Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2013 poz. 4363

Uchwała nr XLVIII/292/2013 Rady Miejskiej w Nowej Sarzynie

z dnia 25 listopada 2013r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Nowa Sarzyna

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 i 645) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391 i 951 oraz z 2013 r. poz. 21, 228 i 888), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Leżajsku,Rada Miejska uchwala Regulaminutrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Nowa Sarzyna.

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Nowa Sarzyna, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Nowa Sarzyna dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymywania porządku i czystości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie;

3) prowadzenie selektywnego zbierania wytwarzanych odpadów komunalnych następujących frakcji odpadów:

a) szkła,

b) papieru,

c) tworzyw sztucznych,

d) metali, opakowań wielomateriałowych,

e) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,

f) odpadów zielonych,

g) tekstyliów,

h) zużytych baterii i akumulatorów,

i) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

j) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

k) szkła okiennego,

l) zużytych opon,

m) odpadów z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia nie zawierających substancji niebezpiecznych, pochodzących z remontu lokali mieszkalnych,

n) zimnych popiołów,

o) przeterminowanych leków.

2. Zaleca się selektywne zbieranie odpadów zielonych, odpadów kuchennych powstających na terenie nieruchomości położonych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej oraz ich kompostowanie i wykorzystywanie we własnym zakresie.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za chodnik taki uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zabranie przez zarządcę drogi.

3. Do obowiązków zarządcy drogi publicznej należy:

1) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;

2) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarządca drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.

§ 4. 1. Mycie pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych powinno się odbywać w miejscach na to wyznaczonych - myjniach. Zabrania się mycia pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych na terenie nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, poboczach dróg, placach, skwerach i zieleńcach, terenach leśnych i parkowych oraz w pobliżu zbiorników wodnych oraz innych wód powierzchniowych otwartych (cieków wodnych).

2. Mycie pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych za pomocą detergentów na terenie nieruchomości będących we władaniu osób fizycznych jest dozwolone pod warunkiem uzyskania zgody właściciela oraz przy zbieraniu i doprowadzaniu powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub gromadzeniu ich w szczelnym zbiorniku w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami dotyczącymi usuwania nieczystości ciekłych. W szczególności ścieki te nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód powierzchniowych (cieków, zbiorników wodnych) lub do ziemi.

3. Dopuszcza się mycie karoserii samochodów osobowych lub ich części wodą nie zawierającą detergentów, o ile nie będzie ono powodowało zanieczyszczenia gleby lub wód powierzchniowych substancjami chemicznymi, a zwłaszcza ropopochodnymi, pod następującymi warunkami:

1) powyższa czynność może być wykonywana w odległości nie mniejszej niż 100 m od wszelkich wód powierzchniowych, takich jak zbiorniki wodne i cieki powierzchniowe (rzeki, kanały, rowy);

2) powstające ścieki nie są odprowadzane do kanalizacji deszczowej (kanałów burzowych).

4. Dokonywanie doraźnych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych, maszyn i urządzeń rolniczych dopuszczalne jest w miejscach wyłącznie do tego celu zorganizowanych i o powierzchni utwardzonej (np. garaże, parkingi z „kanałami” do przeglądu), na które uzyskano pozwolenie na użytkowanie w tym zakresie od właściwego organu budowlanego, pod następującymi warunkami:

1) powyższe czynności nie będą powodowały uciążliwości dla ludzi zamieszkałych w sąsiednich nieruchomościach i dla środowiska;

2) powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

5. Dopuszcza się wykonywanie prostych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi (np. wymiana żarówek, wymiana świec zapłonowych, wymiana kół, uzupełnienie płynów itp.), pod warunkami:

1) zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w pobliżu miejsca naprawy;

2) zapewnienia porządku i czystości w miejscu naprawy oraz nie powstawania ścieków zawierających oleje, smary i zanieczyszczenia ropopochodne;

3) nie powodowania uciążliwości dla środowiska (hałasu, emisji spalin).

6. Naprawy, przeglądy i konserwacje pojazdów mechanicznych, w wyniku których powstają odpady niebezpieczne, muszą być prowadzone w warsztatach specjalistycznych posiadających stosowne zezwolenia. Dotyczy to w szczególności: napraw blacharsko-lakierniczych, konserwacji pojazdów, wymiany płynów i olejów eksploatacyjnych, naprawy i mycia silnika.

Rozdział 3.
RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKÓW ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 5. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przewidziane do zbierania odpadów komunalnych na terenie miasta i gminy Nowa Sarzyna:

1) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l, 7000 l (KP-7);

2) worki do segregacji odpadów o pojemności 120 l i pojemniki do segregacji odpadów o pojemności 240 l i 1100 l w następujących kolorach:

a) niebieski - oznakowany napisem „PAPIER” na papier i opakowania z papieru i tektury,

b) biały lub zielony - oznakowany napisem „SZKŁO” na szkło i opakowania ze szkła,

c) żółty - oznakowany napisem „TWORZYWA SZTUCZNE” na tworzywa i opakowania z tworzyw sztucznych,

d) czerwony - oznakowany napisem „METALE I OPAKOWANIA WIELOMATERIAŁOWE” na metale, opakowania z metali i opakowania wielomateriałowe;

3) kosze uliczne i kosze dla klientów lokali spożywczych o pojemności 30 - 50 l;

4) pojemniki na przeterminowane leki o pojemności 50 l.

2. W zależności od rodzaju nieruchomości należy stosować następujące rodzaje pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych:

1) na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy:

a) w gospodarstwach domowych zlokalizowanych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej:

- pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 120 l i 240 l,

- worki do segregacji odpadów o pojemności 120 l,

b) w gospodarstwach domowych zlokalizowanych w zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej:

- pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 240 l i 1100 l,

- pojemniki do segregacji odpadów o pojemności 1100 l,

2) na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

a) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l, 7000 l (KP-7),

b) pojemniki do segregacji odpadów o pojemności 240 l i 1100 l,

c) worki do segregacji odpadów o pojemności 120 l.

§ 6. 1. Ilość i objętość pojemników do gromadzenia odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy musi być dostosowana do liczby mieszkańców na niej zamieszkujących i gwarantować ciągłość gromadzenia odpadów powstających na terenie nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy (prowadzi się wszelką działalność gospodarczą lub inną działalność nie będącą działalnością gospodarczą, np. szkoły, urzędy, stowarzyszenia itp.), a powstają odpady komunalne, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne dostosowując ich pojemność do swoich indywidualnych potrzeb uwzględniając niżej wymienione miesięczne minimalne wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych:

1) dla przedszkoli, szkół wszelkiego typu, ośrodków wsparcia dziennego pobytu - 10 l na każde dziecko, ucznia, pracownika, podopiecznego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l miesięcznie;

2) dla domów dziecka, całodobowych ośrodków wsparcia - 45 l na każde dziecko, klienta i 30 l na każdego pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l miesięcznie;

3) dla lokali handlowych:

a) związanych ze sprzedażą artykułów spożywczych - 100 l na każde 10 m2powierzchni sprzedaży, jednak co najmniej jeden pojemnik 240 l na lokal miesięcznie,

b) związanych ze sprzedażą artykułów przemysłowych, w tym aptek - 50 l na każde 10 m² powierzchni sprzedaży, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal miesięcznie,

c) związanych ze sprzedażą artykułów spożywczych i przemysłowych łącznie - 75 l na każde 10 m2powierzchni sprzedaży, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal miesięcznie;

4) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal miesięcznie;

5) dla punktów szybkiej obsługi - co najmniej jeden pojemnik 120 l na punkt miesięcznie;

6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych - 45 l na każdego pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na punkt miesięcznie;

7) dla biur, urzędów, przychodni, gabinetów lekarskich, lecznic, banków i innych budynków użyteczności publicznej - 30 l na każdego pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na punkt miesięcznie;

8) dla obiektów sportowych:

a) do 1000 m² włącznie powierzchni wykorzystywanej na cele sportowe w budynku - 1 l na każdy 1 m² powierzchni, jednak co najmniej 120 l miesięcznie,

b) powyżej 1000 m² powierzchni wykorzystywanej na cele sportowe w budynku - 1000 l oraz 0,5 l na każdy rozpoczęty m² powierzchni wykorzystywanej na cele sportowe powyżej 1000 m², jednak co najmniej jeden pojemnik 1100 l miesięcznie;

9) dla hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych - 20 l na jedno miejsce noclegowe, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na punkt miesięcznie;

10) dla cmentarzy - w zależności od zapotrzebowania, jednak co najmniej dwa pojemniki 240 l miesięcznie.

3. W przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą, na której powstają odpady komunalne, należy wyposażyć nieruchomość w odrębne pojemniki do gromadzenia odpadów.

4. W przypadku najmu, dzierżawy lub użyczenia lokalu na nieruchomości zamieszkałej na inne cele niż zamieszkiwanie, a w lokalu tym powstają odpady komunalne, dopuszcza się wspólne korzystanie z pojemników na odpady komunalne z właścicielem nieruchomości zamieszkałej, wspólnotą mieszkaniową lub spółdzielnią mieszkaniową po zawarciu stosownej umowy na wspólne korzystanie z pojemników.

5. Miejsca publiczne takie jak drogi publiczne, ciągi handlowo - usługowe, parki, przystanki komunikacji powinny być obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne. Rozmieszczenie koszy powinno być dokonywane z uwzględnieniem natężenia ruchu pieszego. Na przystankach komunikacji publicznej kosze należy umiejscowić poza wiatą, a jeżeli jej nie ma, to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

§ 7. 1. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości w miejscach odpowiadających przepisom prawa budowlanego, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości i osób trzecich.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów w miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd i dostęp pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.

3. Na właścicielach nieruchomości położonych w miejscach niedostępnych dla samochodu odbierającego odpady (np. przy drogach prywatnych, nieutwardzonych itp.) spoczywa obowiązek wystawienia pojemników wzdłuż trasy odbioru odpadów, w miejscu widocznym i dostępnym dla specjalistycznego samochodu.

4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:

1) poddawanie pojemników myciu i czyszczeniu;

2) gromadzenie odpadów w pojemnikach w ilości niepowodującej jego przepełnienia;

3) utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez naprawę ich szczelności.

§ 8. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i inne odpadów wielkogabarytowych, odpadów z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia, popiołów, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, gałęzi, zużytych baterii i akumulatorów, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych itp.

2. Zabrania się wykorzystywania koszy ulicznych do pozbywania się odpadów powstających na nieruchomościach zamieszkałych i niezamieszkałych.

3. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów komunalnych.

4. Zabrania się spalania w piecach odpadów komunalnych z wyjątkiem czystego drewna, papieru i tektury.

5. Zabrania się zakopywania odpadów komunalnych.

6. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych musi być zlokalizowany w sposób umożliwiający dojazd do niego pojazdu asenizacyjnego uprawnionego podmiotu w celu jego opróżnienia.

7. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odcieków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe oraz do kanalizacji sanitarnej.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH
I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ
Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 9. 1. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych z nieruchomości zamieszkałych, bez ograniczeń ilościowych, zgodnie z harmonogramem ich zbiórki:

1) z gospodarstw domowych zlokalizowanych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej dwa razy w miesiącu czerwcu, lipcu i sierpniu, a raz w pozostałych miesiącach;

2) z gospodarstw domowych zlokalizowanych w zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej w zależności od stopnia napełnienia pojemnika, lecz nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.

2. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne:

1) odpady gromadzone w pojemnikach o pojemności 120 l i 240 l z częstotliwością określoną w ust. 1;

2) odpady gromadzone w pojemnikach o pojemności 1100 l i 7000 l (KP-7) na zgłoszenie.

3. Ustala się częstotliwość odbioru zebranych selektywnie odpadów komunalnych takich jak szkło, papier, tworzywa sztuczne, zbieranych łącznie metali i opakowań wielomateriałowych - jak określona odpowiednio w ust. 1 i 2 dla poszczególnych rodzajów nieruchomości.

4. Przeterminowane leki pochodzące z gospodarstw domowych należy gromadzić w pojemnikach umieszczonych w wyznaczonych aptekach. Adresy tych aptek będą podawane do publicznej wiadomości. Odbiór odpadów raz na kwartał.

5. Z nieruchomości zamieszkałych, bez ograniczeń ilościowych raz w roku, będzie odbierany zgodnie z harmonogramem zbiórki przyjętym dla danej miejscowości, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe.

6. Ustala się przyjmowanie bez ograniczeń ilościowych w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych następujące frakcje segregowanych odpadów komunalnych:

1) szkła;

2) papieru;

3) tworzyw sztucznych;

4) metali, opakowań wielomateriałowych;

5) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;

6) odpadów zielonych;

7) tekstyliów;

8) zużytych baterii i akumulatorów;

9) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

10) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

11) szkła okiennego;

12) zużytych opon;

13) odpadów z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia nie zawierających substancji niebezpiecznych, pochodzących z remontu lokali mieszkalnych;

14) zimnych popiołów.

7. Adres Punktu, o którym mowa w ust. 7 oraz godziny przyjmowania odpadów zostaną podane do publicznej wiadomości.

8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na ich terenie.

9. Ustala się opróżnianie pojemników rozmieszczonych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego (drogach, placach, chodnikach, przystankach komunikacyjnych) w zależności od stopnia ich napełnienia, lecz nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) utrzymywania porządku i czystości poprzez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

2) przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.

2. Do odbioru nieczystości ciekłych z nieruchomości upoważniony jest wyłącznie przedsiębiorca posiadający zezwolenie Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Sarzyna na wykonywanie działalności w tym zakresie, który realizuje usługę na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, na jego indywidualne zgłoszenie.

3. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe zobowiązani są do systematycznego pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

4. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, są zobowiązani do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 2, przez posiadanie stosownej umowy oraz dowodu uiszczania opłat za ich wykonanie.

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 11. 1. W celu osiągnięcia określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami poziomów recyklingu wytwórcy odpadów komunalnych powinni w miarę możliwości:

1) kupować produkty w opakowaniach zwrotnych;

2) wykorzystywać opakowania wielokrotnego użytku;

3) zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomateriałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników na odpady;

4) korzystać z toreb wielokrotnego użytku w ramach prowadzonych zakupów;

5) kompostować odpady zielone i kuchenne na terenie przydomowym;

6) minimalizować ilość wytwarzanych odpadów;

7) wyeliminować praktyki nielegalnego składowania odpadów.

2. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego w gospodarce odpadami komunalnymi należy osiągać następujące cele:

1) przygotować do ponownego wykorzystania i recyklingu odpadów takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło na poziomie minimum 50% ich masy do końca 2020 roku;

2) osiągnąć poziom odzysku odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na poziomie 60%, w roku 2020 na poziomie 95%;

3) osiągnąć poziom odzysku odpadów wielkogabarytowych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na poziomie 80%, w roku 2020 na poziomie 95%;

4) osiągnąć poziom odzysku odpadów budowlano - remontowych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na poziomie 55%, w roku 2020 na poziomie 70%;

5) zmniejszyć masę składowanych odpadów do maksymalnie 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 roku.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 12. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe są zobowiązani do:

1) zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia;

2) sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego;

3) niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń (odchodów) pozostawionych przez zwierzęta na klatkach schodowych i innych pomieszczeniach wspólnego użytku w obrębie budynku, na chodnikach, alejkach spacerowych i innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, a także w miejscach publicznych; zebrane odchody należy usuwać do specjalnych pojemników przeznaczonych na odchody zwierzęce.

2. Na tereny użyteczności publicznej pies może być wyprowadzany tylko na smyczy, a w przypadku psa rasy uznanej za agresywną dodatkowo z nałożonym kagańcem.

3. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. Utrzymujący psa zobowiązany jest do oznakowania w sposób widoczny i trwały, tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem, wejść na tereny ogrodzone, na których trzymane są psy biegające luzem.

5. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych są zobowiązani zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.             

§ 13. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy określi odrębna uchwała Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta i gminy Nowa Sarzyna.

§ 14. Zwierzęta padłe należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie lub zgłosić ten fakt do Urzędu Miasta i Gminy, jeśli nie można ustalić tożsamości osoby utrzymującej padłe zwierzę.

Rozdział 7.
WYMAGANIA UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

§ 15. 1. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i jednorodzinnej mającej charakter zabudowy osiedlowej.

2. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących obszarach miasta:

1) Osiedle Niwa;

2) ul. Jana Pawła II (na odcinku od skrzyżowania z ulicą 1-go Maja do skrzyżowania z ulicą Towarową), Janusza Korczaka, Jordana, Parkowa, Adama Mickiewicza, Jana Matejki, Mikołaja Kopernika, Henryka Sienkiewicza, 1-go Maja, Komisji Edukacji Narodowej, Marii Konopnickiej, Bolesława Prusa, Profesora Tołpy, gen. Władysława Sikorskiego, Władysława Piłata, Leśna, Chemików, Braci Śniadeckich, Tadeusza Rejtana, Józefa Piłsudskiego, Azalii Pontyjskiej (na odcinku od skrzyżowania z ulicą 1-go Maja do skrzyżowania z ulicą Ogrodową), plac 11 Listopada.

3. Dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej nie mającej charakteru zabudowy osiedlowej, na działkach budowlanych wyposażonych w budynki inwentarskie, spełniające wymogi określone w przepisach odrębnych.

4. Hodowla zwierząt gospodarskich powinna być prowadzona z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i sanitarno - epidemiologicznych, a w szczególności:

1) zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości;

2) hodowla zwierząt gospodarskich powinna być prowadzona w sposób nieuciążliwy dla otoczenia oraz nie powodujący zanieczyszczeń terenów sąsiednich;

3) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 8.
WYZNACZENIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 16. 1. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji co najmniej jeden raz w roku. Obowiązek ten w odniesieniu do właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi i zagrodowymi może być realizowany w miarę potrzeby.

2. Miejsca wyłożenia środków trujących winny być odpowiednio oznakowane oraz zabezpieczone przed dostępem ludzi, zwierząt domowych oraz dzikiego ptactwa.

3. W przypadkach wystąpienia gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne, Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Sarzyna w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym wyznaczy obszary obowiązkowej deratyzacji.

4. Sposób i termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje się do publicznej wiadomości.

Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 17. Wykonanie uchwały zleca się Burmistrzowi Miasta i Gminy Nowa Sarzyna.

§ 18. Traci moc uchwała Nr XL/247/2013 Rady Miejskiej w Nowej Sarzynie z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Nowa Sarzyna.

§ 19. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Stanisław Kurlej

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00