoły z przeprowadzonych wyborów stanowią załączniki do protokołu zebrania wiejskiego.

§ 21. Wygaśnięcie mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje na skutek:

1. złożenia na ręce Wójta pisemnego zrzeczenia się mandatu,

2. utraty prawa wyborczego,

3. skazania prawomocnym wyrokiem sądu, orzeczonym za przestępstwo popełnione umyślnie,

4. śmierci.

§ 22. 1. Sołtys i każdy członek rady sołeckiej mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji w głosowaniu tajnym, jeżeli nie wykonują należycie swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu, uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.

2. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje na wniosek:

1) 10% mieszkańców sołectwa posiadających prawo wybierania,

2) wójta,

3) rady gminy.

3. Wniosek określony w 22, ust. 2, pkt. 1 powinien zawierać uzasadnienie oraz listę z podpisami mieszkańców sołectwa o następujących rubrykach: nazwisko i imię, adres zamieszkania, PESEL, własnoręczny podpis. Wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.

4. Wójt po sprawdzeniu poprawności formalnej wniosku zwołuje Zebranie Wiejskie w terminie 1 miesiąca od daty wpływu wniosku.

5. Uchwała w sprawie odwołania z pełnionej funkcji podejmowana jest po wysłuchaniu zainteresowanego w głosowaniu tajnym.

6. Odwołanie nie może nastąpić zaocznie, chyba że zainteresowany nie stawi się bez usprawiedliwionych przyczyn mimo prawidłowego powiadomienia o zebraniu.

§ 23. 1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej i dokonania wyborów przedterminowych zwołuje wójt, ustalając miejsce, dzień i godzinę zebrania.

2. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

3. Przedterminowego wyboru sołtysa lub członka rady sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które zostało zwołane dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej z zastosowaniem postanowień § 16 statutu.

4. Sołtys lub członek rady sołeckiej wybrani w trybie, o którym mowa w ust. 1 kończą swoje urzędowanie z upływem kolejnych 4 lat urzędowania od dnia wyborów.

§ 24. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa, przeprowadza się wybory uzupełniające w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wygaśnięcia mandatu.

2. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka rady sołeckiej, przeprowadza się wybory uzupełniające w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wygaśnięcia mandatu w przypadku, gdy ilość członków nie spełnia wymogu minimalnego określonego w § 12 punkt 2.

3. Przepisy o trybie wyboru dla wyborów uzupełniających sołtysa lub członka rady sołeckiej stosuje się odpowiednio.

4. Sołtys lub członek rady sołeckiej wybrani w trybie, o którym mowa w ust. 1 kończą swoje urzędowanie wraz upływem kadencji rady gminy.

5. Wyborów uzupełniających członka rady sołeckiej nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 6 miesięcy.

IV. Mienie i finanse

§ 25. Sołectwo może prowadzić gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy i nie tworzy własnego budżetu i rachunku.

§ 26. 1. Wójt może przekazać sołectwu część mienia należącego do gminy.

2. Sołectwo zarządza i korzysta z przekazanego mienia komunalnego na podstawie stosownej umowy z wójtem.

3. Obowiązkiem sołtysa i rady sołeckiej jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z jego przeznaczeniem i jego ochroną.

V. Kontrola i nadzór

§ 27. 1. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

2. Kontrolę nad działalnością organów sołectwa sprawują wyłącznie rada gminy poprzez komisje rady gminy oraz wójt i Urząd Gminy.

3. Organy określone w ust. 2 mają prawo do żądania okazania wszelkich dokumentów oraz złożenia pisemnych wyjaśnień przez sołtysa i członków rady sołeckiej związanych z funkcjonowaniem sołectwa.

VI. Postanowienia końcowe

§ 28. 1. W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa miejscowego.

2. W przypadkach spornych postanowienia statutu interpretuje wiążąco Rada Gminy Miłoradz.

3. Zmiany statutu dokonuje rada gminy w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

Załącznik do
Statutu sołectw
Zalacznik2.doc

Granice sołectw Gminy Miłoradz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00