Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2010 nr 101 poz. 1967

Uchwała nr XLIII/269/10 Rady Gminy Koczała

z dnia 29 czerwca 2010r.

w sprawie wprowadzenia regulaminu cmentarza komunalnego

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203 i Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz.128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz.1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230) i art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j.: Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm. Nr 106, poz. 679 i Nr 121, poz. 770; z 1998 r. Nr 106, poz. 668; z 2002 r. Nr 113, poz. 984; z 2003 r. Nr 96, poz. 874 i Nr 199, poz. 1937; z 2008 r. Nr 223, poz.1458; z 2009 r. Nr 19. poz. 100 i 101 oraz Nr 157, poz. 1241) - Rada Gminy Koczała uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin cmentarza komunalnego w Koczale, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.


Załącznik do Uchwały Nr XLIII/269/10
Rady Gminy Koczała
z dnia 29 czerwca 2010 r.

REGULAMIN CMENTARZA KOMUNALNEGO W KOCZALE

Celem zapewnienia należytej czci zmarłym oraz porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego, cmentarz powierza się szczególnej dbałości osób wykonujących na ich terenie prace i odwiedzających groby swoich bliskich.

Rozdział I.
Przepisy ogólne

1. Cmentarz komunalny jest administrowany przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Koczale.

2. Siedziba administratora cmentarza znajduje się w Koczale przy ulicy Zielonej 2.

3. Nadzór nad cmentarzem komunalnym jest sprawowany przez Wójta Gminy Koczała.

4. Przepisy niniejszego Regulaminu są zgodne z ustawą z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych, oraz właściwymi przepisami wykonawczymi do tej ustawy.

5. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) zarządzaniu cmentarzem - rozumie się przez to: zawieranie umów o użytkowanie grobu, przyjmowanie opłat cmentarnych, prowadzenie przewidzianej prawem ewidencji i dokumentacji, utrzymanie porządku, zagospodarowanie i utrzymanie terenu cmentarza

2) usługach pogrzebowych - rozumie się przez to eksportację zwłok z miejsca zgonu do miejsca przechowywania, przewóz zwłok w kraju i na trasach międzynarodowych, przechowywanie zwłok, przygotowanie zwłok do pogrzebu, transport zwłok do miejsca grzebania, obsługa i załatwienie wszelkich spraw związanych z pochówkiem (odbiór karty zgonu, uzgadnianie terminu pogrzebu ), kopanie, murowanie i zasypywanie grobów, ekshumacje, obsługa uroczystości pogrzebowych i piecza nad ich godnym przebiegiem.

3) usługach kamieniarskich - rozumie się przez to wykonywanie wszelkich czynności związanych z montażem, demontażem lub naprawą nagrobka i opaski wokół nagrobka

4) dysponencie grobu - rozumie się przez to osobę, która ma zawartą z administratorem umowę na użytkowanie grobu, w imieniu i za zgodą wszelkich osób posiadających do niego prawo.

5) prawie do grobu - rozumie się przez to określenie zakresu, czyli przedmiotu osobistych i materialnych uprawnień najbliższej rodziny wobec miejsca pochowania bliskiej osoby. Obejmuje to w szczególności dochowanie, przebudowę grobu, ekshumację, postawienie nagrobka i inne czynności z tym związane.

6) prawie do pochowania - rozumie się przez to określenie podmiotów w porządku określonym przez art.10 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, posiadających uprawnienia do pochówku i w konsekwencji do miejsca pochowania osoby bliskiej.

7) grobie murowanym - rozumie się przez to dół, w którym boki są murowane, a nad trumną wykonuje się sklepienie.

8) grobie ziemnym - rozumie się przez to dół, w którym chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobytą z tego dołu.

9) grobie urnowym - rozumie się przez to rodzaj grobu murowanego o określonych wymiarach.

Rozdział II.
Organizacja uroczystości pogrzebowych

1. Na cmentarzu komunalnym urządza się pogrzeby:

1) ziemne zwykłe,

2) ziemne pogłębione (w miarę możliwości uwarunkowania podłoża),

3) w grobach murowanych - grobowce,

4) w grobach na urny ziemne i murowane,

2. Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza oraz z zachowaniem jego wymiarów.

3. Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu przez osobę dokonującą pochówku wymaganych dokumentów:

1) karty zgonu (oryginał dokumentu)

2) aktu zgonu (kserokopia dokumentu)

4. Administrator cmentarza jest upoważniony do sprawdzenia danych osoby dokonującej pochówku w celu ustalenia stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa w zakresie niezbędnym do ustalenia prawa do grobu.

Rozdział III.
Opłaty cmentarne

1. Ustala się opłaty od:

1) miejsc grzebalnych na 20 lat (grób zwykły ziemny pojedynczy),

2) miejsc grzebalnych na 20 lat (grób zwykły ziemny głębinowy),

3) grobów murowanych (grobowce),

4) grobów na urny ziemne i murowane,

5) przedłużenie opłaty na następne 20 lat,

6) zezwolenia na postawienie lub demontaż nagrobka,

7) rezerwacji miejsca,

8) innych wymienionych w cenniku opłat za korzystanie z cmentarza.

2. Wysokość opłaty ustalana jest przez Wójta Gminy Koczała w drodze zarządzenia.

3. Opłaty pobierane są najpóźniej w dniu pogrzebu.

4. W przypadku nie przedłużenia opłaty na następne 20 lat grób kwalifikuje się do likwidacji (zgodnie z art. 7 ust.2 Ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych). Likwidacja jest poprzedzona wcześniejszą informacją na grobie i tablicy informacyjnej (minimum na trzy miesiące przed planowaną likwidacją grobu)

5. Troska o przedłużenie opłaty należy do bliskich osoby pochowanej w grobie.

6. Z czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.

Rozdział IV.
Prawo do grobu

1. Grób ziemny nie może być użyty przed upływem 20 lat (wyjątkiem grobu głębinowego).

2. Każdy grób powinien mieć dysponenta, czyli osobę posiadającą aktualną umowę z administratorem na jego użytkowanie. Prawo dysponowania zarówno miejscem pod grób jak i grobem ma osoba, która uiściła stosowne opłaty.

3. W przypadku zgonu osoby, o której mowa w ust. 2 prawo dysponowania miejscem pod grób jak i grobem ma jej rodzina, a mianowicie:

1) pozostały małżonek (ka),

2) krewni zstępni (dzieci, wnuki itd.),

3) krewni wstępni ( rodzice, dziadkowie itd. ),

4) krewni uboczni do 4 stopnia pokrewieństwa ( kuzynostwo),

5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia

4. Dysponent grobu może wyrazić zgodę na pochowanie w tym grobie osoby nie będącej członkiem rodziny. Zgoda musi być potwierdzona na piśmie.

5. Zmiana dysponenta miejsca lub grobu następuje po przedstawieniu administratorowi umowy na zbycie miejsca lub grobu. Administrator odnotowuje zmianę dysponenta w księgach cmentarnych, a kopia umowy przechowywana jest w dokumentacji cmentarza.

Rozdział V.
Użycie grobu.

1. Groby ziemne, murowane oraz miejsca rezerwowe pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.

2. Nie jest dozwolone murowanie ścian w grobie ziemnym, a tym samym przekształcanie grobu ziemnego w grób murowany.

3. Grób nie może być użyty do ponownego chowania zwłok przed upływem 20 lat. Ponowne użycie grobu do pochowania zwłok po upływie 20 lat nie może również nastąpić, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma skutek na dalsze 20 lat i może być odnawialne.

4. Nad grobami można ustawiać nagrobki o wymiarach nie przekraczających granic powierzchni grobu.

Rozdział VI.
Ekshumacja

1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:

1) na umotywowaną pisemną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok (zgodnie z rozdziałem V punkt 3),

2) na zarządzenie prokuratora lub sądu.

2. Do wniosku o dokonanie ekshumacji należy dołączyć zezwolenie Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

3. Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne nie mogą być ekshumowane przed upływem dwóch lat od dnia zgonu (nie dotyczy to zarządzenia prokuratora lub sądu).

4. Miejsce po ekshumacji z grobu ziemnego pozostaje do dyspozycji administratora cmentarza.

Rozdział VII.
Prowadzenie ewidencji i dokumentacji cmentarza

1. Zgłaszanie wszelkich spraw dotyczących grobów i cmentarzy odbywa się wyłącznie w siedzibie administracji cmentarza.

2. Administracja cmentarza przechowuje i uaktualnia dokumentację grobów tj.:

1) kartoteki grobów ( w porządku: sekcja, rząd, numer ),

2) dokumentację związaną z dysponowaniem grobem,

3) archiwariusze ( wewnętrzna dokumentacja czynności zlecanych przy grobie ),

4) karty zgonu,

5) księgę cmentarną zmarłych,

6) plansze sekcji z naniesionymi grobami.

3. Dysponent grobu przekazując swoje dane administracji cmentarzy, wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w niezbędnym zakresie, a osobie której dane znajdują się w zbiorze danych administratora, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualniania swoich danych.

4. Informacje dotyczące dysponenta grobu i osób pochowanych w danym grobie przekazywane są wyłącznie najbliższej rodzinie.

Rozdział VIII.
Przepisy porządkowe

1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, dbania o porządek i czystość na odwiedzanych grobach i na terenie całego cmentarza

2. Niedozwolone jest na terenie cmentarza:

1) deptanie po grobach,

2) przebywanie w stanie nietrzeźwym i picie alkoholu,

3) wysypywanie śmieci poza miejscem wyznaczonym,

4) wprowadzania zwierząt,

5) ustawianie ławek, płotów, itp. utrudniających komunikację i ruch pieszy

3. Na terenie cmentarza zakazuje się bez zezwolenia administratora:

1) prowadzenia prac kamieniarskich i budowlanych,

2) działalności handlowej,

3) ustawiania, przestawiania i wynoszenia z cmentarza jego urządzeń,

4) wjazdu pojazdem mechanicznym,

5) sadzenia lub usuwania drzew i krzewów, niszczenia elementów wystroju,

6) umieszczania reklam.

4. Prace ziemne, kamieniarskie i budowlane na cmentarzu mogą być wykonane wyłącznie przez posiadacza lub dysponenta grobu lub upoważnione przez te osoby podmioty gospodarcze, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.

Rozdział IX.
Przepisy końcowe

1. Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez dozoru. W przypadku naruszania regulaminu administrator ma prawo występowania do odpowiednich organów o nałożenie sankcji prawnych i administracyjnych.

2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego oraz ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( Dz.U. z 2000r, Nr 23, poz.295 z późn.zm. )

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00