Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2011 nr 150 poz. 3126

Uchwała nr XI/83/2011 Rady Miejskiej w Skarszewach

z dnia 8 września 2011r.

w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez gminę Skarszewy osobom tego potrzebującym oraz zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.15, art. 40 ust.1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (Dz.U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. z późniejszymi zmianami) art.17 ust.1 pkt. 15, art. 44, art. 96 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009r. Nr 175 poz. 1362 z późniejszymi zmianami) oraz art. 10 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295, z późn. zm.) Rada Miejska w Skarszewach uchwala, co następuje:

§ 1. Sprawienie pogrzebu przez gminę Skarszewy przysługuje osobom zmarłym zamieszkałym lub przebywającym na terenie gminy w stosunku do których, nie ustalono osób zobowiązanych do sprawienia pogrzebu lub, gdy osoby zobowiązane nie mają takich możliwości.

§ 2. Ustalenia braku możliwości sprawienia pogrzebu przez osoby do tego zobowiązane dokonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skarszewach. W przypadkach szczególnych pomoc w formie sprawienia pogrzebu może być udzielana z urzędu.

§ 3. 1. O zgonie osoby zmarłej powiadamia się pozostałych najbliższych członków rodziny lub krewnych, których adres lub numer telefonu są znane.

2. Jeżeli zmarłym jest cudzoziemiec, osoby o których mowa w ust. 1 powiadamia się za pośrednictwem właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego. Gdy obywatelstwo zmarłego nie jest ustalone lub gdy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej nie ma właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego o zgonie powiadamia się ministra właściwego d.s. zagranicznych.

§ 4. Pochowanie zwłok następuje na podstawie aktu zgonu wystawionego przez urząd stanu cywilnego właściwego dla miejsca zgonu.

§ 5. Pogrzeb sprawia się zgodnie z wyznaniem zmarłego, o ile wyznanie to było znane pracownikowi socjalnemu, na cmentarzu znajdującym się na terenie Gminy Skarszewy.

§ 6. Sprawienie pogrzebu, o którym mowa w § 1 obejmuje w szczególności:

- przygotowanie zwłok do pochówku, w tym umycie, ubranie;

- przechowywanie zwłok w chłodni lub w domu pogrzebowym;

- dostarczenie trumny;

- przewóz zwłok karawanem;

- klepsydry;

- obsługa przy pochówku, udział duchownego;

- wykopanie, zakopanie, uformowanie i oznaczenie grobu znakiem wyznania zmarłego i tabliczką z imieniem i nazwiskiem oraz datą urodzenia i zgonu;

- inne czynności wynikające ze sprawienia pogrzebu, wymagane przepisami prawa.

§ 7. Udział Gminy Skarszewy w sprawieniu pogrzebu możliwy jest w formie:

- pogrzebu zleconego zakładowi pogrzebowemu przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skarszewach;

- zasiłku celowego, specjalnego zasiłku celowego lub celowego zwrotnego na sprawienie pogrzebu, przyznawanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, na wniosek osoby ponoszącej koszty pochówku nie mającej możliwości ubiegania się o świadczenie na ten cel z innych tytułów;

- zwrotu kosztów gminie, która dokonała pochówku mieszkańca Gminy Skarszewy.

§ 8. 1. Dyrektor GOPS dokonuje zapłaty lub zwrotu kosztów za sprawienie pogrzebu na podstawie rachunków/faktur lub innych obciążeń dokumentujących koszt pochówku w wysokości 100% przedstawionych kosztów.

2. Dyrektor GOPS przyznaje zasiłek celowy, specjalny zasiłek celowy lub zasiłek celowy zwrotny za sprawienie pogrzebu na podstawie rachunków/faktur lub innych obciążeń dokumentujących koszt pochówku w wysokości 100% przedstawionych kosztów, jednak nie więcej jak 75% kwoty wypłacanej przez ZUS z tytułu zasiłku pogrzebowego.

§ 9. 1. Poniesiony przez gminę koszt pogrzebu podlega zwrotowi w całości:

- z zasiłku pogrzebowego, jeżeli przysługuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego;

- z masy spadkowej, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy;

- z refundacji przez gminę właściwą.

2. Dyrektor GOPS może odstąpić od żądania zwrotu w całości lub części wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu przez spadkobierców, gdy dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę określonego w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

3. Sytuację materialną spadkobierców ustala się na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego.

4. W pozostałych przypadkach koszt pogrzebu jest ponoszony w całości przez gminę ze środków na zadania własne pomocy społecznej.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Skarszew.

§ 11. Traci moc Uchwała Nr XII/86/2007 Rady Miejskiej w Skarszewach z dnia 4 września 2007r.

§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodniczący Rady


Józef Kamiński


Uzasadnienie

Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy sprawienie pogrzebu osobom zmarłym, które nie posiadają osób zobowiązanych, bądź też nie są objęte systemem ubezpieczenia społecznego w tym osobom bezdomnym. Konieczność podjęcia uchwały dotyczącej sposobu pochówku przyjętego przez gminę wynika z art. 44 ustawy o pomocy społecznej, który mówi iż "sprawienie pochówku odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego". Podjęcie uchwały jest konieczne ze względu na zmianę przepisów dotyczącą wypłacania świadczeń pogrzebowych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00