Akt prawny
Alerty
Komunikat nr 1 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
z dnia 27 września 2010r.
w sprawie w sprawie określenia ilości, rodzaju i rozmieszczenia środków i urządzeń ratunkowych oraz minimalnego zestawu urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla statków specjalistycznych i pełniących specjalną służbę państwową
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz. U. Nr 174, poz. 1452 i z 2006 r. Nr 73, poz. 515) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Ustala się wytyczne w sprawie ilości, rodzaju i rozmieszczenia środków ratunkowych dla statków specjalistycznych i pełniących specjalną służbę państwową o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze międzynarodowej oraz wszystkich statków w żegludze krajowej oraz minimalnego zestawu urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla tych statków, stanowiące załącznik do niniejszego komunikatu.
§ 2. 1. Wytyczne określają ilość, rodzaj i rozmieszczenie środków ratunkowych dla poszczególnych kategorii statków specjalistycznych i pełniących specjalną służbę państwową, wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki (Dz. U. Nr 174, poz. 1452 i z 2006 r. Nr 73, poz.515), zwanego dalej rozporządzeniem oraz minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla tych statków.
2. Przez statki specjalistyczne rozumie się statki określone w Kodeksie Bezpieczeństwa Statków Specjalistycznych (Kodeks SPS) przyjętym rezolucją Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (A. 534)(13).
3. W przypadku wniosku o wydanie karty bezpieczeństwa dla statków pełniących specjalną służbę państwową zastosowanie mają przepisy niniejszego komunikatu.
4. Dla celów niniejszego komunikatu przez rodzaje żeglugi, w zależności od których ustalono wyposażenie statków w środki i urządzenia ratunkowe, w przedmioty stanowiące wyposażenie środków ratunkowych i w minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych, należy rozumieć rodzaje żeglugi określone w przepisach rozporządzenia, przy zachowaniu następującej hierarchii wynikającej ze wzrastających wymagań: żegluga portowa, żegluga osłonięta, żegluga krajowa, żegluga przybrzeżna, żegluga międzynarodowa.
§ 3. 1. Statki powinny być wyposażone w środki i urządzenia ratunkowe zgodnie z przepisami niniejszego komunikatu.
2. Wyposażenie statków w środki i urządzenia ratunkowe ustala się w zależności od kategorii, do której zgodnie z rozporządzeniem został zaliczony statek, od typu statku i od rodzaju żeglugi, którą statek uprawia.
3. Wyposażenie poszczególnych kategorii statków w środki i urządzenia ratunkowe określa załącznik nr 1 do niniejszego komunikatu.
§ 4. 1. Armator obowiązany jest sporządzić plan rozmieszczenia środków i urządzeń ratunkowych na statkach kat. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11 i 13.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1 może być połączony z planem ochrony przeciwpożarowej pod warunkiem zachowania czytelności i przejrzystości planu.
3. Plan rozmieszczenia środków ratunkowych, o których mowa w ust. 1 wymaga zatwierdzenia przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
4. Wszelkie zmiany na planie, o którym mowa w ust. 2 wymagają również zatwierdzenia zgodnie z postanowieniami ust. 3.
§ 5. Wyposażenie łodzi ratunkowych i ratowniczych oraz tratw powinno być zgodne z przepisami międzynarodowymi.
§ 6. 1. Ustala się tablicę minimalnego zestawu urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla statków w żegludze portowej, osłoniętej, krajowej i międzynarodowej stanowiącą załącznik nr 2 do niniejszego komunikatu.
2. Na każdym statku powinien znajdować się zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych, zgodny z tablicą wskazaną w ust. 1.
§ 7. 1. Ilość, rodzaj i rozmieszczenie środków i urządzeń ratunkowych wyszczególnionych w załączniku nr 1 do niniejszego komunikatu oraz rodzaj przedmiotów stanowiących ich wyposażenie dla poszczególnych kategorii statków, a także minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych wyszczególniony w załączniku nr 2 do niniejszego komunikatu określa Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
2. Wyszczególnione w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego komunikatu środki i urządzenia ratunkowe, przedmioty ich wyposażenia oraz urządzenia nawigacyjne, radiowe i środki sygnałowe powinny odpowiadać wymaganiom określonym w konwencji SOLAS, Kodeksie LSA, ustawie o wyposażeniu statków morskich z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 93, poz. 899) oraz przepisom instytucji klasyfikacyjnej.
§ 8. Ilekroć wyposażenie w środki ratunkowe uzależnione jest od długości statku, przyjmuje się jego długość pomiarową określoną przepisami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu statków z 23 czerwca1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248).
§ 9. Znajdujące się na statku niesprawne, a nie wymagane przez niniejsze wytyczne środki i urządzenia ratunkowe oraz ich wyposażenie, muszą być wyraźnie oznaczone jako niezdatne do użytku i zabezpieczone (odłączone od zasilania). Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni może polecić usunięcie tych przedmiotów w określonym terminie.
§ 10. 1. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni może zwolnić statki objęte umowami międzynarodowymi od dopełnienia niektórych wymogów ustalonych w tych umowach, jeżeli umowy międzynarodowe zezwalają na takie zwolnienie.
2. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni może zwolnić statek określony w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego komunikatu od dopełnienia niektórych wymagań w nich ustalonych, jeżeli uzna to za możliwe ze względu na rodzaj podróży i warunki żeglugi. W takim wypadku Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni może zwiększyć inne wymagania z zakresu wyposażenia statków w urządzenia i środki ratunkowe, w przedmioty stanowiące wyposażenie środków ratunkowych oraz minimalnego zestawu urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych.
§ 11. Dyrektor Urzędu Morskiego Gdyni może zwolnić statek zbudowany przed wejściem w życie zarządzenia uprawiający żeglugę na wodach osłoniętych lub wychodzący na redę z obowiązku posiadania łodzi ratowniczej lub ratunkowych, albo tratw ratunkowych, jeśli zainstalowanie tego rodzaju środka ratunkowego uzna za niemożliwe ze względów konstrukcyjnych.
§ 12. Wyposażenie statku o pojemności brutto 500 i powyżej uprawiającego żeglugę krajową uzgadnia się każdorazowo z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni, biorąc pod uwagę charakter i rodzaj uprawianej żeglugi.
§ 13. Dopuszcza się zmniejszenie wyposażenia łodzi lub tratw ratunkowych wymaganego przez kodeks LSA każdorazowo uzgodnione z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni.
§ 14. Komunikat wchodzi w życie z dniem 30 września 2010 r. w drodze wywieszenia w kapitanatach i bosmanatach portów i podlega ogłoszeniu w Dziennikach Urzędowych Województw Pomorskiego i Warmińsko-Mazurskiego. Komunikat zostaje umieszczony na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni |
Załącznik Nr 1 do Komunikatu Nr 1
Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
z dnia 27 września 2010 r.
Zalacznik1.doc
Załącznik Nr 2 do Komunikatu Nr 1
Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
z dnia 27 września 2010 r.
Zalacznik2.doc