Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2011 nr 150 poz. 3122

Uchwała nr XII/76/11 Rady Miejskiej w Gniewie

z dnia 29 września 2011r.

w sprawie: określenia szczegółowych zasad , sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Gniew, jak również jednostkom podległym oraz wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust.1 i 2 pkt.3 , art.42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art.59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157,poz.1240 z 2009 r. z późn. zm.) - Rada Miejska w Gniewie uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Zasady ogólne

§ 1. Uchwala się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych, mających charakter cywilno-prawny przypadających Gminie Gniew oraz jednostkom podległym, zwanych dalej "należnościami" ze wskazaniem organu uprawnionego do udzielania ulg, wobec osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jak również warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których udzielona ulga stanowić będzie pomoc publiczną.

§ 2. Postanowień uchwały nie stosuje się do należności przypadających Gminie lub jego jednostkom podległym, których umarzanie, odraczanie terminów spłaty oraz rozkładania na raty określają odrębne przepisy.

§ 3. Ilekroć w niniejszej uchwale mowa jest o :

1. udzielonych ulgach - rozumie się przez to umorzenie w całości lub w części, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie na raty należności pieniężnych;

2. dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

3. jednostce podległej samorządowi - rozumie się przez to jednostki organizacyjne Gminy (tj. jednostki budżetowe, samorządowe instytucje kultury);

4. uprawnionym organie - rozumie się Burmistrza, który podejmuje decyzję w sprawie udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych;

5. wierzytelności - należy przez to rozumieć należność( między innymi z tytułu sprzedaży, opłat za wieczyste użytkowanie oraz należności z tytułu czynszu za dzierżawę, najem nieruchomości), a także innych wierzytelności Gminy przypadających od jednego dłużnika wraz z odsetkami za zwłokę i kosztami dochodzenia tej należności (jako należności uboczne) wg stanu na dzień podjęcia decyzji;

6. ważny interes dłużnika - rozumie się przez to sytuację finansową, majątkową lub społeczną, również gospodarczą, w której zapłata długu bądź jego części mogłaby zagrozić dalszej egzystencji dłużnika, a w przypadku osób fizycznych również osób pozostających na jego utrzymaniu;

7. przedsiębiorcy - oznacza to, podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno - prawną oraz sposób finansowania.

§ 4. Umorzenie w całości lub w części, rozłożenie na raty, bądź odroczenie terminu spłaty może obejmować:

1. należność główną,

2. odsetki,

3. pozostałe koszty wynikające z powstałych zaległości , w szczególności: koszty wezwań, koszty postępowania egzekucyjnego).

§ 5. Jeśli przyznawana pomoc przedsiębiorcy stanowić będzie pomoc publiczną, w rozumieniu art.107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tj. Dz. Urz. UE seria C, nr 115 z 09 maja 2008 r.), warunkiem rozpatrzenia wniosku jest dodatkowo:

1. Spełnienie przez wnioskodawcę wymagań określonych w:

1) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu o pomocy de minimis (Dz. Urz. UE seria L z 2006 r. Nr 379, poz. 5);

2) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 875/2007 z 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu (WE) w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE seria L, nr 193, s. 6 z 25 lipca 2007 r.);

3) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1535/2007 z 20 grudnia 2007 r. w sprawie stosowania art.87 i art. 88 Traktatu (WE) w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE seria L, nr 337, s. 35 z 21 grudnia 2007 r.).

2. Przedłożenie przez przedsiębiorcę:

1) dokumentów i informacji określonych w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późniejszymi zmianami):

a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

b) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

c) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

d) oświadczenia o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie.

2) dokumentów i informacji określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53 poz. 311).

3) dokumentów i informacji określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810).

Rozdział 2.
Zasady umarzania zaległych opłat mających charakter cywilnoprawny

§ 6. Należności mogą być umorzone w całości, jeżeli:

1. osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł;

2. osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;

3. zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

4. jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;

5. zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny tj. m.in. gdy:

1) osoba fizyczna zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej, a możliwości płatnicze dłużnika uniemożliwiają spłatę należności;

2) nie można ustalić miejsca zamieszkania lub faktycznego pobytu dłużnika bądź jego siedziby;

6. ściągnięcie wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji z tytułu:

1) bezrobocia,

2) niepełnosprawności,

3) długotrwałej choroby dłużnika lub członka jego rodziny,

4) sieroctwa,

5) potrzeby ochrony macierzyństwa, oraz gdy w rodzinie są małoletnie dzieci,

6) alkoholizmu, narkomanii,

7) klęski żywiołowej lub ekologicznej.

7. należności uległy przedawnieniu.

8. niedochodzenie należności, której kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł.

Rozdział 3.
Sposoby umarzania zaległych opłat mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie, jak również jednostkom podległym

§ 7. Umorzenie należności może nastąpić na wniosek dłużnika lub z urzędu w drodze jednostronnego oświadczenia woli, jeżeli wskazane w § 6 pkt 1 niniejszej uchwały okoliczności uzasadniające udzielenie ulgi, potwierdzone zostały dokumentami dołączonymi do wniosku, a w szczególności:

1. w przypadku, o którym mowa w § 6 pkt.1 - skrócony odpis aktu zgonu;

2. w przypadku osoby prawnej, o której mowa w § 6 pkt 2 - zaświadczenie o wykreśleniu osoby prawnej z właściwego rejestru osób prawnych, wydanych przez organ prowadzący rejestr;

3. w przypadku, o którym mowa w § 6 pkt. 3 - notatka służbowa pracownika zaakceptowana przez Radcę Prawnego stwierdzająca, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem i egzekucją należności byłyby równe lub wyższe;

4. w przypadku, o którym mowa w § 6 pkt. 4 postanowienie właściwego Sądu o zakończeniu postępowania likwidacyjnego;

Rozdział 4.
Zasady i sposoby udzielania pozostałych ulg w spłacie należności mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie jak również jednostkom podległym

§ 8. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnymi względami społecznymi lub gospodarczymi można odroczyć termin zapłaty należności pieniężnej w całości lub w części albo rozłożyć je w całości lub w części na raty, biorąc pod uwagę realne możliwości płatnicze dłużnika jak również uzasadniony interes Gminy.

2. Odroczenie terminu zapłaty należności pieniężnej bądź rozłożenie na raty może nastąpić tylko na wniosek dłużnika.

§ 9. 1. Okres odroczenia terminu spłaty należności nie może przekraczać 12 miesięcy, natomiast okres spłaty należności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 24 miesiące.

2. Odsetki, które powstały do dnia złożenia wniosku o ulgę rozkładane są na taką samą ilość rat, jak należność główna, nie podlegają oprocentowaniu i płatne są w tych samych terminach.

3. Od należności pieniężnej, której termin płatności odroczono lub rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres , na który została wydana decyzja (porozumienie).

Rozdział 5.
Tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie, jak również jednostkom podległym

§ 10. 1. Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności, dłużnik składa wierzycielowi.

2. Za weryfikację wniosku oraz przygotowanie pełnej dokumentacji wraz z projektem umowy lub porozumienia do udzielenia ulgi w spłacie należności odpowiedzialny jest pracownik danej jednostki organizacyjnej

3. W przypadku stwierdzenia w trakcie weryfikacji wniosku nieprawidłowości, wzywa się dłużnika do ich uzupełnienia i wyznacza termin ich usunięcia.

4. Nieuzupełnienie przez dłużnika wniosku w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie przedmiotowego wniosku bez rozpatrzenia.

§ 11. W razie niezachowania warunków umorzenia, odroczenia bądź rozłożenia na raty spłaty należności i gdy ulga została udzielona, w przypadku:

1. umorzenia części należności - pracownik wzywa do uregulowania pozostałej do spłaty kwoty należności pieniężnej wraz z odsetkami i jednocześnie informuje, że niedotrzymanie warunków umorzenia skutkuje utraceniem mocy podjętej decyzji;

2. nie spłacenia należności przez dłużnika w odroczonym terminie bądź w ustalonych ratalnie terminach płatności - pracownik wzywa do uregulowania pozostałej do spłaty kwoty należności pieniężnej wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego dnia wymagalności i jednocześnie informuje, że niedotrzymanie warunków dotyczących odroczenia terminu bądź rozłożenia na raty skutkuje utraceniem mocy podjętej decyzji a należność staje się wymagalna wraz z należnymi odsetkami, które naliczane są do dnia zapłaty.

§ 12. 1. W przypadku braku możliwości zaspokojenia należności w formie pieniężnej należność może być, na wniosek dłużnika zamieniona na świadczenie rzeczowe lub usługi, odpowiadające wartości należności.

2. W przypadku uwzględnienia wniosku o którym mowa w ust. 1. należy brać pod uwagę realną wartość świadczeń rzeczowych i usług na podstawie wyceny lub kosztorysu, sporządzonego przez uprawnione osoby albo w uzasadnionych przypadkach przez komisję powołaną przez Burmistrza.

§ 13. 1. Umorzenie wierzytelności oraz udzielenie ulg w spłacie należności, następuje:

1) w odniesieniu do wierzytelności o charakterze administracyjno-prawnym w drodze decyzji,

2) w odniesieniu do wierzytelności wynikających ze stosunków cywilno prawnych w drodze porozumienia - umowy.

2. W sytuacjach określonych w § 6 umorzenie wierzytelności może nastąpić w drodze jednostronnego oświadczenia woli, składanego w celu dokonania odpisu w księgach rachunkowych.

3. Decyzja lub porozumienie o udzieleniu ulgi winna określać :

1) nazwę aktu, numer, datę oraz podstawę prawną;

2) określenie przedmiotu, warunki umorzenia ,odroczenia bądź rozłożenia na raty spłaty, gdy ulga udzielona jest na wniosek dłużnika oraz uzasadnienie.

§ 14. 1. Do udzielania ulg w spłacie wierzytelności uprawniony jest Burmistrz Miasta i Gminy w Gniewie.

2. Burmistrz Miasta i Gminy w Gniewie może upoważnić do udzielania ulg w spłacie wierzytelności, jeżeli kwota wierzytelności nie przekracza 6.000 zł :

1) Dyrektorów i kierowników gminnych jednostek podległych samorządowi, o których mowa w § 3 pkt 3.

2) inne osoby,

§ 15. 1. Burmistrz przedstawia Radzie Miejskiej informację o wysokości umorzonych wierzytelności oraz innych ulgach udzielonych w trybie określonym uchwałą, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały. Informacja sporządzana jest według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie do 30 kwietnia następnego roku.

2. Kierownicy gminnych jednostek podległych samorządowi, którzy otrzymali upoważnienie do dokonywania umorzeń należności oraz do udzielania innych ulg udzielonych w trybie określonym uchwałą, przedkładają informację Burmistrzowi według wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały. Informacja sporządzana jest według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie do 31 stycznia następnego roku.

§ 16. Traci moc uchwała Nr XLVIII/369/06 Rady Miejskiej w Gniewie z dnia 31 maja 2006 r. DRUK nr B/369/06 w sprawie szczegółowych zasad umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Gniew z tytułu należności pieniężnych , do których nie stosuje się przepisów Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych.

§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gniew.

§ 18. 1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego, oraz zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Gniewie


Walentyna Czapska


Uzasadnienie

Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami ) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie, oraz jednostkom podległym ze wskazaniem organu uprawnionego do udzielenia w/w ulg, wobec osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jak również warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których udzielona ulga stanowić będzie pomoc publiczną. Tryb postępowania we wskazanych przypadkach określa przedstawiona uchwała.

Sporządziła: Elżbieta Machlus Z-ca Skarbnika

Załącznik do Uchwały Nr XII/76/11
Rady Miejskiej w Gniewie
z dnia 29 września 2011 r.
Zalacznik1.pdf

Załącznik do uchwały Nr XII-76-11

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00