Akt prawny
Alerty
Sprawozdanie nr 1 Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014r.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Laszki za 2013 rok
Omówienie ogólne
Budżet Gminy Laszki uchwalony przez Radę Gminy w dniu 28 grudnia 2012 r. Uchwałą Nr XVI/163/12 i po dokonanych zmianach w ciągu roku 2013 plan po stronie dochodów wynosił 22.489.789,29 zł. a po stronie wydatków plan wynosił 25.890.892,29 zł.
Wykonanie budżetu gminy za 2013 rok po stronie dochodów wynosiło 20.170.459,00 zł. tj. 89,69 % do planu a po stronie wydatków wykonanie wyniosło 21.738.246,18 zł. tj. 83,96 % do planu łącznie zadania własne i zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej.
Budżet Gminy 2013 roku był nie zrównoważony o kwotę 3.401.103,00 zł. tj. deficyt budżetu gminy. Źródłem pokrycia planowanego deficytu budżetu gminy to:
1) nadwyżka budżetowa jst z lat ubiegłych w kwocie 900.582,21 zł.
2) wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rach.bież. jst wynikających z rozlicz. wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 1.086.686,79 zł.
3) zaciągnięcie pożyczek i kredytów w kwocie 1.413.834,00 zł.
Planowane przychody budżetu gminy na 2013 r. w kwocie 4.636.878,00 zł. w tym:
1) zaciągnięcie kredytów i pożyczek w kwocie 1.788.834,00 zł. na pokrycie:
a) planowanego deficytu budżetu kwota 1.413.834,00 zł.
b) spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych kwota 375.000,00 zł.
2) nadwyżka budżetowa jst z lat ubiegłych w kwocie 900.582,21 zł. na pokrycie planowanego deficytu budżetu gminy,
3) wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rach.bież. jst wynikających z rozlicz. wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 1.947.461,79 zł. z tego na :
a) pokrycie planowanego deficytu budżetu kwota 1.086.686,79 zł.
b) spłatę pożyczki otrzymanej na finansowanie zadania realizowanego z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (na budowę kanalizacji sanitarnej w m. Miękisz Stary i Charytany) kwota 860.775,00 zł.
W budżecie gminy na 2013 rok były planowane rezerwy :
1) ogólna w kwocie 24.500,00 zł.
2) rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe w kwocie 46.000,00 zł.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. budżet zamknął się niedoborem w kwocie 1.567.787,18 zł. którego źródłem pokrycia była nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych oraz wolne środki.
W ciągu 2013 roku dokonano 16 zmian budżetu gminy, w tym 14 zmian dokonano przez Radę Gminy i 2 zmiany zarządzeniem Wójta Gminy.
Zmiany wprowadzone przez Radę Gminy spowodowane były przede wszystkim wprowadzeniem zmian poprzez zwiększenia i zmniejszenia planu w dotacjach celowych z budżetu państwa na zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej oraz na dofinansowanie zadań własnych gminy, zwiększeniem przychodów z tytułu zwiększenia deficytu budżetu, którego źródłem pokrycia była nadwyżka środków pieniężnych z roku 2012 zmniejszenie i zwiększenie subwencji oświatowej, zwiększenie dochodów i wydatków z tytułu otrzymanych środków na dofinansowanie własnych zadań bieżących gminy pozyskane z innych źródeł , ze środków funduszy pomocowych w ramach programów PROW i POKL, zwiększenie planu dochodów własnych gminy oraz zmniejszenia i zwiększenia planu wydatków między działami, rozdziałami i paragrafami.
Zmiany wprowadzone przez Wójta Gminy spowodowane były przede wszystkim zwiększeniem planu w dotacjach celowych z budżetu państwa na zadania bieżące zlecone gminie z zakresu admin.rząd. oraz własne gminy tj. zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego dla rolników, edukacyjnej opieki wychowawczej- świadczenia pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, w zakresie wychowania przedszkolnego, pomocy społecznej.
Analiza wykonania dochodów.
Plan dochodów budżetu gminy na 2013 r. wynosił 22.489.789,29 zł. wykonanie wynosiło 20.170.459,00 zł. co stanowi 89,69 %. w tym:
- plan dochodów bieżących na 2013 r. wynosił 19.898.760,39 zł. a wykonanie wyniosło 19.259.287,74 zł. tj. 96,79 %.
- plan dochodów majątkowych wynosił 2.591.028,90 zł. a wykonanie wyniosło 911.171,26 zł. tj. 35,17 %.
Realizacja dochodów budżetu gminy w 2013 r. przez poszczególne jednostki organizacyjne gminy przedstawia się następująco:
1) Urząd Gminy plan 4.094.300,00 zł. wykonanie 3.629.959,52 zł. tj. 88,66 %
2) Budżet gminy (organ) plan 17.987.779,29 zł. wyk. 16.193.053,70 zł. tj. 90,02%
3) Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół plan 377.210,00 zł. wykonanie 337.293,81 zł. tj. 89,42 %
4) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej plan 30.500,00 zł. wykonanie 10.151,97zł. tj. 33,29 %
Największą grupę dochodów budżetu gminy stanowią subwencje tj. oświatowa, ogólna i równoważąca dla gminy , co stanowi 48,48 % do wykonanych dochodów gminy.
Poza subwencjami to dochody własne gminy, które stanowią 20,06 % wykonanych dochodów, udziały w podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych, które stanowią 7,16 %, dotacje celowe zlecone gminie z zakresu administracji rządowej wykonanie stanowi 16,00 % oraz dotacje i inne środki na dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych gminy z budżetu państwa, środków europejskich oraz pozyskane z innych źródeł, które stanowią 8,30 % uzyskanych dochodów.
Do najlepiej zrealizowanych dochodów podatkowych wg uchwalonego planu zaliczyć można:
- podatek od nieruch.od osób prawnych - 99,80 %
- podatek od nieruch.od osób fizycznych - 97,33 %
- podatek rolny od osób fizycz.. - 92,66 %
- podatek leśny od osób prawnych - 96,29 %
- podatek leśny od osób fizycz. - 102,59 %
- podatek od spadków i darowizn - 88,67 %
- wpływy z opłaty targowej - 93,35 %
- opł.za wydanie zezwol.na sprzed.alkoholu - 87,37 %
- wpływy z opłaty skarbowej - 97,98 %
- udziały w podatku dochod. od osób praw. - 96,35 %
Niskie wykonanie dochodów podatkowych budżetu gminy do uchwalonego planu wystąpiło w:
- wpł.z podat. doch.osób fiz.kart.podatk. - 14,20 %
- podatek rolny od osób praw. - 78,58 %
- podatek od czynności cywilnopraw.os.praw. - 0,48 %
- podatek od środ.transp.od osób praw - 70,09 %
- podatek od środków transp.od osób fizycz. - 77,33 %
- podatek od czynności cywilnopraw.os.fizycz. - 62,16 %
- wpływy z opł.eksploatacyjnej - 81,15 %
- wpływy z innych lokalnych opł. pobier.przez jst na podst. odrębnych ustaw / odpady komun.- 35,76 %
- udziały w podat.doch.od osób fizycz. - 81,73 %
Dochody z tytułu dotacji celowych na realizację zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej zostały przekazane przez dysponentów głównych w 99,56 % do uchwalonego planu dotacji celowych do potrzeb wydatków tj. plan w kwocie 3.240.992,54 zł. a wykonanie wynosiło 3.226.811,75 zł..
Osiągnięto również dochody z tytułu dotacji celowych i środków innych na dofinansowanie zadań własnych bieżących gminy ze środków budżetu państwa, zagranicznych i innych źródeł gdzie plan wynosił 3.360.576,75 zł. a wykonanie wyniosło kwotę 1.673.318,15 zł. tj. 49,79 %.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. okresu sprawozdawczego wg należności przypisanych w dochodach podatkowych wystąpiły zaległości w kwocie 380.157,45 zł., oraz przypisane odsetki od niewpłaconych należności podatkowych w kwocie 94.159,00 zł.
Według należności przypisanych w podatkach od osób prawnych największe zaległości wystąpiły w podatku od nieruchomości w kwocie 73.463,25 zł., a przede wszystkim:
- G.E.M.American Construction Corp.SA.I Wietlin III - 1.501,60 zł.
- Gminna Spółdzielnia „SCH” w Laszkach - 31.218,65 zł.
- Radko sp. z o.o. w Upadłości Układowej Oświęcim ul. Dąbrowskiego 70 - 38.193,00 zł.
- NTS Spółka Akcyjna Jarosław ul. Rynek 26 - 2.250,00 zł.
- Zakład Eksploatacji Kruszywa „Krusznet” Rzeszów ul. Czecha 14/2 - 300,00 zł.
W podatku rolnym od osób prawnych wystąpiły zaległości wg należności przypisanych w kwocie 2.851,98 zł. a to:
- Radko sp. z o.o. w Upadłości Układowej Oświęcim ul. Dąbrowskiego 70 - 2.851,98 zł.
W pozostałych dochodach podatkowych od osób prawnych wg należności przypisanych wystąpiły zaległości w kwocie 4.012,00 zł. jak niżej:
- naliczone odsetki od niezapłaconych należności z tytułu podatków i opłat - 4.012,00 zł.
W podatkach od osób fizycznych wg należności przypisanych wystąpiły zaległości w kwocie 326.002,21 zł. jak niżej:
- podatku od nieruchomości - 180.772,38 zł.
- podatku rolnym - 48.700,43 zł.
- podatek leśny od osób fizycz. - 111,40 zł.
- podatek od środków transportowych - 6.960,00 zł.
- naliczone odsetki od niezapłaconych należności z tytułu podatków i opłat - 89.370,00 zł.
Na wszystkie występujące zaległości zostały wystawione tytuły wykonawcze do Urzędu Skarbowego, zostały zgłoszone wierzytelności na zaległości tych przedsiębiorstw, które są w stanie upadłości i likwidacji do Sędziego Masy Upadłościowej oraz zostały przeniesione na hipotekę.
W ciągu roku 2013 dokonano przez Radę Gminy obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości, i od środków transportowych od osób prawnych i fizycznych na kwotę 1.900.622,41 zł. jak niżej:
- podatek od nieruchomości od osób prawnych - 1.111.203,55 zł
- podatek rolny od osób prawnych - 96.549,63 zł.
- podatek od środków transportowych od osób praw. - 10.872,16 zł.
- podatek od nieruchomości od osób fizycznych - 333.489,90 zł.
- podatek rolny od osób fizycz. - 328.412,80 zł.
- podatek od środków transportowych od osób fizycz. - 20.094,37 zł.
W ciągu roku 2013 dokonano przez Radę Gminy zwolnień w podatku od nieruchomości od osób fizycznych na kwotę 81.206,73 zł.
W 2013 roku dokonano przez Wójta Gminy umorzeń należności podatkowych na kwotę 40.547,20 zł. w tym:
- podatku od nieruchomości od osób fizycz. - 3.447,05 zł.
- podatku rolnym od osób fizycz. - 27.364,95 zł.
- podatku leśnym od osób fizycz. - 30,20 zł.
- odsetki od podatków od osób fizycz. - 9.705,00 zł.
Wykonanie planu dochodów budżetu gminy z uwzględnieniem źródeł przedstawia się następująco:
Określenie źródeł dochodów | Kwota planu w zł. | Kwota wykonania w zł. | % wykonania |
Dochody własne gminy | 4.606.510,00 | 4.047.077,89 | 87,86 |
Udziały w dochodach budżetu państwa | 1.503.200,00 | 1.444.741,21 | 96,11 |
Subwencja z budżetu państwa, w tym: | 9.778.510,00 | 9.778.510,00 | 100,00 |
- subwencja oświatowa | 5.791.821,00 | 5.791.821,00 | 100,00 |
- subwencja ogólna dla gmin | 3.770.271,00 | 3.770.271,00 | 100,00 |
- subwencja równoważąca | 216.418,00 | 216.418,00 | 100,00 |
Dotacje celowe na zad. zlecone gminie | 3.240.992,54 | 3.226.811,75 | 99,56 |
Dotacje celowe na zad. własne gminy z budż. państwa | 1.005.706,15 | 996.880,82 | 99,12 |
Środki na dofinansowanie własnych zad. gminy pozysk. z innych źródeł, fund. pomoc | 2.354.870,60 | 676.437,33 | 28,73 |
Ogółem | 22.489.789,29 | 20.170.459,00 | 89,69 |
- Wykonanie planu dochodów budżetu gminy za 2013 rok wg rodzajów i źródeł przedstawia załącznik Nr 1 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu dotacji zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 2 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu dochodów z zakresu wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 3 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu dochodów z zakresu ochrony środowiska za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 4 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu dochodów z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminie za 2013 r. przedstawia załącznik Nr 5 do niniejszego sprawozdania.
Analiza wykonania wydatków
Plan wydatków budżetu gminy na 2013 rok wynosił 25.890.892,29 zł. a wykonanie wyniosło 21.738.246,18 zł. tj. 83,96 % z tego:
1) plan wydatków bieżących 20.774.054,29 zł wykonanie 18.394.730,35 zł tj. 88,55 %;
2) plan wydatków majątkowych 5.116.838,00 zł. wykonanie 3.343.515,83 zł. tj. 65,34 %
Wydatki były realizowane przez poszczególne jednostki budżetowe a to:
1) Urząd Gminy gdzie plan wynosił 12.429.023,69 zł. a wykonanie wyniosło 8.896.449,58 zł. tj. 71,58 %,
2) Gminny Zespół Obsługi Ekonom-Administr. Szkół plan 9.190.379,60 zł. wykonanie 8.678.142,36 zł. tj. 94,43 % ,
3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej plan 4.271.489,00 zł. wykonanie 4.163.654,24 zł. tj. 97,48 %,
Wykonanie wydatków budżetu gminy za 2013 rok w poszczególnych działach i rozdziałach przebiegało w różnym stopniu w zależności od posiadanych środków i stanu zaangażowania prac do realizacji zadań.
Realizacja wydatków budżetowych w poszczególnych działach wg uchwalonego planu przedstawia się następująco:
Lp. | Dział | Plan | Wykonanie | % wykonania |
1. | Rolnictwo i łowiectwo | 512.690,54 | 502.219,78 | 98,54 |
2. | Leśnictwo | 207.802,00 | 77.279,49 | 37,19 |
3. | Wytwarz. i zaopatr. w energ. elektr. gaz i wodę | 176.700,00 | 32.507,45 | 18,40 |
4. | Transport i łączność | 1.864.188,00 | 1.584.835,71 | 85,01 |
5. | Gospodarka mieszkaniowa | 933.385,15 | 580.629,11 | 62,21 |
6. | Działalność usługowa | 48.000,00 | 15.975,79 | 33,28 |
7. | Informatyka | 207.200,00 | 207.200,00 | 100,00 |
8. | Administracja publiczna | 2.613.303,00 | 2.361.506,72 | 90,36 |
9. | Urzędy naczel. organ. władzy państw. kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa | 1.434,00 | 1.434,00 | 100,00 |
10. | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 415.630,00 | 318.165,85 | 76,55 |
11. | Obsługa długu publicznego | 170.000,00 | 29.746,20 | 17,50 |
12. | Różne rozliczenia | 169.566,00 | 92.698,00 | 54,67 |
13. | Oświata i wychowanie | 8.815.486,00 | 8.313.615,58 | 94,31 |
14. | Ochrona zdrowia | 42.000,00 | 34.126,52 | 81,25 |
15. | Pomoc społeczna | 4.296.689,00 | 4.168.816,56 | 97,02 |
16. | Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej | 1.100,00 | 1.100,00 | 100,00 |
17. | Edukacyjna opieka wychowawcza | 388.511,60 | 378.144,78 | 97,33 |
18. | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 3.589.565,00 | 1.946.424,02 | 54,22 |
19. | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 352.443,00 | 340.650,67 | 96,65 |
20. | Kultura fizyczna | 1.085.199,00 | 748.169,95 | 68,94 |
| Razem | 25.890.892,29 | 21.738.246,18 | 83,96 |
Plan wydatków budżetu gminy na realizację zadań majątkowych (inwestycyjnych) gminy w 2013 roku wynosił 5.116.838,00 zł. a wykonano kwotę 3.343.515,83 zł. tj. 65,34 %.
Plan wydatków na realizację zadań bieżących gminy wynosił 20.774.054,29 zł. a wykonanie wyniosło 18.394.730,35 zł. tj. 88,55 %, z tego na:
- wynagrodzenia plan wynosił 7.901.623,95 zł. a wykonanie 7.579.737,98 zł. tj. 95,93 %
- pochodne od wynagrodzeń plan 1.640.589,23 zł. a wykonanie 1.468.712,42 zł. tj. 89,52 %
- dotacje z budżetu gminy oraz wpłaty plan 1.253.971,00 zł. a wykonanie 961.507,46 zł. tj. 76,68 % w tym dotacje dla:
a) instytucje kultury - biblioteki (dotacja podmiotowa) plan 155.000,00 zł. a wykonano 148.932,31 zł. tj. 96,09 %
b) samorządowy zakład budżetowy GZUW (dotacja przedmiotowa - pokrycie różnicy ceny wody i ścieków), plan 232.000,00 zł. a wykonanie 0,00 zł. tj. 0,00 %
c) Gmina Miejska Przemyśl dla Miejskiego Ośrodka Zapobiegania Uzależnieniom w Przemyślu na obsługę mieszkańców gminy Laszki plan 5.250,00 zł. a wykonanie 5.250,00 zł. tj. 100,00 % ( dotacja celowa realizowana na podstawie porozumień),
d) Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Jarosławiu na dowóz dzieci niepełnosprawnych z terenu gminy Laszki do Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Jarosławiu plan 43.380,00 zł. wykonanie 43.375,00 zł. tj. 99,99 %, (dotacja celowa z budżetu na finans.zad.zlec.do realizacji stowarzyszeniom),
e) Miasta Radymno dla Przedszkola Parafialnego w Radymnie dotacja celowa na pokrycie kosztów za dzieci z gminy Laszki korzystających z przedszkola Parafialnego w Radymnie plan 9.066,00 zł. wykonanie 8.230,56 zł. tj. 90,78 %.
f) Miasta Łańcut dla Przedszkola Niepublicznego w Łańcucie dotacja celowa na pokrycie kosztów za dzieci z gminy Laszki korzystających z przedszkola plan 5.856,00 zł. wykonanie 3.885,76 zł. tj. 66,36 %,
g) Miasta Jarosław dla Przedszkola Parafialnego w Jarosławiu dotacja celowa na pokrycie kosztów za dzieci z gminy Laszki korzystających z przedszkola plan 470,00 zł. wykonanie 1.052,85 zł. tj. 224,01 %.
h) niepubliczne przedszkole w Laszkach dotacja podmiotowa dla niepublicz.jedn. systemu oświaty plan 16.264,00 zł. wykonanie 16.220,68 zł. tj. 99,73 %.
i) Stowarzyszenia Ludowych Klubów Sportowych z gminy Laszki wybrane zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie plan 242.000,00 zł. wykonanie 201.221,00 zł. tj. 83,15 % ( z przeznaczeniem na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu na terenie gminy poprzez zadania szkoleniowe dzieci i młodzieży z zakresu piłki nożnej , szermierki, chodziarzy, lekkoatletyki, ) dotacja celowa z budżetu na finans.zad.zlec.do realizacji stowarzyszeniom).
j) Wpłaty gminy na rzecz izby rolniczej plan 24.242,00zł. wykonanie 21.359,94 zł. tj. 88,11 %
k) dotacja na dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych - kościołów na terenie gminy dla parafii rzymsko-katolickiej w Laszkach na remont części dachu duzej wieży oraz elewacji zewnętrz. kościoła- etap I .plan 153.443,00 zł. wykonanie 151.718,36 zł. tj. 98,88 %
l) dotacja na dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych - kościołów na terenie gminy dla parafii rzymsko-katolickiej w Wietlinie na remont kościoła zabytkowego w Wysocko z przeznaczeniem na wykonanie renowacji części elewacji plan 30.000,00 zł. wykonanie 30.000,00 zł. tj. 100,00 %.
m) dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jedn.samorządu teryrotialnego na dofinans. własnych zadań inwest. i zakupów inwestycyjnych dla Powiatu Jarosławskiego na przebudowę drogi powiatowej nr 1674R Lubaczów-laszki-Duńkowice w m. Wietlin Trzeci gm. Laszki plan 200.000,00 zł. wyk. 194.421,00 zł. tj. 97,21 %.
n) dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jedn.samorządu teryrotialnego na dofinans. własnych zadań inwest. i zakupów inwestycyjnych dla Komendy Powiat.Państw.Straży Pożar.w Jarosławiu na zakup samochodu specjalnego do przewozu ratowników w czasie akcji ratowniczych plan 50.000,00 zł. wyk. 50.000,00 zł. tj. 100,00 %.
o) dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinans.kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwest. jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych dla OSP Wietlin na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gasniczego plan 87.000,00 wyk. 85.840,00 tj. 98,67 %.
- pozostałe wydatki plan 9.977.870,11 zł a wykonanie 8.384.772,49 zł. tj. 84,03 %
Zadania realizowane z zakresu administracji rządowej zleconych gminie po stronie wydatków wykonano w 99,56 % tj. plan wydatków z zakresu zadań zleconych wynosił kwotę 3.240.992,54 zł. a wykonano w kwocie 3.226.811,75 zł. natomiast 100,00 % do otrzymanej dotacji.
Dotacje te zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej gmina dofinansowuje z własnych środków budżetu gminy z uwagi na małą dotacje z budżetu państwa.
W ramach programów z udziałem środków europejskich gmina w 2013 roku realizowała następujące zadania:
1) realizacja projektu „PSeAP - Podkarpacki System e-Administracji Publicznej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013” Na 2013 r. plan wynosił 207.200,00 zł. i wykonanie wyniosło 207.200,00 zł. czyli 100,00 %. Wartość całego projektu wynosi kwotę 349.242,00 zł. Na 2014 r. do realizacji programu pozostała kwota 141.505,00 zł.
W ramach tego programu zostanie zakupiony sprzęt komputerowy oraz programy celem zapewnienia skutecznych narzędzi dostępu obywateli do informacji sektora publicznego oraz umożliwienie komunikowania się obywateli z sektorem publicznym przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych.
2) w ramach programu PROW realizowane było zadanie majątkowe pn. „ Budowa kanalizacji sanitarnej w m. Korzenica oraz sieci wodociągowej w m. Charytany”. na podstawie umowy o przyznaniu pomocy Nr 00084-6921-UM0900064/11 z dnia 14.08.2012 r. zawartej pomiędzy Samorządem Województwa Podkarpackiego a Gminą Laszki. W ramach tego programu realizowane były dwa zadania , które zostały zrealizowane i oddane do użytku w 2013 r. Wykonanie zadania „ budowa sieci wodociągowej w m. Charytany” wyniosło łącznie kwotę 32.507,45 zł.w tym środki europejskie kwota19.821,62 zł. natomiast „ budowa kanalizacji sanitarnej w m. Korzenica wyniosło łącznie kwotę 1.359.724,28 zł. w tym środki europejskie kwota 769.662,89 zł. Refundacja środków ma nastąpić w 2014 r.
3) w ramach programu POKL realizowane było zadanie bieżące pn.”Edukacja sportowa uczniów z Gminy Laszki” wartość zadania 49.684,00 zł. w tym środki europejskie kwota 42.231,40 zł. , środki z budżetu państwa kwota 7.452,60 zł. bez udziału środków z budżetu gminy.
W 2012 r. zrealizowano na wartość 36.066,00 zł i gmina otrzymała refundację środków w 100 %,do wartości wykonanych zadań a w 2013 r. zrealizowano program na kwotę 13.618,00 zł. na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL zawartą pomiędzy Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie a Gminą Laszki. Zadanie zrealizowano do końca lutego 2013 r. W ramach tego programu zakupiono sprzęt sportowy celem prowadzenia zajęć sportowych w zakresie piłki nożnej, piłki siatkowej, zajęć lekkoatletycznych oraz zawodów sportowych dla szkół biorących udział w tym programie a to: Zespół Szkół w Laszkach i Szkoły Podstawowej w Miękiszu Starym.
4) w ramach programu POKL realizowane było zadanie w ramach wydatków bieżących pn.„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Laszki” na wartość 152.353,36 zł. w tym środki europejskie kwota 129.500,34 zł. środki z budżetu państwa kwota 22.853,02 zł. bez udziału środków z budżetu gminy na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL zawartą pomiędzy Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie a Gminą Laszki wprowadzoną do budżetu na 2013 r. uchwałą nr XVI/163/12 RG z dnia 28 grudnia 2012 r. W ramach tego programu zakupiono pomoce naukowe i wyposażenie do prowadzenia zajęć z uczniami klas I-III wszystkich szkół podstawowych na terenie gminy z trudnościami pisania, czytania, trudnościami logopedycznymi oraz trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
5) w ramach POKL przystąpiono do realizacji projektu pn. „Czas na aktywność w Gminie Laszki” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy ramowej zawartej w dniu 11 czerwca 2013 r. pomiędzy Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie a Gminą Laszki/Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Laszkach wprowadzonej do budżetu w 2013 r. uchwałą Nr XX/213/13 RG z dnia 13 czerwca 2013 r. na kwotę 100.000,00 zł. a wykonanie wynosiło kwotę 85.356,71 zł. Wartość całego projektu wynosi kwotę 250.000,00 zł. w tym środki europejskie kwota 212.500,00 zł. z budżetu państwa kwota 11.250,00 zł. oraz środki własne gminy kwota 26.250,00 zł. Zgodnie z harmonogramem umowy realizacja programu ma trwać przez okres 2 lat tj. do 2015 r.
W ramach tego programu został zatrudniony pracownik socjalny dla którego zakupiono wyposażenie jako stanowiska pracy, odbywały się kursy przeuczające do zawodu i podnoszenia zdolności do podjęcia pracy, terapia psychologiczna oraz trening kompetencji i umiejętności społecznych.
Dochody uzyskane z lasów mienia komunalnego gminy ze sprzedaży drewna, były wydatkowane na gospodarkę leśną tj. na bieżącą pielęgnację upraw leśnych, zakup sadzonek, wycinka drzewa opałowego, tartacznego, podatek leśny, wynagrodzenia i ich pochodne dla pracownika do nadzoru lasów .
W zakresie oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza na zadania bieżące i majątkowe w 2013 roku plan wynosił 9.203.997,60 zł. wydatkowano kwotę 8.691.760,36 zł. tj. 94,43 %.
Wydatki w zakresie oświaty były finansowane z otrzymanej subwencji oświatowej, ze środków własnych gminy, dotacji celowych z budżetu państwa i ze środków pozabudżetowych - funduszy unijnych z przeznaczeniem na wydatki bieżące tj. wynagrodzenia i ich pochodne, dodatki wiejskie, odpisy na ZFŚS, bieżące utrzymanie szkół w tym energia elektryczna, gaz, woda, ścieki, bieżące remonty szkół, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, 2 przedszkola o 5-cio godzinnym nauczaniu, dotacje dla przedszkoli niepublicznych, stypendia dla uczniów za osiągnięcia w nauce i sporcie, pomoc dla uczniów o niskich dochodach (stypendia socjalne), przewóz dzieci niepełnosprawnych z terenu gminy do ośrodka edukacyjno-wychowawczego w Jarosławiu, dowóz uczniów do szkół podstawowych i gimnazjum, zakup materiałów biurowych, zakup pomocy naukowych, dożywianie uczniów - jako stołówki szkolne odbywa się w ramach budżetu. W ramach oświaty gmina miała podpisane 2 umowy na dofinansowanie zadań bieżących w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie na projekt:
1) pn.”Edukacja sportowa uczniów z Gminy Laszki” wartość zadania 49.684,00 zł. W 2012 r. zrealizowano na wartość 36.066,00 zł i gmina otrzymała refundację środków w 100 %,do wartości wykonanych zadań a w 2013 r. zrealizowano kwotę 13.618,00 zł.
2) pn. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Laszki” na wartość 152.637,60 zł.
Na wydatki bieżące oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej plan wynosił kwotę 9.150.997,60 zł. wydatkowano kwotę 8.638.902,66 zł. tj. 94,40 %.
Na wydatki majątkowe ( zakupy inwestycyjne) plan wynosił kwotę 53.000,00 zł. wydatkowano kwotę 52.857,70 zł. tj. 99,73 %
W 2013 roku gmina otrzymała subwencję oświatową w kwocie 5.791.821,00 zł. a wydatkowała na bieżące utrzymanie oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej kwotę 8.691.760,36 zł.
Gmina w 2013 roku osiągnęła dochody z tytułu wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych plan 42.000,00 zł. wykonanie 36.694,04 zł. tj. 87,37 % a wydatki wykonano na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zwalczania narkomanii plan 42.000,00 zł. wykonanie 34.126,52 zł. tj. 81,25 %.
W ramach budżetu w 2013 r. były wyodrębnione zadania z zakresu funduszu sołeckiego gdzie plan ogółem wynosił 209.820,00 zł. a wykonanie wyniosło kwotę 195.640,76 zł. tj. 93,24 %.
Wykonanie wydatków z zakresu funduszu sołeckiego określa załącznik Nr 10 do niniejszego sprawozdania.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. nie wystąpiły przekroczenia planu wydatków budżetowych w ramach działów, rozdziałów i paragrafów wg klasyfikacji budżetowej.
Gmina w 2013 roku zaciągnęła długoterminowy kredyt w kwocie 900.000,00 zł w ramach planowanego deficytu budżetowego na realizację zadania pn. budowa kanalizacji sanitarnej w m. Korzenica oraz budowa bieżni przy kompleksie sportowym „Moje boisko-Orlik2012” w m Laszki.
W 2013 roku dokonano spłaty długoterminowych kredytów i pożyczek na kwotę 1.235.774,66. zł. , zapłacono odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 28.686,20 zł. oraz za obsługę długu publicznego ( prowadzenie rachunków bankowych w BGK) kwota 1.060,00 zł.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. gmina posiadała łączne zadłużenie w kwocie 1.611.687,13 zł. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych.
Gmina w 2013 r. spłaciła pożyczkę do BGK w kwocie 860.775,00 zł. która była zaciągnięta w 2011 r. na wyprzedzające finansowania zadania inwestycyjnego pn. „budowa kanalizacji sanitarnej w m. Miękisz Stary i Charytany” w ramach programu PROW, która była planowana do spłaty w 2012 r., a refundacja środków pomocowych wpłynęła mylnie na rachunek bieżący gminy w dniu 31 grudnia 2012 r. co nie pozwoliło przekazać na rachunek BGK w 2012 r. Pożyczka ta została spłacona w dniu 02.01.2013 r.
Gmina w 2013 roku udzieliła poręczenia weksla in blanco wystawionego przez Spółdzielnie Socjalną „EKODA” na wykorzystanie zgodnie z celem dotacji inwestycyjnej w kwocie 50.000,00 zł. na realizację projektu pn.”Samorządowe Spółdzielnie Socjalne - miejscem pracy dla długotrwale bezrobotnych” obowiązujące do 31 grudnia 2014 r. Gmina nie udzielała gwarancji i pożyczek z budżetu gminy.
Gmina na dzień 31 grudnia 2013 r. posiadała nie uregulowane zobowiązania niewymagalne na kwotę 990.910,42 zł. z tytułu dodatkowego wynagrodz.rocznego /tzw. 13/ , dostaw i usług tj. wykonanych zleconych robót, energii elektrycznej, gazu, usług telefonicznych oraz zakupu materiałów i wyposażenia.
Stan zaangażowania wydatków na dzień 31 grudnia 2013 r. wynosił 22.052.224,96 zł. plan wydatków wynosił 25.890.892,29 zł. a wykonanie wyniosło 21.738.246,18 zł.
Wykonanie planu wydatków budżetowych z uwzględnieniem ważniejszych wydatków przedstawia się następująco:
Określenie wydatków | Kwota planu zł. | Kwota wyk. zł. | % wykonania |
Wydatki majątkowe - inwestycyjne | 5.116.838,00 | 3.343.515,83 | 65,34 |
Wydatki na wynagr. osob. i bezosob., prowizyjne, dodatk., wynagr. roczne | 7.901.623,95 | 7.579.737,98 | 95,93 |
Wydatki na pochodne od wynagrodzeń | 1.640.589,23 | 1.468.712,42 | 89,52 |
Dotacje z budżetu | 1.253.971,00 | 961.507,46 | 76,68 |
Pozostałe wydatki | 9.977.870,11 | 8.384.772,49 | 84,03 |
Ogółem | 25.890.892,29 | 21.738.246,18 | 83,96 |
- Wykonanie planu wydatków budżetu gminy za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 6 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu administracji rządowej zleconych gminie za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 7 do niniejszego sprawozdania
- Wykonanie planu wydatków z zakresu wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 8 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu ochrony środowiska za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 8 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu funduszu sołeckiego za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 10 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu dotacji z budżetu gminy za 2013 rok przedstawia załącznik Nr 11 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminie za 2013 r. przedstawia załącznik Nr 12 do niniejszego sprawozdania.
Realizacja ważniejszych zadań gospodarczych gminy
W 2013 roku gmina poza bieżącym utrzymaniem istniejących zasobów majątkowych gminy finansowane były planowane i realizowane zadania inwestycyjne i remontowe rozpoczęte w latach ubiegłych, oraz zadania nowo rozpoczęte, takie jak:
- z uwagi na bardzo duże zniszczenie drzewostanu w lasach mienia komunalnego gminy w okresie zimowym przez okiść śniegowo-lodową dokonano zakupu sadzonek do zalesienia lasu w miejsca wyciętych drzew na kwotę 23.588,79,- zł.
- budowa wodociągu w m. Charytany w ramach PROW na kwotę 32.507,45 zł. zadanie zakończone i oddane do użytku,
- dokonano remontu dróg dojazdowych do gruntów rolnych w m. Laszki na kwotę 75.411,30
- dokonano remontu dróg gminnych oraz odmulanie rowów przydrożnych na kwotę 92.402,21
- dokonano przebudowy dróg gminnych w ramach inwestycji na kwotę 322.636,26 zł.
- dokonano remontu dróg wewnętrznych i transportu rolnego na kwotę 563.074,15 zł.
- przebudowano drogi wewnętrzne w ramach inwestycji na kwotę 23.443,80 zł
- budowa ogrodzenia oraz zagospodarowanie placu przy budynku przystanku autobusowego w m. Wietlin Pierwszy na kwotę 26.745,60 zł.
- budowa ogrodzenia, parkingu, dróg dojazdowych do świetlicy wiejskiej w m. Wietlin na kwotę 236.719,37 zł.
- przebudowa ośrodka zdrowia w Laszkach - wymiana okien na kwotę 34.194,00 zł.
- przebudowa budynku Ośrodka Współ.Regional. w Laszakch ( budowa c.o. gazowe, instalacji oddymiana wraz z oprac.dokument.technicznej) na kwotę 40.600,00 zł.
- poniesiono wydatki na realizację projektu PSeAP w ramach programu RPO - zakup sprzętu teleinformatycznego na kwotę 207.200,00 zł.
- remont remizo-świetlicy w m. Wysocko na kwotę 30.761,39 zł.
- remont remizo-świetlicy w m. Tuchla na kwotę 27.499,56 zł.
- zagospodarow.terenu wokół remizo-świetlicy w m. Miękisz Stary oraz budowa parkingu na kwotę 34.364,53 zł.
- budowa ogrodzenia placu 70 mb.( stawu) przy Szkole Podstaw. w Laszkach na kwotę 19.937,35 zł.
- przebudowa ogrodzenia placu 145 mb. przy Szkole Podstaw. w Laszkach na kwotę 25.920,35 zł.
- budowa kanalizacji sanitarnej w m. Korzenica kwota 1.359.724,28 zł. zakończono i oddano do użytku.
- budowa kanalizacji sanitarnej w m. Wola Laszkowska wraz z oprac. dokumentacji technicznej na kwotę 60.762,00 zł.
- budowa oświetlenia ulicznego Laszki-Jaremki, Pasternik na kwotę 24.816,05 zł.
- budowa oświetlenia ulicznego w m. Laszki osiedle w kierunku Charytany na kwotę 38.809,90 zł.
- budowa bieżni przy kompleksie sportowym „Moje boisko Orlik 2012” w m. Laszki na kwotę 486.981,25 zł.
- budowa boiska sportowego w m. Wietlin Osada na kwotę 9.125,37 zł.
W ramach zakupów inwestycyjnych dokonano zakupu:
- zakupiono wyposażenie na plac zabaw przy boisku sportowym w m. Charytany na kwotę 18.841,60 zł.
- zakupiono wyposażenie do samochodu strażackiego dla OSP Wietlin na kwotę 13.200,00 zł.
- zakupiono wyposażenie do samochodu strażackiego dla OSP Miękisz Nowy na kwotę 8.700,00 zł.
- zakupiono wiatę przystankową do m. Miękisz Nowy na kwotę 6.000,00 zł.
- zakup wyposażenia do szatni na boisko ORLIK 2012 w Laszkach na kwotę 3.974,13 zł.
- zakup wyposażenia na obiekty sportowe na terenie gminy kwota 4.711,96 zł.
- zakupiono wyposażenie do świetlicy wiejskiej w m. Wietlin na kwotę 25.192,86 zł.
Gospodarka pozabudżetowa
Gospodarka pozabudżetowa to finansowanie zadań w ramach wyodrębnionych poza budżet: samorządowy zakład budżetowy .
Samorządowy zakład budżetowy to: Gminny Zakład Wodociągów i Kanalizacji.
Samorządowy zakład budżetowy - w Gminnym Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji w 2013 roku plan przychodów wynosił 1.045.000,00 zł. a wykonanie wyniosło 709.721,96 zł. zł. tj. 67,92 % w tym dotacja przedmiotowa z budżetu gminy w kwocie 0,00 zł. oraz przychody uzyskane ze sprzedaży zimnej wody z opłat za przyjmowanie ścieków do oczyszczalni i z usług za wywóz nieczystości.
Plan kosztów wynosił 1.037.000,00 zł. a wykonanie wyniosło 658.287,66 zł. tj. 63,48 % Na dzień 31 grudnia 2013 r. wystąpiły należności na kwotę 148.188,71 zł. tj. wg należności przypisanych tj. z tytułu sprzedaży wody i przyjętych ścieków kwota 135.404,84 zł., należności z tyt. zwrotu podatku Vat od US kwota 12.783,87 zł. oraz posiada zobowiązania w kwocie 64.437,57 zł., są to zobowiązania niewymagalne z tytułu zakupu dóbr i usług tj. energii elektrycznej, zak.mat. i wposaż. oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego i ich pochodne.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. w zakładzie nie wystąpiły zobowiązania wymagalne.
Laszki, dnia 17 marca 2014 r.
| Wójt |
Załącznik Nr 1 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik1.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA DOCHODÓW BUDŻETU GMINY LASZKI ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 2 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik2.pdf
SPRAWOZDANIE O DOCHODACH OTRZYMANYCH DOTACJI Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ NA ZADANIA ZLECONE GMINIE LASZKI OD DNIA 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 3 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik3.pdf
SPRAWOZDANIE O DOCHODACH Z ZAKRESU WYCHOWANIA W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIA ALKOHOLIZMOWI OD DNIA 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 4 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik4.pdf
SPRAWOZDANIE O DOCHODACH Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA OD DNIA 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 5 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik5.pdf
SPRAWOZDANIE O DOCHODACH Z ZAKRESU UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH OD DNIA 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 6 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik6.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WYDATKÓW BUDŻETU GMINY LASZKI ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 7 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik7.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WYDATKÓW Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ZLECONYCH GMINIE LASZKI ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 8 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik8.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WYDATKÓW Z ZAKRESU WYCHOWANIA W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIA ALKOHOLIZMOWI ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 9 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik9.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WYDATKÓW Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 10 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik10.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WYDATKÓW Z ZAKRESU FUNDUSZU SOŁECKIEGO ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 11 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik11.pdf
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WYDATKÓW Z ZAKRESU DOTACJI Z BUDŻETU GMINY ZA OKRES OD 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.
Załącznik Nr 12 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 17 marca 2014 r.
Zalacznik12.pdf
SPRAWOZDANIE O WYDATKACH Z ZAKRESU UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINIE OD DNIA 1 STYCZNIA DO 31 GRUDNIA 2013 R.