Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXVII/6483/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie
z dnia 17 grudnia 2013r.
w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr 211/2013 Rady Miejskiej w Przemyślu z dnia 14 listopada 2013 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w wyniku przeprowadzonego postępowania nadzorczego odnośnie uchwały Nr 211/2013Rady Miejskiej w Przemyśluz dnia 14 listopada 2013 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, działając na postawie art.11 ust.1 pkt. 5 i art.18a ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1113.) w związku z art.91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz.594),
stwierdzanieważnośćuchwałyNr 211/2013 Rady Miejskiej w Przemyślu z dnia 14 listopada 2013 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości -w całości, z powodu naruszenia:
- art. 7 ust.3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 roku, Nr 95, poz. 613 z późn. zm) poprzez wprowadzenie od dnia 1 stycznia 2014 roku zwolnienia od podatku od nieruchomości stanowiącego pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U.UE L Nr 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.) w sytuacji gdy rozporządzenie to przestanie obowiązywać z dniem 1 stycznia 2014 roku oraz
- art. 7 ust.3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 roku Nr 59, poz. 404 z późn. zm.) poprzez zaniechanie zgłoszenia projektu uchwały Prezesowi Urzędu Konkurencji i Konsumentów.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 14 listopada 2013 roku Rada Miejska w Przemyślu podjęła uchwałę Nr 211/2013 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.
Uchwała powyższa wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w dniu 14 listopada 2013 r.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie uchwałą Nr XXVI/6090/2013 z dnia 3 grudnia b.r. wszczęło postępowanie nadzorcze wobec w/w uchwały Rady Miejskiej w Przemyślu.
Badaną uchwałą Rada Miejska w Przemyślu postanowiła zwolnić od podatku od nieruchomości urządzenia wodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, umożliwiające wędrówkę ryb migrujących. W § 2 uchwały postanowiono, że wprowadzone zwolnienie w stosunku do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno prawną oraz sposób finansowania, stanowi pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U.UE L Nr 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.). W § 8 badanej uchwały postanowiono, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2015 r.
W postępowaniu wyjaśniającym Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej ustaliło, że projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zwolnienia z podatku od nieruchomości nie został zgłoszony Prezesowi Urzędu Konkurencji i Konsumentów w myśl przepisu art. 7 ust.3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Po otrzymaniu podjętej uchwały Nr 211/2013 Rady Miejskiej w Przemyślu w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, Dyrektor Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie znak DDO-530-361(2)13/KSi z dnia 4 grudnia przedstawił zastrzeżenia do zamiaru udzielania pomocy publicznej na podstawie przedmiotowej uchwały Nr 211/2013 Rady Miejskiej w Przemyślu, podnosząc, że uchwała zacznie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 roku to jest w dacie gdy przestanie obowiązywać rozporządzenie Komisji UE nr 1998/2006, będące do tego dnia podstawą udzielania pomocy de minimis. W związku z tym podjęcie tego rodzaju uchwały mogłoby nastąpić po publikacji nowego rozporządzenia KE, którego projekt został już opracowany jako jeden z elementów przeprowadzanej przez Komisję reformy unijnych przepisów dotyczących pomocy publicznej.
W związku z powyższym, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zważyło co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 7 ust.3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, projekt programu pomocowego przewidujący udzielanie pomocy de minimis podlega wyłącznie zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy. Zaniechanie zgłoszenia Prezesowi UOKiK projektu badanej uchwały Nr 211/2013 Rady Miejskiej w Przemyślu, przewidującej udzielenie pomocy de minimis oznacza niespełnienie wymogu ustawowego wynikającego z powołanego przepisu art. 7 ust.3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Zgodnie z orzecznictwem Regionalnych Izb Obrachunkowych, uchwała podjęta bez uprzedniego przesłania projektu tej uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest nieważna (uchwała RIO w Katowicach z dnia 31 lipca 2008 roku czy uchwała RIO w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2012 roku -orzecznictwo LEX do art.7 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej). Ponadto biorąc pod uwagę zgłoszone przez UOKiK uwagi do podjętej uchwały, dotyczące braku podstaw udzielania pomocy od dnia 1 stycznia 2014 roku z uwagi na utratę mocy obowiązującej powołanego w uchwale Rady Miejskiej rozporządzenia komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U.UE L Nr 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.), podjęta uchwała Nr 211/2013 Rady Miejskiej w Przemyślu w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości nie będzie możliwa do stosowania.
Z tych względów Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie uchwaliło jak w sentencji.
Na niniejszą uchwałę przysługuje Gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w terminie 30 dni od doręczenia uchwały.
PREZES |